Kontrollrummet

Finns det nån plugg som ger "äkta" panorering?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag läste om en vsti (synful orchestra) att ljuden egentligen är i mono, men att panorering görs "psykoakustiskt". Med detta antar jag att ett ljud från vänster inte bara är starkare i vänster kanal, utan även ligger något före i fas, samt har lite nerdragen diskant på höger kanal.

Vet någon om det finns en VST som fixar detta...? Skulle vilja pigga upp Garritan som ju lider av panorerad-mono-sjuka...
DON'T PANIC


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
En enkel lösning vore att lägga monoljudet på två spår. Tidsförskjut det ena lite för att hamna i ofas, olika eq på de båda kanalerna.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Och om man inte är ingenjör? :)
https://soundcloud.com/user7789882



oceanmusic

  • Gäst
...? Skulle vilja pigga upp Garritan som ju lider av panorerad-mono-sjuka...

Panorerad mono sjuka?  :lol:

Du syftar på att tex ett solo instrument hörs verkligen bara där mellan klockorna 15 och 21 där den ligger. Det finns ingen annastans? Har du testat att lägga ett "diskret" stereoreverb för att bredda?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Och om man inte är ingenjör? :)
??  :huh:

Ja, alltså det du säger hade väl funkat, men han frågade ju uttryckligen efter en plugg som "sköter det åt en" ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag förmodar att ett sätt att testa är att leta efter något slags "stereoexpander", fast jag är inte hundra på att den gör exakt det du frågar efter.
Waves V1
http://www.waves.com/content.aspx?id=275
förändrar ljudet spatialt och jobbar psykoakustiskt.  Den förskjuter säkert inte enstaka instrument så att de ligger olika i tid, det tror jag inte det finns någon plugg som gör (är inte säker förståss) Det får man nog ha en bättre symfonisk plugg typ EWQL Platinum eller Giga eller något sådant. Det skulle ju annars inebära att pluggen jobbade mot varje enskillt instrument i synten, vilket låter otroligt... men som sagt jag kan hja fel.
Det finns gratisvarianter också typ: http://synthedit.ojaru.jp/VST/airwall_e.html



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Och om man inte är ingenjör? :)
??  :huh:

Ja, alltså det du säger hade väl funkat, men han frågade ju uttryckligen efter en plugg som "sköter det åt en" ;)
Men då får han bättre kontroll och översikt.  B)


Utloggad tsmalmbe

En enkel lösning vore att lägga monoljudet på två spår. Tidsförskjut det ena lite för att hamna i ofas, olika eq på de båda kanalerna.

Det här låter i mina öron alltid apa, alltså fasfel. Det kan vara en effekt nån är ute efter, men absolut är fasfel inte äkta panorering. Psychpluggarna gör så mycket mera än detta (vet förstås inte exakt vad) att det inte kan jämföras med att man gör det manuellt.

Jag tycker att du skall sätta ett reverb per instrument du vill "omplacera" och sedan panorera returnen på effekten till motsatta sidan av instrumentet. Då verkar det som om du sku ha en reflektion från väggen på andra sidan. Fritt fram att experimentera sedan förstås, men kolla och lyssna med inkla inställningar med 1 eller 2 instrument för att känna efter ifall det kunde funka?

Sen kan du ännu köra alla instrument i orkestern till en grupp och lägga ett helhetsrum på det hela för att binda ihop det om arrangemanget inte annars fungerar.

Jag har aldrig provat detta trick på större helheter, endast på enstaka instrument. I dessa fall har det åtminstone fungerat riktigt bra. Utan fas-artefakter.

edit: detta är förstås också ingenjörsnivå, men jag vet ju inte om nåt annat än sånt ;)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ett annat tips, om du letar efter "ickeingenjöriga pluggar"  :) Är elevyatas wider boy. om jag fattat rätt så delare den de olika frekvensområdena för att sprida ljudet och separera ut nivåerna för att på så sätt efterlikna ett bredare stereosound. Den får man dessutom köra gratis ett tag och testa om det funkar.
http://www.elevayta.com/wide_boy.htm#Menu

edit stavade ingenjör konstigt...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Och om man inte är ingenjör? :)
??  :huh:
Ett annat tips, om du letar efter "ickeingenjöriga pluggar"  :) Är elevyatas wider boy. om jag fattat rätt så delare den de olika frekvensområdena för att sprida ljudet och separera ut nivåerna för att på så sätt efterlikna ett bredare stereosound. Den får man dessutom köra gratis ett tag och testa om det funkar.
http://www.elevayta.com/wide_boy.htm#Menu

edit stavade ingenjör konstigt...

Ja, alltså det du säger hade väl funkat, men han frågade ju uttryckligen efter en plugg som "sköter det åt en" ;)
Men då får han bättre kontroll och översikt.  B)
Hörni,
bråka inte om mig!  ;) Och gissa vad, jag är ingenjör! :lol:

Jag var inne på att testa att göra det manuellt på ett orkesterstycke jag håller på med. Borde ju inte vara så svårt egentligen, fasförskjutningen går ju att räkna ut vad den max kan bli, och filtreringen får man väl prova sig fram. Problemet är ju att det blir många spår...

Men jag hade som för mig att det här har varit uppe förut på KR, men jag lyckades inte hitta något...


En enkel lösning vore att lägga monoljudet på två spår. Tidsförskjut det ena lite för att hamna i ofas, olika eq på de båda kanalerna.

Det här låter i mina öron alltid apa, alltså fasfel. Det kan vara en effekt nån är ute efter, men absolut är fasfel inte äkta panorering. Psychpluggarna gör så mycket mera än detta (vet förstås inte exakt vad) att det inte kan jämföras med att man gör det manuellt.

