Kontrollrummet

Oceanmusic & Dividend - Sole E Tude (Beijing blues)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Sole E Tude
ARTIST/GRUPP: OceanMusic & Dividend
GENRE: Kinesisk Chaos chill
LÅTLÄNGD: 7:22
KOMPOSITÖR: Dividend (melodi och körkomp), OceanMusic (resten)
PRODUCENT: Ocean music
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Oceanmusic och Dividend snackar kinesiska! Och gjort en låt av det, med kinesstuk och mellotronstråkar, och pseudogitarr!

Skitsnyggt, tycker jag, för att mest vara c-moll. Vad tycker ni? :) Något som stör?

----------

Ny final-verre:
« Senast ändrad: 01.02.2009, 11:26:35 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Klart gångbart, experimentellt och lite halvt oväntat även om det inte är så många överraskningar.

Det är vackert och det mesta funkar. Vissa delar blir lite för "osynkade" med varandra, men detta. Bortsett från en del kinesik inspiration så är detta väldigt TD.

Nih hau


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ni är farliga tillsammans  :lol: Kina nästa. Kul med samarbeten och en del fina ljud som ger associationer.

Jag placerar inte ert alster i "GENRE: Kinesisk avslappning i synthmiljö"
Det är alldeles för mycket som pockar på uppmärksamhet.
En intressant musikalisk resa men jag tröttnar på upprepningen från det ljud som leker "bas".
Kompressorn pumpar mer än på andra ställen vid 3 min 10 sek, oönskat?

Jag tycker att detta långa stycke är - jaa långt...
« Senast ändrad: 31.01.2009, 15:43:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
Hihi, tack för lyssning och återkoppling. :)

Själv skulle jag nog beskriva genren som någon slags Chaos Chill. ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Chinaboys!

Snyggt upplagt o lirat detta!
Särskilt gillar jag synthbassriffen som drar på låten igenom. Den är lixåx byggstenen til  hela alstret, har en viss hypnotisk verkan åxå.
Snyggt slut med körerna :)
Klar o snygg mixning, dynamik så det förslår.
Och otajt då... ok, men inget att störa sig över tycker jag
Bra jobbat!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag hade bara tid att lyssna till 278..skall iväg på middag.

men det jag hann lyssna på lät lovande,men jag retade mig lite på sytbasens eviga mantra.Det måste gå att förändra det liret liiite..snälla..Efter ett tag kändes det psykedeliskt,ja som ett mantra..kanske meningen iofs..Men gillar jag det som helhet,JA!
Du och JT kan bli en spännande kombination helt klart.

Jag får återkomma med en total analys efter att jag har hört hela alstret..

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Psykedeliskt? :D Ahh, vi har lyckats göra knarkmusik.. ;)  Jo, men det ligger nånting i det kanske, lite mer variation och så.

Själva fick vi avbryta för vi blev helt tondöva av det här experimentet ;)

Återkom gärna.

mahan: Det finns en annan version nu med tonartshöjning och kanske en smula bättre/medryckande melodi.. Vi kanske lägger upp den om den fortfarande låter bra imorgon ;) ..

Tack för lyssning, båda!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Under den tid det tar för mej att byta ackord har ni gjort en låt till!
Ni är verkligen kreativa och produktiva
Kvantitet är också en slags kvalitet
Men lördagkväll kanske var fel tid att lyssna på denna meditaitva tripp
Hade svårt att behålla fokus
fina ljudförsök dock!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack cykeln...

Här kommer finalversionen, ursnyggt mixad av Jay T och med något annorlunda melodi! Och flöjt och annat nytt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
detta funkar riktigt bra tycker jag
basen blev lite statisk dom sista vänderna men annars skit bra mix o driv framåt av olika små fina melodier o ljud-
vangelis på svamp kanke :)
trevlig lyssning en söndags morgon

tony
att leva är att dö


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag vidhåller,, TD! Deras mtrl kring 2000 låter ungefär såhär. Jag gillar detta som attan!

Ibland så blir vissa anslag avhuggna, ungefär som om det saknas polyfoni.

Kanske en kombination av Ynot's "Vangelis på svamp" och "Beijing blues"?

