Kontrollrummet

Avstörning av mikrofon

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag spelar in mycket med min Microtrack, men jag har ett stort problem och det är dessa j*vla mobiltelefoner som har (för)stört en del inspelningar.
Finns det något bra sätt av avskärma micen på?
Det går ju inte att sätta blyplåt runt den... eller?

Någon som har lite tips, tror nämligen inte att jag är ensam om problemet.

Mvh
David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Een gedigen plåtlåda med koppartejpade skarvar och sen ett tätt galler framför mikrofonen är nog en bra väg att gå...   ;)

Nej, skämt åsido, mobiltelefonstörningar är ett elände. Och vissa prylar är mera känsliga för störningar än andra. Microtrack är ju ingen svindyr pryl, så man har förmodligen sparat in här och där, bland annat på just känsligheten för RFI, som nu drabbat dig.

För att få ordning på detta krävs i så fall att man gör ingrepp i apparaten, och det torde inte vara ekonomiskt försvarbart eftersom det i så fall måste göras av en verkstad med tillräcklig kunskap.

Möjligen kan vara ett tips att klaga hos den du köpt apparaten av, det finns EU-gränsvärden för hur mycket en apparat skall klara när det gäller den här typen av störningar. Men det är en djungel att ge sig in i och svårt att mäta om man inte har rätt utrustning. Hävda att den inte klarar detta går dock att försöka med, i så fall blir det ju någon form av garantiförfarande/krav på tillverkaren/säljaren. Är den inte användbar med en mobiltelefon i närheten finns det ju fog för garantikravet.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Mobilförbud i det flesta studios jag känner till.. Varför inte i din också.. En stor röd skyltmed t.ex texten "Förbud för mobiltelefoner.. Tänk på kreativiteten".. I övrigt är jag smått förbannad på denna mobilhysteri som finns främst bland yngre i samhället.. "Get a life" säger jag bara..  :ph34r:

Kontentan=Påslagen mobiltelefon i studion= helförbjudet.. Thats it.  ;)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Een gedigen plåtlåda med koppartejpade skarvar och sen ett tätt galler framför mikrofonen är nog en bra väg att gå...   ;)

Nej, skämt åsido, mobiltelefonstörningar är ett elände. Och vissa prylar är mera känsliga för störningar än andra. Microtrack är ju ingen svindyr pryl, så man har förmodligen sparat in här och där, bland annat på just känsligheten för RFI, som nu drabbat dig.

För att få ordning på detta krävs i så fall att man gör ingrepp i apparaten, och det torde inte vara ekonomiskt försvarbart eftersom det i så fall måste göras av en verkstad med tillräcklig kunskap.

Möjligen kan vara ett tips att klaga hos den du köpt apparaten av, det finns EU-gränsvärden för hur mycket en apparat skall klara när det gäller den här typen av störningar. Men det är en djungel att ge sig in i och svårt att mäta om man inte har rätt utrustning. Hävda att den inte klarar detta går dock att försöka med, i så fall blir det ju någon form av garantiförfarande/krav på tillverkaren/säljaren. Är den inte användbar med en mobiltelefon i närheten finns det ju fog för garantikravet.

jag trodde det var microfonen som blev störd..

jag har gjort ett litet test

Jag genomförde testat genom att hålla min mobil nära micen och ringa lite. Jag upptäckte att när jag höll telefonen nära microtracken som blev den ingen störning, men höll jag den nära micen blev det störning.
Så därför drog jag slutsatsen att det är micen som är problemet. :wacko:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Mobilförbud i det flesta studios jag känner till.. Varför inte i din också.. En stor röd skyltmed t.ex texten "Förbud för mobiltelefoner.. Tänk på kreativiteten".. I övrigt är jag smått förbannad på denna mobilhysteri som finns främst bland yngre i samhället.. "Get a life" säger jag bara..  :ph34r:

Kontentan=Påslagen mobiltelefon i studion= helförbjudet.. Thats it.  ;)

Men problemet uppstår när jag är utanför trygga hemmet/studion...
t.ex. Går jag och tar timmar för ett par spelmänn. Jag spelar då ofta in lite låtar med spelmannen ifråga. Jag har ett par finstämda låtar med mobil komp.  :ph34r:
« Senast ändrad: 12.04.2007, 19:52:11 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Een gedigen plåtlåda med koppartejpade skarvar och sen ett tätt galler framför mikrofonen är nog en bra väg att gå...   ;)

Nej, skämt åsido, mobiltelefonstörningar är ett elände. Och vissa prylar är mera känsliga för störningar än andra. Microtrack är ju ingen svindyr pryl, så man har förmodligen sparat in här och där, bland annat på just känsligheten för RFI, som nu drabbat dig.

För att få ordning på detta krävs i så fall att man gör ingrepp i apparaten, och det torde inte vara ekonomiskt försvarbart eftersom det i så fall måste göras av en verkstad med tillräcklig kunskap.

Möjligen kan vara ett tips att klaga hos den du köpt apparaten av, det finns EU-gränsvärden för hur mycket en apparat skall klara när det gäller den här typen av störningar. Men det är en djungel att ge sig in i och svårt att mäta om man inte har rätt utrustning. Hävda att den inte klarar detta går dock att försöka med, i så fall blir det ju någon form av garantiförfarande/krav på tillverkaren/säljaren. Är den inte användbar med en mobiltelefon i närheten finns det ju fog för garantikravet.

jag trodde det var microfonen som blev störd..

jag har gjort ett litet test

Jag genomförde testat genom att hålla min mobil nära micen och ringa lite. Jag upptäckte att när jag höll telefonen nära microtracken som blev den ingen störning, men höll jag den nära micen blev det störning.
Så därför drog jag slutsatsen att det är micen som är problemet. :wacko:

Visst, samma som jag skrev när det gäller apparaten gäller naturligtvis mikrofonen. Även om det möjligen kan bli ännu svårare att "rättelse" när det gäller den. Prova med en annan mikrofon till att börja med och se om det hjälper.
 Bra skärmning och bra jordförbindelser är ju grundläggande. Kvalitet, både i miken och sladden. Och naturligtvis balanserade kablar och balanserade anslutningar som är mindre störningskänsliga.
« Senast ändrad: 13.04.2007, 02:48:27 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Okej, ska prova lite olika kombinationer!

//David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David