Kontrollrummet

Hur ser ert backup-system ut?

gäst · 24 · 5551

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Tjabba,

Hur ser era system ut? vad har ni för vanor kring att göra backups på era musikprojekt?

Skulle vara intressant att se hur ni andra gör för att känna er trygga. Jag kan väl erkänna att jag slarvat en hel del här hemma. Känner att jag har dålig struktur, med lite av varje lite varstans. Vilket jag måste se över helt klart.

Jag borde veta bättre sen den gången vi hyrde en studio med bandet och förlorade en hel veckas inspelning (ca 70 timmars aktivt jobb) pga hårddisk-krasch och studioteknikerns backup-system var fullt, så allt jobb var förgäves. Men det är några år sedan nu och man glömmer fort.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Idag är även jag dålig på att backupa (trots att jag håller på att skriva ett Windowsprogram för backup). Har en bärbar hårddisk som jag bara drag-droppar över saker på ibland. Dock kommer jag förmodligen sätta upp en NAS för backupändamål, blir lite smidigare tror jag. Ska man manuellt göra (och komma ihåg att göra) saker så gör man det oftast inte. Inte jag iaf. *lat*


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Intressant ämne... fast man vet bättre så är man tämligen urusel.

Jag har en hårddisk i datorn, som jag "kontinuerligt" backar upp på en extern dito. Djungelmetoden med slö manchete typ, dra o släppa kataloger.

Har tänkt att "jag skall fixa en aitomagiskt system" i flera år, men det lyckas alltid finnas annat man vill göra.

Min tanke är dock att ha två externa hårddiskar igång hela tiden, speciellt eftersom det ju är så billigt. alternativt, att bara månadsvis eller så ta backup på den "aktiva".

Jag har också förlorat massvis med jobb i krasch, och ändå lär man sig inte.

*lat* här med. :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag hade ju en total krasch i somras
Det var en extern disk och på den sparade jag allt - inget på den interna disken

Nu har jag en extern disk kopplad med ett backupprog som regelbundet backar automagiskt
från den interna där jag numera spar
Sen har jag en annan extern usb-disk som jag kan köra vanlig enkel filöverföring till som används för alla datorer hemma.

Har också tänkt att jag ska bränna ner projekt på skivor - har dock inte kommit igång ännu

Så kan man ju lägga upp på internetservrar - ex box.net -
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Jag har en separat fileserver (Windows 2008) med 8 st speglade SAS-diskar (15000 rpm) som jag lagrar allt på. SAS-diskarna körs som RAID-5 med hot-swap vilket medför väldigt bra redundans. Nattetid körs backup på hela system mot en bandstation med en kapacitet som idagläget ligger på ca 10TB. På mina klientdatorer kör jag Windows Vista och för att synkronisera informationen på klienterna med servern så använder jag offline-folders. På så sätt synkroniseras automatisk innehållet på klientdatorerna med servern.

Trots att jag anser mig har tillräcklig utrustning och bra rutiner för att klara eventuella hårddiskhaverier så händer det ibland olyckor p.g.a av lathet och slarv :( I oktober förra året råkade jag för ett riktigt alvarligt hårddiskhaveri på en av mina bärabara datorer. Vid en närmare granskning av backupen så visade det sig att jag vid något tidigare tillfälle stängt av synkroniseringen av offline-folders. När olyckan var framme så förlorade jag således flera månaders arbete vilket höll på att bli en riktig katastrof för mig. Jag lämnade dock in den trasiga hårddisken till IBAS i Uppsala som var extremt skickliga och kunde återställa allt data från den. Kostnaden för att återställa datat hamnade dock på över 30 kSEK ...
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


freddy

  • Gäst
Så kan man ju lägga upp på internetservrar - ex box.net -

Det är alltid ett alternativ. Har funderat lite kring att ha en sådan tjänst för det allra viktigaste. Alla hårddiskar i världen räcker väl inte om t.ex. hemmet brinner ner (hemsk tanke).

Det finns som vanligt en djungel med utbud med tjänster med olika lagringsmöjligheter online. Sen hyr jag en server för min hemsida. Där skulle man kunna lägga upp med iofs.

Möjligheterna finns liksom överallt, men det gäller väl bara att hitta ett system som funkar för sig själv. Får försöka ta tag i detta. :)

Tänker högt här märker jag. Men tipsa gärna om onlinetjänster om ni brinner (:D) för några speciella, fördelar med dessa?

Sen är väl jag antagligen slöast av oss alla eftersom Leopard kör med time machine inbyggt. Körde det i början, vilket var supersmidigt den tid jag testade. Men nu behövde jag HDn till annat :D Denna onda cirkel... 
« Senast ändrad: 25.02.2009, 17:21:36 by freddy »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ingen automatik här, inte - utan det är manuell start av alla backuper hos mig.
Jag kör en image-backup (med Acronis TrueImage) på systemdisken ut till en eSata-disk när andan faller på - typ varannan vecka eller något ditåt. Audiodisken kör jag backup på till samma eSata i samma veva. Denna eSata-disk förvarar jag ute i förrådet mellan gångerna, så den är inte inkopplad till datorn normalt (med tanke på blixtnedslag, överspänning och vad som nu kan hända), utan bara under backupen. Skulle det brinna i huset så vet jag alltså att jag ska springa in i förrådet snabbt och hugga disken... ;) Har tänkt att jag skulle köra Acronis dolda backup-partition också (kanske växelvis, så att systemdiskens image läggs på audiodisken och tvärtom, om det går att göra så), med någon automatik på natten, men det har inte blivit av ännu...

Varje dag när det är läggdags och jag har gjort något vettigt, så startar jag en filbackup till en LAN-disk (med två diskar i Raid1), av väl valda kataloger.

Håller på att kopiera in en massa musik från alla CD-skivor (och så småningom även vinylplattorna när jag orkar) till en NAS (med 3 diskar i Raid5) - och där är så mycket plats på den, att jag troligen kommer att köra någon form av backup dit också, men det har jag inte funderat färdigt på ännu...

Hårddiskar är så billiga i dag, att man inte behöver fundera så mycket på att ha diskar som backup, tan det är bara att köra på.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

backup.exe->nas

manuellt
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Också ntbackup till Nas

Manuellt och alldeles för sällan.


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Varje burk gör backup av userdata till en server vid logoff och över natten gör servern backup mot Internet.

För client till server backup använder jag SyncBackSE och för server till Internet backup använder jag Elephantdrive.com.

Sistnämnda håller jag fortfarande på att utvärdera. Använde dreamhost.com tills nyligen.

Allting automatiskt alltså och skyddat mot både hd-krasch, bovar och bränder.
« Senast ändrad: 25.02.2009, 20:34:10 by hackeman »
http://mera.hacke.nu


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Bra med backups...

Jag har Acronis som gör en backup på projektmappen varje dag - till en fjärde intern hårddisk. Tanken var att jag skulle köra en backup i veckan men Acronis True Image var (åtminstone då) buggigt och fixade inte veckointervallen.
www.akoume.com


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har en extern disk som jag kör drag and drop med vissa projekt.

Hur ställer jag in att datorn ska bevaka några mappar, min projektmapp, universitetsmappen och så vidare.
Och när den uppdaterar så kopierar den bara de filer jag har ändrat. Vill inte kopiera allt då 99% är orört.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har en extern disk som jag kör drag and drop med vissa projekt.

Hur ställer jag in att datorn ska bevaka några mappar, min projektmapp, universitetsmappen och så vidare.
Och när den uppdaterar så kopierar den bara de filer jag har ändrat. Vill inte kopiera allt då 99% är orört.
Om du har XP kan du använda det inbyggda ntbackup för att ta inkrementell backup, samt schemalägga det om du vill. Annars kan du ha en färdig definition av backupen som du kör manuellt.

Har du XP home måste du lägga till ntbackup från skivan. I Pro finns det mest från start.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hmm. Vete fasen om jag vill rekommendera att köra inkrementell backup med ntbackup förresten. Har aldrig testat det förr, men gjorde det nu precis och programmet lyckades krascha sig själv vid båda testtillfällena. Fullbackuper har dock alltid funkat klockrent.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Aettan

  • Gäst
Arkiv/Spara som för varje låt till extern hårddisk när man ändå håller på med den. Bränner ner det på en skiva då och då (varför uppfinna hjulet på nytt :D).

Gå över till osx och köra time mashine kan ju vara en idé.

Jag tror inte man ska förvänta sig att internet tjänster som erbjuder backup är 100 % säkra i all evighet, speciellt inte nu i dessa ekonomiskt sett minst sagt oroliga tider.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Drag and drop till extern hårddisk varje vecka för de projekt man jobbat med. Litar inte på datorer för fem öre så det känns bäst att göra det helt manuellt. :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Varje burk gör backup av userdata till en server vid logoff och över natten gör servern backup mot Internet.

För client till server backup använder jag SyncBackSE och för server till Internet backup använder jag Elephantdrive.com.

Sistnämnda håller jag fortfarande på att utvärdera. Använde dreamhost.com tills nyligen.

Allting automatiskt alltså och skyddat mot både hd-krasch, bovar och bränder.

Det kunde förstås vara smart att köra backup till Internet - men bara 1GB på Elephantdrive låter inte så användbart egentligen när man vill göra en rejäl backup - och annars kostar det ganska mycket om man vill ha upp till 1TB... Var det något problem med Dreamhost, eller varför utvärderar du annat?


EDIT: läste vidare lite och det det är tydligen bara upp till 50GB som backup som är godkänt hos Dreamhost - medan resten av det "obegränsade utrymmet" måste tillhöra websiten...
« Senast ändrad: 26.02.2009, 01:23:08 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Varje burk gör backup av userdata till en server vid logoff och över natten gör servern backup mot Internet.

