Forum > Demolåtar

equality - Someone

<< < (7/13) > >>

Åsa:
Hej du Eq, det var annat än visa det här  :D
En skön låt på nåt vis, har lyssnat några ggr nu för det är väl inte min grej den här typen av musik egentligen. Och det var bra att jag tog om några ggr för den växte ju! Som sagt, en riktig bas skulle ju verkligen göra susen för låten, för nu saknas det där varma levande som en bas ger. Midibasen får ursäkta  B)

Jag tycker sången funkar, absolut! Körerna tycker jag kunde få lite mer reverb, och sänka aningens. Tror jag. Hm.. jo  :) Och kanske ännu mer stämmor.. Blir bra det här!

Aettan:
Fan jag började att lyssna på den här låten men sen fick jag annat att göra. Två timmar senare så går jag händelsevis ner till datorn för jag skulle kolla eposten och då hörde jag nåt svagt liksom nästan gnyende så där från ett obestämt håll. Jag kollade runt i rummet och tänkte vad i hela fridens dar är det som låter hmm. Men då plötsligt kom jag ihåg och fattade att det var ju du som troget spelade kvar i mina lurar  :D. Eq på repeat  :D det är inte det sämsta man kan råka ut för kan jag lova.

Håller med Åsa om basen som jag personligen också tycker kanske skulle ha en lite enklare figur. I övrigt så låter körerna stundtals på nåt sätt lite närmare än leadvoxen men det kan ju vara lurarna som luras. Kraftfull sång fint som snus på alla sätt, låten hade platsat på Rya Cooders skiva som jag dessvärre glömt vad den heter. Det är "tema" skiva med tolkningar som jag förstår det gamla amerikanska godingar i den här gengren. När piano solot börjar så ska det enligt min mening dit körer som sticker in och fyller upp. Intressant blandning av typiskt svenskt al la Jan Johansson i melodierna på pianot och den rena mycket gengre trogna på sången och körerna.

mahan:
Och lite mer TJOU till EQ!
Om du kunde tänka dig en annan riktig bas.... så    :rolleyes: bara att ropa BASS! :rolleyes: kanske en med Obbnäsfräs!
Tycker låten är en sån goding att den behöver riktig bas....

h.   johan

Eddi:
Jepp nu behövs bara en hammond med mycket lesley som binder ihop det hela.
Om det är soul-comme-il-fault har jag inte en anng om men jag känner att det saknas.
Eko

equality:

--- Citat från: mahan skrivet 23.01.2009, 20:03:56 ---Tjou EQ!
Skön popsoul, får lite gospel vibbs.
Uppskattar stämsången hårt, bra jobbat med dom.
Kompet sitter så där.... saknar en B4:a på några ställen kanske.
Pianot lite otajt men får klart godkänt, trummorna ligger där dom ska.
Det som drar ner poängen är basen, allt annat låter live o glatt men basen... låter för mycket MIDI, tror jag..
Visst har den fläskigt o snyggt sound men ingen variation, den kör lixåm rakt igenom, here I come! ;)

Du hittar säkert en riktig bas till detta och det kommer att lyfta detta styckke rejält uppåt!
Kör hårt, låten e bra och känslofylld, och skulle du ännu få dom fem sista takterna att komma ner i tempo till en snygg final ja då sitter detta verkligt snyggt! :)

h.  johan

--- Slut citat ---

Bra synpunkter! Jag har nu bytt ut midielbasen mot ytterliagre en midibas, kontran.

--- Citat från: Tokai skrivet 23.01.2009, 20:20:36 ---Har lyssnat igen. Otajt är nog bara på slutet - trodde att låten skulle fortsätta lite längre. Men det är det här med basen som är väldigt dominant i din låt. I gamla soullåtar hörs den men med mer mellanregister, tror jag.
Att basen är supertajt är A och O i soulmusik. Kanske därför jag tyckte det var lite, ja alltså.... Nu påstår Mahan att den är midi och jag som trodde den var sas riktig. Då är det en annan femma. Levande bas kan vara svårt att fixa rytmiskt om man inte har en jävla bra känsla för soul - midi är det enklare - eller ska jag säga svårare - ............ knepigt

--- Slut citat ---

Puh! Trodde det var på fler ställen. Som sagt basen bytt. Tack för utförligt svar!

--- Citat från: Åsa skrivet 23.01.2009, 20:35:26 ---Hej du Eq, det var annat än visa det här  :D
En skön låt på nåt vis, har lyssnat några ggr nu för det är väl inte min grej den här typen av musik egentligen. Och det var bra att jag tog om några ggr för den växte ju! Som sagt, en riktig bas skulle ju verkligen göra susen för låten, för nu saknas det där varma levande som en bas ger. Midibasen får ursäkta  B)

Jag tycker sången funkar, absolut! Körerna tycker jag kunde få lite mer reverb, och sänka aningens. Tror jag. Hm.. jo  :) Och kanske ännu mer stämmor.. Blir bra det här!

--- Slut citat ---

Hej du! Kul att sången funkar. Ja det blir nog fler i kören men förkylning grasserar här bland änglastämmorna. Tack för bra tips om denna. Gjort som du skrev och bytt bas! (bytt, bytt kommer aldrig mer igen)! Thnx Åsa!  :D

--- Citat från: Aettan skrivet 23.01.2009, 22:20:09 ---Fan jag började att lyssna på den här låten men sen fick jag annat att göra. Två timmar senare så går jag händelsevis ner till datorn för jag skulle kolla eposten och då hörde jag nåt svagt liksom nästan gnyende så där från ett obestämt håll. Jag kollade runt i rummet och tänkte vad i hela fridens dar är det som låter hmm. Men då plötsligt kom jag ihåg och fattade att det var ju du som troget spelade kvar i mina lurar  :D. Eq på repeat  :D det är inte det sämsta man kan råka ut för kan jag lova.

Håller med Åsa om basen som jag personligen också tycker kanske skulle ha en lite enklare figur. I övrigt så låter körerna stundtals på nåt sätt lite närmare än leadvoxen men det kan ju vara lurarna som luras. Kraftfull sång fint som snus på alla sätt, låten hade platsat på Rya Cooders skiva som jag dessvärre glömt vad den heter. Det är "tema" skiva med tolkningar som jag förstår det gamla amerikanska godingar i den här gengren. När piano solot börjar så ska det enligt min mening dit körer som sticker in och fyller upp. Intressant blandning av typiskt svenskt al la Jan Johansson i melodierna på pianot och den rena mycket gengre trogna på sången och körerna.

--- Slut citat ---

:lol: Har också råkat sätta något på repeat som sedan glömts bort ex-vis klockradio många ggr och sedan undrat va f är det som gnäller och låter så?? Kul att det var jag denna gång då.
Enklare figur? Det brukar går åt det hållet när man pillat tillräckligt länge och tänkt att den och den och den extratonen lyfter nog hela låten. DÅ om inte förr är det dags att rycka i nödbromsen. Ry Cooder? Tackar särskilt. Jan Johanssonska ölite folknordiska harmisar kanske inte riktigt platsar men... ja du vet hur det är och blir.

--- Citat från: mahan skrivet 24.01.2009, 00:01:24 ---Och lite mer TJOU till EQ!
Om du kunde tänka dig en annan riktig bas.... så    :rolleyes: bara att ropa BASS! :rolleyes: kanske en med Obbnäsfräs!
Tycker låten är en sån goding att den behöver riktig bas....

h.   johan

--- Slut citat ---

Obbnäs-bäjs vore näjs (nice). Thnx Johan igen. Testing contra right now, only testing...

--- Citat från: Eko skrivet 24.01.2009, 03:20:25 ---Jepp nu behövs bara en hammond med mycket lesley som binder ihop det hela.
Om det är soul-comme-il-fault har jag inte en anng om men jag känner att det saknas.
Eko

--- Slut citat ---

Försökte med en Hammond i början men fick inte till det. Kanske dags igen och för brass (mässing alltså  :rolleyes: :P )     

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion