Kontrollrummet

Bygger nytt dator/klaviaturbord i 25 mm MDF (KLART!)

gäst · 41 · 11543

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
Har precis blivit klar med ritningarna till mitt nya studiobord som ska rymma både skärm, mixer, tangentbord och en klaviatur. Spar utrymme och det blir betydligt bättre att se inspelningen samtidigt. Får dessutom bättre svängrum för gitarr- och basinspelning! :)

Kommer att bygga bordet av en 25 mdf skiva som ska kapas till 1200x12000 och därefter hörnanpassas. Ska se om jag hittar bättre bordsben än dem IKEAben jag har nu.



Återkommer med rapport efter helgerna hur det gick och hur det ser ut.

Tjing!

--------

Nu finns det en liten "sneaky preview" att titta på, här: Studiobordet
« Senast ändrad: 06.01.2009, 00:38:47 by oceanmusic »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
såpass? 1,2 x 12 meter ?  :rolleyes:


/riddar vinkelhake
https://soundcloud.com/secondary-protocol


oceanmusic

  • Gäst
Javisst, har ju precis byggt ut... Näedå, ska vara 1200x1200 mm och inget annat...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
haha, men medge att det vore rätt nica att ha utrymme i studion för tolv meter bord :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


oceanmusic

  • Gäst

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Såg att det finns nån slags bordsben som se ut som "liggande H", på samma ställe som där jag fick mina kontorsstolar och bullerväggar. Är inte säker på om de är höj och sänkbara men de ser rejäla ut. Är det av intresse att kolla mån eller tis nästa vecka? Hör av dig på telefon i så fall!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
Tack MaxB för tipset men jag kommer nog använda fyra st "rörben", det är nog det som fungerar bäst. Har all kabeldragning under bordet för att kunna dammsuga nämligen.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack MaxB för tipset men jag kommer nog använda fyra st "rörben", det är nog det som fungerar bäst. Har all kabeldragning under bordet för att kunna dammsuga nämligen.  :)
Det är smart!
Sa jag att där också finns en överbliven kabelränna...  :P
Glöm det!

Nu är det jul igen, jul, jul
ja sa nu är det jul igen, ja, ja
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
Nu så. Lonkisar på, mössan är med nu är det dags. :)


Kallt var det men även kul! Nu finns det en liten "film" i första inlägget om processen! :)
« Senast ändrad: 27.12.2008, 16:43:08 by oceanmusic »


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Ser bra ut Ocean! Kul med videoklippet. Har du tänkt att göra en utdragbar skiva under bordet som klaviaturet ligger på?

Lycka till och god fortsättning.

/Memphis


oceanmusic

  • Gäst
Tack detsamma Memphis! :)

Nej, tangenbordet kommer att stå framför klaviaturen och bredvid mixern. Bordet blir ganska lågt för att klaviaturen inte ska vara alldeles för högt, därför blir det ett djupt bord, nästan 124 cm.

Ska dock bygga en hylla i MDF i bakkant där skärmen och småhögtalarna kommer att stå. Hade tänkt grundmåla idag men tänkte till. Bättre bra än snabbt.  B)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trevligt med bild och ljudillustration. De rundade hörnen imponerade. Fint!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Blir det inte struligt att ha lyssning i ett hörn?
Mycket akustiska justeringar.


oceanmusic

  • Gäst
MaxB, kul&tack.

Zyan, det är "Soundblasterlyssning" enbart. När det gäller musikproduktion är det oftast lurar som gäller för min del.


oceanmusic

  • Gäst
Liten uppdatering. Har målat ett lager färg på undersidan och konstaterat att materialt sög ordenligt med färg. Ska slipa idag och förtunna färgen bättre innan jag målar första lagret på översidan. Trodde dessutom att jag verkligen fick med allt damm efter våttorkningen men icke sa nicke, får dammsuga först och våttorka eller "klibbtorka" helt enkelt.

Bilder kommer senare.


God Fortsättning!


Utloggad tsmalmbe

MDF målas i regel med alkydfärg för att få en glansig och fin yta. Jag har spätt ut alkyden med 50% terpentin (eller vad affären just idag vill kalla det man späder ut färg med) och målat (med rulle för bästa resultat) 2-3 gånger. Då rinner det liksom ut och bildar en glansig och hård hållbar yta. MDF avskyr allt som heter vatten, så vattenlöslig färg är inte att rekommendera, resultatet blir inte lika bra (vilket är synd med tanke på allt arbete man oftast lägger ut som helhet).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


oceanmusic

  • Gäst
Tack för tipset!  :) Lokal, färgen jag använder är "väldigt" naftabaserad så det borde inte bara något problem. Problemet låg nog snarare i en för liten spädning för första skiktet. Ska dessutom byta rum för nästa målning, från 12 grader till 22 istället...


Utloggad tsmalmbe

Jo, så länge det inte är vattenbaserat lär det bli bra. Det där med utspädningen drog jag från hatten då jag målade, men jag kan säga att första varvet målning blev bortslipat på grund av att det blev randigt och fult. Med tillräcklig utstpädning gör ytspänningen sedan sitt och bildar en spegelyta. Låt det torka men inte härda tills du tar nästa lager på, läs på burken angående tider.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


oceanmusic

  • Gäst
Nu har jag precis lagt på det 3e och allra sista lagret färg. :)

Kommer jag att bli nöjd? Svaret på den frågan är nej.  :( Inte om jag trodde att min förväntan på en flygelliknande yta skulle uppfyllas åtminstone.

Beror på flera faktorer. Jag har inte arbetat med MDF förut och det visade sig vara grymt sugande. Färgen LOKAL (Alcro) är säkert kalasbra till trä och betong men definitivt inte lika bra till ovan nämnda MDF. Med facit i hand, skulle jag ha satsat på 2 lager Alcros Servalac på en oljebaserad grundfärg istället och allra helst sprutlackat istället för att använda en dyr lackpensel. Nåja, funktionen kommer jag säkert bli nöjd med, finishen lämnar lite att önska.

Bilder av före och efter i hörnet samt tagna under processens gång kommer.


Utloggad tsmalmbe

Pensel - big no-no. Jag slipade LÄNGE bort första ytan för att få bort randigheten. Med rulle drog det ihop sig till en... nå om inte flygelyta, så lite ditåt.

Här är min yta:

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


oceanmusic

  • Gäst
Din bordsyta ser mycket bra ut! :)

Min kommer inte vara lika fin, bild i vinkel kommer. Roller var det ja, trodde i min enfald att svindyr lackpensel skulle vara "da shit"...  :mellow:


oceanmusic

  • Gäst
Nu står det på plats och efterhärdar lite. :) För närvarande ser den ut såhär:




Innan såg det ut så här:



Fler bilder kommer.
« Senast ändrad: 05.01.2009, 11:12:30 by oceanmusic »


Utloggad tsmalmbe

Liknar en flygel?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Min kommer inte vara lika fin, bild i vinkel kommer. Roller var det ja,
trodde i min enfald att svindyr lackpensel skulle vara "da shit"...

Liknar en flygel?

Where is "da strings"

Jag tycker möbeln ser smäcker ut! Like it!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
Flygel? Nja, hyfsat likt. Vart rackarns snygg i hörnet i vilket fall. Imorgon eftermiddag kommer jag att börja belamra bordet med diverse utrustning.  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Flygel? Nja, hyfsat likt. Vart rackarns snygg i hörnet i vilket fall. Imorgon eftermiddag kommer jag att börja belamra bordet med diverse utrustning.  :D

Det är då man undrar var alla sladdarna ska vara... Men det har du redan tänkt på, 230 Volt för sig och ljudsladdar för sig, avskärmade från allt brum.

Du lyda Tonys råd och tapetsera den där väggen va...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Oj vad snyggt bordet blev..ett Baby Grand-flygelbord á la J.T?  ;)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Varför pratar alla flygel...lite mer Cembalostorlek.

Bra jobbat!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
En Baby Grand-flygel är endast 1,40 m bred,en nätt och smäcker sak, därav min liknelse ;)

Mitt dröm-piano f.ö :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En Baby Grand-flygel är endast 1,40 m bred,en nätt och smäcker sak, därav min liknelse ;)
Mitt dröm-piano f.ö :P
/Marr

Babe, I made a Baby Grand for you!  :wub:

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
MaxB, jisses vilket underbett det bordet fick...  :lol:


Här är en närbild på ytan:




Utloggad tsmalmbe

Mmmm, en del artefakter nog. Slipmaskin 15 minuter, och 2 varv med rulle så är det perfekt.

Eller så skiter du i det och sprider ut papper och fanskap över istället.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


oceanmusic

  • Gäst
Jag väljer belamringslösningen istället. Orkar inte börja om utan ser detta som en läropeng istället. Nästa möbel som förmodligen blir en förvaringslösning under en säng blir säkert bättre! :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
En Baby Grand-flygel är endast 1,40 m bred,en nätt och smäcker sak, därav min liknelse ;)
Mitt dröm-piano f.ö :P
/Marr

Babe, I made a Baby Grand for you!  :wub:



Nämen..MaxB...ååååh...så stiligt det där blev...taaack :wub:

Eller hur J.T,  den var väl snygg oxå?;)

Jag måste få ihop den likvid som krävs till detta piano..arrrgh..men under tiden beundrar jag denna fina bild;)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


oceanmusic

  • Gäst
OK folks! Nu är det klart.

Studiobordet invigt med en låt och ett glas julmust!




Finns ett bildspel att titta på också... Klart Bord
« Senast ändrad: 06.01.2009, 01:02:47 by oceanmusic »