Forum > Färdiga produktioner

Rattlesnake - Essence of life (ny version samt remix!)

(1/8) > >>

Rattlesnake:
LÅTNAMN: Essence of Life
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: stråkballad
LÅTLÄNGD: 3:01
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: D:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Kanske är den här låten färdig, jag vet inte. Den blev lite allvarligare än vad jag normalt pysslar med. Den var svår att sjunga, ville sjunga soft i mitt naturliga röstläge, men fick problem med både svaj och taskigt uttal. Kanske borde någon med tonsäkrare röst sjunga den. Själva sångljudet gillar jag dock, det är något visst med bandmick. Här igenom en Joe Meek-kompressor som visade sig ha en väldigt brusfri pre-amp.

Synpunkter, tankar?

2009-01-23

För det första: OceanMusic har gjort en väldigt moody, egen Essence-remix som ligger i tråden sidan 2!  :D Det är väldigt häftigt att höra ens låt genom en annan musikers hjärna, och hedrande.

För det andra: en ny mix av ursprungsversionen ligger nu uppe. En hel del ändringar har det blivit efter de synpunkter jag har fått.  :)

Stråkarna är sänkta, spelar mindre överlag, minskade så mycket det går i vibrato, och är inte fullt så torra.
Gitarren spelar hela vägen, tyckte det blev lite tomt när stråkarna tunnades ur.
Ny sång med färre sura toner och ett par ändringar i texten.
basen och träblåset höjt så att det går att urskilja.

Texten var också efterfrågad, så här kommer den.

I never will find my way from here
Inside this long hall where all the doors are closed and locked
I think the day is ending soon
I hear the whispers in the darkness where I walked
What’s the essence of my life?

There’s never been ways to say to you
The feelings I buried long ago when I was proud
Too proud to say that I was wrong
I carry on and in my loneliness cry loud
That’s the essence of my life

What if one day – I alter my ways?
   I learn to say no, and I rise up and go
   Then I could decide and wait for the tide
   And I could be strong or I could go on
   With you, along

I read sometime that love is red
I saw somewhere that all the roses die from frost
I heard that starlings heading south
They all will go to where my heart was found and lost
To find the essence of their lives
To find the essence of their lives

Wernborg:
Jag vill ha sången ännu närmare. Svårt att höra texten nu då det grötar en del. Det kanske räcker att skära i botten lite? Stråkarna tycker jag är ganska störiga också. Dom vilar väldigt lite.

Låten tycker jag är betydligt bättre än arret. Skön sång som känns äkta, även om arret och sångljudet gör att jag inte lyssnar på texten alls.

Bra jobbat, som kan bli bättre.

Harmonica mike:
Tjena Rattlet.

Bra ansats här,men jag håller med Wernis.Stråkarna gör att jag tappar fokus på melodin som är riktigt bra.

Om jag var du så skulle jag arra om runt sången,kanske korta stråkar skulle funka bättre - lite mer studsiga liksom eller nåt.I vart fall bör dom inte mala på hela tiden,det sabbar det fina som finns i melodin.Sången är också låg i förhållandet till stråket och bidrar nog också en del till den negativa upplevelsen av dom.

Så på den igen,detta kan bli nåt riktigt fint.

Mvh
Micael

Dividend:
Mycket vackert.

Stråkarna stör inte mig, de nästan ÄR låten tillsammans med sången. Kan inte tänka mig det vara lika effektfullt (vackert), om du tar bort vissa stråknoter.

Men kanske om du låter annat instrument spela vissa noter oktav upp eller oktav ner. Eftersom det sägs gröta...

MaxB:
Håller med Wernborg ja me. Stråkarna tar fokus från sången. Jag skulle samtidigt vilja ha mer brighness på sången så att jag hör texten. Nu hör jag sången men inte texten.
Bra låt som förtjänar mer arbete.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion