Kontrollrummet

Skillnaden på en FET och en SKITIG guitarr ?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Morron!
Amatören här igen, frågvis och nyfiken :D

Vi har behandlat "skitig" gitarr i en annan tråd men nu gäller det att jämföra SKITIG med FET. Är det bara fråga om olika sound eller.. :unsure: Och får man till allt detta.

Just de jaa,  kör med CUBASE SX2.2, preamp StudioV3 Tube MP, line in direct och sen en massa AMP-pluggar. Ingen stärkare/mic bandning för mig. Guitarrer; Strato, Hagström SS LP o Epiphone JC LP.


tackar igen på förhand...


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Det beror ju helt på hur man definierar "fet" resp "skitig". Dessutom fimnns det väl sound som kan vara båda två samtidigt. Men.

Jag skulle definiera en fet gitarr som något i stil med Metallica, Rammstein, Pantera, Linkin Park-hållet. Skitig då, duh. Kommer inte på några exempel... men jag inbillar mig att det handlar mer om rock än om metal när vi pratar skitig gitarr. Det är för tidigt på morronen, måste ha kaffe. Återkommer kanske senare!  -_-

Edit:
En kopp kaffe senare. Kom på det. Skitig gitarr för mig är typ den som hörs i stonergenren. FuManChu, Kyuss etc. Skitigt... fuzzigt.
« Senast ändrad: 14.04.2007, 09:39:13 by Hellpig »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Det beror ju helt på hur man definierar "fet" resp "skitig". Dessutom fimnns det väl sound som kan vara båda två samtidigt. Men.

Jag skulle definiera en fet gitarr som något i stil med Metallica, Rammstein, Pantera, Linkin Park-hållet. Skitig då, duh. Kommer inte på några exempel... men jag inbillar mig att det handlar mer om rock än om metal när vi pratar skitig gitarr. Det är för tidigt på morronen, måste ha kaffe. Återkommer kanske senare!  -_-

Edit:
En kopp kaffe senare. Kom på det. Skitig gitarr för mig är typ den som hörs i stonergenren. FuManChu, Kyuss etc. Skitigt... fuzzigt.



OK

En skitig guitarr framträder som ett vassare instrument med betoning mer på mellan och övre registret och fuzz dist. ??? Förstod jag rätt? :unsure:

h. JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
, enligt mig iallafall och det är precis som ni skriver fuzzig stoner-gitarr.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
För mig är FET gitarr jämnt distad med rejäl botten. Oftast spelad med Barréackord.
SKITIG gitarr kan också ha botten, men är mera åt overdrivehållet, dvs den spricker upp till dist på vissa toner, nivåer eller när två toner spelas samtidigt. Enstaka toner till hela ackord, växlar mellan öppna och barré.

Men språkbruk är svårt, jag märker ju att andra menar något helt annat med dessa begrepp, och det kan ju bli problem när man diskuterar utan att ha en referens om vad man menar.
DON'T PANIC


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
För mig är FET gitarr jämnt distad med rejäl botten. Oftast spelad med Barréackord.
SKITIG gitarr kan också ha botten, men är mera åt overdrivehållet, dvs den spricker upp till dist på vissa toner, nivåer eller när två toner spelas samtidigt. Enstaka toner till hela ackord, växlar mellan öppna och barré.

Men språkbruk är svårt, jag märker ju att andra menar något helt annat med dessa begrepp, och det kan ju bli problem när man diskuterar utan att ha en referens om vad man menar.

jajjamen!
Det var ju orsaken varför jag tog upp frågan. När nån i kritiken ber om SKITIGARE gitarrer, vad ska jag då ta mig till...??

Men mäste ju tacka er alla som kommit med konst o knep :) Kansk definitionerna ännu bör "bläddras" igenom ?


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Fet gitarr har i mina öron en jämnare dist, ofta är de lite scoopade i mellanregistret. En skitig gitarr har ofta tvärtemot en skitig en boost i just mellanregistret,  spretigare distorsion som är väldigt dynamsk och svarar på anslaget, mer overdrive än dist alltså.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det var ju orsaken varför jag tog upp frågan. När nån i kritiken ber om SKITIGARE gitarrer, vad ska jag då ta mig till...??

Som du gör nu. Ventilerar frågan, och det visar ju sig att du har rätt - det finns ingen klar definition. För många kan fet och skitig vara samma sak t ex.

Det bästa är att försöka få den som säger något att utveckla vad den menar, kanske till nånting beskrivande liknande jag försökte göra, eller till referenser som Hellpig gjorde.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fet gitarr har i mina öron en jämnare dist, ofta är de lite scoopade i mellanregistret. En skitig gitarr har ofta tvärtemot en skitig en boost i just mellanregistret,  spretigare distorsion som är väldigt dynamsk och svarar på anslaget, mer overdrive än dist alltså.

Word!

"Svarar på anslaget." Tycker jag är en nyckel i sammanhanget. :)
DON'T PANIC


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
För att få en skitigare gitarr så får man väl dista den lite  mer då. Skulle jag ha gjort iaf.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tänkte på en annan sak. Jättebra att du Mahan tar upp såna här saker. Förhoppningsvis leder det till en kalibrering, så att utrycken betyder samma sak för flera, plus att vi som recenserar förhoppningsvis tänker på att utveckla bättre vad vi menar.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mycket bra!

Det fanns tankar på studios forum att försöka göra lixom ljudlikare...fast för musikstilva. men funkade inte...folk kabblade om vilken stil o ljud o genre etc.

Bästa är nog att ha diskussioner bara, eller finns ideer?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
en halvdistad gitarr = skitig, samt plonkigt sound

full distad gitarr = fet, gärna inspelad 2 gr & olika EQ:ad samt panorerad

sedan tycker jag det finns olika sorters feta gitarrer typ
hifi dist eller rå dist

typ mettalica enter sandman = hifi dist
monster magnet, dopes to infinity = rådist
misfits = skitig dist

oj vad jag svammlar...jag tror bestämmt att det är dags för mig att dricka morgon kaffe!
tack för svammlet! :P

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
en tjock och en smutsig gitarr??
en tjock gitarr är en gura som fått för mkt chips!! en smutsig gitarr är en som lekt för mkt i sandlådan!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
en tjock och en smutsig gitarr??
en tjock gitarr är en gura som fått för mkt chips!! en smutsig gitarr är en som lekt för mkt i sandlådan!!


 :lol:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jag antar (och Hoppas :P) att benämningarna "tjocka o smutsiga" kan läggas i humorkorgen, eller annars måst vi fortsätta att uttöka ordfförådet i guitarrsound

Om vi håller oss till Electric Guitar avdelningen så har vi några grundsound. Jag börjar en listra som troligtvis kommer att ändra men skit i det. Om vi går från rent (clean) gitarrsound till mindre rent:

1.  CLEAN
2.  CRISP
3.  FET
4.  SKITIG

Fortsätt listan, ändra på den, kanske vi kan få en gemensam, egen KR-lista på guitarrsound'


h.  JOHAN
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Schecter

Ja, och förklaring till respektive. Även vilka mickar som används, hals eller stallmickar osv osv...

Det där med mickar kanske man skulle göra som med Claes miktestsida fast med gitarrmickar?  :blink:


Fan va smart jag är.  :lol:
www.grahnsmusik.com


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ja, och förklaring till respektive. Även vilka mickar som används, hals eller stallmickar osv osv...

Det där med mickar kanske man skulle göra som med Claes miktestsida fast med gitarrmickar?  :blink:


Fan va smart jag är.  :lol:


Jaaaa vännen.. :)
bara vi inte gör det för svårt och vetenskapligt, för det igen betyder nämnligen att en amatör som jag igen en gång faller ur.... :P


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Schecter

Ja, och förklaring till respektive. Även vilka mickar som används, hals eller stallmickar osv osv...

Det där med mickar kanske man skulle göra som med Claes miktestsida fast med gitarrmickar?  :blink:


Fan va smart jag är.  :lol:


Jaaaa vännen.. :)
bara vi inte gör det för svårt och vetenskapligt, för det igen betyder nämnligen att en amatör som jag igen en gång faller ur.... :P


h.  Johan

Nä det förstås.. Nä kanske va en dum idé egentligen när det gäller test av gitarrmickar. Så mycket lödningar skulle jag inte palla...  :lol:

Men iallafall typ av dist och mickposition på gitarren vore en kul grej att lägga till? Och typ av mick, singlecoil eller humbucker.

Olika inställningar helt enkelt.

 :D
www.grahnsmusik.com


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jag antar (och Hoppas :P) att benämningarna "tjocka o smutsiga" kan läggas i humorkorgen, eller annars måst vi fortsätta att uttöka ordfförådet i guitarrsound

Om vi håller oss till Electric Guitar avdelningen så har vi några grundsound. Jag börjar en listra som troligtvis kommer att ändra men skit i det. Om vi går från rent (clean) gitarrsound till mindre rent:

1.  CLEAN
2.  CRISP
3.  FET
4.  SKITIG

Fortsätt listan, ändra på den, kanske vi kan få en gemensam, egen KR-lista på guitarrsound'


h.  JOHAN

Jag skulle snarare säga att skitigt är detsamma som halvdistat dvs. mer rent än feta gitarrer. Dessutom med mer boost i mellanregistret.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei, om vi kan tänka oss en lista, med förklaringar så fortsätter vi:

1.  CLEAN (Rent gitarrsound, endast EQ används)
2.  CRISP (Rent gitarrsounsd + kompressor + boost men ingen dist)
3.  FET
4.  SKITIG


Fortsätt på denna, bl.a Emil, du hade idér vart t.ex "skitig" passar. Lägg till i listan så ser vi vart vi hamnar. Kan vara att detblir helt crazy, but let´s give it a try :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Okei, om vi kan tänka oss en lista, med förklaringar så fortsätter vi:

1.  CLEAN (Rent gitarrsound, endast EQ används)
2.  CRISP (Rent gitarrsounsd + kompressor + boost men ingen dist)
3.  FET
4.  SKITIG



Fortsätt på denna, bl.a Emil, du hade idér vart t.ex "skitig" passar. Lägg till i listan så ser vi vart vi hamnar. Kan vara att detblir helt crazy, but let´s give it a try :)


h.  Johan


Okei, om vi kan tänka oss en lista, med förklaringar så fortsätter vi:

1.  CLEAN (Rent gitarrsound, endast EQ används)
2.  CRISP (Rent gitarrsounsd + kompressor + boost men ingen dist)
3.  FET
4.  SKITIG
5. GRUNGE
6. NIRVANA


Nu är listan färdigställd då  :P


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei, om vi kan tänka oss en lista, med förklaringar så fortsätter vi:

1.  CLEAN (Rent gitarrsound, endast EQ används)
2.  CRISP (Rent gitarrsounsd + kompressor + boost men ingen dist)
3.  FET
4.  SKITIG



Fortsätt på denna, bl.a Emil, du hade idér vart t.ex "skitig" passar. Lägg till i listan så ser vi vart vi hamnar. Kan vara att detblir helt crazy, but let´s give it a try :)


h.  Johan


Okei, om vi kan tänka oss en lista, med förklaringar så fortsätter vi:

1.  CLEAN (Rent gitarrsound, endast EQ används)
2.  CRISP (Rent gitarrsounsd + kompressor + boost men ingen dist)
3.  FET
4.  SKITIG
5. GRUNGE
6. NIRVANA


Nu är listan färdigställd då  :P
Yapp definitiiiivft :D

Hmmm.. Förklaringarna för GRUNGE o NIRVANA tycks av nån konstig anledning ha fallit bort från min bildskärm. E de nån annan som ser dem,,, :P
(Alltså goda soundideér Rockoko, så släng in förkl. så kommer vi vidare)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
7. Burzum..  :lol: :lol:

visst att olika nivåer av skitighet finns, men det är mkt lättare att beskriva ljudet om man refererar till en viss typ av pedal.. typ fuzz, overdrive, distorsion, samt ngn booster, som endast har som uppgift att trycka upp volymen och mellreg. vid solon.. :)  etc etc etc..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Skitig gitarr = strata (eller annan valfri gitarr med enkelspoliga mickar) in i en liten rörcombo utan overdrive och annat tjafs, drar upp volymen jävligt högt och rockar. Spretigt, dynamiskt ljud med mycket mellanregister och slutstegsdist.

Fet gitarr = humbuckare in i marshallstack med overdrive och förstegsdist. Jämntjockt och grötigt, basig.  :P
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Skitig gitarr = strata (eller annan valfri gitarr med enkelspoliga mickar) in i en liten rörcombo utan overdrive och annat tjafs, drar upp volymen jävligt högt och rockar. Spretigt, dynamiskt ljud med mycket mellanregister och slutstegsdist.

Fet gitarr = humbuckare in i marshallstack med overdrive och förstegsdist. Jämntjockt och grötigt, basig.  :P

Härligt Flintan!

Där har vi "gitarregeln" för KR :D
Går knappast att missförstå...



h.   Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Schecter

Skitig gitarr = strata (eller annan valfri gitarr med enkelspoliga mickar) in i en liten rörcombo utan overdrive och annat tjafs, drar upp volymen jävligt högt och rockar. Spretigt, dynamiskt ljud med mycket mellanregister och slutstegsdist.

Fet gitarr = humbuckare in i marshallstack med overdrive och förstegsdist. Jämntjockt och grötigt, basig.  :P

Härligt Flintan!

Där har vi "gitarregeln" för KR :D
Går knappast att missförstå...



h.   Johan

Yep!  :D

...eller gitarr med humbucker (gärna humbucker i halsläge) in i en Fender Deluxe combo. Där har vi en fet gitarr. Ren eller dist spelar ingen roll.  B)  :D

Edit: Stärkarens egna dist då alltså..  :ph34r:
« Senast ändrad: 15.04.2007, 21:23:58 by Schecter »
www.grahnsmusik.com


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tackar alla som hjälpt till att svara på min fråga om skillnaden mellan fet o skitig guitarr :)
Olika stärkare olika guitarrer ger väl olika nyanser i fethet o skitighet, men grundprincipen blev klar.


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Sorry..men..det heter gitarr på svenska.. Guitar blir det på engelska, men aldrig guitarr...möjligtvis svengelska då.  :unsure:

Sorry för språkfascismen men jag tycker det ser så fruktansvärt fult ut att skriva guitarr..  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Sorry..men..det heter gitarr på svenska.. Guitar blir det på engelska, men aldrig guitarr...möjligtvis svengelska då.  :unsure:

Sorry för språkfascismen men jag tycker det ser så fruktansvärt fult ut att skriva guitarr..  ;)

Ojdå, igen en tramp klaveret!
Här från finska sidan skådat tycker jag att ordet som jag blivit bakannt med här på KR inte heller är så tjusigt, o det är ju "guran" :) Ett annat ord som används (i svenskfinland) är SKITTA, va sägs om det?

Men du, lovar att försöka förbättra mitt språkbruk, och feel fri att kommentera om det behövs :D

GITARR va de här


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Skitig gitarr :



Fet gitarr:

Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
 :lol: :lol: :lol: :D :D :lol: :lol: :lol: :lol:



EDIT:  Det var nog dagens! Garvar än  :lol: :lol: :D :lol: :P
« Senast ändrad: 17.04.2007, 16:58:09 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
 :D den var bra! :lol:
Annars är det en kombination av ljud, gitarr OCH spelstil som avgör om det blir fett eller skitigt anser jag.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Åtminstone kommer det ljud från den lägre gitarren,,, :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Sorry..men..det heter gitarr på svenska.. Guitar blir det på engelska, men aldrig guitarr...möjligtvis svengelska då.  :unsure:

Det har hetat guitarr i svenskan, både Bellman och Taube använde den stavningen i sina texter. Svenska akademiens ordbok hade den stavningen ända till 1924. Jag tycker det ser charmigt ut, lite ålderdomligt, men så är ju finlandssvenskan.
DON'T PANIC