Kontrollrummet

Studio soundet..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Hejsan!

Har en liten funderare, hur skapar man ett studiosound i en hemmastudio?
Vilka pluggar andvänds för att få ett så kallat "Klart" och rent ljud?

Mvh

/Kalle


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
"Studio sound" finns det tusentals definitioner av. Man skapar det med bra utrustning från början, det handlar inte om att rädda det med pluggar.
Många års erfarenhet och hårt arbete, det skapar "studio sound".
Om du inte får ett klart ljud från början in i datorn så ska du börja leta efter felet utanför datorn: mickar, rum, ljudkort, kunskap, framförande?


« Senast ändrad: 12.04.2007, 13:24:58 by Elof »


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Hur menar du med studiosound? menar du ett "riktigt sound"? som dom har på "riktiga studios"?
(Om du har en studio hemma och spelar in ett sound i den måste det ju bli ett studiosound? :D)

NU vet jag inte riktigt vad du gör för musik och hur du går till väga, men jag gissar på hiphop ;P
Och hiphop vet jag inte så mkt om. (då är det bara mjukvaruinstrument?) .Men lär dig lite grundläggande mastering och lek lite med EQ.

Om du spelar in instrument själv så måste du lära dig bra inspelningsteknik. Hitta rätt ställe i rummet där du får bäst akustik och den perfekta mickpositionen osv.

Fast jag skulle inte eftersträva att få ett sound som på din favorit skiva, för den har (antagligen) blivit inspelad med svinbragrejer och av svinbramänniskor med svinbraerfarenheter. Och vart i en masteringsstudio som inte har allt för billig utrustning heller ;P annars kan du ju köpa en SSL-kompressor för att allt som åker genom den låter ju skiva  :lol: :D

Tänk på att mastering är nog det svåraste att bemästra. Men helst, om man är tillräckligt seriös och vill lägga pengar på det, ska man skicka iväg sina låtar till en masteringsstudio och låta dom mastera.
« Senast ändrad: 12.04.2007, 13:25:17 by berra_- »
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Oki, tack för svaren...
jag gör hiphop sjunger i en garderob..andvänder min Yamaha som instrument(en).
Söker ett klart och mjukt ljud, typ som cd skivor men det är väl som du säger att
de är svårt att få det så bra när man inte har sån erfarenhet. :(


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Oki, tack för svaren...
jag gör hiphop sjunger i en garderob..andvänder min Yamaha som instrument(en).
Söker ett klart och mjukt ljud, typ som cd skivor men det är väl som du säger att
de är svårt att få det så bra när man inte har sån erfarenhet. :(


Vad är det för yamaha du använder?  ^_^
Och man måste ha tålamod, man kan inte förvänta sig att det ska låta bra på engång. Men med tiden blir det bättre och bättre. Och man lär sig mer och mer. Man kan ju inte gå direkt när man föds..
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Jag andvänder en billig Yamaha, e303.
Jo man lär sig med tiden men tänkte någon skulle ge mig nåt tips på vad man ska tänka på å så.
Har gjort några låtar har försökt att få det så klart som möjligt men lyckas inte tycker
att ljudet blir mörkt på nåt sätt.
Vad ska man  lr vad är vanligast att andvända vid mastringen?
Jag brukar lägga dom så här: Limiter, EQ och kompressor, är det nå mer som får den sista droppen att falla på plats?


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Jag andvänder en billig Yamaha, e303.
Jo man lär sig med tiden men tänkte någon skulle ge mig nåt tips på vad man ska tänka på å så.
Har gjort några låtar har försökt att få det så klart som möjligt men lyckas inte tycker
att ljudet blir mörkt på nåt sätt.
Vad ska man  lr vad är vanligast att andvända vid mastringen?
Jag brukar lägga dom så här: Limiter, EQ och kompressor, är det nå mer som får den sista droppen att falla på plats?

en sån har jag med !  :lol:
menar du att du använder den och ljuden i den? Alltså bara linear in den? Eller använder du den som midi-klaviatur? var ett tag sen jag spelade på min men den har väl bara fula GM-ljud?  :wub:  :P
Om du linear den, förstår jag att det inte låter så roligt, jag skulle starkt överväga att skaffa t ex FL-studio eller min personliga favorit Reason (:wub:) . Då kommer det låta mkt mkt bättre  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Det kanske hade varit intressant att höra nåt ljudklipp som du gjort, så kanske man kan höra vad som fattas.

Jag är dock rädd att dom andra redan har varit inne på rätt spår, det är till stor del erfarenhet som gäller. Hur lång tid det tar innan man lärt sig är dock olika, finns säkert folk som kan göra det på en vecka.

Så sammanfattningsvis: det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå.

blargh


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Vilket sammanträffande. :D
Nej jag vill inte byta till FL skulle kännas som jag svek Cubase på nåt sätt.
Föresten så har jag provat FL studio men mitt Lambda funkar inte på det.
Det blir ett knaster ljud när jag väljer ASIO. Har kollat latencyn men det verkar som om det är något annat som är fel.
Så blir de i Reason också, så jag kan bara andvända Cubase :blink:

Vill nog inte lägga upp låten, skulle inte kännas bra när jag själv inte är nöjd med den, men tackar för förslaget :)


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Vilket sammanträffande. :D
Nej jag vill inte byta till FL skulle kännas som jag svek Cubase på nåt sätt.
Föresten så har jag provat FL studio men mitt Lambda funkar inte på det.
Det blir ett knaster ljud när jag väljer ASIO. Har kollat latencyn men det verkar som om det är något annat som är fel.
Så blir de i Reason också, så jag kan bara andvända Cubase :blink:

Vill nog inte lägga upp låten, skulle inte kännas bra när jag själv inte är nöjd med den, men tackar för förslaget :)


Det där tar jag som ett ja? Att du bara linear och kör med ljuden på synthen?

Då skulle jag iaf hitta felet med ljudkortet, om det är nåt fel, dom kanske bara inte tycker om varandra :P ? funkar det om du inte väljer asio? Sen om jag var så kär i cubase (:P) så skulle jag köra rewire mellan cubase och reason.. Fast det kräver en del av din dator. Annars kan man ju bara exportera i reason när man är nöjd och importera i cubase.. Du kan ju göra allmusik i reason sen exportera och importera i cubase och lägga sång. Då kommer det låta ljusår bättre.

Eller så finns det säkert några bra hiphopsynthar/beats (mjukvara alltså) man kan ha i cubase? Fast det har jag ingen koll på...
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
jo jag linear.
Det funkar om jag inte väljer ASIO aif bättre lite knäppar här och där.
Har inte provat koppla ihop Reason med Cubase med mitt nya ljudkort men jag antar att det blir samma knaster.
Har hört att Jupiter ska vara bra för Hiphop, men den är så j*vla dyr.
När jag linear till ljudkortet och sen väljer MIDI med tex trummorna i Yamahan knas, det låter rent av förjävligt.
Men kanske ska prova rewire Reason och försöka få det att funka med ljudet, annars får jag göra beatsen i Reason
och importera som du säger...tack för tipsen


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Finns ju ett par pluggar som låtsas göra jobbet åt dig. "Låtsas" eftersom de säkert inte gör ett lika bra jobb som en riktig mastrare gör... men i alla fall eftersom ingen nämnt så komemr ett par länkar här:

http://www.izotope.com/products/audio/ozone/

http://www.t-racks.com/


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Jodå Reason är bra men som sagt mitt ljudkort är osams med programmet :(
Annars hade jag nog skapat beats med rewire lr nåt liknande.
Har du någon schysst beat som du gjort i Reason som du vill lägga upp så man får höra skilnaden?
Helst RnB?


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Hejsan!

Har en liten funderare, hur skapar man ett studiosound i en hemmastudio?
Vilka pluggar andvänds för att få ett så kallat "Klart" och rent ljud?

Mvh

/Kalle

Har någon sagt till dig att du är kusligt lik Eminem, för det är du verkligen?
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Piccazzo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Oavsett vilken genre du arbetar i så är nummer 1 för att få ett bra sound BRA samplingar.
Till Hip-Hop / RnB finns det flera bra bibliotek som används flitigt runt om planeten.
http://www.modernbeats.com Är ett bra ställe att börja på tex.

Nu vet jag inte om Cubase kommer med en sampler annars måste en sådan införskaffas.(Battery,Kontakt,Mach5,Halion m.m .m.m)

M.V.H

Piccazzo A.k.a Tiny


http://www.bigntiny.com
http://www.myspace.com/tomazproductions
http://www.tomazproductions.se


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Finns ju ett par pluggar som låtsas göra jobbet åt dig. "Låtsas" eftersom de säkert inte gör ett lika bra jobb som en riktig mastrare gör... men i alla fall eftersom ingen nämnt så komemr ett par länkar här:

http://www.izotope.com/products/audio/ozone/

http://www.t-racks.com/

Jag jobbar med Ozone och tycker det är ett trevligt program. Dock använder jag mig typ aldrig av presetsen, det är bättre att ratta själv så att man finner vilket sound som passar just låten man sitter och mastrar. Det är även ett bra program för att grafiskt analysera låtarna. Saker som inte ett otränat öra hör, kan man få ett hum om i de grafiska gränssnitten. Eftersom jag suger på mastring är det ett värdefullt program för mig. Manualen är förövrigt bra, den lär man sig mycket nyttigt av, alltså även om generell mastring och inte bara om programmet som sådant. Finns att ladda ner på iZotopes webbsajt.


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Hittade inte på den länk ni skrev i sist så det får bli i den hära.
Schysst låt! ;)

Jag är inte alls lik Eminem det är Eminem på bilden  :D


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Men hallå! Skippa masterings-snacket. Är man nybörjare är det bättre att börja i mix-änden om man inte är nöjd med soundet. Läs allt du kan få tag på om kompression, eq och reverb. Lägg upp låtar på demoforumet för tips, och öva öva öva! Sen är det viktigt att komma ihåg att effekter inte räddar ett grötigt (eller fattigt) arrangemang. Skriv så mycket låtar du orkar, lyssna på dina förebilders musik och försök få till liknande låtar (eller planka rakt av). Det lär man sig grymt mycket på!

Och sist men inte minst, se till att ha så jävla roligt det bara går!  ;)
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil

Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Håller helt med Jarlo!

Mastring (och effektplugins för den delen) känns som att börja i helt fel ände.

Börja med ljuden. Om du inte är helnöjd med ljuden från början så kommer du i bästa fall att få ett helsike att få till det, och i värsta fall får du inte till det alls.

Det finns som sagt massor med gratis samplingsbibliotek och gratisinstrument och tanka ner. Avsätt tid för att leta på dina favoriter så att du har en arsenal med ljud och instrument som du gillar och har koll på. När du efter hand börjar bli kräsen efter någonting specifikt kan du börja leta köpesprylar.

Sen (efter arr & inspelning förstås) kommer mixningen. Det finns inga effekter som automatiskt ger ett "studioljud", utan lyssna, ratta, testa, lyssna, ratta.... är det enda raka. Använd nivå, EQ och panorering (dvs höger/vänster sida) för att "placera" alla ljud i mixen. Grötigt och brötigt blir det när många ljud slåss om samma utrymme samtidigt som det kanske finns "hål" på andra ställen.

Att ratta EQ tar tid att bemästra. Jag brukar tipsa om att skaffa en spektrumanalysator (t ex gratispluggen Voxengo SPAN) som visar frekvensspektrat som en grafisk kurva, för att ge en visuell feedback samtidigt som man lyssnar. Det kan man lära sig oerhört mycket på som nybörjare!

