Forum > Färdiga produktioner

Asti - Jag kan flyga (ny version)

<< < (4/17) > >>

asti:

--- Citat från: equality skrivet 30.12.2008, 15:35:03 ---
--- Citat från: asti skrivet 30.12.2008, 08:17:16 ---Är lite konfunderad för jag har gjort på samma sätt som jag brukar - enbart komprimering på slutmixen för att få upp volymen lite! Men jag ska göra om mixen och se om det går att få lite mer dynamik!
/Asti

--- Slut citat ---

Hmm, jag kanske lurar mig av det jämntjocka i övre basområdet och att din röst brukar ligga närmre i mixen. Hur som helst skön låt som är väl värd att fila på ytterligare. Sticket är helläckert.

--- Slut citat ---

Jag är också nöjd med sticket, men ska jag ta bort kören? Är lite tveksam till den.
Tror att det i övrigt kan göra en del bara genom att sänka basen lite och höja sången något på vissa ställen!
Funderar på att lägga på en akustisk gitarr, men det kanske blir för mycket.
Nu har jag med två elgitarrer, elpiano, elbas, cello och violin.
Är det något av dessa instrument som man speciellt ska se upp med som kan "krocka" och som borde eq:a och kanske panorera ut? Tacksam för förslag!
/Asti

karl:
jag hade den och Tom Pettylåten "into the great wide open" att välja på :) som också har den nedgången och den går definitivt i moll...hursomhelst du får till det bra...
Allt gott/karl
--- Citat från: asti skrivet 30.12.2008, 10:30:21 ---
--- Citat från: karl skrivet 30.12.2008, 09:44:48 ---Introt en ripoff på Dear Prudence...vågat att gå i klinch med stim  :unsure: :rolleyes: mycket Beatles det här (fast på svenska)
skönt sound du fått till....
Allt gott / karl

--- Slut citat ---
Nej, där är du snett ute! Dear Prudence-introt utgår från ett dur-ackord, t.ex D med nergången D-C-H-A# och sedan börjar om på D, medan jag kör E-moll och nergången E-Diss-D-Ciss och fortsätter med C osv! En oerhörd skillnad!   :D  Däremot påminner det kanske för mycket harmonimässigt (när du nämner Beatles) om While my guitar.....  :)
/Asti

--- Slut citat ---

asti:

--- Citat från: karl skrivet 30.12.2008, 19:23:26 ---jag hade den och Tom Pettylåten "into the great wide open" att välja på :) som också har den nedgången och den går definitivt i moll...hursomhelst du får till det bra...
Allt gott/karl
--- Citat från: asti skrivet 30.12.2008, 10:30:21 ---
--- Citat från: karl skrivet 30.12.2008, 09:44:48 ---Introt en ripoff på Dear Prudence...vågat att gå i klinch med stim  :unsure: :rolleyes: mycket Beatles det här (fast på svenska)
skönt sound du fått till....
Allt gott / karl

--- Slut citat ---
Nej, där är du snett ute! Dear Prudence-introt utgår från ett dur-ackord, t.ex D med nergången D-C-H-A# och sedan börjar om på D, medan jag kör E-moll och nergången E-Diss-D-Ciss och fortsätter med C osv! En oerhörd skillnad!   :D  Däremot påminner det kanske för mycket harmonimässigt (när du nämner Beatles) om While my guitar.....  :)
/Asti

--- Slut citat ---
Jag vill inte leka besserwisser, men när Equality nämnde Harrison-vibbar kom jag på att jag nog snott en del från While my guitar gently weeps!
Men det är ju en "standard"-nergång, så det finns säkert en hel del låtar som har ungefär samma intro. Sedan är jag faktiskt STIM-ansluten, så man ska kanske kolla med dom!  :)
Det blir väl lätt så när man sitter och plockar med elgitarren - det som låter bra är något man hört tidigare, men har glömt var det kommer ifrån!
Det är hur som helst roligt att experimentera bland olika musikstilar och det är väl kanske inte här jag hör hemma egentligen.
Men kul att du tycker det låter bra!  :)
/Asti

--- Slut citat ---

Tokai:
Många Beatlesreferenser här ser jag. Jag har min egen liknelse: Lennons Cry baby cry, delvis iallafall.
Balansen mellan instrumenten låter rätt så bra i början av låten, men sen grötar det till sig. Behövs nog skäras en del i basfrekvenserna, alt plocka ut en del instrument här och där. Sången drunknar i ljudmassan. Tycker att sången ska upp även i början där det låter ok.
Kul att höra elektriskt från dig, väntar med stort intresse på mer  :rolleyes:

asti:

--- Citat från: Tokai skrivet 30.12.2008, 19:58:02 ---Många Beatlesreferenser här ser jag. Jag har min egen liknelse: Lennons Cry baby cry, delvis iallafall.
Balansen mellan instrumenten låter rätt så bra i början av låten, men sen grötar det till sig. Behövs nog skäras en del i basfrekvenserna, alt plocka ut en del instrument här och där. Sången drunknar i ljudmassan. Tycker att sången ska upp även i början där det låter ok.
Kul att höra elektriskt från dig, väntar med stort intresse på mer  :rolleyes:

--- Slut citat ---

Ja, du har rätt - en till! Det är kanske lättare att räkna upp låtar som inte låter som denna?  :D
Bra tips ang skära i basfrekvenserna, ska testa det! Sången ska definitvt höjas!
Det är skitkul att göra den här typen av låtar, men jag är ingen överdängare på elgitarr och har ingen rockröst, så det blir oftast trubadurköret.
Men man kan ju kalla in hjälp från duktiga musiker här på KR när det är något man inte klarar av, som t.ex elgitarrsolon! Freddy har hjälpt mig med det tidigare.
Så det blir förhoppningsvis mer liknande detta! Samarbeten är alltid spännande!
Tack för dina synpunkter!
/Asti

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion