Kontrollrummet

Jätte jätte jättekonstigt problem

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Spelade in sologitarrer till ett projekt idag, har en Macbook Pro (2,4 GHz C2D, 2 GB RAM) och ett Fireface 400 till det. Projektet i fråga ligger på cirkus 25 kanaler så här långt och jag skulle lägga två nya samtidigt, via extern preamp till line in.
Jag trycker på rec, gitarristen plonkar på, allt är frid och fröjd. Sen börjar gitarristen spela lite hårdare varpå jag får felmeddelandet om system overload/disk too slow. Beklagar problemet för gitarristen, säger att det aldrig hänt förut och kör om. Samma sak igen, jag startar om datorn och provar att höja latency. Samma sak. Testar att låta det stå och spela in ingenting i nån minut, och allt fungerar prima. Testar med gitarr igen, och visst fan packar datorn ihop igen så fort det blir lite högre volym på inspelningen. Jag blir allvarligt störd och säger på skämt att datorn inte klarar så hög volym och säger åt gitarristen att spela löst och gradvis hårdare, och vid en viss nivå stannar inspelningen återigen med samma felmeddelande. Provar att sänka mastern på gitarrstärkaren, och plötsligt går det bra att spela in! :blink:
Gitarristen blir nöjd men jag, som vet att det här inte är logiskt nånstans, blir bara ännu mer brydd.

Vad fan är det som pågår? En ljudström blir väl inte svårare att processa för att den är starkare i nivå? Antalet bitar per sekund ska väl för helvete vara konstant, och mängden data är lika stor oavsett om det är enbart nollor eller enbart ettor?
Jag testade allt möjligt, att stänga av nyinstallerade pluggar, höja latency, stänga av software monitoring och lite annat, ingenting hjälpte. Senare när jag gjort alla inställningar som de var tidigare så funkar det helt plötsligt, och som vanligt blir man bara ännu argare när saker helt plötsligt funkar utan att man förstår varför.

Någon som varit med om något liknande?