Kontrollrummet

Prisvärd A/D-omvandling

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com


Annars kan du spela in tex ett rimshot på alla kanaler samtidigt i början av bandet så har du det som tidsreferens för att manuellt flytta spåren i DAW senare.  :rolleyes:

Idén är inte dum men en analogbandare svajar så det funkar inte utan en riktig synk, tyvärr.
[/quote]

Min bandare blev djupt sårad av genraliseringen och ville bara invika: "endel svajar mera andra mindre" ;)

Men eftersom det är bandaren som svajar och inte bandet så fungerar inte rimshot iden riktigt 100%. Inget uppspel av samma låt blir identisk = fasproblem särskilt om du överför tex. trummor indelade i flera uppspel. Sync är nog lösningen och eftersom de MTC i slutändan så blir det inte riktigt riktigt synkat ändo.

Florian, din gamle vän vill poängtera att han svajar bara riktigt riktigt lite...
Hägge


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK det är bra, hur mycket/hur ofta har ni gjort beskrivna moment?

Utan synk en gång.
Var ingen mening att försöka fler gånger eftersom det inte funkar med en Analogbandare utan synk.
Och i det fallet var det just 3x8 spår som vi förde över från en 24 kanals 2" MCI.

och ni kunde inte rätta till starttiderna dvs dra spåren rätt efter?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Very strange, det betyder att Tascam ATM 60-16 som numera bor i Finland är en jävligt mycket mer pålitlig maskin kan jag då säga, grattis Hägge!  ;)
(jag har gjort dessa moment utan problems x-antal ggr)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Därför rekommenderar jag att man för över alla 24 samtidigt för att undvika trassel.

absolut om man har stålarna, inget snack, men det kan ju vara värt att testa min idé...
Förtydligande: alla trummor på en gång förstås dvs hoppas de bara ligger på 8 spår...
resten är piece of cake i DAW, som jag sa!


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Den är prima. Men om man nu kör en sinusvåg in på två spår och digiterar dem i två svep så visst svajar den riktigt riktigt lite.

AAAAAj blev just träffad av en 1" band mellan benen, stolt bandare......  :P

man får smpte sync för 70€ på ebay.... 24 kanaler bra konversion kan bli dyrt....


hägge


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
heavymaker pratar inte så mycket, vad har du för grejor, mixerbord finns väl antar jag?
skulle man ha 10-12 trumspår på tape så går det ju att gruppa ner till 8 i bordet...


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Att köpa bra 24AD är inte billigt, men om man nu ändå måste hyra in sig hos någon med bandare så kan man hyra in sig hos någon som har 24 bra AD. Så tänker jag.

Han har bandare.

Hägge


Utloggad heavymaker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Jepp, Mr. artrock jag är på riktigt! Jag sitter inte här och skriver bara för att det är roligt. Precis som Hägge säger är det en Tascam msr-24 jag sitter på. Jag har även en midiizer till tascamen. det är en slags remote med syncfunktioner och lite allt möjligt...Jag behöver nog ingen motu midi timepiece AV då eller hur Stefan?

Jag (och Dan Ö som också finns på forumet) sitter i en ny studio - MISSING MAN Recordings som man för övrigt kan läsa om i majnummret av papperstidningen.

Jag blir lite förvirrad av era diskussioner. Det verkar som om ni har olika erfarenheter av att flytta bandkanaler in digitalt. Tolkar jag er rätt om jag förstår det som att det säkraste är att använda sig av synckod mellan bandare och DAW? Det känns som att det lutar åt ett 8 in - kort i kombo med smpte. rätt tänkt?


Analogfreak

  • Gäst


och ni kunde inte rätta till starttiderna dvs dra spåren rätt efter?

