Kontrollrummet

Editera mp3:a utan ljudförlust - gratisprogrammet mp3DirectCut

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
mp3DirectCut http://www.mpesch3.de

Play/stop - mellanslag/mellanslag
Snabbspolning bakåt/framåt - vä/hö-piltangent
Snabbare spolning bakåt/framåt - Page up/page down
Markera början - B
Markera slutet - N
Gå till början av markering - uppåt piltangent
Gå till slutet av markering - neråt piltangent
Sen gå via File - spara markering (eller snabbkommando Ctrl-E)

Att dela på en mp3:a och spara delarna som separata mp3:or (frågor och svar inklippta 2009-01-18)

Det är inget större problem. Antingen måste man klippa precis innan en frame header eller så lägger man helt enkelt till en efter skarven.

Att normalisera en mp3:a eller att tona in eller ut en mp3:a utan att behöva konvertera till PCM

Jag känner själv inte till programmet. Men att läsa av toppvärdet av ljudfilen som man vill normalisera gör man nog enklast i PCM-domänen. Sedan att skala nivån kan man lika gärna göra i frekvens (transform)-domänen som mp3-formatet jobbar i.

Och om man accepterar en grövre stegvis nivåjustering som du antyder kan man ändra direkt i skalfaktorerna som finns i bitströmmen.


Jag har nu provat mp3DirectCut (som är gratis). Efter att jag kommit över den första initiala tröskeln då jag svor över gränssnittet, konstaterar jag nu att det är hur smidigt som helst att stycka en stor mp3-fil i mindre delar.

Vitsen med att använda ett sånt här program är att man undviker den ljudförlust man får, om man först gör en wave-fil som man sen editerar innan man på nytt gör en mp3:a.

För den som undrar när det behövs kan jag ge som ett exempel om man spelat in en hel konsert i mp3-format eller om man har fått musik i mp3-format via podcast och vill splitta filen i flera delar, kanske göra mp3:or av vissa låtar.

Nån annan som har erfarenhet av det här? Kanske är det självklart för en del - men för mig har det dröjt ända tills nu.



« Senast ändrad: 18.01.2009, 16:11:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det nån av alla er musiker på KR som använder motsvarande program alls?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Vitsen med att använda ett sånt här program är att man undviker den ljudförlust man får, om man först gör en wave-fil som man sen editerar innan man på nytt gör en mp3:a.


Visste inte att mp3-->wav innebär ljudförlust. Trodde det var ungefär som samma antal pixlar men större skärm typ eller fylldes med nån nonsensinformation. Eller förlorar man annan information pga läsfel?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag visste inte heller att man förlorade något på mp3 till wav
eller ens att program konverterade i den ordningen, men jag använder wavelab för liknande grejjor
och är nöjd med den.. fast den är ju inte gratis
och kanske den försämmrar ljudet i det långa loppet..måste nog kolla upp det!

tack för tipset iaf!
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil

Vitsen med att använda ett sånt här program är att man undviker den ljudförlust man får, om man först gör en wave-fil som man sen editerar innan man på nytt gör en mp3:a.


Visste inte att mp3-->wav innebär ljudförlust. Trodde det var ungefär som samma antal pixlar men större skärm typ eller fylldes med nån nonsensinformation. Eller förlorar man annan information pga läsfel?

MP3-->wav borde inte ge någon förlust, däremot är det ingen höjdare att koda tillbaka den till mp3 ytterligare en gång.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Vitsen med att använda ett sånt här program är att man undviker den ljudförlust man får, om man först gör en wave-fil som man sen editerar innan man på nytt gör en mp3:a.


Visste inte att mp3-->wav innebär ljudförlust. Trodde det var ungefär som samma antal pixlar men större skärm typ eller fylldes med nån nonsensinformation. Eller förlorar man annan information pga läsfel?

MP3-->wav borde inte ge någon förlust, däremot är det ingen höjdare att koda tillbaka den till mp3 ytterligare en gång.

Okidok. Blir som kopia på kopia kanske. Värt att kolla upp. Tack för tipset och info!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Nej, det sker ingen försämring mp3->wav.

Så man får samma sak om man konverterar till wav och klipper upp den i t.ex wavelab eller audacity. Dock är det inte mp3 längre då, så max-metoden kanske är snällare mot hårddisken :D


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!

Vitsen med att använda ett sånt här program är att man undviker den ljudförlust man får, om man först gör en wave-fil som man sen editerar innan man på nytt gör en mp3:a.


Visste inte att mp3-->wav innebär ljudförlust. Trodde det var ungefär som samma antal pixlar men större skärm typ eller fylldes med nån nonsensinformation. Eller förlorar man annan information pga läsfel?

Utan att grotta ner sig för mycket, så visst får man en förlust när man gör mp3-wav-mp3 igen. Den betydelsefulla förlusten är väl dock när man går wav-mp3. En halvdan liknelse är väl när man i en vanlig scanner-skrivare gör kopia på kopia på kopia... det blir sämre och sämre därför att det sker nån form av behandling/konvertering av data.