Som nybörjare rattar man oftast också alldeles för mycket. Det kan låta SKITHÄFTIGT att dra basen i botten så det dunkar på rejält. Men sen blir man jättebesviken när mixen är klar att det inte alls blev som man tänkte sig, utan bara svagt och bumligt. Ett nybörjarknep är därför att ta hälften. Om det lät häftigt att höja 7dB vid 400Hz, så testa med 3,5dB istället. Det är också vanligt att man bara höjer, och aldrig sänker. Att skära bort frekvenser kan vara nog så effektivt, om inte effektivare. Använd framförallt öronen, men låt dem få hjälp av ögonen, dvs spektrumanalysatorn. Lyssna/titta på enstaka kanaler och på hela mixen. Dina öron (hjärnan) kommer att lära sig massor. I sinom tid behöver du inte ögonen... du vet redan var det ligger nånstans i spektrat.

När din perfekta mix sitter - DÅ kan det vara läge att mastra. Eller "hemmafuskmastra" kanske är ett mer rättvisande ord för att inte trampa proffsen med fina maskiner på tårna.

Här handlar det framförallt om EQ, komprimering och limitering.
Du har här möjlighet att lägga den sista touchen på en EQ för hela mixen, så att inga frekvenser sticker iväg, din låt trivs i alla typer av lyssningar och kanske funkar ihop ljudmässigt med andra låtar du gjort. Ju mer möda du lagt på mixen, desto mindre behöver du pilla här.
Jämför gärna med "köpt" musik som du gillar. Växla fram och tillbaka och lyssna.

Sen kan man vilja multibandskomprimera. Det funkar som en vanlig kompressor, fast den jobbar oberoende för olika frekvensband. Ett helt kapitel för sig, men det finns många guider på nätet som tar upp olika plugins osv.

Sist i kedjan brukar man lägga en limiter på det hela. Den hjälper till att dämpa nivåtopparna som kan komma ibland, och gör att man kan höja nivån på resten av musiken utan att det styr över (aka klipper/distar). Lagom är bäst!
Du har kanske hört talas om "nivåkriget", och det handlar i korthet om att många limiterar oerhört hårt, för att på så sätt få sin master att låta högre än andras, och att andra tycker att det är ett otyg att göra så eftersom det låter illa och dödar all dynamik.

Oj, vad långt det blev...  :lol:
Men hoppas du hittar nåt av värde i min text. Nu kommer det med största säkerhet inlägg som sågar friskt i det jag har sagt, och det är bara nyttigt. Man får ta till sig av det man själv tycker funkar! Lycka till!

/Linkowich

« Senast ändrad: 13.04.2007, 14:36:35 by Linkowich »


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Bra inlägg Linkowich? När man använder spektrumanalys, vad är det då man eftersträvar för bild? Om man ska arbeta med ögonen d.v.s. För oss "nya" säger bilden inte så mycket. Jag har hört rykten om en Ahlgrens Bil på hela mixen tidigare :)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Bra inlägg Linkowich? När man använder spektrumanalys, vad är det då man eftersträvar för bild? Om man ska arbeta med ögonen d.v.s. För oss "nya" säger bilden inte så mycket. Jag har hört rykten om en Ahlgrens Bil på hela mixen tidigare :)

På ensamma kanaler använder du den för att se var "kroppen" ligger nånstans, och vad som händer när du EQ:ar. Men använd alltid öronen som huvudreferens, och ögat som stöd.

På hela mixen - dra in referensspår, alltså färdiga mixar med liknande sättning och ett sound du eftersträvar, och jämför mot. Ahlgrens-bil låter som att den skulle ha en rejäl puckel i mellanregistret... inget jag normalt skulle sträva efter. Men gnag av "hytten" och ge den lite raggarbilsstuk (högre i baken/basen) så är vi väl nåstans där det brukar likna i pop&rock-musik.  :)

« Senast ändrad: 13.04.2007, 16:45:24 by Linkowich »


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Tack så mycket för det nyttiga du gav oss andra...


Utloggad Jacke

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Citat från: Kalle
Har gjort några låtar har försökt att få det så klart som möjligt men lyckas inte tycker att ljudet blir mörkt på nåt sätt.
Citera
jag gör hiphop sjunger i en garderob..
Om det är sången som låter för mörk kan du testa att byta rum. Om du har kläder etc. i garderoben skulle det ganska bra ta bort höga frekvenser och göra att den inspelade sången kan låta mörk.

Har läst att största rummet man har, med micken pekande in mot ett hörn så man sjunger utåt från hörnet, ska vara bra.


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Hejsan!

Har en liten funderare, hur skapar man ett studiosound i en hemmastudio?
Vilka pluggar andvänds för att få ett så kallat "Klart" och rent ljud?

Mvh

/Kalle

Hej Kalle,
Du har redan fått tillräckligt med tråkiga (och tyvärr alldeles riktiga) svar så jag säger: Skaffa T-Racks från IK Multimedia, lägg den på masterkanalen och kötta på en preset. :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bra inlägg Linkowich? När man använder spektrumanalys, vad är det då man eftersträvar för bild? Om man ska arbeta med ögonen d.v.s. För oss "nya" säger bilden inte så mycket. Jag har hört rykten om en Ahlgrens Bil på hela mixen tidigare :)

På ensamma kanaler använder du den för att se var "kroppen" ligger nånstans, och vad som händer när du EQ:ar. Men använd alltid öronen som huvudreferens, och ögat som stöd.

På hela mixen - dra in referensspår, alltså färdiga mixar med liknande sättning och ett sound du eftersträvar, och jämför mot. Ahlgrens-bil låter som att den skulle ha en rejäl puckel i mellanregistret... inget jag normalt skulle sträva efter. Men gnag av "hytten" och ge den lite raggarbilsstuk (högre i baken/basen) så är vi väl nåstans där det brukar likna i pop&rock-musik.  :)



En annan vanlig inställning som jag frekvent brukar hamna i är hängmattan. Mycke bas o diskant (låter ju kul när man mixar) men ingen kropp, inget mellan.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil
Vad ska man  lr vad är vanligast att andvända vid mastringen?
Jag brukar lägga dom så här: Limiter, EQ och kompressor, är det nå mer som får den sista droppen att falla på plats?
Låter som en ganska konstig följd. Varför limitern först??


Utloggad tsmalmbe

Ja, limitern till sist. Den är det som hindrar dig från att få toppar över noll (=digital distortion). OK, dina öron och en mätare kan ju hjälpa där också. Ordningen är kufisk oberoende av.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
En tidning vi känner till ( :D ) tipsade i senaste numret om gratispluggen Inspector från Roger Nichols. Verkar vara en väldigt bra analysplugg i samma stil som SPAN.

http://www.rogernicholsdigital.com/inspector.htm


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
En tidning vi känner till ( :D ) tipsade i senaste numret om gratispluggen Inspector från Roger Nichols. Verkar vara en väldigt bra analysplugg i samma stil som SPAN.

http://www.rogernicholsdigital.com/inspector.htm
oh my.. den funkar ju för rtas med..  :wub:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
"Studio Sound" kan man väl inte säga ens existerar?

För att få det cleana soundet får du ju helt enkelt först o främst välja snygga ljud, har du redan skitiga ljud från början så blir ju bara det skitiga renare med EQ tex.

Har du snygga ljud och mixar varje kanal med diverse så får du ju ett "clean" sound..
Dock är det ju inget som säger att just DU gillar just DET cleana soundet så det är väl lite upp till var o en tycker ja .

hur skulle en hårdrockslåt låta om allt va übertight och überclean? inte så jätte kul va? ;)

Beror lite på musiktil ju.  lyssna på Michael Jacksons skivor.. som anses vara en av världens mest kräsna människa vad gäller ljudkvalitet/mix/mastring .. (har jag för mig) ... ;)

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se