Kontrollrummet

Plugg som simulerar distributionsvägars komprimering

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
När Marcus Brobergs låt spelades på radio så var det så stor skillnad på versionen som låg på kontrollrummet och det man hörde på radion. Dom hade tryckt ihop det ännu mer.

Även nu när jag ladda upp en video på youtube så låter ljudet apkasst. Varför komprimerar de ljudet, det är redan i mp3 format, kan de inte låta det vara så?

Hur vet jag vad jag ska lämna ifrån mig för filer, och hur mycket headroom ska jag lämna?
Några generella tips vore bra.

Så surt att få till en bra mp3 som sen slaktas.


Utloggad tsmalmbe

FM-radion har svindyra automatiska kompressorer/levellers som också finns som mjukvara. De kostar lika mycket som en årslön. Orban är ett bra sökord. Det som gör dom dyra är ju det att de utan inställningar gör all musik likadan. Det är ett magiskt underverk som kostar.

Vad youtube o dylika gör är väl inget annat än att downsampla/upsampla/resampla för att allt ska ta lika mycket utrymme. Torde inte vara något magiskt där. Gör det färdigt i deras skitkvalitet så har du ju kontroll över hur det låter - kanske de inte omsamplar ifall audion är i rätt format? Google kanske vet svaret.

Jag har funderat på detta tidigare, och svaret är att inte överkomprimera och limitera det som skall spelas på radion, eftersom processorn då kan klämma till det och tillika dra ner volymen. Vilket leder till ett verkligen livlöst slutresultat. Bra mixar är också a och o, rensat nedre och mellanregister, punch och klarhet är viktigt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Enligt Bob Katz och hans intervjuer med tillverkarna av dylika apparater så motverkar den extrema komprimeringen sitt syfte. Tanken är att man skall trycka in så mycket energi som möjligt i poplåtarna och därmed få dem att låta högre och sticka ut i radion. Problemet är att eftersom de här automatiska kompressorerna är byggda för att se till att det dynamiska innehållet blir ungefär likvärdigt, dvs Frank Sinatra skall följas av Metallica och sedan Jussi Björling och sedan Britney Spears. Problemet är att då man inte kan komprimera något i t.ex. Britney Spears musik så reagerar kompressorerna med att rent faktiskt sänka hela volymen utan undantag. Frank Sinatra upplevs alltså som starkare än Britney som dessutom när den har sänkts bara låter som en jämntjock gröt som inte sticker ut alls. Lustigt egentligen. (Full beskrivning finns faktiskt i Bob Katz "Mastering Audio")


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Youtube-problematiken bestod av att den envisas med att göra monospår. Därför låter det så kasst.

Har hört stereoljud på youtube. Men hur jag än försöker så vägrar den.

Edit:
Faan vad mysko. Efter en massa googlande så hitta jag att man skulle lägga till &fmt=18 efteråt.

Lyssna på skillnaden:
http://se.youtube.com/watch?v=BnpaqnGkw5g
http://se.youtube.com/watch?v=BnpaqnGkw5g&fmt=18
« Senast ändrad: 11.01.2009, 16:16:28 by Zyan »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Youtube-problematiken bestod av att den envisas med att göra monospår. Därför låter det så kasst.

Har hört stereoljud på youtube. Men hur jag än försöker så vägrar den.

Edit:
Faan vad mysko. Efter en massa googlande så hitta jag att man skulle lägga till &fmt=18 efteråt.

Lyssna på skillnaden:
http://se.youtube.com/watch?v=BnpaqnGkw5g
http://se.youtube.com/watch?v=BnpaqnGkw5g&fmt=18


tack för den :):)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Youtube-problematiken bestod av att den envisas med att göra monospår. Därför låter det så kasst.

Har hört stereoljud på youtube. Men hur jag än försöker så vägrar den.

Edit:
Faan vad mysko. Efter en massa googlande så hitta jag att man skulle lägga till &fmt=18 efteråt.

Lyssna på skillnaden:
http://se.youtube.com/watch?v=BnpaqnGkw5g
http://se.youtube.com/watch?v=BnpaqnGkw5g&fmt=18


tack för den :):)

Bra ljudkvalitet på youtube är något jag efterfrågat länge.  :rolleyes:


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Men finns det någon generell inställning på limiter/kompressor man kan ha på stereospåret. Får man det låta bra med den, så är man på rätt spår att få det låta bra även i radio.


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Men finns det någon generell inställning på limiter/kompressor man kan ha på stereospåret. Får man det låta bra med den, så är man på rätt spår att få det låta bra även i radio.

Testa Breakaway FM, det är ett svenskt program som används av en del radiostationer istället för Orbanprocessorerna. Det är inte alls lika dyrt som en riktig radiokompressor (kostar 199$), men låter i närheten av dom. Kolla på www.claessonedwards.com.

Vill du veta mer om hur det funkar så kolla igenom en tråd på onair.nu's forum där programmakaren själv skriver: http://www.onair.nu/forumet/index.asp?visa=las&id=16209&rubrik=
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad tsmalmbe

Den ger alltså ut en audiosignal som en FM-sändare skall ta emot, inte nånslags färdig "FM-signal" ur ljudkortet som sedan en sändare tar emot och distribuerar? Blev lite oklart (för mig) då jag läste diskussioneskedjan.

Oberoende - tack för länken!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Den ger alltså ut en audiosignal som en FM-sändare skall ta emot, inte nånslags färdig "FM-signal" ur ljudkortet som sedan en sändare tar emot och distribuerar? Blev lite oklart (för mig) då jag läste diskussioneskedjan.

Oberoende - tack för länken!
Jag är iaf på jakt efter något som visar hur mitt ljud ska låta innan det åker in i radions kompressor.
Och då är ju en vst som jobbar likt radions en bra utgångspunkt sen tar jag bort den innan jag exporterar mastern. Så vet jag att det låter bra med en sådan komprimering efteråt.

Att slita mycket med mixen och får den låta bra i monitorerna och hifi-system som sen låter skit i radion känns bara så fel.


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag är iaf på jakt efter något som visar hur mitt ljud ska låta innan det åker in i radions kompressor.
Och då är ju en vst som jobbar likt radions en bra utgångspunkt sen tar jag bort den innan jag exporterar mastern. Så vet jag att det låter bra med en sådan komprimering efteråt.

Att slita mycket med mixen och får den låta bra i monitorerna och hifi-system som sen låter skit i radion känns bara så fel.

Det här är nog en omöjlighet, alla radiostationer har sina egna inställningar och även om du fixar så ljudet låter bra i dina öron så kan det alltid sitta en sändartekniker på någon radiostation som rattar om ljudbilden så den låter skit för dig.

Jag har inte testat den här mjukvaran så mycket, men jag har testat den och vet att den ger en audiosignal och som jag har förstått det så kan den också ge en färdig FM-signal om man har rätt utrustning för det och behöver den signalen.

Jag tror inte att den går att använda som VST-plugin, jag vet inte ens om den går att använda ihop med nån DAW-mjukvara men jag gissar att det går. Jag har bara testat demoversionen ihop med Winamp och det fungerar bra, men i demoversionen kommer det reklamjinglar för programmet med jämna mellanrum så det blir ganska tröttsamt.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Men finns det någon generell inställning på limiter/kompressor man kan ha på stereospåret. Får man det låta bra med den, så är man på rätt spår att få det låta bra även i radio.

Planerar du endast bli spelad i radio eller ska du göra olika mixar för radio, mp3, wav o.s.v? Jag anser att en bra mix låter ok oavsett medium. Sen har de olika formaten sina svagheter som lyssnaren antingen känner till och förstår eller inte alls reflekterat över men ändå är van vid att det låter på ett visst sätt..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är det inte skillnad på radiokanaler också. I P-kanalerna i Sveriges Radio tycker jag det mesta låter bra, men om man slår på en reklamkanal låter ju precis allt apa.


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Är det inte skillnad på radiokanaler också. I P-kanalerna i Sveriges Radio tycker jag det mesta låter bra, men om man slår på en reklamkanal låter ju precis allt apa.

Jodå, det stämmer. Sveriges Radio komprimerar långt ifrån lika mycket som den kommersiella radion.

Anledningen till det är att den kommersiella radion i jämförelse med Sveriges Radio har ganska svaga sändare. Med hårdare kompression kan dom pressa upp volymen i sina sändningar, så dom hörs bra även långt ifrån sändaren genom att bruset hörs mindre i utkanterna av sändarens täckningsområde.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad tsmalmbe

Att som regel mixa mot en radioprocessor för att få en bra mix är nog en verklig fälla man kan gå i. Mixa hellre mot en låt i samma genre på CD, om man vill ha ett visst sound.

En bra mix är en bra mix. På det kan man göra en master som man anpassar. Men om man inte har grejer värt guld och är världens masteringguru gör man bäst i att göra sin master lite snällare än marknadsmastern.

Däremot att jämföra sitt alster medjämna mellanrum med olika grejer (radiprocessor, närfältare, bil, hifihögtalare,..) är arbetsdrygt men nyttigt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Att som regel mixa mot en radioprocessor för att få en bra mix är nog en verklig fälla man kan gå i. Mixa hellre mot en låt i samma genre på CD, om man vill ha ett visst sound.

Problemet är att jag är nöjd med soundet i mitt system och sen blir det jätteförvrängt. Vill veta hur man då mixar för att det inte ska förvrängas utan soundet bibehålls.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Grunläggande är att en bra master alltid är bra oberoende var det spelas. Det som man ofta glömmer är att mastringens viktigaste uppgift inte är att allt skall låta uber umpparumppa, UTAN att göra en version för riktiga världen som fungerar utanför studion där låten är producerad. "Translate to the real world" heter det. De här kan vara krångligt och därför är endel mastringskillar så oerhört specialiserade och uppskattade.

Gällande radio så är det ju helt enkelt så att om mastern redan färdigt femföre distar pga limitering så är det garanterat att de låte skit i radion, särskilt i kommersiella kanaler som har sitt egna lilla loudness krig pågång. Dethär är en av orsakerna varför mastringskillarna ofta använder mycket mindre kompression än vad man skulle tro och nästan aldrig regelrätt peaklimiterin a la L2 eller L3.

Hägge