Forum > Demolåtar
karl-trust
mahan:
Tjou Karl!
Efter lyssning i lurar gillar jag bäst det sista smakprovet, minsta "ess" problem med den tycker jag.
Hur långt ifrån mikken sjunger du? Ibland verkar det som om du kankse är lite för nära. Då kan ett starkt "ess" göra spikar i mixen.
Har du "spottskydd" framför mikken?
Du har så mångsidig och snygg röst, framförallt stark, så jag kunde rekommendera ett lite större avstånd till mikken.
Tror att genom att testa olika avstånd till mikken så ska du hitta balansen du söker, sen kan man ju använda sig av en massa pluggar i mix skedet för att lyfta eller släta ut "spikar", men ju bättre botten arbete dess lättar är det ju att mixa.
Detta sades av en amatör som har testat sig fram, nån musikingenjör kan ju vara av helta annan åsikt! :)
h. johan
karl:
Då kör jag på 8:an hädanefter...tnx guys
--- Citat från: karl skrivet 26.12.2008, 18:25:49 ---
--- Citat från: Eko skrivet 26.12.2008, 14:31:12 ---Kan du inte lira in samma sjung men med tre olika inställningar njure åtta etc. Det vore ju kul att höra skillnader - din röst är ju annars som du säger ett instrument och i ditt fall ett huvudinstrument verkligen tongivande om man säger så :D
Berätta hur du gör med dina andrastämmor det vore kul att höra.
Eko
--- Slut citat ---
sagt och gjort...tre tagningar med olika karaktäristik den första Cardioid Polar,den andra omni och den tredje 8....
[mp3=200,20,0,center]http://www.karlmusic.se/leadcardioidpolar.mp3[/mp3]
[mp3=200,20,0,center]http://www.karlmusic.se/leadomni.mp3[/mp3]
[mp3=200,20,0,center]http://www.karlmusic.se/lead8.mp3[/mp3]
sen vad beträffar stämmor så efter lead så håller jag ett spår öppet för olika stämmor som jag bara lägger på känn...
hur gör ni???
--- Slut citat ---
--- Citat från: Eko skrivet 26.12.2008, 21:33:54 ---Kul att höra Karl.
8:an passar din röst bäst tycker jag för den sprider gracerna en del därefter kommer Cardiod Polar och Omni i nämnd ordning den senare gör att din röst blir så fokuserad eller hur jag ska uttrycka det så att man längtar efter lite vidd.
Jo när det gäller andrastämman så brukar du skjuta ut den i ena talaren med mer diskant och tror jag mer kompression men jag kan ha helt fel....?
Eko
--- Slut citat ---
--- Citat från: mahan skrivet 26.12.2008, 21:34:39 ---Tjou Karl!
Efter lyssning i lurar gillar jag bäst det sista smakprovet, minsta "ess" problem med den tycker jag.
Hur långt ifrån mikken sjunger du? Ibland verkar det som om du kankse är lite för nära. Då kan ett starkt "ess" göra spikar i mixen.
Har du "spottskydd" framför mikken?
Du har så mångsidig och snygg röst, framförallt stark, så jag kunde rekommendera ett lite större avstånd till mikken.
Tror att genom att testa olika avstånd till mikken så ska du hitta balansen du söker, sen kan man ju använda sig av en massa pluggar i mix skedet för att lyfta eller släta ut "spikar", men ju bättre botten arbete dess lättar är det ju att mixa.
Detta sades av en amatör som har testat sig fram, nån musikingenjör kan ju vara av helta annan åsikt! :)
h. johan
--- Slut citat ---
Clemens:
Hej Karl!
Ja..inte helt lätt..8:an tar bara upp ljud framifrån och bakifrån och inte på sidorna..föredrog nog cardioid polar..som jag tyckte var lite tydligare...men skillnaderna är små..finns det rekommendationer på hur du skall sjunga in i micken?, alltså vinkel mot dig..kan ge stora skillnader beroende på vad för sound man söker..sen tror jag du borde satsa på en bra preamp..tror oxå att du bör experimentera lite med avståndet till micken..kan i bland låta som att du får distortion på sångljudet..men kan ju även vara preampinställning som inte är optimal eller för stark ljudsignal in i Cubase...du har ju även en dämppad på micken..kan vara bra att testa vilken variant som är bäst...kanske även finns en för frekvenserna som skär de riktigt låga bastonerna, kan vara bra att köra på den..bara att testa :rolleyes:
asti:
Har lyssnat på de tre och tycker minst om omni. Cardioid polar var möjligen lite mer "närvaro" i än 8:an, men det var hårfint!
Sedan är ju låten i sig fin, så man orkar lyssna många gånger! :)
Vad är det för sångbås du har? Funderar på att skaffa mig ett. Har du byggt eller köpt?
Själv sjunger jag oftast nära miken (Röde NT2-A) för att få lite "fylligare" röst m.h.a proximity-effekten och för att jag inte har så stark röst.
Använder en Focusrite Trakmaster Pro som preamp och compressor, samt en T.C Electronic M300 för reverb/delay (externa burkar).
Kornstad:
mmmmm...riktigt skönt sycke detta. Fick lyssna ett par ggr innan jag fick koncentrerat mig ordentligt på sångkaraktären. För min egen del tycker jag att du alltid brukar ha skönt ljud och det här var inget undantag.
Av de tre alternativen som du lirat in var dock 8:an min favorit. Vad gäller omni och Polar så har jag lite svårt att välja, men det känns som att polar ger lite mer värme och jag tror att den vinner andraplatsen i längden.
Många som kör med röde nu....jag vill också ha!! :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida