Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake - Sirrus & Achenar
Rattlesnake:
LÅTNAMN: Sirrus & Achenar
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Symfonipolska?
LÅTLÄNGD: 2:57
KOMPOSITÖR: Rattl
PRODUCENT: Rattl
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008-2010
FORMAT: mp3
En liten dum melodi som dök upp i mitt huvud när jag satt i bilen. Kanske finns det någon snarlik polska. Tänkte testa som experiment låta Garritan jobba ordentligt, så det ligger 10 violiner, 3 violor, 6 celli och 4 basar på denna, plus en sektion vardera av violin 1, violin 2 och viola. Alla separat spelade, för att minimera MDI-känslan. Sedan ett evigt pillande på toner och testade av olika samplingar.
Både tempo och volymer varierar, för att försöka få dynamik.
För att få illusionen av olika avstånd till olika instrument har jag delat in dem i fyra grupper med olika reverb på. De som ligger längst ut har mest reverb år motsatt sida. Violor och celli långt bak. Stereobreddning och lite mer briljans. Allt för att pigga upp Garritans ack så snustorra monosamplingar.
Men nu tror jag jag är färdig. Förmodligen hör ingen annan än jag någon egentlig skillnad på de 10 senaste nedmixarna... :P
Synpunkter på det hela?
2010-11-01
Har arrangerat om denna för full orkester, dock inga slagverk. Den gamla stråkversionen finns här:http://snd.sc/aAdryS
2010-11-06
Ny mix med lite ändrat stråk, nya horn och slagverk
Harmonica mike:
Tjabba skallran.
Jo men detta tyckte jag om.Jag höll på med nåt liknande i våras om du minns "Late spring".
Dessvärre så fick jag inga fler ide´r i låten utan körde friskt på "grund temat" förutom en ide´om en rysk manskör(jag sjöng alla stämmor) som jag la in men inte publicerat här.Tempo förändring och helt annat komp gjorde susen till den kören.Dock blev det som med det mesta,inte klart..
Ditt arr låter ungefär som mitt innan kören gjorde entre´,upprepning på temat.Dock är ditt snyggt och absolut inte fel på något sätt.
Det är ingen lek att mixa klassiska arr bra så att man upplever hela orkestern eller "ser" den på en stor scen..Rätt bra jobbat här, du har fokuserat på separationen/panningen.Mer djup skulle jag vilja ha samt lite mer reverb häng på hela alstret.Just nu känns det som om jag sitter på första parkett och orkestern står på mindre scen rakt framför mig.Till såna här snygga arr vill jag sitta på läktaren(förmodligen den enda plats man har råd med)och långt framför mig breder en jätte scen ut sig..Alldeles knäpptyst i lokalen innan det drar igång,dynamikskiftningarna gör att jag får spetsa öronen ordentligt för att inte gå miste om nåt...
Liten tanke så där..
Vackert tema dock i denna,skulle det finnas variationer i arr och uppbyggnad så kan det bli ännu bättre - men fråga mig inte hur.
Synd att man inte satsar mer på sånt här,jag lyssnar mest på denna typ av musik så det finns ide´r.
Snyggt jobbar Rattlet.
Mvh
Micael
Eddi:
En härlig liten dum melodi du har hittat här tycker jag. Nu vet jag inte vad en Garita är men det är väl något slags stråkmaskin antar jag, I alla fall med risk för att jag begår något slags omdömesfel beträffande hur en dylik orkester ska sitta (Cellona sitter väl till höger vill jag minnas) så tror jag att bredden skulle öka om du la in widespread bas på mitten. Som sagt kanske helt vedervärdigt förslag men det kändes som att lyssna i en Luxor när stereon kom en gång i tiden - väldigt separerat.
Tokfina ljud på rubbet och som sagt ett bra melodiskt verk. Kunde till och med höra avsaknad av lite bomullspukor och en cymbal.
Bra jobbat
Eko
david.roennlund:
:)
trevligt tema, känner inte igen det som en polska .... men kanske ska jag spela det som polska i framtiden, vem vet :P ( fast är det inte mer saraband, fast isf skulle du kanske minska tempot lite...)
fin instrumentering också, men det känns stelt o midi:it :S har svårt att sätta fingret på vad det är... kanske platheten i samplingarna ?
svårt som fan detta att återskapa ett vettigt stråkljud.... har hört nått exempel med Garritan där det låter bra, så det ska gå :):)
(frågan är bara hur....)
Rattlesnake:
HM
Tjaba Mike. Nej, jag hade inte hört din last spring, men jag är övertygad om att det finns liknande melodier som denna.
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 04.02.2009, 02:22:32 ---Mer djup skulle jag vilja ha samt lite mer reverb häng på hela alstret. Just nu känns det som om jag sitter på första parkett och orkestern står på mindre scen rakt framför mig.
--- Slut citat ---
Jag trodde snarare att jag hade lagt på för mycket reverb... :P Fast du kanske menar ett reverb med längre utklingningstid?
Mm, det är svårt att få djupupplevelsen då de enskilda fiolerna är närmickade (låter det som) medans sektionssamplingarna låter väldigt konstigt ensamma, som en dålig stråkmaskin bara. Men det går ju eventuellt att öka på sektionerna och minska på enskilda fioler...
Tack för lyssning och bra feed!
Eko
Japp, Garritan är ett mjukvarustråk eller ljudbibliotek.
--- Citat från: Eko skrivet 04.02.2009, 02:46:49 --- I alla fall med risk för att jag begår något slags omdömesfel beträffande hur en dylik orkester ska sitta (Cellona sitter väl till höger vill jag minnas) så tror jag att bredden skulle öka om du la in widespread bas på mitten. Som sagt kanske helt vedervärdigt förslag men det kändes som att lyssna i en Luxor när stereon kom en gång i tiden - väldigt separerat.
--- Slut citat ---
Du har helt rätt, en centrerad bas skulle ge en trevligare stereobild. Jag antar att den traditionella orkesteruppställningen med cello och basar åt höger inte är för lyssnarens skull utan för orkestern och dirigentens skull. Den enda anledningen att jag har följt den traditionella uppställningen är att det skall vara lätt att jämföra klangen mot "riktiga skivor".
--- Citat från: Eko skrivet 04.02.2009, 02:46:49 ---Kunde till och med höra avsaknad av lite bomullspukor och en cymbal.
--- Slut citat ---
Japp, och träblås för att få större variation mellan delarna. Men det kändes som en för enkel utväg, jag ville testa en ren stråkorkester för att se om jag kunde bygga upp klangerna ändå.
David
Tack, om inte du känner igen den så är det nog ingen karbonkopia iaf. Saraband har jag ingen koll på... Vad är det?
Ja, Midi-känslan är svår att komma ifrån. Det är nog en kombination av grundljud, möjligheterna att göra artikulationer och färdigheten hos mupptrixaren. Undrar hur det skulle låta om man kunde dubba med en riktig fiol och en alfiol, t ex :rolleyes: (vissel vissel)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida