Kontrollrummet

Metalsynthar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Har suttit och spelat in lite metal nu (blev så när man skaffade sig en pod xt), och hur jag än knåpar och testar så blir synthen ruskigt ful och fungerar inte alls att använda. Har använt Allt från de inbyggda i cubase till dom som finns på min synth (Casio WK 1800).

Vad använder man för att få dom sköna "mattorna" som ligger på alla metallåtar?

Sen så finns det ju olika melodiljud också, som skulle vara intressant att exprimentera med, men har inte där någon aning heller.  :rolleyes:

Är det bara så att jag blir för "pedant" så man tycker allt låter dåligt, eller är det nån speciell plug som ofta används?  :P
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Bästa är nog om du lägger upp ett ljudexempel, så att synthnördarna som inte lyssnar på metal fattar vad du pratar om  :)
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Blir ju något svårt att lägga upp ett exempel eftersom jag inte hittar ljudet, och annars blir det nog lite väl på gränsen till fildelning  :D

Nej men allvarligt nu, det är väl som en panflöjt ungefär fast ändå inte, lite svagt dovt ljud, som bara fyller ut bakom gitarrerna så det inte blir så tomt.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Schecter

Ja bra att du tar upp det..

Har själv svårt att hitta "rätt" syntmattor och att få det att låta bra i mina metalmixar. Mitt problem är att oftast så är gitarrerna redan så feta så att det finns ingen plats för syntmattorna i mixen.

Det slog mig att något sådant kanske är ditt problem oxå?

Mixningsfråga med andra ord?

Jag tar gärna emot tips oxå.

 ;) :)
www.grahnsmusik.com


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Jag brukar använda VST-syntharna Albino och Wavestation. Feta synthmattor finns i båda, och i Wavestation finns det några riktigt coola ledljud. Att låta gitarr och en sån keyboardlead köra stämmor tillsammans är något av det coolaste man kan göra. :wub:

Ingen av dom är direkt gratis dock... :ph34r:

EDIT: vad gäller konkreta tips att få det att ligga bättre i mixen, så har jag inget emot lite tips fårn någon mer kunnig... :ph34r:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Schecter

Ja det är väldigt svårt detta.. även om gitarrerna är feta så ska synten finnas där tycker jag.
Många gånger tror man inte att den finns men om man lyssnar noga så nog ligger den där.

Ofta är det ju så också med metal att man kör korta pauser med gitarrerna, kanske förklarar kontigt nu, men om man gör det och det blir helt tyst utan ett hi-hat-slag så blir det väldigt tomt om inte synthen ligger kvar.

Det jag tycker själv är att en blandning av flöjt, stråkar och ett vanligt diskant synthljud kan göra det, men det är nog mer långsökt att det skulle vara så. Fast å andra sidan så är det väl roligt med ett eget sound också, så det kanske inte är något problem egentligen  B)
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Schecter

Jao.. de e klurigt det där. Klart man kan ju lägga enbart kvinter eller nått sånt eller enstaka toner. Sånt kan ju göra nog så mycket i mixen. Spelsättet alltså.. att få det att väga rätt mot gitarrerna. Ja om man inte spelar exakt likt som gitarrerna förstås. Har ingen aning om hur dom stora pojkarna gör.  :D

De e klurigt.  :)
www.grahnsmusik.com


Utloggad Schecter

Fast nu var det frågan om ljudet iofs, sorry. Mina tankar flyger iväg ibland.  :lol:
www.grahnsmusik.com


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Blir ju något svårt att lägga upp ett exempel eftersom jag inte hittar ljudet, och annars blir det nog lite väl på gränsen till fildelning  :D

Äsch, det finns massor av lagliga sätt! Antingen klipper du ut en liten snutt från en låt och lägger upp på t.ex. speedyshare, eller (om du vill vara helt jättelaglig) så letar du upp låtar på iTunes eller amazon.com. Har du tur finns synthljudet med i provlyssnings-snuttarna.
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
feta pads helt enkelt.
typ stråksamplingar och synthsamplingar blandat.
lyssna på typ dimmu borgir.. där har du feta pads!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Blir ju något svårt att lägga upp ett exempel eftersom jag inte hittar ljudet, och annars blir det nog lite väl på gränsen till fildelning  :D

Äsch, det finns massor av lagliga sätt! Antingen klipper du ut en liten snutt från en låt och lägger upp på t.ex. speedyshare, eller (om du vill vara helt jättelaglig) så letar du upp låtar på iTunes eller amazon.com. Har du tur finns synthljudet med i provlyssnings-snuttarna.

Och så finns det ju Youtube.com...


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
I princip alla syntar är kapabla att göra dessa ljud du eftersöker, mer eller mindra bra.
En sak är säker dock, glöm inte att killarna/tjejerna med största sannolikhet jobbat med ljudet i studion för att få till de ljudbilden.
Du kan hitta ljud som låter bra men du kanske måste anpassa dem till just din låt.

Och så skulle jag dra till med en harang att Reason har allt du behöver för att göra dylika ljud.
sant broder.. sant!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se