Kontrollrummet

Hör ljudet från hårdvaru-preampen hela tiden...

gäst · 7 · 4124

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DåligtGehör

  • Gäst
Ja, jag är väl inte ensam om att hamna i detta läge, men jag fattar inte om det beror på ljudkortets mixerinställningar - vilket jag tror, eller om det är inställningar i Sonar det handlar om.

När ett gitarrspår är inspelat så låter det som jag tänkt. Dvs det kör enbart genom amp-sim. Men i realtid så får jag med det osimulerade ljudet över/blandat med det simulerade. Jobbigt!

Har ett RME HDSP 9632. (Klicka på bilden för att förstora)



Varför blir det så här?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Låter som om du har någon form av medhörning vid inspelning.
Prova att muta kanalen i ljudkortsprogrammet (i min setup kan man muta kanalen att höras i ljudkortinställningar, men välja att den ska spelas in och ge medhörning i cubase )


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Se till att ALLA reglar i den översta raden på RME-mixern är nerdragna.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Stäng av Direct Monitoring, så skickas inte direktljudet ut igen, utan då kommer bara det processade ljudet ut.
Nu vet jag inget om Sonar, men det borde finnas någon sådan funktion i det programmet, liksom i Cubase...

Sedan kan det också vara som basshole säger, att du ska dra ner reglarna i mixen. Du kan också gå över till Matrix-läget för Total Mix - och ändra konfigurationen där om det behövs.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


DåligtGehör

  • Gäst
Tack för förslagen alla!

"Se till att ALLA reglar i den översta raden på RME-mixern är nerdragna." Ok jag gjorde så och visst det fungerade!
Nu hör jag med "input echo: on" i Sonar enbart ljudet genom ampsim-pluggen. Jag antar att jag nu inte har direct monitoring, vilket väl kan vara bra att använda om man har latencyproblem när man spelar in.

Fast jag fattar inte RME:s totalmix något vidare ännu. SÅ jag vet inte riktigt vad jag har åstadkommit men tror att det kan vara så här. När jag spelar på gitarren så ser jag att det går in ljud på kanalen i inputsektionen av RME:s Totalmix. Om jag drar ner regeln så ser jag fortfarande att det kommer in signal när jag spelar men däremot så hör jag inget direktljud längre utan enbart hur ljudet går genom pluggen i Sonar. Jag har väl tagit bort direct monitoring dvs avlyssning av signalen innan den går in i Sonar. Tror jag alltså.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
DG detta är direkt från Sonar-hjälpen:

I Hear an Echo When I Record

--------------------------------------------------------------------------------

If you have input monitoring enabled, when you play an instrument that is plugged into your sound card, you hear the direct signal that goes straight through your sound card, and an instant later you hear the sound that is processed by SONAR, including any plug-in effects you may be using. Only the processed sound is recorded.

You can eliminate the echo in either of two ways:

Mute the direct signal so you only hear the sound that is processed by SONAR. If you choose this method, you may hear too much of a lag between the time you play your instrument and the time you hear it, depending on the latency of your system (using WDM audio drivers is a great way to achieve lower latency).
Disable input monitoring so you only hear the raw signal that's coming through your sound card. If you choose this method, you won't hear any plug-in effects you may be using.
To disable input monitoring:

On the track where you want to disable input monitoring, click the track's Input Echo button so that it is in the off position: 
To mute your sound card's direct sound:

Open the software mixer that controls your sound card. If your sound card uses the Windows mixer, open the mixer by using the Start-Programs-Accessories-Entertainment-Volume Control command, or by double-clicking the speaker icon on the Windows taskbar.
In the Play Control window of the mixer, check the Mute checkbox in the Line-In column, or in the column of whatever jack your instrument is plugged into, and close the mixer window.
More Frequently Asked Questions.


--------------------------------------------------------------------------------
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Tack för infon EQ!

Ja, nu kan jag spela in. Nu gäller det att få till tagningar och ett vettigt ljud osv.

Hm... men jag har nog använt begreppen lite felaktigt. Hoppas ingen som kanske läser detta förvirras av min förvirring.