Forum > Färdiga produktioner

Harmonica mike - Play like Chopin

<< < (7/15) > >>

Eddi:
Yeah!
 :D :D :D :D :)
Eko

Harmonica mike:

--- Citat från: Bengan_gbg skrivet 17.01.2009, 18:13:26 ---Det låter både snällblues och 70-talssoul om det här. Antar att det är flöjten som ger soulfeelingen. Lite "snällt" och "snyggt" låter det allt. Gjorde nog lite intryck med Chopin ändå trots allt ;)

Gott att höra dig igen Mike!

--- Slut citat ---

Tjabba bengan.
Jo fadern hade rätt,det fastnade lite feeling ala "Chopin" trots allt om man ser till övertonsflöjten  :D
Vi hade vilda disskussioner om min musikaliska inriktning när jag var en liten grabb..Jag gjorde som alla andra tonåringar - revolterade och köpte ett gäng munspel för min första sommar lön då jag var femton år..
The old man släpade hem piano,hammond orgel och trumpeter,mandolin,ackeguror,fioler och hela köret,men jag valde munspel,så kan det gå :D
Plankade Ian Lord till faderns förskräckelse samt Fyr elise på pianot med blues touch,det gick inte hem kan jag lova  :D
Ännu värre då jag spelade ungerska chardas på chromatiskt munspel medans fadern spelade med sina musiker polare i köket..Nästan lynch stämning då..Skämtar bara,dom ville att jag skulle lira med,men tyvärr så var jag alldeles för blyg - så kan det gå.Nu är det blues med "a touch of soul" som gäller.

Kul att du gillar min återkomst till KR,det blir garanterat mer.Tackar å Olas vägnar.

Mvh
Micael

oceanmusic:
Hola! Vilken skillnad gitarren ändå gjorde, lite förvånad. Men bra blev det, "avdelningarna" känns inte lika fjärr från varann längre. :) Schnückt jobbat bägge två!  :)

Harmonica mike:

--- Citat från: Emulator skrivet 17.01.2009, 12:15:13 ---Nu så :)

välkommen tillbaka till att börja med :)

Hela verket gör mig lite splittrad, men jag skall skriva ner vad jag tycker!
Sången Vissa strofer är sådär ruskigt bra så man knappt fattar att det är sant, egna fraseringar på nåt blues-triolskt-groovy sätt. Man tycker det är i otakt i början av meningen men sen faller allt på plats. Älskar sånt, BBking kunde det där, och nu har vi även en räv i boden som kan det :)

Däremot är soundet på rösten lite dovt, och du försvinner lite. Kanske lite mer vässa (runt 4 khz) för att få fram transienterna i rösten? Möjligen räcker det, eller så upp med hela spåret någon dB.

Orgeln som du själv klagar lite på har jag inga problem alls med :) Kanske lite overdrive på den för att skita ner den? Din röst låter så coolt raspig att annat blir rent :D :D
Generellt tycker jag den är rätt bra och avslappnat spelad.

Basen
Vandrade trevlig sak. Lite för snällt sound dock. Ibland har jag provat att vrida på diskant på basar, för att ta fram lite strängrassel. kanske kan vara något här?

Trummor
B-delens "enkelvirvelkomp" är riktigt bra! Däremot kan jag tycke att dubbelvirvlarna känns lite stela i första delen. Och en fin vintagevarmer så det sktiar lite om trummorna ade suttit fint!

Munspel
Mammas gata såklart!  Men varför i hela friden gömmer du det så långt bak? fram med det! :D

Flöjten ja. Är det den du byggt själv? Otroligt att det går att få så bra ljud ur en dylik liten historia! Måste ju bara testa själv!

Låten:

Jag gillar låten, men den låter lite struttit för mig med dubbelvirvelkomet jag nämnde. Om det skitas ner eller kanske swingas till (inte aens jag är säker på vad jag menar här? ) så tror jag helheten flyter ihop bättre för mig.

jag gillar verkligen att du har så olika karaktär på a- och b-delen. låte den vara i nuvarande format.

mixmässigt är det bara rösten och munsoelet jag har synpunkter på som sagt, sen är det perfekt.

Arrangemang/produktionsmåssigt hade jag gärna sett lite mer "skitigt" sound, som om det va en deltabluesinspelning :D Kanske går att slå på lite vintage warmer bara på bas, hammond och trummor?

Stark öppning i din comeback iallafall :D

--- Slut citat ---

Då skall vi se MR thomp:
Sången är en tagning och lite halvt om halvt improviserat även om jag hade texten klar framför mig.Antar att stundens allvar ger lite hämning till det som komma skall.Det finns några missar textmässigt,men känslan sitter och det är det viktigaste.Liknelsen du gör till BB king gör mig stolt!
Där har vi bluesfeeling så det skriker om det.Jag håller med om att sången kunde krispas till en aning,eventuellt lyftas en aning.Dock är jag alltid skeptisk till min egen sångvolym,tycker alltid att den tar över hela ljudbilden..."Yrkesskada" förmodligen eller falsk blygsamhet  :D
Rätt dova instrument i denna låt förutom guran och munspelet.Jag skall titta på det då finalmixen är alldeles runt hörnet.

Du har nog rätt om orgeln,nu när Gitarren kom på plats så flyter den bättre.Jag tyckte den var "struttigt" spelad..Mest på första delen där jag hade problem med svänget.Lite bättre på renodlade shuffle liret,men nu hamnar den mitt i liret och smälter in bra.

Basen:
Jag spelade med plektrum på denna och det var en ny upplevelse.Vanligtvis så spelar jag med tummen och/eller pekfingret och långfingret i anslaget,det ger dovare toner.Plektrum ger svårare möjligheter att dämpa de "ríngande" tonerna som uppstår efter att plektrumet lämnat strängen.Jag löste det genom att skära bort en hel del ur mellan och höga mellan registret.Skulle ni höra hur det lät innan det så skulle jag hamna under motorsågen helt klart  :D

Trummorna:
Ja låten är ju en sorts shuffle rakt igenom,tror jag i vart fall..Därav de dubbla virvel slagen i början och under första delen - en illusion liksom inför det som komma skall (då basen lirar lite friare emellanåt) istället för renodlat shuffle lir på highaten..

Munspelet:
Jo jag tänkte att det skall liksom smyga sig in i låten som det gör nu..Inget renodlat sololir,utan liksom växa till ett cresendo mot slutet..

Flöjten:
Japp,det är en alldeles nybyggd sak stämd i G.Vissa toner(som inte hörs här)surar lite grann.Lite finjustering så har jag fyra flöjter som stämmer exakt.Sen skall jag bara lära mig lira på dom rackarna..
Lira som jag gör nu är faktiskt lättare än man tror.En övertonsflöjt har fasta toner som är rätt enkla att ta ut.Sen om man gör som jag har gjort och tar ut hål på den så öppar sig nya vägar.Att bygga en sån här flöjt,tar en halvtimme.Ta ut grundtonerna tar en timme till,sen är det viljan som styr.

Totala soundet på låten:

Ja jag ville hålla det så rent som möjligt förutom på munspelet och i viss mån guran.Allt som allt så ligger det ett reverb på mastern,svagt häng och medelstort rum.Inget på sången.Ett kort på flöjten och ett lite längre på guran.
Basen har jag kört genom ampeg pluggen samt gett den ett litet chorus och skurit hårt i övre mellan thats it.

Möjligen har du en point om att skita ned hela mixen och ge det hela en "Louisiana feeling".Klart värt att testa.Men jag inväntar Johans komment om totalen innan jag gör nåt åt mixen nu då det verkar samstämmigt - det låter bra!

Mycket glädjande att du välkomnar mig tillbaka,jag har nog saknat er alla  :)
så nu kör vi igen!

Mvh
Micael

Rattlesnake:
Mmm,
fett, tajt, svängande. Mixen perfekt, finns inget att klaga på. Munspelet proffsklass, det där två-tons fladdret är underbart. Gitarren är superskön.

Är ingen flöjtguru så jag associerar till Jethro Tull, men det är ju inte fel...

Precis så där lagom skitigt... Bra!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion