Forum > Färdiga produktioner

Rattlesnake - Sirrus & Achenar

<< < (3/9) > >>

oceanmusic:
Jag gillar också låten och har lyssnat på den ett gäng gånger. :)

Det som slår mig är hur svårt det är att få GPO att låten verklighetstroget hela vägen. Samplingarna är hyfsat statiska, även om det går att ha lite olika karaktärer på soloinstrumenten. Du har ju verkligen jobbat hårt men jag tror att GPO i detta fall är "flaskhalsen". Att ljuden låter OK är en sak men det måste till mer "karaktär" för att det ska kännas bättre, mer trä eller något. Sedan skulle jag jobba lite mer tajmingen mellan de olika instrumenten, även om jag pratar 128delar eller där omkring. En annan sak är att pilla lite på var1 och var2 i stråkarna för att få till ett, kanske, något mer naturtroget "falskhet". Eller något, det är svårt att få GPO att låta riktigt bra tycker jag.

Rattlesnake:
Hej Cykeln och Emu,
Ni verkar ju tycka ungefär samma sak, att låten förtjänar ett roligare ljud. Jag tyckte själv inte det låter jättebra, men när man har lyssnat tillräckligt många gånger vet man inte vad man skall tro.

Jag skulle kunna få det här att låta betydligt roligare (tror jag  :rolleyes:) genom att byta ut andraviolinerna mot träblås, blanda in mässingsblås som förstärkning tillsammans med slagverk. Eller byta ut Garritan mot EWQL som nog egentligen låter bättre än verkligheten då det är mera filmmusikklang snarare än riktig orkester.

Pads och skumma syntljud? Kan säkert funka ännu bättre, fast jag är på nybörjarstadiet vad gäller synthar så det blir nog bara pinsamt.  :lol:
Tack för lyssning och feed.  :)

OM
Du som också kör Garritan kanske har spanat in kursen i "string building ensemble" på garritans hemsida? Jag har i princip följt den, gjorde först "Aases death" som de gör där. Sparade sedan denna som en mall, som jag utgick ifrån när jag gjorde denna. Jag blev inte nöjd med resultatet, det lät för mycket enskilda instrument, så jag bytte ut två solovioliner mot två sektioner, och en viola mot en violasektion, så jag kom upp i ungefär 24vln1+20vln2+12vla+8cel+4dbb, tror jag. Men likförbannat låter det tunnt, inte alls lika fläskigt som EWQL. Men lyssnar man på en klassisk skiva så ligger den faktiskt mycket närmare Garritan i soundet, tycker jag. Men nu har man väl vant sig vid filmmusik-soundet som ju egentligen är överdrivet distinkt.

Ja, helt tajt är det inte. En del ligger i hur jag spelat, men jag får också slumpvisa, mystiska eftersläpningar iom att jag kör USB-keyboard och ASIOforAll. Om någon vet en bot för detta vore jag tacksam. Vill helst slippa koppla in USB-ljudkortet.

Var1 och 2 har jag inte rört, de handlar väl om slumpmässig intonation och sådant? Bra tips, det kanske kan pigga opp!  :)

MaxB:
Det här får mig att minnas då jag satt med min QY10 och försökte skapa folkmusik  :D

Det är svårt att få det att låta som en symfoniorkester. Din inspelning låter också lite MIDI  :rolleyes:
Hoppas du inte tvingar mig förklara vad jag menar.  B)

Jag tror omväxling skulle sitta fint. Peta in en skönspelande gura som står för melodin på någor ställe eller i några partier. Jag tror det skulle förgylla och ge mer idéer om hur stråkarna ska dras för att omväxla

Den som inte vet vad QY10 är kan få lite info här: http://max.shivas.se/musik/utrustn/qy10.htm

Rattlesnake:

--- Citat från: MaxB skrivet 05.02.2009, 11:21:59 ---
Det är svårt att få det att låta som en symfoniorkester. Din inspelning låter också lite MIDI  :rolleyes:
Hoppas du inte tvingar mig förklara vad jag menar.  B)

--- Slut citat ---
Joo, minst 200 ord eller en full A4 10p!  ;)

Jag förstår precis vad du menar. Jag tyckte också det lät så, men tyckte det kunde vara intressant att höra vad ni andra säger.

En gura säger du? Jag hör i så fall en barockgitarr eller snarare luta i så fall. Ja, vi får se om jag gör en re-make på denna.  :)
Tack för lyssning!

orjankarlsson:
Låter fint, kanske att det borde vara lite mera kontrapunkt, nu spelar många lite för lika. Borde spela mera mot varann.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion