Kontrollrummet

Rattlesnake - Sirrus & Achenar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ljudbilden känns renare nu, klar förbättring, och den lilla oboen(?) som kommer in vid 0:27 och vid 1:44 ger en distinkt melodi, flöjten gillar jag oxå,från 2:29, små detaljer som förgyller hela det här fina stycket :rolleyes:

Bra jobbat, den här går på loop här nu och det svänger ju :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillade.

Samma ackordsföljd genom hela. Kör nåt annat för att bryta av efter 4de/8de vändan. (Iaf förväntade jag mig nåt annat där, båda gångerna).

Det är ett bra tema, skandinaviskt och vilsamt, och du varierar det bra över tid och stämmor och kontrapunktiska figurer funkar jättebra. 99% fullträff. Det är nåt ställe, men inget att klaga på.
Stör mig lite på att basen borde lätta eller försvinna på fler ställen.

Inledningen funkar den bra på, är det nån kontrafagott eller vad är det som spelar unisont?

Låter faktiskt en hel del midi (dvs det hörs att det inte är riktigt, men det är väl nån skada man har), men det är i vilket fall snyggt jobbat på mixen. (Låter som en motsägelse, men du fattar nog.)

Snyggt tema, men släng in ny 4-takters ackordsföljd här och var! (kan fixa en dunderföljd som midi på 5 sekunder att skicka om du vill veta hur jag menar).

Som nu blir det lite enformiga harmonier (inte melodin som naturligtvis funkar och varieras väl, enligt vad jag skriver ovan.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vänstra stråken som kommer in vid 40 skulle med fördel spela en enklare melodi som är liknande nuvarande men med färre toner. Det finns tillräckligt många andra som spelar alla tonerna. Detsamma kanske kan gälla det som kommer in efter 90 sekunder på vänster sida (blås?). Låt det spela samma enklare melodi som stråken eller en liknande enkel melodi.

Vid 159 sekunder kunde ett par snabba pukslag instroducera nästa del. Tänkte också att pukor skulle kunna finnas på något mer ställe i slutet av någon sväng / början av nästa melodisväng.

Bra instrumentljud tycker jag. Pukorna som finns i sista delen närmare slutet skulle måhända höras mer i volym?

Hej MaxB,
Jättebra kommentarer du kommer med! Just partiet runt 40 har jag problem med att få till, men jag tror jag vet hur jag skall lösa det nu, tack vare ditt tips. Vi 90s kommer först ett tromboncrescendo, sedan en flöjt som dubbar melodin. Antar att det är flöjten du menar? Just där vill jag att melodin ska vara extra tydlig, så den vill jag nog låta vara som den är. Pukor ska jag höja och peta in fler av, så det är också bra att få tips om var det kan passa!  :)

Ljudbilden känns renare nu, klar förbättring, och den lilla oboen(?) som kommer in vid 0:27 och vid 1:44 ger en distinkt melodi, flöjten gillar jag oxå,från 2:29, små detaljer som förgyller hela det här fina stycket :rolleyes:

Bra jobbat, den här går på loop här nu och det svänger ju :D

/Marre
Tack Marre, kul att även detaljerna uppskattas, jag vet att du är riktigt bra på klassiskt, så det känns extra kul att få komplimanger då! Oboen är förresten inte ensam, den har en fagott som stöd en bit längre ned. Jag hade förresten jättesvårt att justera oboens volym. Bråkdelen av en dB ned eller upp så försvinner den eller skär igenom som ett lasersvärd...
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Gillade.

Samma ackordsföljd genom hela. Kör nåt annat för att bryta av efter 4de/8de vändan. (Iaf förväntade jag mig nåt annat där, båda gångerna).
Vissa variationer finns, men de är ganska subtila förstås. Upprepningarna var nog tänkt att bli suggestiva, men uppfattar man dom som enformiga är det ju kanske så att de ska ändras.
Det är ett bra tema, skandinaviskt och vilsamt, och du varierar det bra över tid och stämmor och kontrapunktiska figurer funkar jättebra. 99% fullträff. Det är nåt ställe, men inget att klaga på.
Stör mig lite på att basen borde lätta eller försvinna på fler ställen.
Inledningen funkar den bra på, är det nån kontrafagott eller vad är det som spelar unisont?

Jag ger dig rätt även här, basen maler på men bör nog användas mera sparsamt för att man skall uppleva kraft när den kommer in. Ska ta en funderare var det kan editeras. Har du tips om ställen också, så är jag idel öra.
Japp, kontrafagott är det.  :)


Låter faktiskt en hel del midi (dvs det hörs att det inte är riktigt, men det är väl nån skada man har), men det är i vilket fall snyggt jobbat på mixen. (Låter som en motsägelse, men du fattar nog.)

Snyggt tema, men släng in ny 4-takters ackordsföljd här och var! (kan fixa en dunderföljd som midi på 5 sekunder att skicka om du vill veta hur jag menar).

Som nu blir det lite enformiga harmonier (inte melodin som naturligtvis funkar och varieras väl, enligt vad jag skriver ovan.)

Jag har svårt att själv bedöma ljudens trovärdighet efter  man har suttit ett tag med låtarna, så det är bra att få veta om det låter MIDI. Jag tror att jag måste jobba lite mera med expressionskurvor, det är nog väl många långa toner som går med rak volym. Och även kanske byta artikulationer oftare...

Förslag på 4-taktersbreak mottages tacksamt!

TAck för lyssnnigen och bra feedback! :)

DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Attans. Jag har ingen keyboard inkopplad så kan inte testspela, men det låter som "min" ackordsföljd inleds med durackordet som befinner sig 5 halvnoter upp :D

Prim 5 halva upp alltså!
Vet inte om det hjälper nåt alls, hehe. Återkommer!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil