Kontrollrummet

Snygg hemsida i stället för "min profil" hos Kontrollrummet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carl cadello

Som webprogrameringsanalfabet och allmänt tekniskt inkompetent hobbymusiker skulle jag vilja ha hjälp att presentera mig och min musik.

Eftersom jag är allergisk mot myspace och liknande sidor (de är ju så trista och så drunknar man ju i mängden) skulle jag vilja ha i stället vilja ha ha en lite snyggare hemsida här på kontrollrummet.

Alltså: Snygg hemsida i stället för "min profil".

Typ:
www.kontrollrummet.com/carlcadello

Här skulle jag vilja presentera mig lite snyggare, ha länkar till låtar och mina projekt osv. På detta sätt skulle ju också kontrollrummet få "reklam". Det är ju inte nödvändigt att sidorna ligger på kontrollrummets server. De kan jag nog husera på annat ställe, typ: diino.com. Hur man löser det finns det nog någon som vet.

Vidare skulle jag vilja här ha några mallar som jag bara sätter in mina uppgifter och länkar i. Snyggt förpackat och färdigt och klart.

Jag undar nu om det finns fler på Kontrollrummet som vill detta och om detta över huvud taget är möjligt?
« Senast ändrad: 21.04.2007, 11:04:26 by carl cadello »


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jodå.

Jag har haft ett project med en kompis ett tag nu som går ut på just det du säger. En musiker community typ de communitys som finns för t.ex gamers.

Det är ett ganska stort project att få detta att funka dock. Så Ideerna finns. / Mikke


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Kontrollrummet 2.0 - The community!

 :)   :mellow:   :huh:   :o   :blink:




Närå, jag håller med om att det vore trevligt.

Utrymmesmässigt skulle det nog kunna funka. Färdiga demos finns ju redan på plats. Och nån bild är ju inga tunga grejer.

Tekniskt är det heller ingen omöjlighet (säger jag som webbnisse, utan att veta nåt om just SMF-forumet). Om det inte finns färdiga moduler att langa in så skulle man i princip kunna utgå från inläggsformuläret som ju har stöd för textformatering, bilder, länkar osv.

Men jobb är det ju likväl. Och nån ska göra det isåfall.. så vi får väl se vad administratörerna säger.

Bra idé!  :)



Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Tja... installera nåt enkelt och bra CMS så har vi ju halva inne.

Kan funka... men jag tror det är mer bök att integrera ett CMS med forumet än att tex pimpa formuläret lite.

CMS:er har så mycket navigerings-, publicerings- och konfigurerings-lull-lull som måste plockas bort.


Utloggad carl cadello

Tja... installera nåt enkelt och bra CMS så har vi ju halva inne.

Kan funka... men jag tror det är mer bök att integrera ett CMS med forumet än att tex pimpa formuläret lite.

CMS:er har så mycket navigerings-, publicerings- och konfigurerings-lull-lull som måste plockas bort.

För mig är det här som det måste varit för min fru när jag frågade henne vilken bil grannen hade köpt. Hon svarade "en röd". :-)

Jag vill ha en mörkröd till halvbrun hemsida med snygga bilder och bra musik. ;-)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Tja... installera nåt enkelt och bra CMS så har vi ju halva inne.

Kan funka... men jag tror det är mer bök att integrera ett CMS med forumet än att tex pimpa formuläret lite.

CMS:er har så mycket navigerings-, publicerings- och konfigurerings-lull-lull som måste plockas bort.

För mig är det här som det måste varit för min fru när jag frågade henne vilken bil grannen hade köpt. Hon svarade "en röd". :-)

Jag vill ha en mörkröd till halvbrun hemsida med snygga bilder och bra musik. ;-)

SMF är Simple Machines Forum, forumprogramvaran som Kontrollrummet kör. CMS står för Content management system, och är programvara som hanterar innehållet i en hemsida. Finns allt från enkla (både funktionsmässigt och användarmässigt) CMSer som i princip bara tillåter att man uppdaterar eller ändrar vad som står på sidan, till väldigt avancerade (återigen vanligen både funktionsmässigt och användarmässigt) som bara fungerar som en stomme i bakgrunden, s a s. Någon form av CMS används på så gott som alla lite större webbsidor för att inte göra webbmasterns liv till ett helvete.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Hittade en mod för SMF som heter Biography Mod:
http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=89

"Biography for use in your members profile"

Det låter som det kanske kan vara nåt...åtminstone att utgå ifrån.

Tror ändå att det är overkill med ett helt CMS bara för att visa medlemssidor.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
[...]
CMS står för Content management system, och är programvara som hanterar innehållet i en hemsida. Finns allt från enkla (både funktionsmässigt och användarmässigt) CMSer som i princip bara tillåter att man uppdaterar eller ändrar vad som står på sidan
[...]


Det var lite av det jag menade... Vi har ju redan den enklaste formen av CMS här i och med inläggsformuläret, eftersom det tillåter en att formatera text, och bilder osv...


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
snälla gör inte det här till en community  :lol:

men annars skulle det nog kunna vara lite roligt, så länge det fortfarande är ett forum :P
Hälsa sa Hellsa


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
snälla gör inte det här till en community  :lol:

Standardfrasen , kommer direkt en föränding är på tapeten   :lol:

Men visst skulle det vara shysst att ha en snygg profilsida/hemsida!
« Senast ändrad: 12.04.2007, 15:45:12 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
snälla gör inte det här till en community  :lol:

Standardfrasen , kommer direkt en föränding är på tapeten   :lol:

Men visst skulle det vara shysst att ha en snygg profilsida/hemsida!

 :lol:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
snälla gör inte det här till en community  :lol:

Standardfrasen , kommer direkt en föränding är på tapeten   :lol:

Men visst skulle det vara shysst att ha en snygg profilsida/hemsida!

Man kan ju alltid göra en snygg webbplats då och sedan lägga in en länk i sin sign'...!  :lol:


Utloggad carl cadello

snälla gör inte det här till en community  :lol:

Standardfrasen , kommer direkt en föränding är på tapeten   :lol:

Men visst skulle det vara shysst att ha en snygg profilsida/hemsida!

Man kan ju alltid göra en snygg webbplats då och sedan lägga in en länk i sin sign'...!  :lol:

Jamen!!! Det är ju det JAG inte kan!!!!


Utloggad tsmalmbe

förslag: rita upp ett försag för utseende. Vill nån hjälpa med html-designen. Tekniskt sett har jag bara väntat på att nån skulle föreslå det här :) . Nåja, lite jobb nog kvar, men mest behövs förslag för vad där skall finnas och hur det skall läggas upp. Nån hemside-automat kan det ändå inte bli. En del grundinfo som har med forumet att göra måste också finnas kvar, men kan kanske trixas så foruminfon sxns för inloggade. Gästbok finns redan i profilen. Sen är frågan om det behövs en blog. Mer ideer?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad carl cadello


Utloggad carl cadello

Det här tycker jag är en snygg hemsida.

http://bonefinger.googlepages.com/

Det kanske inte var så ni menade men jag skulle vilja ha en sån här  ;)


Utloggad Schecter

Jag skulle hellre vilja se att det bökades om här så att man slipper sitta och scrolla i tio minuter.. alltså här på startsidan.

Är kanske ensam om det?

 :unsure:


Menar att det såklart ändå är bra idé med en annan profilsida.  :ph34r: :D


...typ  :wacko:
« Senast ändrad: 16.04.2007, 10:53:33 by Schecter »
www.grahnsmusik.com


DåligtGehör

  • Gäst
Det här tycker jag är en snygg hemsida.

http://bonefinger.googlepages.com/

Det kanske inte var så ni menade men jag skulle vilja ha en sån här  ;)

Väl mörk och trång.

Tycker den här är mer lättläst: http://bluerobot.com/web/layouts/layout3.html


Utloggad tsmalmbe

Kom ihåg att den skall fungera som en forum-profilsida också. Alltså: vi blir t.ex inte av med kontrollrummets logo etc.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Mitt i all polemik blickar vi kanske lite framåt istället.

ftp://ftp.malmberg.fi/pub/kr-forslag.jpg

Nu ser ni vad som måste hänga med, i ett minimum alltså. I princip kan vi leka en hel del med det hur sidan ser ut för inloggade och icke-inloggade (gäster, google etc. etc.). Vad jag vill höra av er, är hur det borde se ut för yttre världen. Ta ner bilden, rita fritt - ni har nu en utgångspunkt. Jag berättar sen vad som är möjligt eller icke-möjligt. I princip bör det innehållet man själv lägger in vara sk. BBC-kod, alltså är editeringsmöjligheterna begränsade till det som ni kan göra i ett vanligt inlägg. Men det kanske kan (KANSKE) så att man kan använda html istället.

Någon myspace  blir det ju inte av det, med totalt fria händer. Men till det har ni ju... myspace :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
nu närmar det på tok för mkt en community!!  :huh:
är detta verklgien nödvändigt?? ännu mer tävling vem som har mest inlägg och vem som har snyggast visningssida.. näe, jag dissar det konceptet.. forumet är kickass, varför då förändra!?

ett annat känt forum gjorde liknande sak, och det gick åt helvete!!!  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
nu närmar det på tok för mkt en community!!  :huh:
är detta verklgien nödvändigt?? ännu mer tävling vem som har mest inlägg och vem som har snyggast visningssida.. näe, jag dissar det konceptet.. forumet är kickass, varför då förändra!?

ett annat känt forum gjorde liknande sak, och det gick åt helvete!!!  :lol:
Tycker inte det är några likheter i övrigt. Idéen verkar, tycker jag, trevlig.
Max 300; tecken återstår


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
nu närmar det på tok för mkt en community!!  :huh:
är detta verklgien nödvändigt?? ännu mer tävling vem som har mest inlägg och vem som har snyggast visningssida.. näe, jag dissar det konceptet.. forumet är kickass, varför då förändra!?

ett annat känt forum gjorde liknande sak, och det gick åt helvete!!!  :lol:
Tycker inte det är några likheter i övrigt. Idéen verkar, tycker jag, trevlig.
ok.. personligen tycker jag det liknar det väldigt mkt.. :) menmen.. korven den har bara två!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

nu närmar det på tok för mkt en community!!  :huh:
är detta verklgien nödvändigt?? ännu mer tävling vem som har mest inlägg och vem som har snyggast visningssida.. näe, jag dissar det konceptet.. forumet är kickass, varför då förändra!?

ett annat känt forum gjorde liknande sak, och det gick åt helvete!!!  :lol:

Motivering: profilsidan är väl nånting ingen nu tittar på/använder i sitt nuvarande format? Varför inte ge en möjlighet till begränsad möjlighet att presentera sig själv lite mer ingående? Det skulle vara frivilligt, och absolut inte påverka forumet som ett forum. De som inte vill ha nånting speciellt där, skulle få en mycket neutral defaultsida. Lite annorlunda layout än nu kanske, men inte nåt speciellt. Det vad envar skulle villa ha på sin sida skulle vara helt fritt och frivilligt.

Och inga buddy lists och "du har inga kompisar". Inget myspace. Bara ett visitkort.

Fortfarande allergisk mot tanken? Jag vill höra olika synpunkter och motiveringar, eftersom jag försöker svara på ett rop som kommit just från medlemmarna.

edit: observera att det här är nånting som nu diskuteras, inte något som en vacker dag dimper ner utan förvarning.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


KillwithSkill

  • Gäst
Öh?!

Var det inte därför folk drog sig hit? För att slippa ett pissigt menlöst community?

Börja inte röra om nu i KR. Det räcker med Lunarkarma. Thumbs up the ass!

Det är väl ett F O R U Mfolk vill ha?

Men visst det är er site. Men stå inte där sen å undra va fan vad det var som hände när det inte är några inloggade kvar.

Ni har ju facit från studio!

Uuuhhh skjut mig! Ska det vara så svårt med ett enkelt FORUM?? Fy fan!! jag rullar vidare..


Utloggad tsmalmbe

Men visst det är er site.

Det är nog vår site :) Och nån community i den mening som det nu används (negativt, skällsord) blir vi ju inte.

Och som sagt, grundfunktionaliteten och prioritet 1 kommer alltid att vara diskussionerna, forumet, användarna.

Men, vi vänder på pannkakan: får nån nippor och utslag om det skulle vara möjligt att ha en hemsida på kontrollrummets domän, som skulle vara helt utanför forumet? För den som inte vill/kan fixa det på egenhand, på egen server? Alltså ingen inblandning eller länkning till forumet?

Alternativen finns. Också alternativet att skita i hela tanken  ^_^

edit: users.kontrollrummet.com/carlcadallo för att ta ett exempel då.
« Senast ändrad: 20.04.2007, 00:12:41 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Jag ser inget problem med en mer utvecklad presentationssida som är helt frivillig att fylla i. Kan nog vara jättebra och kännas angeläget för en del. Så länge jag inte har något jag själv vill skriva så skriver jag inte. När och om jag känner behov så skriver jag. Ser inget problem egentligen och har svårt att koppla ihop det med en community som har kompislistor osv.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tycker att iden är väl inte så dum? Om det blir valfritt så varför inte? För egen del så har jag ingen egen sida nånstans,antar att jag inte varit så brydd.Men skulle jag få alternativet här å lite hjälp med utformningen och en förklaring hur det funkar - så nappar jag nog.

Why not? Det blir väl inte lunar för det? Fattar kanske inte riktigt då jag aldrig besökt lunar,många av er verkar ju känna till det.. :P

Lite skoj där,kör så det ryker Tsm,gör en test så vi får se hur det ser ut..

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Lite skoj där,kör så det ryker Tsm,gör en test så vi får se hur det ser ut..

Nå, det är ju inte en "liten test" det blir frågan om, det är  ganska mycket jobb. Men om det finns  intresserade betatestare, så kan jag ta mig tiden under vårens lopp (så att säga), leka lite på testservern, och inbjuda några  personer dit. Gärna  då såna  som ser det positivt och som  ser det negativt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite skoj där,kör så det ryker Tsm,gör en test så vi får se hur det ser ut..

Nå, det är ju inte en "liten test" det blir frågan om, det är  ganska mycket jobb. Men om det finns  intresserade betatestare, så kan jag ta mig tiden under vårens lopp (så att säga), leka lite på testservern, och inbjuda några  personer dit. Gärna  då såna  som ser det positivt och som  ser det negativt.


Ok,jag fattar ju inte så mycket av det tekniska.Det är nog därför jag inte har nån hemsida :ph34r:
Nåväl,dona på.En gallup kanske? Så du får lite mer på fötterna då det verkar vara en hel del jobb med det..

Mvh
Micael


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
nu närmar det på tok för mkt en community!!  :huh:
är detta verklgien nödvändigt?? ännu mer tävling vem som har mest inlägg och vem som har snyggast visningssida.. näe, jag dissar det konceptet.. forumet är kickass, varför då förändra!?

ett annat känt forum gjorde liknande sak, och det gick åt helvete!!!  :lol:

Motivering: profilsidan är väl nånting ingen nu tittar på/använder i sitt nuvarande format? Varför inte ge en möjlighet till begränsad möjlighet att presentera sig själv lite mer ingående? Det skulle vara frivilligt, och absolut inte påverka forumet som ett forum. De som inte vill ha nånting speciellt där, skulle få en mycket neutral defaultsida. Lite annorlunda layout än nu kanske, men inte nåt speciellt. Det vad envar skulle villa ha på sin sida skulle vara helt fritt och frivilligt.

Och inga buddy lists och "du har inga kompisar". Inget myspace. Bara ett visitkort.

Fortfarande allergisk mot tanken? Jag vill höra olika synpunkter och motiveringar, eftersom jag försöker svara på ett rop som kommit just från medlemmarna.

edit: observera att det här är nånting som nu diskuteras, inte något som en vacker dag dimper ner utan förvarning.

tycker fortfarande samma sak.. ;)
känns väldigt onödigt, eftersom knappt ngn ens skrivit vilken stad de bor i.. iaf många av de jag kollat på.. :) försöker att kolla in folks "presentationer" titt som tätt, och det du säger att folk inte kollar in dessa nu, så ser jag inte folk kommer börja med det om dewt skulle komma upp en liten hemsida.. :)
om nu folk vill ha en liten hemsida.. tanka hem NVU och sätt upp en liten sajt på en .tk-domän.. :) länka där efter till sin signatur.. eller  gör som jag skaffa en riktig domän (och som många andra, menar absolut inte att jag är så unik o speciell.. :D ) och visa vad de gör och sin musik.. :)

det är ju ett mkt bättre alternativ... TYCKER JAG!! (inget annat!! ;) )
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


KillwithSkill

  • Gäst
Okej, ta med mig som betatestare. Jag som är nog den som är mest skeptisk av alla här till hela idén, grinig gubbkuk som jag är. Kan ni övertyga mig att ändra åsikt. Ja då har ni lyckats! :D


Utloggad tsmalmbe

känns väldigt onödigt, eftersom knappt ngn ens skrivit vilken stad de bor i.. iaf många av de jag kollat på.. :)

Mmm. Du har helt rätt, men ditt argument talar egentligen för de tankarna som har presenterats här, inte emot. Jag tror personligen att motivationen att skriva in något om en själv skulle bli större, om slutresultatet (=profilsidan) inte skulle se ut som om den var riven från en rovfågels arsle. I den enklaste utarbetningen är det frågan om nuvarande profilen, med lite omarbetat utseende, och en textlåda där man kunde författa några rader om sig själv.

Och författar man inget, så syns inget. Default.

De som registrerar domän är färdiga att göra lite mera besvär. Detta alternativ skulle fungera som en slags entry-level grej.

Nåja, jag har argumenterat tillräckligt för saken, det är upp till er som använder forumet att bestämma hur vi vill ha det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.