Kontrollrummet

Marr & OM - Seventy Seven

gäst · 29 · 5660

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
En liten jazzig låt från mig och Marruschka. Den påbörjades redan 1977 men utvecklades häromhelgen. Marr la sång på den och nu är det dags att presentera den för er.

LÅTNAMN:Seventy Seven
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD: 3.11
KOMPOSITÖR: JT & Sångmelodi Marr
PRODUCENT: JT
EV. MEDVERKANDE: Marruschka!
INSPELNINGSÅR: 1977/2009
FORMAT: mp3   

Uppdatering 090124

Lagt om solot, dämpat melodin på Marrs första vända.

77 new solo

Samtidigt har jag en efterlysning på en jazzgitarrist som kan tänka sig att lägga ett par räkor på låten.
« Senast ändrad: 24.01.2009, 23:51:17 by oceanmusic »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
ALltså, det låter verkligen helschysst.

För mer kompetent kommentar, återkommer jag imorgon :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!
Blir verkligt glad att lyssna på detta, gungar snyggt!
Marr då, du har hittat en riktigt snygg melodi till detta, GIIIIILLLAS! :wub:
Och JT:s komp sitter rätt snyggt, mellandelen med pianosolot kunde sitta lite tajtare, nu e pianot lixåm ute o "cyklar" stundom.
Men helheten e snygg och samarbetet uppskattas stort!
Tycker Marr har hittat rätt mick och rätt mix nu, låter inte "burk" mer, BRAVO!

Jazz e ju en knepig genre, tycker ni drar lasset hem, om än en liten förväntan om ett tajtare pianosolo...  ;)
Snyggt jobbat, kul att ni hittat varann inom musiken!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


oceanmusic

  • Gäst
ALltså, det låter verkligen helschysst.

För mer kompetent kommentar, återkommer jag imorgon :)



Tack Dividend! :) Jag ser fram emot imorgon!

Tjou JT!
Blir verkligt glad att lyssna på detta, gungar snyggt!
Marr då, du har hittat en riktigt snygg melodi till detta, GIIIIILLLAS! :wub:
Och JT:s komp sitter rätt snyggt, mellandelen med pianosolot kunde sitta lite tajtare, nu e pianot lixåm ute o "cyklar" stundom.
Men helheten e snygg och samarbetet uppskattas stort!
Tycker Marr har hittat rätt mick och rätt mix nu, låter inte "burk" mer, BRAVO!

Jazz e ju en knepig genre, tycker ni drar lasset hem, om än en liten förväntan om ett tajtare pianosolo...  ;)
Snyggt jobbat, kul att ni hittat varann inom musiken!

h.  johan

Tack johan! :) Marr sjunger kalasbra och har hittat en rackarns snygg melodi ovanpå kompet. :) Har försökt lägga henne så långt fram som det gick. Och visst är den nya miken ett riktigt lyft för ljudet! :)

Jag tittade länge på det du skrev och bestämde mig för att raskt fixa lite. Det blev både piano och bas som fick sig en lite puts. Nya versionen här nedan:

77 V9


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Lyssnar på V9. Även om jag inte lyssnar särskilt mycket å jazz så tycker jag att man kan konstatera att det här låter väldigt äkta jazz-trio med vokalissa. Rökig klubb i svartvitt...

Man undrar naturligtvis vad som är inspelat -77? Tycker allt låter kalas, bas och trummor låter så äkta att jag undrar om de inte är det. Berätta gärna hur du har gjort denna inspelning!

Och Marres sång är helt klart mycket jämnare och finare nu, beror nog både på mick och det framför, tror jag.

Svårt att hitta några förbättringsföslag här. Kanske att trummorna är lite dämpade. Kanske att lite stereobredd skulle ge en live-aktigare känsla? Det låter på något vis snarare studio än live, men du kanske vill ha det så. Bra är det iaf, välbalanserad mix.
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Coolt stycke med lite odefinierade melodivägar och det gillar jag. Pianosolot uppfattar jag dock stundtals som väl atonalt men det handlar mer om smak tror jag. Fraseringarna skitsnygga i detta. Marres röst passar utmärkt. Mysigt och soft. Tack för den!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Cooolt inte min bag riktigt men jag tycker ni fått till det bra.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


oceanmusic

  • Gäst
Lyssnar på V9. Även om jag inte lyssnar särskilt mycket å jazz så tycker jag att man kan konstatera att det här låter väldigt äkta jazz-trio med vokalissa. Rökig klubb i svartvitt...

Man undrar naturligtvis vad som är inspelat -77? Tycker allt låter kalas, bas och trummor låter så äkta att jag undrar om de inte är det. Berätta gärna hur du har gjort denna inspelning!

Och Marres sång är helt klart mycket jämnare och finare nu, beror nog både på mick och det framför, tror jag.

Svårt att hitta några förbättringsföslag här. Kanske att trummorna är lite dämpade. Kanske att lite stereobredd skulle ge en live-aktigare känsla? Det låter på något vis snarare studio än live, men du kanske vill ha det så. Bra är det iaf, välbalanserad mix.

Tack Rattlesnake för lyssning och dina ord! :)
Att få ett enmansband att låta live är inte helt enkelt men jag kanske ska se över panoreringarna. När det gäller det som skrevs 77, hittade jag vid förra helgens städning ett nothäfte där jag hade plitat ner noterna. Det är de första 4+11 takterna samt de avslutande 11 takterna som skrevs 77. Det lite mer "atonala" (se nedan) solot kom till förra helgen, liksom basen och trummorna. Men det var kul att se jag redan då gillade maj ackord. :)

Coolt stycke med lite odefinierade melodivägar och det gillar jag. Pianosolot uppfattar jag dock stundtals som väl atonalt men det handlar mer om smak tror jag. Fraseringarna skitsnygga i detta. Marres röst passar utmärkt. Mysigt och soft. Tack för den!

Tack själv Equality! :) Visst är det litet på gränsen men hej det är jazz och improviserat så det får gå. Om jag skulle skriva om det, tror jag en hel del av känslan skulle gå förlorad.


Cooolt inte min bag riktigt men jag tycker ni fått till det bra.
Eko

Tackar och bockar Eko! :) Vad kul att du uppskattade trots att det är ine är din bag. :)

Ett jättetack igen till Marr som lyckades pricka stämningen i låten med sin sång, text och melodi! :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack själv J.T :P

Dina slingor drar igång mej för jämnan, är inte mycket att göra åt saken, du är verkligen duktig!
Det här med jazz är inte nåt jag sysslat med tidigare, bortsett från lite Zäta-tolkningar då, men jag har alltid varit jätteförtjust i att lyssna på jazz, speciellt lite av det här softare slaget, som t ex Rigmor Gustafssons sköna sång till sånt här komp :wub:

Jag går på inspiration så det brukar gå vägen..hihi..det gjorde det visst nu då,

Varmt tack till: Divi, Rattle, Eq, Mahan, Eko.

Jazz vill jag göra mer av, känner mej klart sporrad nu!

Det lär komma nåt mer..jag vet fler som är inne på sånt här och skapar nytt härligt material..jätteskoj ju!

/Marr

 
« Senast ändrad: 24.01.2009, 13:18:30 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Det här har ni gjort bra! Och Marr's röst...mmmmm :)

/Jonte
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Alltså, mina goingar, jag har jättesvårt för mixen av harmisar. Skulle själv ha mycket svårt för att ta ut en melodi mot bakgrunden, där har du lyckats bra Marr! Kul ändå att lyssna :-)
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det är ju som om man sitter i en källare i någon av de mer sena timmarna och avnjuter detta
Snygg bas och piano
vispar och övriga drums bra men lite för höga i volymen
Härlig sång av Marre och bra sångmelodi
Nice
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok. Lyssnar på v9..

Jag är ingen expert på det här, men jag är grymt duktig på att fejka jazz. Mest korta prylar..

Upplever inte det "atonala" här som nåt störande. Kanske... Om du gick tillbaka och noterade vilken skalan är och höll dig till den (då menar jag altlså den är ju större än 7, alltså 8-9 kanske, ja fan vid andra delen av solot ännu mer kanske, svårt att höra.)
Det jag menar, utan att veta ett skit om jazz, underlättar det för lyssnarna (iaf mig) om mängden toner är klart definierad (Pers teoriregel I ;)
Men det är såklart fritt fram att göra vad man vill.. ;)

Gillade det här mycket. Har gått i föregående versioner en hel del här...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Behållning för mig är framförallt pianoacakorden, och marres sång mot slutet, där den är härligt laid back.

Pianosolot blir för "fritt" för  mig. bitar är finfint, men sen kommer nån ton och slår en på käften. pilla dem till "on scale" kanske?

Men,min preferens bara. jag hade haft så få toner som möjligt, och egentligen låtit marre sätta stämningen till det snygga ackordspianot.Krascharna skulle kunna tunnas ur lite, låter lite murrigt.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


oceanmusic

  • Gäst
Det här har ni gjort bra! Och Marr's röst...mmmmm :)

/Jonte


Tack Jonte! :) Och visst är den mmmmm. ;)

Alltså, mina goingar, jag har jättesvårt för mixen av harmisar. Skulle själv ha mycket svårt för att ta ut en melodi mot bakgrunden, där har du lyckats bra Marr! Kul ändå att lyssna :-)

OK. Men Marr fixade biffen på ett galant sätt. :)

Det är ju som om man sitter i en källare i någon av de mer sena timmarna och avnjuter detta
Snygg bas och piano
vispar och övriga drums bra men lite för höga i volymen
Härlig sång av Marre och bra sångmelodi
Nice

Tack cykeln! :) Lite källarklubb var det tänkt att vara, så du skriver precis "rätt" saker. ;)

Ok. Lyssnar på v9..

