Hej
Jag funderar på att blockera mitt Floyd Rose-stall, så att det bara går åt ena hållet. Jag vet dock väldigt lite om detta, så jag hade lite frågor från några neutrala användare innan jag går till en musikaffär och frågar...
1. Om man sätter in en sån "block", behöver man då använda låsen som finns vid huvudet överhuvudtaget?
2. Blir den lättare att hålla stämd ordentligt, som på en gitarr med "vanligt" stall?
3. Kan man stämma om lite enkelt som på en "vanlig" gitarr? Exempelvis om jag vill köra Drop D på en låt, kan jag enkelt stämma ner den då? Dom andra strängarna påverkas inte alls av det?
4. Hur mycket kostar en sådan sak egentligen? Förstår att det kan variera från affär till affär, men på ett ungefär...
5. Jag kan väl använda svajarmen åt ena hållet? Dvs, trycka på svajarmen för att sänka tonen... Hur håller sig stämningen då egentligen?

Och säg inte åt mig att byta till en annan gitarr, för i övrigt är den asskön att lira på!

Jag har bara märkt att jag inte använder svajarmet särskilt mycket, varpå det verkar onödigt att ha ett stall som gör saker och ting mer krångligt än det behöver vara...