Kontrollrummet

Mastering för vinyl

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Jag har för mig att vi har haft en sån här tråd men jag hittar inte nån när jag söker.

Ni som vet, vad ska man tänka på när man ska mastra för vinyl?

Jag har redan en master för CD, som är ganska snäll mastrad för att få mycket dynamik kvar. Kan jag kanske använda den som den är eller ska jag göra en ny master.

Vad jag förstår så är det basen som måste vara i mono, och antagligen så är nollan olikt den digitala. En lista om vad som måste följas vore helt underbart,
/manne
« Senast ändrad: 11.04.2007, 23:46:24 by manne_vxu »
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se

Utloggad tsmalmbe

masteringen görs av en tekniker när vinylen urgröps? Bobs bok rekommenderas.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Jag har Bobs bok men ska jag vara ärlig så förstår jag inte så mycket av den.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Skrev lite om det här:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=626.msg14413#msg14413


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Kollade upp vad Katz skriver om i "mastering audio" och det va inte mer än en spalt om hur man skulle mastra för vinyl där han tyckte man skulle låta nån som va riktig kunnig ta hand om det typ.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Vinylmastring bör nog proffs göra.


Alltså den sista touchen gör ju alltid den som graverar, men alla som lämnar ifrån sig en master för vinyl bör känna till vad som krävs - om inte annat så för att slippa obehagliga överraskningar. ("Va! Var är min stereosyntbas!" "Hela breaket låter ju fasfel!")
Sen kan man ju tycka att proffs borde göra all mastering men så funkar det ju inte i verkligheten. :)


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Ska du ha över ditt material på vinyl så är det med stor sanorlikhet så att killen/tjejjen som gör det kan mastra också.. Annars kan du mastar själv till sdet låter bra.. Då kompenserar dom bara till http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA


Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil
Vinylen har inte samma frekvensomfång som en CD så många gör misstaget att skicka iväg en alltför krispig master...
Plötsligt distar alla s-ljud och nålen hoppar som en idiot.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Hatar krispiga masteringar så det är ingen fara.:)
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Hatar krispiga masteringar så det är ingen fara.:)
hehe en vinylmaster på cd låter bajs!! :D
allt låter konsigt och man undrar ifall personen som mastrat är gravt puckad, men när vinylen dyker upp låter det satans kukbra.. RIAA är ju skumt..  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Jag tycker det hela verkar vara lite hemligt...finns ju ingen information att hitta om det på internet.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag tycker det hela verkar vara lite hemligt...finns ju ingen information att hitta om det på internet.
schhh!!  :lol: :lol:


nämen, jag har fanken ingen aning.. har aldrig mastrat själv för vinyl... har polare som gjort det, men inte direkt ngt som de avslöjar va de gör!!!  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Alltså det är ju inte något speciellt man gör, förutom att hålla standardgrejerna i huvet. Jag mixar aldrig med stereobas eller överdrivna diskanttransienter från början, då vet man ju att man är på skapligt säker mark. :)


Utloggad Marc

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
det enda jag vet säkert är att basen ska vara i mono och att man ska lämna dynamik och låta presseriet dra upp skiten med sina burkar, finns risk för väldigt platt press annars.

sedan har jag hört att:
- stereo har en förmåga att krympa så överdriv typ 10% när du mixar ljud i stereo
- någon har även sagt att man kan överdriva diskanten lite..


Alltså det är inte så jäkla märkvärdigt som man kan tro..  fixa en sjysst mixdown bara så fixar dom resten vid cutten, fråga innan om dom använder limiter och eq vid cutten. Finns även ställen som bara kör rakt av nämligen, då kan det vara bra att lägga limitern själv.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Tackar för svaren.

Det där med stereobilden va nytt för mig.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
det enda jag vet säkert är att basen ska vara i mono
[...]

Det kan ju förtydligas att det är frekvensområdet "basen" som avses, och inte instrumentet. De högre frekvenserna som attack och övertoner på en bas kan mycket väl vara i stereo.

Fast det kanske var så självklart så det inte behövde sägas ens...  :unsure:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
det enda jag vet säkert är att basen ska vara i mono
[...]

Det kan ju förtydligas att det är frekvensområdet "basen" som avses, och inte instrumentet. De högre frekvenserna som attack och övertoner på en bas kan mycket väl vara i stereo.

Fast det kanske var så självklart så det inte behövde sägas ens...  :unsure:
Nej, ett bra påpekande.
Oxå något att fundera på i dessa tider då gitarrer stäms ner ordentligt o kanske ger väldigt låga toner o missljud, men ofta panoreras väldigt hårt. Potentiellt problem?


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
det enda jag vet säkert är att basen ska vara i mono
[...]

Det kan ju förtydligas att det är frekvensområdet "basen" som avses, och inte instrumentet. De högre frekvenserna som attack och övertoner på en bas kan mycket väl vara i stereo.

Fast det kanske var så självklart så det inte behövde sägas ens...  :unsure:
Nej, ett bra påpekande.
Oxå något att fundera på i dessa tider då gitarrer stäms ner ordentligt o kanske ger väldigt låga toner o missljud, men ofta panoreras väldigt hårt. Potentiellt problem?

Intressant fundering där, MrPhil! Har inte lyssnat på modern metal på vinyl måste jag erkänna. Nån som har det och kan recensera?

Oftast har väl dock den panorerade nedstämda gitarren en dubbad kompis på motsatta sidan, och då bör det inte vara nåt problem så länge de har ungefär samma energi.

Skulle det ändå knasa så kan man ju alltid knöka ihop allt under en viss frekvens, typ:
1. LPF -> SX Mono Button eller Waves S1 (med 0 width) + ett matchande HPF för resterande signal, eller...
2. Voxengo LF Punch .. gör hela jobbet i en plugg.

Sen kan man ju alltid klämma ur lite extra ur vinylen om man minskar speltiden per sida också, eftersom man då kan öka spårbredden och tillåta större utsvävningar. Dansmusik graveras ofta så vet jag.



Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
http://www.otiumfx.com/basslane.php

Gratisplugg för att kontrollera stereobredd på basen -med ställbar aktiveringspunkt! :)
Tyvärr är den inte helt transparent vad gäller de högre frekvenserna, så man behöver ju inte lägga den som mastereffekt.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
http://www.otiumfx.com/basslane.php

Gratisplugg för att kontrollera stereobredd på basen -med ställbar aktiveringspunkt! :)
Tyvärr är den inte helt transparent vad gäller de högre frekvenserna, så man behöver ju inte lägga den som mastereffekt.

Tack för tips! Gratis är gott!  :P

Har du testat den? Hur är den inte transparent på högre frekvenser?


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Ja jag använder den ofta, men då för att föra ihop dom låga frekvenserna på syntbasar t ex.

Ladda hem och testa, så hör du vad jag menar med påverkan. Den liksom gör diskanten lite platt.
Men det spelar ju ingen roll på enskilda ljud i en mix, oftast. Och så är den ju cirka 50 K billigare än bundlen där Waves S1 ingår :D så lite får man väl tåla.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Men då borde man ju kunna kombinera den med t ex en multibandskompressor och sola basen---> mixdown via basslane
och sen likadant på resten av spektrat utan basslane.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Men då borde man ju kunna kombinera den med t ex en multibandskompressor och sola basen---> mixdown via basslane
och sen likadant på resten av spektrat utan basslane.

Jo nog är det väl en möjlighet :) men varför utsätta sig för multibandskompressorer om man inte behöver?
Basslane drar nästan ingen CPU så den kan ligga på varje kanal med bred bas.
Och hur ofta sitter man med stereoinformation under 300 hz egentligen? Jag har som sagt hitills mest använt den på syntbasar.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Måste köra effektkedjan på mixen (ett stereospår) då den är gjord för länge sen, så jag vill inte bli av med diskanten om nu den pluggen inte va så transperant där.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Måste köra effektkedjan på mixen (ett stereospår) då den är gjord för länge sen, så jag vill inte bli av med diskanten om nu den pluggen inte va så transperant där.

Lägg mixen på två kanaler och skär med lågpass på den ena och högpass på den andra så slipper du både multibandskompressorn och bounca.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Måste köra effektkedjan på mixen (ett stereospår) då den är gjord för länge sen, så jag vill inte bli av med diskanten om nu den pluggen inte va så transperant där.

Lägg mixen på två kanaler och skär med lågpass på den ena och högpass på den andra så slipper du både multibandskompressorn och bounca.

Testa då att använda en linear phase EQ eftersom den inte färgar ljudet i samma utsträckning.
Jag har använt Voxengo MSED (gratis) för att summera bas till mono. Fungerar också som (fasriktig) stereobreddare om man vill experimentera med bredden i det övre registret.
Arbetar på XLN Audio


Florian le Sage

  • Gäst
Det som man inte kunde göra förr då man mixade för vinylmaster är ju på flera sätt en frihet idag i flera avseenden och kanske just med nedstämda gitarrer och feta syntar i utfläkade panoreringar, basar o baskaggar kör åtminstone inte jag ut mer än till kl. 11 o 13 än idag pga att det låter bäst så i mina öron, kan vara som en effekt i ett lite parti man drar ut dom men inte som en regel.