Jag är ingen expert på det här, men jag är grymt duktig på att fejka jazz. Mest korta prylar..

Upplever inte det "atonala" här som nåt störande. Kanske... Om du gick tillbaka och noterade vilken skalan är och höll dig till den (då menar jag altlså den är ju större än 7, alltså 8-9 kanske, ja fan vid andra delen av solot ännu mer kanske, svårt att höra.)
Det jag menar, utan att veta ett skit om jazz, underlättar det för lyssnarna (iaf mig) om mängden toner är klart definierad (Pers teoriregel I ;)
Men det är såklart fritt fram att göra vad man vill.. ;)

Gillade det här mycket. Har gått i föregående versioner en hel del här...

Tack Dividend! :) Jag får se om jag tar tag i den eller om den får vila ett rejält tag nu.

Behållning för mig är framförallt pianoacakorden, och marres sång mot slutet, där den är härligt laid back.

Pianosolot blir för "fritt" för  mig. bitar är finfint, men sen kommer nån ton och slår en på käften. pilla dem till "on scale" kanske?

Men,min preferens bara. jag hade haft så få toner som möjligt, och egentligen låtit marre sätta stämningen till det snygga ackordspianot.Krascharna skulle kunna tunnas ur lite, låter lite murrigt.



Tack Emulator. :) Det finns ju alltid en balans i ändringar där originaliden till slut helt har försvunnit och pillar jag för mycket, ja då blir det inget kvar av det jag kände när jag satte det hela. Ska fundera på saken men just nu tror jag att jag låter det vara.


oceanmusic

  • Gäst
Lagt om solot, dämpat melodin på Marrs första vända.

77 new solo

Samtidigt har jag en efterlysning på en jazzgitarrist som kan tänka sig att lägga ett par räkor på låten!


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
skitmysit  :P - men trummorna låter inte helt kompetenta. lite 'på låtsas' typ.... ;)


oceanmusic

  • Gäst
skitmysit  :P - men trummorna låter inte helt kompetenta. lite 'på låtsas' typ.... ;)

Tack Kon-Trollet! :) Det är Groove Agent 1's jazz rakt av med lite fills och varianter. Jag tycker själv att trummorna kunde vara lite mer släpiga och laidback men nu är det dessa jag har tillgängliga. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter verkligen bra nu..

Hör inte att det är nåt fel på trummorna eller nåt annat. Den flyter in och förbi som bra musik skall göra :) Men man återkommer ;)
« Senast ändrad: 25.01.2009, 12:49:43 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Den senaste mixen fick du till helt ypperligt..ännu snyggare pianosolo nu..samt att du bygger upp instrumentalt..punkterat lite i takten..jazzar ju till ännu mer :D

Roligt att fått vara med på detta ;)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
skitmysit  :P - men trummorna låter inte helt kompetenta. lite 'på låtsas' typ.... ;)

Tack Kon-Trollet! :) Det är Groove Agent 1's jazz rakt av med lite fills och varianter. Jag tycker själv att trummorna kunde vara lite mer släpiga och laidback men nu är det dessa jag har tillgängliga. :)

hi hi hi.. :D jag trodde att det var nån stackars wannabee-trummis som satt å låtsas-bankade jazzdrumz....åsså visar det sig vara en MASKIN!!! - både rätt å fel på nå vis ( gillar inte alls när elektroniken skall bestämma svänget - tycker att det dör lite då...skulle låta bättre om du själv satt med plastlock och kaffeburkar tror jag....men naturligtvis helt å hållet min väldigt personliga åsikt då ... :) - resten är ju riktigt proffsigt ju ! :P


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter verkligen bra nu..

Hör inte att det är nåt fel på trummorna eller nåt annat. Den flyter in och förbi som bra musik skall göra :) Men man återkommer ;)

Kunde inte ha sagt det bättre. Håller med rakt av.  :)
DON'T PANIC


oceanmusic

  • Gäst
Låter verkligen bra nu..

Hör inte att det är nåt fel på trummorna eller nåt annat. Den flyter in och förbi som bra musik skall göra :) Men man återkommer ;)

Tack Divi! :) Kul att du gillar!