Det handlar inte bara om start-tiderna. om vi tar ett exempel. Du spelar över 8 kanaler trummor 1 BD, 2 SD över, 3 SD under, 4 hi-hat, 5 tom1, 6 tom2,
7 tom3, 8 OH L, 9 OH R. Du kommer få problem med den 9:e kanalen som du får lägga på i omgång nummer 2. Den kommer också att svaja som de 8 första du la över... fast inte på samma ställe. Vid en bestämd tidspunkt så kanske de 8 första går aningen fort i svajcykeln medan den 9:en i omgång 2 går långsamt. Fasfelen är ett faktum.  :rolleyes:


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ok ville bara kolla så du inte var token på vendolin som förföljt mig pga att jag säljer mitt Lynx Aurora 8 som jag givetvis här och nu rekommenderar varmt, hoppas du förstår;-)

Vad syncburken mellan bandare och DAW skall göra har jag ingen förståelse för i detta fallet...
 B)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil


och ni kunde inte rätta till starttiderna dvs dra spåren rätt efter?

Det handlar inte bara om start-tiderna. om vi tar ett exempel. Du spelar över 8 kanaler trummor 1 BD, 2 SD över, 3 SD under, 4 hi-hat, 5 tom1, 6 tom2,
7 tom3, 8 OH L, 9 OH R. Du kommer få problem med den 9:e kanalen som du får lägga på i omgång nummer 2. Den kommer också att svaja som de 8 första du la över... fast inte på samma ställe. Vid en bestämd tidspunkt så kanske de 8 första går aningen fort i svajcykeln medan den 9:en i omgång 2 går långsamt. Fasfelen är ett faktum.  :rolleyes:
läs lite mer om vad jag skrev sen... :rolleyes:


Utloggad heavymaker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
 :D nej, jag hinner inte med Mr. Artrock! Jag läser vad ni skriver och försöker förstå hur ni menar. Ja, mixerbord finns såklart. Nej då. jag är inte tokig alls, utan snäll som ett lamm   :rolleyes: och glad för all hjälp man får!

grymt drloop. jag kommer närmre en bra lösning känner jag.



Analogfreak

  • Gäst
Ok ville bara kolla så du inte var token på vendolin som förföljt mig pga att jag säljer mitt Lynx Aurora 8 som jag givetvis här och nu rekommenderar varmt, hoppas du förstår;-)

Vad syncburken mellan bandare och DAW skall göra har jag ingen förståelse för i detta fallet...
 B)

Syncburken gör så att DAW följer SMPTE-koden och därmed följer svajet.  :rolleyes:



Utloggad tsmalmbe

Det handlar inte bara om start-tiderna. om vi tar ett exempel. Du spelar över 8 kanaler trummor 1 BD, 2 SD över, 3 SD under, 4 hi-hat, 5 tom1, 6 tom2,
7 tom3, 8 OH L, 9 OH R. Du kommer få problem med den 9:e kanalen som du får lägga på i omgång nummer 2. Den kommer också att svaja som de 8 första du la över... fast inte på samma ställe. Vid en bestämd tidspunkt så kanske de 8 första går aningen fort i svajcykeln medan den 9:en i omgång 2 går långsamt. Fasfelen är ett faktum.  :rolleyes:

Det här kommer att driva er till vansinne efter en ganska kort tid.

Körde en gång i tiden 4 spår i gången från en 8-spårig bandare. Enkelt som bara vad att få timingen korrekt i början. Och spåren blev exakt lika långa. Och slutar exakt lika. Men under hela låten så är det liksom orkestern skulle vara sjösjuka. Just så pass off-time att man blir vansinnig.

:)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Analogfreak

  • Gäst
Mr Artrock nämnde en mycket smart lösning. Submixa via grupper så är det inga bekymmer.  :rolleyes:


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
De brukar lätt bli såhär på forum... :P

..... men om midizern till Tascamen skickar MTC (midi time code) till datorn så kan du synka maskinerna. Då kan du helt i lugn och ro konvertera 8 spår i taget. Om dina bandare inte svajar för mycket så går det säkert lika bra utan sync också men med sync går man säkrare. Om midiizern som sgat hat MTC så behöver du inga extra pinulker...

Som jag förstod det så har du en studio som kommer att banda i fortsättningen också analogt och sedan köra över till datorn. Så du behöver ett arbetsflöde som fungerar i dagliga livet eller hur?
 
hägge


Utloggad heavymaker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
dr. loop: det där var ta mej fan bland det svettigaste jag sett i studioväg någonsin. mycket snyggt.

till analogfreak: nja...det funkar inte så bra tänker jag eftersom jag vill kunna behandla alla spår digitalt med olika mängd effekter etc. jag vill inte dra in trumsetet som stereospår från mixerbordet tex.

hägge: tack för att du håller dig på banan! det stämmer som du säger. jag måste hitta en hållbar lösning i studion att jobba med.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Ingen som har erfarenhet eller kan kommentera, Alesis hd24 ?

Framstår ju som rätt billig/prisvärd i sammanhanget. Men hur är kvaliten på omvandlingen?


Analogfreak

  • Gäst
Ingen som har erfarenhet eller kan kommentera, Alesis hd24 ?

Framstår ju som rätt billig/prisvärd i sammanhanget. Men hur är kvaliten på omvandlingen?

Jag har haft en HD24 och jag har inget att anmärka på AD/DA. Dock så måste man upp på den dyrare modellen för 96kHz.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Ingen som har erfarenhet eller kan kommentera, Alesis hd24 ?

Framstår ju som rätt billig/prisvärd i sammanhanget. Men hur är kvaliten på omvandlingen?

Jag har haft en HD24 och jag har inget att anmärka på AD/DA. Dock så måste man upp på den dyrare modellen för 96kHz.

Jag förstår.

Vet du hur den står sig gentemot t.ex. ett motu ljudkort(t.ex. 828 eller liknande.). (Alltså bara ljudkvalitetsmässigt. Annat lull, lull är inte så intressant)


Analogfreak

  • Gäst
Jag har ingen erfarenhet alls av Motu men har hört gott om dom.  :rolleyes:
Jag hade gått på ett digitalbord. Yamahas digitalbord har ju helt fri routing och är otroligt flexibla för alla tänkbara applikationer.
Jag börjar mer och mer överge analogträsket eftersom det finns så pass bra digitala lösningar idag jämfört med för några år sedan.  :rolleyes:

Det viktiga är att det måste låta analogt och att man har bra analoga signalvägar in i den digitala världen.  :wub:


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Har hittat något som verkar intressant!  :)

Var tror ni om ljudkvaliten på en sån här http://www.thomann.de/se/mark_of_the_unicorn_24i_u.htm

Verkar finnas lite äldre varianter som man kanske kan komma ner i pris på(Såg något för 10000kr).

Någon som har några erfarenheter eller tankar kring detta. Verkar som att det kan bli ett prisvärt alternativ.


Utloggad tsmalmbe

Om du har stationär dator och lediga PCI-platser - varför inte. Räkna med att du skal köpa PCI-kortet också, det är inte alltid inkluderat i begagnade annonser.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har hittat något som verkar intressant!  :)

Var tror ni om ljudkvaliten på en sån här http://www.thomann.de/se/mark_of_the_unicorn_24i_u.htm

Verkar finnas lite äldre varianter som man kanske kan komma ner i pris på(Såg något för 10000kr).

Någon som har några erfarenheter eller tankar kring detta. Verkar som att det kan bli ett prisvärt alternativ.

MOTU har oftast bra prylar, men uppfattningen jag har fått genom att läsa här och där, är att de är lite ojämna i ljudkvalitet, så att vissa produkter är riktigt bra, medan andra är mer tveksamma...
Hur just den modellen är, vet jag inte - men det svenska listpriset utan PCI-kortet är i alla fall f.n. 12600:-, att jämföra med Thomanns 12900:-... ;)

Ett annat prisvärt alternativ är Sonic Core (f.d. Creamware) A16 Ultra med listpris på 11195:-.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad heavymaker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
MOTU 24 i/o kortet verkar mycket intressant tycker jag. Är det någon som har någon erfarenhet av det? Vad är det för typ av A/D som sitter i?