Kontrollrummet

Gibson ger sig in i digitala gitarrvärlden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
En Gibson ska vara en Gibson...tycker att digitala elektroniken tar bort själen i gitarren.
Line6 var ok med tanke på deras image, Fender o Rolands samarbete var acceptabelt, för att roland satte in en elektronik i ett fenderskal känns bättre. Men Gibson, nu känns det fel.

http://www.gibson.com/DigitalGuitarNew/gibsonDigital.html

Vad tror ni??

Ska inte en Les Paul vara en Les Paul??

Edit: Visst är det coolt dock att varje sträng har en egen output...har inte sett det tidigare.
« Senast ändrad: 12.05.2007, 19:10:32 by Zyan »


DåligtGehör

  • Gäst
Jag fårstår inte riktigt poängen mer än att man kan behandla varje sträng individuellt, vilket jag inte känner vara någon större poäng om det är gitarrljud och liknande man är ute efter.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag fårstår inte riktigt poängen mer än att man kan behandla varje sträng individuellt, vilket jag inte känner vara någon större poäng om det är gitarrljud och liknande man är ute efter.
Svincoolt att ha olika effekter på olika strängar när man spelar live.
Fetta till basträngarna med eq o komp och dist på diskantsträngarna.


DåligtGehör

  • Gäst
Jag fårstår inte riktigt poängen mer än att man kan behandla varje sträng individuellt, vilket jag inte känner vara någon större poäng om det är gitarrljud och liknande man är ute efter.
Svincoolt att ha olika effekter på olika strängar när man spelar live.
Fetta till basträngarna med eq o komp och dist på diskantsträngarna.

Tror/tänker du eller har du verkligen spelat så? Ok om man skall vara ett "one-man-band" och övar in sådana spelsätt. Jag tycker iofs att gitarr är ett bra balanserad instrument där övergångarna mellan strängarna oftast känns bra men det kan ju hända att det skulle kunna bli lite bättre om man EQ:a t.ex. bassträngarna ibland osv?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag fårstår inte riktigt poängen mer än att man kan behandla varje sträng individuellt, vilket jag inte känner vara någon större poäng om det är gitarrljud och liknande man är ute efter.
Svincoolt att ha olika effekter på olika strängar när man spelar live.
Fetta till basträngarna med eq o komp och dist på diskantsträngarna.

Tror/tänker du eller har du verkligen spelat så? Ok om man skall vara ett "one-man-band" och övar in sådana spelsätt. Jag tycker iofs att gitarr är ett bra balanserad instrument där övergångarna mellan strängarna oftast känns bra men det kan ju hända att det skulle kunna bli lite bättre om man EQ:a t.ex. bassträngarna ibland osv?

Leker bara med tanken. Men jag skulle inte köpa en för de kommer säkert inte vara mycket bang for the buck.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Svårt att säga men alla (nåja) brukar ju klaga på att gitarrister är så konservativa... de försöker väl prova fram nya sätt för att förnya gitarrspelandet antar jag. Säger varken bu eller bä men förmodligen är dett kanske nödvändigt. Den som inte förnyar sig kommer att bli förbisprungen förr eller senare.


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Den stora nyheten är väl att Gibson ger sig in i den digitala världen. Själva tekniken med att bl.a plocka upp var sträng för sig meckade Roland med i början av 80-talet.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Helt nytt med digitalt för gibson är det väl inte, de har ju haft en USB-gitarr ett par år iaf.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

KillwithSkill

  • Gäst
Liiiiite fel känns det att just Gibson har digitalgura :mellow: Lite som att åka Harley med elmotor *Zurrrr* :huh:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Liiiiite fel känns det att just Gibson har digitalgura :mellow: Lite som att åka Harley med elmotor *Zurrrr* :huh:



 :lol: :D :lol: :P :lol: :D :P :lol:
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det var en liknelse  :lol:

Jadu..när oljan börjar sina så kanske det finns just El- Harleys :P


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Jag fårstår inte riktigt poängen mer än att man kan behandla varje sträng individuellt, vilket jag inte känner vara någon större poäng om det är gitarrljud och liknande man är ute efter.
Svincoolt att ha olika effekter på olika strängar när man spelar live.
Fetta till basträngarna med eq o komp och dist på diskantsträngarna.

Och bäst av allt är att man skulle kunna ha en autotuner på strängen G som alltid brukar jävlas!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag fårstår inte riktigt poängen mer än att man kan behandla varje sträng individuellt, vilket jag inte känner vara någon större poäng om det är gitarrljud och liknande man är ute efter.
Svincoolt att ha olika effekter på olika strängar när man spelar live.
Fetta till basträngarna med eq o komp och dist på diskantsträngarna.

Och bäst av allt är att man skulle kunna ha en autotuner på strängen G som alltid brukar jävlas!

Vaa?? Trodde det bara var på min ackustiska g-strängen jävlas. Men är det något kännt fenomen.


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Jag fårstår inte riktigt poängen mer än att man kan behandla varje sträng individuellt, vilket jag inte känner vara någon större poäng om det är gitarrljud och liknande man är ute efter.
Svincoolt att ha olika effekter på olika strängar när man spelar live.
Fetta till basträngarna med eq o komp och dist på diskantsträngarna.

Och bäst av allt är att man skulle kunna ha en autotuner på strängen G som alltid brukar jävlas!

Word
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag fårstår inte riktigt poängen mer än att man kan behandla varje sträng individuellt, vilket jag inte känner vara någon större poäng om det är gitarrljud och liknande man är ute efter.
Svincoolt att ha olika effekter på olika strängar när man spelar live.
Fetta till basträngarna med eq o komp och dist på diskantsträngarna.

Och bäst av allt är att man skulle kunna ha en autotuner på strängen G som alltid brukar jävlas!

Word

Blir lite svårt att bända tonen :P
Och real time autotune låter som en dyr historia.