Den senaste mixen fick du till helt ypperligt..ännu snyggare pianosolo nu..samt att du bygger upp instrumentalt..punkterat lite i takten..jazzar ju till ännu mer :D

Roligt att fått vara med på detta ;)

/Marr

Tack och tack själv Marr! :D Jo, det krävdes lite lugn och ro för att peta i noterna men sedan så... ;)

skitmysit  :P - men trummorna låter inte helt kompetenta. lite 'på låtsas' typ.... ;)

Tack Kon-Trollet! :) Det är Groove Agent 1's jazz rakt av med lite fills och varianter. Jag tycker själv att trummorna kunde vara lite mer släpiga och laidback men nu är det dessa jag har tillgängliga. :)

hi hi hi.. :D jag trodde att det var nån stackars wannabee-trummis som satt å låtsas-bankade jazzdrumz....åsså visar det sig vara en MASKIN!!! - både rätt å fel på nå vis ( gillar inte alls när elektroniken skall bestämma svänget - tycker att det dör lite då...skulle låta bättre om du själv satt med plastlock och kaffeburkar tror jag....men naturligtvis helt å hållet min väldigt personliga åsikt då ... :) - resten är ju riktigt proffsigt ju ! :P

Hehe. Å andra sidan är det ju ändå kul att du tyckte att det fanns en levande trummis någonstans bakom. ;)


Låter verkligen bra nu..

Hör inte att det är nåt fel på trummorna eller nåt annat. Den flyter in och förbi som bra musik skall göra :) Men man återkommer ;)

Kunde inte ha sagt det bättre. Håller med rakt av.  :)

Tackar Rattle! :D


Söker fortfarande gitarrist som är intresserad av att lägga några jazzräkor!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jo men detta var trevligt!

Gillar basliret,nu har du tränat hör jag..Passerat mitt lir med råge på ett halvår - snyggt!

Pianot också bra förutom de "stela" ackords slagen..Testa att ta ned dom lite i volym så smälter helheten ihop.Snygga är dom dock,men lite för dominanta i ljudbilden.
Marr gör en bra insats här också,inte så lätt genre detta,men mer än godkänt pga. känslan.

Summa sumarum,snyggt collab!

Mvh
Micael


oceanmusic

  • Gäst
Jo men detta var trevligt!

Gillar basliret,nu har du tränat hör jag..Passerat mitt lir med råge på ett halvår - snyggt!

Pianot också bra förutom de "stela" ackords slagen..Testa att ta ned dom lite i volym så smälter helheten ihop.Snygga är dom dock,men lite för dominanta i ljudbilden.
Marr gör en bra insats här också,inte så lätt genre detta,men mer än godkänt pga. känslan.

Summa sumarum,snyggt collab!

Mvh
Micael

Tack Micael! :)

Basen är en samplad från HalionOne, därav basliret...  :rolleyes: På den riktiga har jag en hel del arbete kvar. ;)

Bra påpekande där med pianots hårdhet, ska fixa lite med anslaget där. Marr gjorde en fantastiskt arbete trots de inte helt rätta växlingarna och bra blev det! :)

Vad tror du om munspelet, skulle det kunna funka?


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
Utanför min genre, men jag tycker det låter bra. Tycker inte sången behöver stämmor alls, blir starkare uttryck om den får vara ensam! Fina ljud i övrigt.

 ^_^

http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jo men detta var trevligt!

Gillar basliret,nu har du tränat hör jag..Passerat mitt lir med råge på ett halvår - snyggt!

Pianot också bra förutom de "stela" ackords slagen..Testa att ta ned dom lite i volym så smälter helheten ihop.Snygga är dom dock,men lite för dominanta i ljudbilden.
Marr gör en bra insats här också,inte så lätt genre detta,men mer än godkänt pga. känslan.

Summa sumarum,snyggt collab!

Mvh
Micael

Tack Micael! :)

Basen är en samplad från HalionOne, därav basliret...  :rolleyes: På den riktiga har jag en hel del arbete kvar. ;)

Bra påpekande där med pianots hårdhet, ska fixa lite med anslaget där. Marr gjorde en fantastiskt arbete trots de inte helt rätta växlingarna och bra blev det! :)

Vad tror du om munspelet, skulle det kunna funka?

Jag testade lite munspel nu..nja..Det behövs ett chromatiskt för jazz feelingen.Nu låter det blues och det passar inte in i låten.Köper jag ett chromatiskt framöver så lirar jag gärna.
Låten funkar bra så här..Nån av jazz lirarna kanske kan slänga på lite gura,det skulle sitta nice.

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har laddat ner för att lyssna och känna mig för gällande gitarr.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
HM, ok, det var väl som du trodde.:) Ska gräva fram fars Hohner Kromatiska. ;)

MaxB, det lyssnar jag fram emot. :)