Det lilla stafettsamarbetet nyligen blev ju ljudmässigt sämra och sämre ju fler som importerade och exporterade.

Sparka på mig om jag yrar ;)
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
nej jag tycker inte att du yrar. Vinsten med den här metoden får man ju när man arbetar mot att ha mp3 som slutmedia(Vilket jag misstänker att många här gör), alltså att man slipper göra wav till mp3 ytterligare en gång.

/oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är flera som är på rätt spår här. En konvertering från mp3 till wav ger ingen försämring men om man som slutresultat ska ha en mp3 blir det en försämring vid en ny konvertering från wav till mp3. Det är en fördel att inte behöva försämra ljudkvaliten med en till konvertering till mp3-formatet.

Citat från: Vallhagen
Det lilla stafettsamarbetet nyligen blev ju ljudmässigt sämre och sämre ju fler som importerade och exporterade.

Tack Vallhagen. Ett klockrent exempel på ljudförsämringen vid ny konvertering till mp3.

Igår satt jag och splittade alla låtar från en stor mp3-fil från en gammal King Crimson-konsert, som legat och väntat på ett sånt här program. Programmet mp3DirectCut kopierar den del (av en stor fil) som man markerat, utan att man behöver göra någon ny konvertering till mp3. Man kan också normalisera och tona in och tona ut en mp3:a, utan att behöva konvertera en gång till.
Är nån nyfiken, vill testa och har initiala frågor, kanske jag kan komma med några tips.

mp3DirectCut

Play/stop - mellanslag/mellanslag
Snabbspolning bakåt/framåt - vä/hö-piltangent
Snabbare spolning bakåt/framåt - Page up/page down
Markera början - B
Markera slutet - N
Gå till början av markering - uppåt piltangent
Gå till slutet av markering - neråt piltangent
Sen gå via File - spara markering (eller snabbkommando Ctrl-E)

Ungefär det man kan behöva...
« Senast ändrad: 07.01.2009, 15:33:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Visst verkar det vara ett smidigt program.
Men vad har ljudförlust med saken att göra? När du beskär en bild, blir kvaliteten på det du inte beskär sämre?

Så länge man inte laddar in den i ett cubaseprojekt som gör om det till 24bit wav och sen exporterar till mp3 igen.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Visst verkar det vara ett smidigt program.
Men vad har ljudförlust med saken att göra? När du beskär en bild, blir kvaliteten på det du inte beskär sämre?
Så länge man inte laddar in den i ett cubaseprojekt som gör om det till 24bit wav och sen exporterar till mp3 igen.
Jag vet inte exakt hur du menar. Är ditt resonemang applicerbart i följande scenario?

Låt säga att du har en mp3:a som innehåller två låtar och du som slutresultat vill ha två mp3:or, en låt i varje mp3:a.
Då ger det här programmet fördelar eftersom ljudkvaliten i de två mp3:orna inte försämras.

Om du istället skulle använda ett wave-editeringsprogram t.ex. Audacity, Wavelab eller Soundforge så konverteras först mp3:an till wave och efter du splittat filen i två delar och spar dessa som mp3:or sker en ny konvertering där det blir en ljudförsämring.
« Senast ändrad: 08.01.2009, 09:07:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Man kan också normalisera och tona in och tona ut en mp3:a, utan att behöva konvertera en gång till.
Hur lyckas den med det?  :mellow:
Kapa och spara om kan jag köpa utan att koda om, men att börja förändra ljudet utan att behöva koda..? Är du säker på att den inte kodar om?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Man kan också normalisera och tona in och tona ut en mp3:a, utan att behöva konvertera en gång till.
Hur lyckas den med det?  :mellow:
Kapa och spara om kan jag köpa utan att koda om, men att börja förändra ljudet utan att behöva koda..? Är du säker på att den inte kodar om?

Jag är inte säker men tro inte det sker nån konvertering över wave och tillbaka till mp3.

I manualen står det:

mp3DirectCut is a frame based editor for MPEG audio (Layers 2 and 3). You can cut, copy, paste or change the volume without re-encoding anything of the file. To change the volume, simply create one or more edit points. Then you can directly change the gain by dragging the gray grips with the left mouse button. Alternatively the gain of the highlighted edit point can be changed by the keys Ctrl+Up/Down. The gain sign of the edit point shows the volume change in dB. Note: Volume change works only with Layer 3.

The Normalize function seeks the whole file (or the selection) for the highest gain. If there is room to the maximum of 0 dB, it suggests the corresponding gain raise. Scanning the file may be slow, because for searching peaks it must be temporarily decoded.

Jag undrar om det är nån skillnad på att ändra volym och att ändra "gain" eller är det samma sak?
« Senast ändrad: 08.01.2009, 14:28:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag undrar om det är nån skillnad på att ändra volym och att ändra "gain" eller är det samma sak?
Verkar bara som om de inte är konsekventa i sitt ordval. (?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag undrar om det är nån skillnad på att ändra volym och att ändra "gain" eller är det samma sak?
Verkar bara som om de inte är konsekventa i sitt ordval. (?)

Citat från: MrPhil
Hur lyckas den med det?  mellow
Kapa och spara om kan jag köpa utan att koda om, men att börja förändra ljudet utan att behöva koda..? Är du säker på att den inte kodar om?

Jag tror jag hört att ipod har nån funktion, som jämnar ut volymnivåerna på olika mp3:or så att alla verkar ha samma volym.
Jag funderade på om det är något som har med gain att göra och som så att säga ligger utanför volymändringar i själva inspelningen. I så fall skulle det kunna vara förklaring till att volymändringar och fade in/out kan göras utan att behöva koda om...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

klippaklistralimma går utan förlust, men i princip allt annat måste konverteras. Programmet gör det säkert onthefly givetvis, men någonstans i processen måste det öppnas till audio typ 16/24 44.1. Detta kan man kalla wav, trots att det väl filformatmässigt sett blir wav först om man sparar det som en wav-fil. Wav är alltså ett filformat, 16/24 44.1 är en teknisk egenskap på ljud i digitalformat (som kan sparas i bla ett filformat som kallas wav). Kring detta kan man ju sen skapa marketingtalk :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
klippaklistralimma går utan förlust, men i princip allt annat måste konverteras. Programmet gör det säkert onthefly givetvis, men någonstans i processen måste det öppnas till audio typ 16/24 44.1. Detta kan man kalla wav, trots att det väl filformatmässigt sett blir wav först om man sparar det som en wav-fil. Wav är alltså ett filformat, 16/24 44.1 är en teknisk egenskap på ljud i digitalformat (som kan sparas i bla ett filformat som kallas wav). Kring detta kan man ju sen skapa marketingtalk :)

Är du helt säker på att programmet måste göra det?

Låter inte så i dokumentation av mp3DirectCut. Här står i FAQ att han inte planerar att utveckla mp3DirectCut för ogg/vorbis med följande motivering:
 
Vorbis seems much more difficult to cut than MP3. An MP3 can be cut nearly everywhere and it's still playable. Cutting an Ogg file without adapting anything here and there will produce broken files. By now I could not find an understandable documentation of a structure in Vorbis files.

Men det är klart, då snackar han om klippaklistralimma. Då programmet normaliserar konverterar det till PCM "on the fly" för att kunna läsa nivåerna. Men jag får intrycket av att det inte är den vägen (över en konvertering) som själva volymen i filen ändras. Och jag tror även att programmet ökar/minskar 1.5 dB stegvis vid fade in/ut. Men är Martin Pesch så smart att han fått till det? Är det möjligt? 
« Senast ändrad: 08.01.2009, 20:47:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har fått svar från en som vet allt om tekniken bakom mp3-formatet.
Svaret antyder att det kan stämma att mp3DirectCut inte konverterar
till PCM utan enbart arbetar med mp3-formatet.

Att dela på en mp3:a och spara delarna som separata mp3:or

Det är inget större problem. Antingen måste man klippa precis innan
en frame header eller så lägger man helt enkelt till en efter skarven.

Att normalisera en mp3:a eller att tona in eller ut en mp3:a 
utan att behöva konvertera till PCM


Jag känner själv inte till programmet. Men att läsa av toppvärdet av
ljudfilen som man vill normalisera gör man nog enklast i PCM-domänen.
Sedan att skala nivån kan man lika gärna göra i frekvens (transform)-
domänen som mp3-formatet jobbar i.

Och om man accepterar en grövre stegvis nivåjustering som du antyder
kan man ändra direkt i skalfaktorerna som finns i bitströmmen.


Skönt att få svar från en som arbetar på utvecklingsavdelningen. Annars är det alltid svårt att veta om det som någon skriver är sant eller om det är så att han tror det är sant...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Testat programmet. Kanonbra och tack för tipset.

Tog upp senaste giget med Zoomen och det var supersmidigt att klippa upp till separata låtar.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Testat programmet. Kanonbra och tack för tipset.

Tog upp senaste giget med Zoomen och det var supersmidigt att klippa upp till separata låtar.

Kul att nån testat och dessutom gillar. Tack för att du meddelar det också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Har använt detta vid ett flertal tillfällen och det funkar kanon !!!
Vi spelar in varje rep med bandet och då snurrar bara min laptop på under hela kvällen.
Sen tar det ett par timmar att "klippa ut" arje låt och då kommer denna lilla programsnutt till användning...
Fungerar som sagt helt perfekt.

Tusen tack för tipset....
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att fler använder det. Thanks for telling me!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google