Tycker låten borde ha namnet "Vangelis blues"


En sak som är mycket bra är arret, som är av evighetstyp. Ni kan hålla på så länge det behövs. Om musiken skulle vara med i en reklamfilm så funkar små korta väl valda snuttar, men det är väl längre film med t.ex. slalomåkare i slowmotion på någon offpist med knallblå himmel och taggiga klippor eller bilder från något vackert undervattenlandskap som gör musiken full rätt.

Med beröm godkänt!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Härlig ljudbild..tempot i detta är suggestivt..som ett mantra som bara låter en sjunka in..i detta ljudlandskap..kommer på mej själv att jag sitter och gungar med när jag lyssnar på detta..haha..som man gick in nåt slags..trance-medvetande..lite meditativt..som att åka tåg ungefär :P

Hum-kören är lysande här..och de kinesiska rösterna icke att förglömma, kryddar denna delikata musikanrättning på toppen :D
Två ljud-innovatörer har här gjort en briljant syntes, wow!

Tackar för den upplevelsen :rolleyes:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


oceanmusic

  • Gäst
Ynot, LightHead och Marr, bockar ömjukast för jättevarm och överväldigande feedback! :)  :wub:
Vangelis hade möjligtvis plockat lite Soyasvamp. ;)

Just nu känns det som om vi har hittat ett fungerande koncept och det kör vi på. Teaser, ny låt på G.  B)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nja, funkar inte för mig, sorry. jag tycker det blurrar en massa mid i mixen, och det känns som två världar kolliderar mer än gifter sig.

Gillar verkligen basen, som kunde vara grund till ett annat projekt, och sångsamplingarna. Övrig instrumentering känns för rörig för mig, och skulle nog gillas mer i en mer klassisk förpackning.

Förlåt en grinig fan, andra verkar ju gilla det, så det är väl bara jag... :unsure:


Kul med experimentanda dock!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


oceanmusic

  • Gäst
Nja, funkar inte för mig, sorry. jag tycker det blurrar en massa mid i mixen, och det känns som två världar kolliderar mer än gifter sig.

Gillar verkligen basen, som kunde vara grund till ett annat projekt, och sångsamplingarna. Övrig instrumentering känns för rörig för mig, och skulle nog gillas mer i en mer klassisk förpackning.

Förlåt en grinig fan, andra verkar ju gilla det, så det är väl bara jag... :unsure:


Kul med experimentanda dock!

Det är lugnt, can't win them all! :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lite småmysigt, men....

Rejält otajt på många ställen. Främst i första halvan av låten.

Om det är tänkt som avslappningsmusik får ingenting skava. Sätt i gång och kvantisera.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Allt är kvantiserat ;)

Men OM har sammanfört min melodi med hans komp, och tydligen där det är lite osynk.. Ingen lag som vi har brytt oss om, men nog sant det du säger ;)

Det jobbas på final 2.0..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mats Alw

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Jag gillar den experimentella tanken bakom det här stycket, jag gör också musik som är till stor del experiment. Det behövs att några artister tänjer på gränserna och provar sig fram. Just det här stycket är alldeles för långt, det händer inte så värst mycket, teman återkommer regelbundet och man har liksom hört det förut, känns det som. För att ro iland en sån här bamsing till låt, vill det till att man garnerar och utsmyckar det ordentligt för att hålla lyssnaren på tå. Det är drömskt och svävande, avslappnande och rofyllt. Däremot - det som verkligen stör mig ("What grinds my gears", citat från Peter Griffin, Family guy) - är, att ljudbilden är så splittrad att man nästan får en känsla av att lyssna till två parallella monokanaler! I mitten finns en försynt bas och lite atmoljud, men i vardera örat spritter syntharna igång utan att verka ha kontakt med varandra! Ljudbilden är strikt vänster-höger, och det är inte bra! Föreslår en nerkortning av stycket och att få en mer sammansatt ljudbild! Då skulle stycket sitta som en käftsmäll! Huvudsakligen tycker jag att detta (trots gnället!) är skitbra! Lite hyfs och ans saknas - That's it!
Vore kul att få feedback från er/dig på min experimentella låt "I tried (almost died)" eller min senast upplagda "Disco Volante"! Välkomna!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej
Är också ambivalent. Å ena sidan så är det snyggt. Ljuden och känslan är behaglig. för mig känns det lite som en broderad jamsession. Jag saknar tematik som binder ihop det, och utan det så reagerar jag som alltid med att det är fräckt, men jag fattar inte den musikaliska idén. Det kanske är för att jag inte förstår sådan musik alls. För mig blir det bara en massa toner staplade, men det är snygga toner. Tycker nog också att rytmiken kunde ha varit mer elaborerad.  :)


