Hej hopp.
Eventuellt är jag en lösning på spåren där man skulle kunna köpa råmaterialet till diffusor neden för 160 kr i "bra" extruderad polystyren (XPS) alternativt 62 (!) kr om man kör det i vanlig "frigolit" (expanderad polysstyren, EPS).
Tillkommer gör kapning med HF/ultraljud/vatten, jag skall undersöka detta.
Helt klart är att det förmodligen max kommer att kosta en femhundring för kapningen -framförallt om man är fler.
Vilka kan vara intresserade?
jag har läst mig till att bägge alternativen skall funka, men att XPS-materialet är att föredrag. Tillkommer kostnad för en liten skiva (0,6 x 0,6 m) att ha bakom, typ spånskiva, en tub vattenbaserad lim och möjligen spackel och färg för att köra ytorna bättre.
Storleken är 480 x 520 cm, djupet 254 mm. Måtten fås om man tar en 40mm skiva och kapar ur, och då får man ur en hel diffusor ur två skivor. Sidan med beräkningarna är nerlagd

så jag kommer inte exakt ihåg bandbreddden, men den borde fungera ner till ett par hundra Hz eller så med 254 mm utstick som mest. Återkommer om detta.
Givetvis kan man ju få andra tjocklekar och sådant, men det kostar lite till att gå upp till tex 50mm, i och med att man använder fler skivor. Å andra sidan, om många beställer är det nog egalt.
jag tänker testa med 4 st

Nå, fler intresserade?