Kontrollrummet

equality - gitarrlåt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Gitarrlåt
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: instrumental
LÅTLÄNGD: 1:42
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: Nej men Lasse Englunds produktioner en förebild.
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Försöker hitta nya infallsvinklar för att förbättra gitarrljudet. Denna gång mickade och lajnade jag gitarren och försökte hitta nån bra balans mellan dessa för bästa ljud. Lade dessutom på delay förutom ett impulsljudsreverb. Fall framåt eller för blött allting? Ursäkta allt stränggnissel, inte snyggt och slarvigt spelat.

edit: La till en flöjt, DukDuk. Förtjust i ljudet och gav kanske lite stadga?

 http://www.box.net/shared/gq1nbfgz4o



 
« Senast ändrad: 28.12.2008, 19:25:54 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Det låter kanske inte som ett naturligt gitarrljud men det låter bra och det är väl huvudsaken.
Verkar vara en övervikt på det lajnade ljudet o delayet märks också väl.
En bra och behaglig låtsnutt annars.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Martin!
Kul att försöka få till det riktigt S T O R A ljudet och kanske är jag på rätt väg. Lade till en samplad flöjt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
nice feel i låten...lite Jan Garbarekstuk... gillar typ marimbaskallret också....gitarrljudet kan säkert gå att få till större men du är säkert på rätt väg, kanske aningen lite övervikt till line-sidan...såg att Röde rekommenderade två mic:ar till akustisk gitarr en K2 20cm från hålet och en mindre elektretmic vid typ 10:de bandet...kanske kan vara något???
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tycker att det låter kalas. Är ju i och för sig en sucker för stora blöta ljudbilder så det är kanske som att sno godis från småbarn att tilltala mig genom sådant.  :lol:

Kommer säkert bli en finfin låt också. Flöjten var lite sjösjuk bara.
Congasmällarna passar som en sportmössa.

Vad är det för gitarr du spelar med?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt!..lite George Riedel...flöjten är ju bara för bra...ja den här gillar jag mycket! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker du har fått ett bra akustiskt gitarrljud. Skönt med en knorrig bas och andra percussions också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om det bara handlar om att säga vad man tycker om ljudet på gitarren så är det hur lätt som helst - kanon - fortsätt med detta.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
karl: Tack. Måste kolla in Jan Gabarek. Kul att du noterade marimban. Har ju kört med två K2:or (säkert overkill) som du vet men kanske eletretmicken ger nån färgning i ljudet som kryddning? Annars gillar jag vissa delar i lajnade ljudet om det är transienterna som blir tydligare och kan kombinera det med mickade ljudets mjukhet så kanske det funkar?
Wernborg: "Sjösjuk"?  :lol: Jo jag förstår hur du menar och flöjten fick nog för mycket delay med den knorren. Melodin skall ju vara mer genomarbetad också, trevande och hafsig nu. Kul att ljudet gillas. Gitarren är en Yamaha FG-410E med piezo-mickar. Basfattig och ingen hard-top. Till nästa jul en ny akke-gura.
Clemens: Kul att det gillas. Tackar!
MaxB: Tackar. Kul att det ljudet verkar ok.
Eko: Tack för det. Blir sugen på att spela in och mixa om all gitarr jag har spelat in tidigare nu.  :rolleyes: :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
otroligt bra låt gittarljudet låter bäst i det övre registret kanske eqa...haha,, lite på lowmid-
men väldigt vacker låt
tony
att leva är att dö


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skön musik, den står på repeat & bjuder på skön atmosfär
gitarren känns lite mycket panad (i min smak)
den känns därför lite urholkad, den ligger inte i mitten,inte åt vänster-höger
när jag spelar in en linad & en mickad akke så brukar jag lägga den linade svagt i mitten
och dra den mickade åt sidan

fast jag har iofs inte fått till ubergitarr ljudet heller, men det saknas lite närhet & studs i detta ljud & jag tror att panoreringen kanske är boven

men,skön musik med mycket luft & mysigt med delay på dessutom
den här får gå på repeat några varv till!

 :)
/Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


oceanmusic

  • Gäst
Denna har ju tokpotential! :)

Dock upplever jag ett kraftigt bummel i min lyssning. Vet inte om det är basen eller gitarren. Vet inte om du avsåg att göra det men det känns lite som om vågorna sköljer över mig.

En vers till och Åsa istf flöjten, då rackarns B)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnat igen. Fortfarande bra. Trots sjösjuka  ;)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Eftersom gitarren bara huserar på egen hand i introt så är det lite svårt att säga något säkert om ljudet
- det är flöjten som reagerar som helhet.
Men om man ändå tar enbart gitarren i introt så nog låter det bra (def mycket bättre än vad jag får till) - dock något för stort rum för min smak, detta gäller även flöjten och slagverken - det är för mycket konserthall - men detta är ju en fråga om tycke och smak
Snygg bas och mycket fin melodi - vilsamt och vackert
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
ynot: Thnx. Måste nog bli en ny gura så småningom. Bas är väldigt platt i den här gitarren.
Larsson: Du brukar ha kanonljud på akkegura och jag skall testa ditt förlag. Drog reglagen mot mitten på guran men dabbade mig när jag rattade på annat och det blev ett jäkla brus.
Tack för repeaten!
JT:  Potential, tror du det? Försökte bli av med bumlet genom att ratta lite eq, panna och multibandskomprimering men rattade bort mig och det blev alldeles för brusigt. Inte ens värt att lägga upp.
Ytterligare risk för sjösjuka alltså?  :o :rolleyes: :P
Wernis: Ha, ha. Tackar tackar!
Cykeln: Kul att du gillar melodin. Tycker själv den är lite för "lös" i strukturen. Kan hålla med om rummet men kunde vara kul att testa. Tack Orsa!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Som vanligt från din sida ett mycket snyggt gitarrlir! Tycker dock att det skulle ligga lite närmre i mixen, nu försvinner det nästan ibland (i mina högtalare i alla fall).
Hur som helst skön, avkopplande musik och snygg flöjt eller vad det nu är!
Intressant det där med att få till ett riktigt bra akustiskt gitarrljud. Själv har jag ingen ak.gitarr med mik utan använder bara en Röde NT2-A. Tidigare hade jag en Ovation Celebrity med mik, men det var kasst ljud från den inbyggda micken, så det är inget att rekommendera.
Jag tycker du får fram ett snyggt ljud här, men som sagt, det blir lite för diffust i ljudbilden!  Tycker du skulle pröva att dra ner reverbet och höja volymen en aning.
Ska följa detta med intresse! Vem vill inte ha ett snyggt gitarrljud?  :D
/Asti


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tycker att detta låter hur gött som helst. Jobba vidare på denna låten och få till ett guralir som du själv är nöjd med som kommer det att bli hur bra som helst.

Gitarren är lite låg tycker jag och jag tror att soundet skulle tjäna på att få fram den micade guran en liten aning mer.
Me, Myself & I


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
asti: Tack. Mixen går att putsa ytterligare. Bara det att när jag sänkte de värsta "svallvågorna" från gitarren, i praktiken komprimerade uppstod ett
oacceptabelt brus och det är bekymret med mina mickinspelningar de blir lätt alldeles för brusiga beroende på billiga preampar och mixer antar jag.
Nästa steg är nog nya mick-preampar och ljudkort med mixer i ett. Ska försöka spela om flöjten och kolla över mixen en gång till.
Kornstad: Jo, mixarbete igen.  :rolleyes: Tack för lyssning och comments Adreas!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej! Vad använder du för gitarrplugg? :D

Nämen, låter rent och fint. Ljudet..

Låten i sig skulle passa med sång, flöjten eller vad det är låter lite för delayig...´Byt mot sång eller flytta blåset nånannanstans vertikalt ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Men bra!
https://soundcloud.com/user7789882