Jag tycker att du skall sätta ett reverb per instrument du vill "omplacera" och sedan panorera returnen på effekten till motsatta sidan av instrumentet. Då verkar det som om du sku ha en reflektion från väggen på andra sidan. Fritt fram att experimentera sedan förstås, men kolla och lyssna med inkla inställningar med 1 eller 2 instrument för att känna efter ifall det kunde funka?

Sen kan du ännu köra alla instrument i orkestern till en grupp och lägga ett helhetsrum på det hela för att binda ihop det om arrangemanget inte annars fungerar.

Jag har aldrig provat detta trick på större helheter, endast på enstaka instrument. I dessa fall har det åtminstone fungerat riktigt bra. Utan fas-artefakter.

edit: detta är förstås också ingenjörsnivå, men jag vet ju inte om nåt annat än sånt ;)


Men är det inte främst så hjärnan lokaliserar riktning på ett ljud - främst tidsskillnaden ljudet når öronen, sedan kvalitén i filtreringen (som också hjälper oss att avgöra om ett ljud kommer snett framifrån eller snett bakifrån), och sist volymsskillnaden mellan höger och vänster öra? Rumsakustiken hjälper nog också till väldigt mycket för det hela, men även i ett dött rum hör man väl riktning bakåt - framåt?

Men knepet med reverb åt motsatt håll skall jag testa, det låter vettigt.

...? Skulle vilja pigga upp Garritan som ju lider av panorerad-mono-sjuka...

Panorerad mono sjuka?  :lol:

Du syftar på att tex ett solo instrument hörs verkligen bara där mellan klockorna 15 och 21 där den ligger. Det finns ingen annastans? Har du testat att lägga ett "diskret" stereoreverb för att bredda?

Ja, precis. Typiskt fenomen på 4-8-kanalsportor när man inte hade råd med stereokanaler.

Jag har försökt ganska länge med att pimpa upp Garritan mha olika knep. Men hur jag än gör hör jag mono-urspunget. Reverbet vill inte gärna limma ihop orkestern, även om det är 16 violiner panorerat i solfjäder så ligger reverbet utanpå.

Jag tror detta är en av anledningarna att EWQL låter så mycket maffigare än Garritan, att varje instrument är inspelat i stereo i en sal, medan Garritan är monoljud inspelat i en snustorr studio.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ett annat tips, om du letar efter "ickeingenjöriga pluggar"  :) Är elevyatas wider boy. om jag fattat rätt så delare den de olika frekvensområdena för att sprida ljudet och separera ut nivåerna för att på så sätt efterlikna ett bredare stereosound. Den får man dessutom köra gratis ett tag och testa om det funkar.
http://www.elevayta.com/wide_boy.htm#Menu


Låter intressant,
skall testas!
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag gjorde en liten laboration igår. Jag tog en monoljudfil, kopierade den och la upp den på tre stereopar (sex monospår) i cubase.

På det ena paret förskjöt jag ena kanalen 1 ms, vilket är det minsta som går i Cubase. Egentligen borde 0,5ms vara maxvärdet som fördröjningen kan bli mellan höger och vänster öra, då ljudet hinner 17 cm på den tiden. Trodde inte att det skulle bli en hörbar skillnad i vilket fall.

På det andra paret drog jag ned ljudvolymen med 6 dB på ena kanalen (en halvering av ljudstyrkan, vilket man kan tänka sig borde väl bli ungefär "kvart i"). Alltså precis vad som händer i en vanlig panorering.

På det tredje paret rullade jag av all diskant över 2700 Hz.

Intressanta fenomen uppstod. Jag vet vilken effekt jag anser blev starkast, och lät mest naturlig (i lurar). Vad tror ni?

Jag kan lägga ut ljudprov senare. Testa gärna själv, är faktiskt ganska lätt.
DON'T PANIC


oceanmusic

  • Gäst
Jag lyssnar gärna. Kul att du tog dig tid att göra något med befintliga verktyg istället för att rusa åstad och köpa nya. :)

Jag gjorde något liknande på remixen (med rösten). Fasvände och försköt minimalt i tiden för att skapa effekten.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Wider Boy finns nog med en gratisvariant (tidigare version). Annars finns en del stereopluggar som jag upplever gör liknande underverk med ljud. Som exempel tycker jag att de mellotronsamplingar jag har i mono låter mycket bättre med någon stereoplugg. Kanske är det pads och såna ljud som gör sig bäst med den lösningen.

Glaceverb http://www.dasample.com/index.php?show=glaceverb är en jag gillar att använda på mellotronljuden. Är gratis och kan vara värd att testa!



It uses Residual Vector Modulation (RVM) in a VST plugin. RVM is a proprietary algorithm developed to calculate the deformations, the vibrations and the acoustic response of surfaces and materials.
« Senast ändrad: 21.01.2009, 11:41:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Om vi inta talar om panorering, utan endast stereobredd så är väl Dimension D ett av de mest hyllade verktygen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Om det ska vara äkta behöver man väl även en bit doppler effekt.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Om det ska vara äkta behöver man väl även en bit doppler effekt.

Hur menar du då...? Dopplereffektuppstår väl bara när ljudkällan rör sig relativt till lyssnaren?
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om vi inta talar om panorering, utan endast stereobredd så är väl Dimension D ett av de mest hyllade verktygen.

Det jag hittade då jag sökte på Dimension D ser inte ut att vara en plugg. Är det denna du menar?

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

kolla dimension d på uaudio.com
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.