För client till server backup använder jag SyncBackSE och för server till Internet backup använder jag Elephantdrive.com.

Sistnämnda håller jag fortfarande på att utvärdera. Använde dreamhost.com tills nyligen.

Allting automatiskt alltså och skyddat mot både hd-krasch, bovar och bränder.

Det kunde förstås vara smart att köra backup till Internet - men bara 1GB på Elephantdrive låter inte så användbart egentligen när man vill göra en rejäl backup - och annars kostar det ganska mycket om man vill ha upp till 1TB... Var det något problem med Dreamhost, eller varför utvärderar du annat?


EDIT: läste vidare lite och det det är tydligen bara upp till 50GB som backup som är godkänt hos Dreamhost - medan resten av det "obegränsade utrymmet" måste tillhöra websiten...

Elephantdrive är unlimited space, precis som så många andra såna där tjänster nuförtiden.

Dessa tjänster fanns dock inte när jag anslöt mig till Dreamhost och byggde upp med egna programvaror för att mappa enhet över SFTP, göra krypterad backup, osv. Allt det där finns i färdiga pakettjänster numera och till lägre pris än vad bara Dreamhost i sig kostar. Elephantdrive är bara en av dessa.

Den här är en rätt bra och heltäckande undersökning av online storage/backup tjänster:
http://tomuse.com/ultimate-review-list-of-best-free-online-storage-and-backup-application-services/

Mitt Dreamhost konto gick ut nu, därav gjorde jag ny marknadsundersökning. :)
http://mera.hacke.nu


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag har köpt en Fujitsu-Siemens Scaleo Home Server, en maskin som inte bara är en backupmaskin. Den tar automatiskt backup på alla datorer i nätverket en gång per dygn, men den fungerar också som filserver och går att använda till mycket annat.

Den modellen jag köpte har 2 Tb disk i grundutförande men går att bygga ut med upp till 4 Tb intern disk och den har också några USB- och eSata-portar som man kan använda för anslutning av externa diskar, skrivare och annat som man vill köra över nätverket.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Varje burk gör backup av userdata till en server vid logoff och över natten gör servern backup mot Internet.

För client till server backup använder jag SyncBackSE och för server till Internet backup använder jag Elephantdrive.com.

Sistnämnda håller jag fortfarande på att utvärdera. Använde dreamhost.com tills nyligen.

Allting automatiskt alltså och skyddat mot både hd-krasch, bovar och bränder.

Det kunde förstås vara smart att köra backup till Internet - men bara 1GB på Elephantdrive låter inte så användbart egentligen när man vill göra en rejäl backup - och annars kostar det ganska mycket om man vill ha upp till 1TB... Var det något problem med Dreamhost, eller varför utvärderar du annat?


EDIT: läste vidare lite och det det är tydligen bara upp till 50GB som backup som är godkänt hos Dreamhost - medan resten av det "obegränsade utrymmet" måste tillhöra websiten...

Elephantdrive är unlimited space, precis som så många andra såna där tjänster nuförtiden.

Dessa tjänster fanns dock inte när jag anslöt mig till Dreamhost och byggde upp med egna programvaror för att mappa enhet över SFTP, göra krypterad backup, osv. Allt det där finns i färdiga pakettjänster numera och till lägre pris än vad bara Dreamhost i sig kostar. Elephantdrive är bara en av dessa.

Den här är en rätt bra och heltäckande undersökning av online storage/backup tjänster:
http://tomuse.com/ultimate-review-list-of-best-free-online-storage-and-backup-application-services/

Mitt Dreamhost konto gick ut nu, därav gjorde jag ny marknadsundersökning. :)


Läste tydligen lite slarvigt. Det är max 1GB per fil, men obegränsat utrymme hos Elephantdrive - så då är det klart användbart ändå. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Jag har en extern disk som jag kör drag and drop med vissa projekt.

Hur ställer jag in att datorn ska bevaka några mappar, min projektmapp, universitetsmappen och så vidare.
Och när den uppdaterar så kopierar den bara de filer jag har ändrat. Vill inte kopiera allt då 99% är orört.

Alla backup-program leker med a-attributen (archive) för filer.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har en extern disk som jag kör drag and drop med vissa projekt.

Hur ställer jag in att datorn ska bevaka några mappar, min projektmapp, universitetsmappen och så vidare.
Och när den uppdaterar så kopierar den bara de filer jag har ändrat. Vill inte kopiera allt då 99% är orört.

Alla backup-program leker med a-attributen (archive) för filer.

Förstår ej.


Utloggad tsmalmbe

De lägger på archive attributen på de filer som har körts till backup, filsystemet tar bort attributen ifall filen ändras. Detta möjliggör inkrementell backup.

tillägg: gör du backupen manuellt med en batch-fil och xcopy så har xcopy paramterar för att göra samma saker.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.