Kontrollrummet

MMA / Disco Volante

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats Alw

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
LÅTNAMN: Disco Volante
ARTIST/GRUPP: MMA
GENRE: Acid house
LÅTLÄNGD: 6.58
KOMPOSITÖR: MMA / Mats Alw
PRODUCENT: MMA / Mats Alw
EV. MEDVERKANDE: ---
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

En skönt pumpande låt som flippar ut mot slutet.
« Senast ändrad: 02.02.2009, 13:57:22 by Mats Alw »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej. Jag måste erkänna att jag haft svårt att närma mig hela housescenen. Mest på grund av att jag slutade klubba under tiden för första acidvågen ungefär. På ett dansgolv kanske jag skulle tycka att det här var kul att lyssna på. Men utanför det så behöver jag mer stringens för att jag skall fastna.
Hantverket är det inget fel på. Fötterna har svårt att inte hänga med så att säga. Annars blir min reservation att jag saknar en förståelse för den musikaliska tanken Och då blir det bara en massa snygga ljud och rytmer.

Men det var snygg produktion och mix.  :)

edit: och slutet var faktiskt det som fick mig att fastna allra mest.  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag gillar det. Skönt psykadelisk elctrohouse. Dock måste beatet upp i volym. Det är ju trotsallt en klubblåt som man ska dansa till, och då får inte beatet vara underordnat alla ljuden. Bastrumman måste höras tydligt. Sen har du en massa frekvenskrockar bland ljuden. Sitter själv och mixar en poplåt just nu med en massa olika synthljud och vet hur svårt det kan vara att få dom att hitta sin plats i mixen. Men det är värt besväret, du får en mycket tightare mix. Framförallt basljud och bastrumma får inte krocka med varandra. Men om du reder ut det så är det helt klart en låt som jag hade gått upp och stuffat till. (Inte nykter dock.....jag håller med Uggla)

Go for it

Micke


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Inte riktigt min genre men gillar de lite "halvgalna" harmonierna och ljuden som dyker upp oväntat men ändå i nån slags följdriktighet. Höjdaren är 05:26 och weirdo hammond-liknande ljudet, schysst! Kanske hade det i sin tur gärna fått ävergå i nåt annat men fantasifyllt och speciellt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gillar ljuden och mest av allt gillar jag pingisbollen som träffas av två olika racketar. Den släpande basen i första delen skulle jag vilja byts ut mot en poppig studsande bas som gör att man inte kan sitta stilla. Pingisträffarna kommer tillbaka på minst tre ställen och jag skulle vilja att de är med på fler ställen som ersättare för baskagge och virveltrumma.

På slutet ersätts pingisljuden av datorspelet pong.

Men hur lång kan låten vara - lång!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Snygga ljud och bra driv i låten! Med några Single Malts innanför t-shirten skulle man nog kunna tänka sig att stappla runt en stund på dansgolvet!
Det händer i mitt tycke lite för lite harmoniellt sett fram till ca 330 sek, men därefter blir det å andra sidan lite väl ostrukturerat.
Men som sagt, det gungar på bra och produktionen är snygg!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :) Ok nu förstår jag varför du hade svårt för Futurized hihi.
Håller med om att det finns en massa festliga ljud här men visst måste bastrumma och bas dominera om det ska bli någon Houseffekt gärna lite piano också kändes som om det brytet saknades lite här.
Rock on
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mats Alw

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Ja, du har nog rätt i att det skulle ha varit lite mer punch i bas/baskagge för att få kallas House! Anledningen till att jag placerade låten i den genren var, att samplingarna är hämtade ur en samling som har den benämningen. Kanske är det fel genre, jag har lite svårt att bedöma det, då jag aldrig har varit ute och klubbat. Men tack för din feedback! MMA / Mats


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
haha, ja det hörs att det är en samling som fler kända låtar har hämtat samplingar från (eller liknande iaf)
:)

Stycket går lite förlorat för mig, det känns lite mest som någon leker med ett ljudbibliotek och slänger in lite roliga saker här och var.

Det bästa i detta är stycket där det låter lite lounge, men det slås sönder av ala samplingar där, och hypnoeffekten uteblir.


ett "nja" från mitt håll blev det.
https://soundcloud.com/secondary-protocol