Kontrollrummet

Slide = vilken gitarr som helst + rör?

gäst · 14 · 4505

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
Frågan är enkel. Kan jag ta vilken elgura som helst och ett sliderör och köra slideguitar på eller ska det till annan stämning, speciell gitarr mm?


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Ja det måste vara en Gibson les paul och en flaska jack daniels för at få rätt stämning och sound
trodde alla viste det 
 :D
nä funkar med vilken som
https://soundcloud.com/olajegreus


oceanmusic

  • Gäst
Ja det måste vara en Gibson les paul och en flaska jack daniels för at få rätt stämning och sound
trodde alla viste det 
 :D
nä funkar med vilken som

Hmm, har en Epi LP och dricker inte alkohol, då är det tydligen kört! :o ;)

Tack för klargörandet. :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det går bra med viken gura som helst. Det är inte så lätt som det verkar man behöver öva ett tag för att få den rätta känslan. Man kan naturligtvis stämma om gitarren om man vill slajda på hela ackord t e x. Det underlättar lite i början att stämma om.
Prova ett öppet e eller ett öppet a t e x eller någon drop down stämmning som gör att du kan spela acorden på bastonerna. Ett fel som jag gjorde i början var att jag lade bottlenecken på fel ställe d v s där man brukar ha den. Den skall liksom ligga mycket närmare banden för att det skall stämma med tonerna.
Ett plaströr kostar inte många kronor i musikaffären. Köpte en för sjuttio spänn för ett par veckor sedan så det är helt klart värt det för det är kul att spela.  :)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hög stränghöjd + tjocka strängar underlättar. Jag kör hellre på lap steel utan bandstavar än vanlig gitarr. Blir mycket enklare och roligare så. :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Yeahh ocean, det ska gå med vanlig gitarr. Jag tycker att jag hittar ett shysst sound med slide ibland men sen vid andra tillfällen hittar jag inte alls rätt. Jag tror det bara är till att öva. Det är en viss teknik att öva på att dämpa strängarna närmast ovanför och under då man vill få en ton från en sträng bara. 

Att ha strängarna högre upp underlättar för att undvika att det rasslar. Då strängarna normalt sitter lågt, är det lätt att sliden får kontakt med banden på halsen. Att stämma i ackord är nog smart men otympligt om man bara använder en gitarr. Jag funderar på att använda en av mina gitarrer enbart till slide men det har inte blivit så ännu.
« Senast ändrad: 27.01.2009, 10:54:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Du får köpa en flarra Matteus och hälla ut i vasken om du inte vill dricka upp den. Det sägs att halsen på den flaskan ska vara perfekt.  :unsure:


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
jag har en urdrucken Matteus - sparade för att den var så snygg. kul - nu vet jag vad jag skall använda den till...  :P


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
jag har en urdrucken Matteus - sparade för att den var så snygg. kul - nu vet jag vad jag skall använda den till...  :P
Gött. Fram med bågfilen bara....

 :D


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Kan ju skjuta in att det finns metallrör som ger ett lite annorlunda ljud än glas också. Och det finns en uppsjö av olika sätt att stämma guran för att spela slide, gör en goodle så lär du hitta en massa tips på det.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
jag har en urdrucken Matteus - sparade för att den var så snygg. kul - nu vet jag vad jag skall använda den till...  :P
Gött. Fram med bågfilen bara....
 :D

Eller stryp den med en glödande ståltråd och kyl snabbt efteråt...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tremologic och sliderör lär väl vara en intressant kombination? Hittar inget på tuben med slide, men denna video väcker ju visst habegär:



5500 för ett stall. Hmm.
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Akustisk slide är ju helt suveränt om man hör någon som behärskar det till fullo!
Jag misstänker att man då ofta använder en resonatorgitarr eller dobro för att få rätt ljud.
Har testat lite själv med ett plaströr (inköpt på Musikbörsen) och använt min Martin-gitarr, men det är inte lätt.
Dels måste du ha hög precision och hamna rakt ovanför banden, dels ska du inte komma i kontakt med banden
och dessutom ska du dämpa oönskade strängar. Jag stämde gitarren i ett öppet E, tror det är lättast.
För ca 1 år sedan kom jag över en begagnad steel-guitar (utan pedaler). Den kör jag genom en POD och vidare
in i ljudkortet. Använder då naturligtvis ett riktigt "steelbar" i st f bottleneck/rör.
Det svåra med den är att antal strängar och stämning skiljer sig helt från en gitarr. Är det samma sak med en lapsteel?
Men man lär sig så sakta.............. :)  Kan vara ett tips, kanske? Kul är det hur som helst!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tremologic och sliderör lär väl vara en intressant kombination? Hittar inget på tuben med slide, men denna video väcker ju visst habegär:
5500 för ett stall. Hmm.

Tycker den ser bökig ut - utan att jag tror den skulle tillföra mig något eller ge min spelglädje någon kick.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google