Kontrollrummet

Vilken låt har gett dig gåshud/rysningar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
kom på en till när jag läste Simon & Garfunkel, Bright Eyes är och förblir en av dom vackraste låtarna jag vet  ^_^
Fantastisk låt, men styk Paul Simon han har inte varit inblandad.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Med risk för att låta inskränt  ;) vill jag bidra med två textmässiga godheter från Bob Dylan som ger mig kanske inte gåshud eller rysningar men som ger en ett nöje att höra (om man är på det humöret  :D)
"Every Grain Of Sand" från en period som av dom flesta anses vara Dylans lågvatten = "Shot Of Love".
"Bob Dylans 115th Dream" från plattan "Bringing It All Back Home"

Intressant det där med lågvatten. För honom var det inte det. Men han var trött på att ha blivit placerad i ett fack och att det förväntades att han skulle stagnera och bli kvar i det facket. Han revolterade liksom genom att utveckla nya sidor och direkt sa en del att han svikit sina ideal (vems ideal egentligen?) i och med att han inte ville acceptera rollen som den som stod längst fram på barrikaderna.

För att slippa all (för honom oönskad) uppmärksamhet riktad mot honom, provade han olika sätt att bli av med uppmärksamheten. Ett sätt vara att testa olika musikstilar som skilde sig från tidigare.
« Senast ändrad: 15.01.2009, 17:46:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
ohhhhh ja det är många

mycket gammal hårdrock man kan minnas med gås hud

tex

&feature=related

listan blir så lång så........................... .........................ja ni hajar

och ny musik

http://soundclick.com/share?songid=4532547


men de roligaste rysningar är dem man skapat själv när man tycker att man lyckats med en låt

Rysningar e grejer de


https://soundcloud.com/olajegreus


asti

  • Gäst
A case of you - Joni Mitchell
California - Joni Mitchell
Georgia on my mind - Ray Charles
Tänker på dig hela tiden - Åsa Wetter (första gången jag hörde någon annan sjunga en av mina egna låtar)  :)
The night they drove old Dixie down - The Band
Carry on - CSN
Tubular bells - Mike Oldfield (av obehag när jag såg Exorcisten)
samt ett otal antal låtar med Beatles, Cat Stevens, Paul Simon, Richie Havens..........


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Badlands - "Every Grain Of Sand" är en fantastisk låt med en text som om jag inte vore så okristligt okristen skulle kunna frälsa mej
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Precis nu i dagarna är det många av Porcupine Trees låtar. Exempel: "Blackest Eyes. Så fantastiskt gränslöst, storslaget, vackert och innerligt! Man blir ju så glad att någon bryr sig om att göra MUSIK i dessa Idol-dagar, trots att de blir hånade!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Gary Jules - Mad World (mycket bra låt...)



Frida Hyvönen - Dirty Dancing (föredrar dock studioversionen)



Lasse Berghagen - Teddybjörnen Fredriksson (va?! Jag älskade den här något klet-sentimentala låten som barn. Och jag kan inte hjälpa det men varje gång jag hör den så blir jag 4 år igen. Fånigt? Sant.)



AC/DC - Back in Black (klassisk hårdrockslåt från ett album som fortfarande ger mig ståpäls)



Finns fler men dessa kom jag på i en hast...


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
kom på en till när jag läste Simon & Garfunkel, Bright Eyes är och förblir en av dom vackraste låtarna jag vet  ^_^
[/quote
Vacker sång,men det är bara Art Garfunkel...
Dessutom filmen ''Watership Down''/Den Långa Flykten´´ är helt underbar,lite kantigt animerad kanske....
Det är där ''Bright Eyes'' dyker upp första gången,då med bara Art som sångare.....Såg den på bio när
det begav sej,tror det var 1979 eller så...... nu har jag den på DVD,ser den rätt ofta faktiskt....

« Senast ändrad: 15.01.2009, 21:59:04 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Med risk för att låta inskränt  ;) vill jag bidra med två textmässiga godheter från Bob Dylan som ger mig kanske inte gåshud eller rysningar men som ger en ett nöje att höra (om man är på det humöret  :D)
"Every Grain Of Sand" från en period som av dom flesta anses vara Dylans lågvatten = "Shot Of Love".
"Bob Dylans 115th Dream" från plattan "Bringing It All Back Home"

Intressant det där med lågvatten. För honom var det inte det. Men han var trött på att ha blivit placerad i ett fack och att det förväntades att han skulle stagnera och bli kvar i det facket. Han revolterade liksom genom att utveckla nya sidor och direkt sa en del att han svikit sina ideal (vems ideal egentligen?) i och med att han inte ville acceptera rollen som den som stod längst fram på barrikaderna.

För att slippa all (för honom oönskad) uppmärksamhet riktad mot honom, provade han olika sätt att bli av med uppmärksamheten. Ett sätt vara att testa olika musikstilar som skilde sig från tidigare.

Håller med dig MaxB....
Man kan analysera hela perioden från 66 - ?? och upptäcka hans "revolter" mot dom som ville styra hans inriktning...
"Nashville Skyline", "Selfportrait" är bara några exempel på attack från Dylans sida mot resten av världen... :D
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Badlands - "Every Grain Of Sand" är en fantastisk låt med en text som om jag inte vore så okristligt okristen skulle kunna frälsa mej
Cykeln - Kul med en som uppskattar mörka texter  ;)
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
kom på en till när jag läste Simon & Garfunkel, Bright Eyes är och förblir en av dom vackraste låtarna jag vet  ^_^
[/quote
Vacker sång,men det är bara Art Garfunkel...
Dessutom filmen ''Watership Down''/Den Långa Flykten´´ är helt underbar,lite kantigt animerad kanske....
Det är där ''Bright Eyes'' dyker upp första gången,då med bara Art som sångare.....Såg den på bio när
det begav sej,tror det var 1979 eller så...... nu har jag den på DVD,ser den rätt ofta faktiskt....



 :D Ja exakt, jag såg det sen men orkade inte rätta mig haha!

A case of you - Joni Mitchell
California - Joni Mitchell
Georgia on my mind - Ray Charles
Tänker på dig hela tiden - Åsa Wetter (första gången jag hörde någon annan sjunga en av mina egna låtar)  :)
The night they drove old Dixie down - The Band
Carry on - CSN
Tubular bells - Mike Oldfield (av obehag när jag såg Exorcisten)
samt ett otal antal låtar med Beatles, Cat Stevens, Paul Simon, Richie Havens..........

Män, fick jag vara med i det där gänget! Härligt! Underbar låt för övrigt!  ^_^
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


asti

  • Gäst
kom på en till när jag läste Simon & Garfunkel, Bright Eyes är och förblir en av dom vackraste låtarna jag vet  ^_^
[/quote
Vacker sång,men det är bara Art Garfunkel...
Dessutom filmen ''Watership Down''/Den Långa Flykten´´ är helt underbar,lite kantigt animerad kanske....
Det är där ''Bright Eyes'' dyker upp första gången,då med bara Art som sångare.....Såg den på bio när
det begav sej,tror det var 1979 eller så...... nu har jag den på DVD,ser den rätt ofta faktiskt....



 :D Ja exakt, jag såg det sen men orkade inte rätta mig haha!

A case of you - Joni Mitchell
California - Joni Mitchell
Georgia on my mind - Ray Charles
Tänker på dig hela tiden - Åsa Wetter (första gången jag hörde någon annan sjunga en av mina egna låtar)  :)
The night they drove old Dixie down - The Band
Carry on - CSN
Tubular bells - Mike Oldfield (av obehag när jag såg Exorcisten)
samt ett otal antal låtar med Beatles, Cat Stevens, Paul Simon, Richie Havens..........

Män, fick jag vara med i det där gänget! Härligt! Underbar låt för övrigt!  ^_^

Ja, jag menar naturligtvis inte att min låt är i klass med övriga, men den fantastiska känslan av att höra någon annan (med röst däremot i klass med många s.k. etablerade sångerskor) tolka en av mina egna låtar var alldeles speciell! Tack för det Åsa!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Med risk för att någon redan anmält denna. Minns att jag fick ordentliga rysningar  när jag såg den på bio.
Tänk att man kan vara så himla bra på både karate OCH gitarr :)

http://se.youtube.com/watch?v=eSEHAcGpnsA

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Boten Anna ger mig rysningar.
Men det är inte bra sådana.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Även om den långa kramen kan kännas lite för mycket så är detta en rysarlåt
P Gabriel o Kate Bush
&feature=related
speciellt "rysligt" är 3,19 - 3,53
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Även om den långa kramen kan kännas lite för mycket så är detta en rysarlåt
P Gabriel o Kate Bush
&feature=related
speciellt "rysligt" är 3,19 - 3,53
Jag skulle ju inte banga att krama Kate Bush direkt :wub:.......De var dessutom ett par ett tag.....
Såg henne i konserthuset här i Stockholm 1979,kanonkonsert,hon var förkyld,men.........satt på 2:a bänken mitt framför henne,och........godegud......vilken kvinna,där satt jag 20 år gammal,och,hon var det vackraste jag någonsin sett,bara 2 meter framför mej...... :wub:......... hon gav mej men för livet.... :lol: :wub: ;)
&feature=related
så att ni fattar....
« Senast ändrad: 17.01.2009, 21:22:12 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Hmmm, finns några. Bla When the Children Cry-White Lion. Ett flertal Queensryche-låtar, bla Eyes of a Stranger (åh, vilket basljud på den!)...men sen (även om jag egentligen är rätt trött på den låten),The Final Countdown, när Europe spelar den live som sista extranummer!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil

Denna!!!!!!! :wub:
Seven doors hotel.......... :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
The Final Countdown, när Europe spelar den live som sista extranummer!
Såg dom när det begav sig. Då öppnade dom med den låten. Chockstart.  :D


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
The Final Countdown, när Europe spelar den live som sista extranummer!
Såg dom när det begav sig. Då öppnade dom med den låten. Chockstart.  :D

Och det är nog deras bästa låt,jag älskar den....... :) wooohohooo seven doors hotel....... :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
The Final Countdown, när Europe spelar den live som sista extranummer!
Såg dom när det begav sig. Då öppnade dom med den låten. Chockstart.  :D

När det begav sig? Dom är bättre än någonsin numer. Såg dom senast i somras och dom sparkade röv med precis alla andra band på Rockweekend....så jävulskt tight band live!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
The Final Countdown, när Europe spelar den live som sista extranummer!
Såg dom när det begav sig. Då öppnade dom med den låten. Chockstart.  :D

När det begav sig? Dom är bättre än någonsin numer. Såg dom senast i somras och dom sparkade röv med precis alla andra band på Rockweekend....så jävulskt tight band live!

Faan,jag håller med dej,de är så jävla bra,ålder betyder inte nödvändigtvis inte sämre förmåga.....
Gamla gubbar???????  Nope,ett hungrigt gäng,sugna på revansh.. :)......
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ni får "ursäkta" men fanimej seriously så måste den låten vara det sämsta skit som någonsin producerats, har tom för mig att den röstats fram som tidernas största kalkonlåt i någon poll i USA-ha ha, jag ryser inte av olust, jag spyyyyr och håller för öronen!!!

 :lol:


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Guran.. det värmde fint,nu vart man ju genast på bättre humör!
thanx man! :wub:
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
FEGISAR ! - innerst inne vet ni med er att DENNA med Deep Purple är rysarlåtarna rysarlåt!
Andra rysarlåtar samlas vid denna rysarlåts fundament för att dyrka och bränna gåvo-offer !!
lyssna på hur man bygger upp den i introt - först riffet som ALLA som nånsin försökt spela lite gura har lärt sig - sedan trummornas p-tisda p-tistda, åsså STOR-ryset da när BASEN går igång....ojojoj !!  B)



Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :lol:
Jodå,men fel gitarrist,fel sångare och bassist..... ;)
Näe,jag älskar Purple,men denna låt med Coverdale,Hughes och Bolin är inte
den ultimata rysaren........ jo,om man gillar Purple som jag gör,då gäller denna

MK2 i full fläng........
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
det må vara 'fel' uppsättning medlemmar, men jag gick igenoim ALLA inspelningar på u-tuben av denna låten, och den här var klart tajtast av live-spelningarna.

tycker personligen att Gillan var bäst i Jesus Christ Superstar,  rock-operan !


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här var ett stort moment för mig 1969 på ett disco i Uppsala. Nu låter det ju ganska så tamt men på den tiden - helt utflippat.


Det är Norman Greenbaum med Spirit in the sky

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
det må vara 'fel' uppsättning medlemmar, men jag gick igenoim ALLA inspelningar på u-tuben av denna låten, och den här var klart tajtast av live-spelningarna.

tycker personligen att Gillan var bäst i Jesus Christ Superstar,  rock-operan !

Då missade du nog detta dessutom....

&feature=related
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Det här var ett stort moment för mig 1969 på ett disco i Uppsala. Nu låter det ju ganska så tamt men på den tiden - helt utflippat.


Det är Norman Greenbaum med Spirit in the sky

Eko

För mej var det Notatorp,inte så långt från Örebro,Sollentunas sommarkolloni,var där 1972 i 2 veckor denna låt gick varje kväll....tack Eddi!!!!! Många sköna minnen från denna.,........... :wub:
13 år var jag då,och hade just upptäckt kvinnorna.... :wub:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nåt för dig Åke. Jag såg The Who i tennishallen 1976 - förband var Golden Earring och de drog loss ett säkert 5 minuters bassolo som gjorde resten av kvällen helt överflödig - det var det värsta jag har hört när det gäller bas - hittade inte just det solot men något liknande.
&feature=related
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Nåt för dig Åke. Jag såg The Who i tennishallen 1976 - förband var Golden Earring och de drog loss ett säkert 5 minuters bassolo som gjorde resten av kvällen helt överflödig - det var det värsta jag har hört när det gäller bas - hittade inte just det solot men något liknande.
&feature=related
Eko

Fy tusan,den där är tung,Badlands har en dubbelhalsad Epiphone 6/12,den väger en del....
Schysst basljud här,precis så skall det låta,massor av treble och hur mycket botten som helst,gillar denna bassist han lirar ochså, som jag, på allt utom 2:an och 4:an...... :lol:
Tack Eddi!!!
Vill man kolla in Bassolon så skriver man ''Chris Squire''......... Då har man en hel kväll med Rickenbacker..........
Å andra sidan,skriv ''Xanadu+Rush''........Den låten ger mej rysningar.....kommer här:
&playnext=1&index=13
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Ännu mer rysningar:
&index=16
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


DåligtGehör

  • Gäst
Vädigt NPM idag!

Nils Petter Molvaer & Nizamettin Aric - Leaps and Bounds
Bättre ljud
&fmt=18


NPM - Solid Ether (i remixad version från albumet Recoloured tror jag)
Bättre ljud
&fmt=18


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil

Denna är det omöjligt för IKEN,älskare avTolkien som han är,att lyssna på utan att ha ett gäng näsdukar till hands,detsamma gäller ''Sallys Song'' från ''A Nightmare Before Christmas''..... :wub:
« Senast ändrad: 18.01.2009, 16:56:59 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972