oceanmusic

  • Gäst
Jag gillar den experimentella tanken bakom det här stycket, jag gör också musik som är till stor del experiment. Det behövs att några artister tänjer på gränserna och provar sig fram. Just det här stycket är alldeles för långt, det händer inte så värst mycket, teman återkommer regelbundet och man har liksom hört det förut, känns det som. För att ro iland en sån här bamsing till låt, vill det till att man garnerar och utsmyckar det ordentligt för att hålla lyssnaren på tå. Det är drömskt och svävande, avslappnande och rofyllt. Däremot - det som verkligen stör mig ("What grinds my gears", citat från Peter Griffin, Family guy) - är, att ljudbilden är så splittrad att man nästan får en känsla av att lyssna till två parallella monokanaler! I mitten finns en försynt bas och lite atmoljud, men i vardera örat spritter syntharna igång utan att verka ha kontakt med varandra! Ljudbilden är strikt vänster-höger, och det är inte bra! Föreslår en nerkortning av stycket och att få en mer sammansatt ljudbild! Då skulle stycket sitta som en käftsmäll! Huvudsakligen tycker jag att detta (trots gnället!) är skitbra! Lite hyfs och ans saknas - That's it!
Vore kul att få feedback från er/dig på min experimentella låt "I tried (almost died)" eller min senast upplagda "Disco Volante"! Välkomna!

Tack för ett långt skrivet svar Mats! :)
Men jag kommer nog göra dig besviken i att det kommer inte ske några sensationella förändringar i stycket som det ser ut just nu. Formen är speciell och det kommer vi hålla kvar vid.

Hej
Är också ambivalent. Å ena sidan så är det snyggt. Ljuden och känslan är behaglig. för mig känns det lite som en broderad jamsession. Jag saknar tematik som binder ihop det, och utan det så reagerar jag som alltid med att det är fräckt, men jag fattar inte den musikaliska idén. Det kanske är för att jag inte förstår sådan musik alls. För mig blir det bara en massa toner staplade, men det är snygga toner. Tycker nog också att rytmiken kunde ha varit mer elaborerad.  :)

Tack egghuvud! :)
Det är ett tematiskt ljudlandskap, tilltalar inte alla helt enkelt.
Tror nog att du stavat fel, det borde väl vara ambient? ;)  :D



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Hej
Är också ambivalent. Å ena sidan så är det snyggt. Ljuden och känslan är behaglig. för mig känns det lite som en broderad jamsession. Jag saknar tematik som binder ihop det, och utan det så reagerar jag som alltid med att det är fräckt, men jag fattar inte den musikaliska idén. Det kanske är för att jag inte förstår sådan musik alls. För mig blir det bara en massa toner staplade, men det är snygga toner. Tycker nog också att rytmiken kunde ha varit mer elaborerad.  :)

Tack egghuvud! :)
Det är ett tematiskt ljudlandskap, tilltalar inte alla helt enkelt.
Tror nog att du stavat fel, det borde väl vara ambient? ;)  :D

[/quote]

Nä jag vet att jag upprepar mig..  :unsure:.
Jag tror faktiskt att jag skall slänga upp något av mina egna ambientprojekt bara för att visa att jag inte är helt ointresserad av slikt. Fast nu fick jag plötsligen prestaionsångest...  :)


oceanmusic

  • Gäst

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Av alla möjliga ljudbilder som är möjliga kan man ju inte tilltalas av alla. Själv vet jag inte heller om jag tilltalas av 100% av denna. Så Alw och Egget: det är helt ok och ofrånkomligt att folk inte tilltalas av låååånga låtar där det inte händer mycket.

Tanken vet jag inte om det är avslappning här? Från början var det en bakgrund i c-moll, jag gjorde en melodi till.. Det var itne särskilt avslappnande ;) Men kul om folk tycker det.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JTs och mitt bästa projekt, tror jag. Återkom till denna ikväll i avsaknad av Oceanmusic/af Slappnad/Jay Thomas/rumpnissarnas konung/vad fan hette mer :D , här på forumet.


Hehe, mannen med många namn är troligtvis! inte långt borta :D Som vanligt...
https://soundcloud.com/user7789882