Forum > Färdiga produktioner

Wonderland - "Devil And The Deep Blue Sea"

(1/4) > >>

wonderboy:
Hej igen!

Har nu tagit den sista låten på vår demo så långt jag klarar själv. Nu behöver jag hjälp av både nyfunna vänner och ev ovänner! Jag uppskattar alla förslag på förbättringar av mix och master, även från Dig som inte gillar låten eller musiken som sådan. Säg Ditt hjärtas mening! Om inte annat så gör Du en medmänniska en tjänst! Och Ja, jag skall lyssna på andras låtar så fort demostöket är färdigt! Jag kommer att börja med de som givit mig respons - och hör sen!

Åsa:
Bra låt igen av er, bra spelat och sjunget! Jag har lite grejer jag reagerade på, tankar iallafall. Sången är återigen sådär dov och torr.. lite eq och nåt reverb så den lyfts och får lite mer diskant och kommer UPP ur musiken. Det instrumentala partiet i mitten är vääääääldigt långt.. det borde kortas av tycker jag. Delen innan gitarrsolot var långt långt. Efter med. Två minuter innan det kommer sång igen  :) Korta ner låten där tycker jag då.. Men det är en riktigt bra låt iallafall!!

Stolle:
Hallo underpojke!

Överlag låter detta väldigt väl mixat i mina öron. Jag gillar framförallt balansen mellan trummor, bas och elgitarrer.
Beröm ger ju dock föga att jobba vidare på så jag skall försöka att fokusera på det som kanske kunde göras bättre.

Då jag lyssnar avslappnat på låten utan att försöka fokusera på enskilda detaljer så låter det överlag bra men något med sången känns inte helt perfekt. Dels tycker jag inte att sångaren intonerar 100% rent hela tiden. Det låter lite, lite osäkert. Jag vet inte hur du ställer dig till tonkorrigeringsverktyg men jag hade nog gått in och pillat lite i materialet med Melodyne eller liknande. För det andra så känns sången något mindre välplacerad i mixen än resterande instrument. Kan det vara så att sången är för torr/obehandlad i jämförelse med resten av musiken? Jag får lite grann intrycket av att sången ligger lagd ovan på resten av musiken snarare än i den. Lite flummigt uttryckt kanske men sången skulle behövas bakas ihop med bakgrunden lite mer. Det kanske räcker med lite mer delay på sången. Du kanske kan testa att lägga en antydan till dist på sången för att få den att limma ihop med bakgrunden.

När det gäller val av ljud så är det väl en smakfråga snarare än rätt eller fel. Jag hade nog valt lite andra ljud på syntharna. Hellre 70-tals analoga vibbar än de 80-tals digitala synthljud som nu ligger. Köp en Moog Little phatty(eller en DSI Mopho)! :)
Jag hade nog mixat ner synthmattan som ligger i bakgrunden i merparten av låten (t.ex. i första versen). Jag tycker den ligger för högt och stjäl utrymme från både sång och gitarrer.

När det gäller kompgitarr-ljudet så hade jag nog valt att dra ner på disten lite grann. Hellre lagt två gitarrer till med mindre dist (t.ex. två gitarrer med någon form av VOX AC 30 crunch). Som det låter nu så är det lite mycket antydan av bisvärm för min personliga smak. Sologitarr och de rena gitarrerna låter finemang. Bra spelat också!

Bas och trummor låter bra som tusan tycker jag (kanske hade jag haft en smula mindre reverb på virveln).
Överlag låter det bra alltså. Det är lead-sången som är det största problemet i mina öron.

Ha det gött gamle vän och lycka till med släppet! Om ni spelar i Slottskogen så får man ju nästan ta och dra sig dit.

MaxB:
Funkar i laptophögtalare också. Jag sitter och petar i öppna spisen samtidigt som musiken kommer från rummet intill. Funkar som sagt men slutet borde gå att korta ner.
Och så läser jag om slottsskogen - som var som mitt andra hem en gång för länge sen. Jag minns fullmånenätter då vi klappade sälarna och dom bet eller nafsade i tröjärmen. Det var tider det!

Wernborg:
Skriver under på Stolles analys.

Lider sången möjligtvis att det vanliga studiofenomenet att man satsat så mycket tid på kompet att det varken finns tid och lust kvar när det är dags för sång. Bra sångare absolut, men kanske några tagningar till där det surar?

Progg ä la gött änna.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion