Kontrollrummet

Tre frågor angående Cubase!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Såg på en sida att Cubase studio 4 inte kan öppna direct x plugins.. Vad är det för plugins?? Är det något nytt eller är det så i alla cubase versioner?

Jag har då beställt hem uppdatering på cubase studio 4, kan jag då öppna filer som är sparade på SE3:an? 

Sista frågan.. kan jag sälja SE3:an om jag beställer en uppdatering, cubase studio 4 då? eller måste jag ha båda för att 4:an ska fungera?.

Tack på förhand!
Mvh /cube


Utloggad tsmalmbe

DirectX är microsoft standard. Fungerar i tidigare versioner. Kan kallas "legacy" om man så vill. Oviktigt ifall man inte har gamla DX-pluggar man vill köra (behövs en bridge för att få det att fungera).

Du kan öppna tidigare filer, men vissa inställningar kan krokna. Och gamla pluggar som kanske inte hittas, ifall din 4:a är nyinstallerad.

Ja och nej. Utan den gamla versionen är uppdateringen olaglig. Tekniskt så fungerar det, men har du inte "originalet", alltså 3:an, så är din 4 update lika laglig som en pirat.


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Antingen blir din uppgradering värdelös dvs, din Cubase 4 eller så får köparen av SE3 ingen support eller uppgraderingar.

Med andra ord, nej du kan inte sälja din SE3 om du uppgraderar ifrån den till Cubase 4.
Du kan däremot sälja din SE3 och köpa en ny Cubase4.

Citera
den gamla versionen är uppdateringen olaglig. Tekniskt så fungerar det, men har du inte "originalet", alltså 3:an, så är din 4 update lika laglig som en pirat.

Oj, visste inte det var så illa, ok tack för svaren.. men hur gamla plugins pratar vi då om när det gäller dx-pluggar?,


Utloggad tsmalmbe

Oj, visste inte det var så illa, ok tack för svaren.. men hur gamla plugins pratar vi då om när det gäller dx-pluggar?,

Hur menar du "hur gamla"? DX-pluggar tillverkas ännu idag där det endast behövs DX-stöd (nativa windows grejer då).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
DirectX är microsoft standard. Fungerar i tidigare versioner. Kan kallas "legacy" om man så vill. Oviktigt ifall man inte har gamla DX-pluggar man vill köra (behövs en bridge för att få det att fungera).

Jag antog attt du menade att det är bara gamla plugins som är "Dx-pluggar".. Men hur vet jag då vilka som är dx-pluggar? Kör bla med hypersonic 2, addictiv drums.

Tack för svaren!!



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Citera
DirectX är microsoft standard. Fungerar i tidigare versioner. Kan kallas "legacy" om man så vill. Oviktigt ifall man inte har gamla DX-pluggar man vill köra (behövs en bridge för att få det att fungera).

Jag antog attt du menade att det är bara gamla plugins som är "Dx-pluggar".. Men hur vet jag då vilka som är dx-pluggar? Kör bla med hypersonic 2, addictiv drums.

Tack för svaren!!



Hypersonic och Addictive är i native VST-format, så där är det inga problem. Det har varit ovanligt med DirectX-pluggar under de senaste åren när det handlar om kommersiella pluggar. Bland Shareware/Freeware kan det förekomma en del, men även där görs nog de flesta numera i native-format (inte att förväxla med pluggar från Native Instruments... ;)).
DirectX-pluggarna har jag för mig inte går att automatisera, som VST-pluggarna går - men jag kan ha fel. Har aldrig haft anledning att testa några DirectX-pluggar själv.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)