Kontrollrummet

hjääälp mig med min studio snääääälla

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad daltoncity

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Min odugliga studio

--------------------------------------------------------------------------------

Nu har jag fan investerat i allt som finns att investera i (enligt min budget) när det gäller hemma studio

Har ett behringer fca202 firewireljudkort
ett mixerbord behringer ub1202fx
och en styck AKG perception 100 mic

jag har nu lagt ut snormycket pengar för den arbetslöses plånbok och jag är helt knäckt nu när jag suttit timma efter timma och försökt få skiten att fungera.

Det är inte det vanliga noobproblemet var ska jag stoppa in kablen utan hur fan ska alla jädrans kablar kopplas. Jag har testat allt och då menar jag allt, jag lyckades få två kanaler som inte spelade över varandra igår, men när jag drog igång hörluraran och högtalarna va där bara ljud i ena högtalaraen...snacka om att jag fick panik. Så är där nått snille som kan berätta för mig exakt vilken kabel som ska sitta var och hur jag ska använda allt fullt ut...för jag vill ha två ljudlinjer på inspelningen som inte spelar över en annan inspelnign(samma session) och varför blir det inte ljud i båda högtalarna som är kopplade till mixerbordet(sketna högtalare 3,5 utag men funkar bra annars) ska tillägga att jag fått ljud i högtalarna men då är det något annat skit som itne funkar

jag lovar jag här försökt läsa mig till allt i instruktionerna men det hjälper inte...så snälla är du klok och vill hjälpa en idiot som spenderat sina sista slantar på nått som jag inte blir riktigt klok på så snälla hjälp mig

tack på förhand

länkar till ljudkortets och mixerns handbok

http://www.behringerdownload.de/UB1002FX_UB1202FX/UB1002FX_UB1202FX_SVE_Rev_A.pdf

http://www.behringerdownload.de/FCA202/FCA202_SVE_Rev_B.pdf
     


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Daltoncity!
Och välkommen til Kontrollrummet!
Känner så väl för dig, har haft samma trubbel med mina greijer.
Låt dockk inte frustreringarna gå ut över musikproddandet, kör på fast det just nu kanske känns lite surt.
Kan ju inte hjälpa dig med det problem du kämpar med, kan bara lida tillsammans med dig!
Ska dock kolla genom dina bruksare som du länkar till, kanske jag kan stå till nånsorts tjänst!
Här finns nog många på KR som säkert kan hjälpa till!

Väntar idogt på att få höra nåt musikalster av dig, så hoppas innerligt att du får koll på dina greijer! :)
psst, studion är säkert inte oduglig, gäller bara att ha tålamod....


h.  johan
« Senast ändrad: 08.10.2008, 03:03:01 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Det ska nog gå bra det här.
Enklast möjliga koppling: Dra en vanlig xlr-kabel från micken till ingången på förslagsvis kanal 1 på mixern. Från Main Out-utgångarna på mixern drar du en varsin kabel till ingångarna på ljudkortet. Från ljudkortets utgångar drar du sen kablar till dina monitorer.
Tryck på knappen på mixern som heter antingen phantom power eller 48v, och dra upp level-ratten på kanal 1 till mittenläget. Prata eller peta på micken samtidigt som du drar upp gain/trim-ratten på kanal 1, tills du ser på mixerns main out-mätare att du har bra nivå.
Dra upp main out-regeln på mixern till 0.
Nu borde du få in ljud i ditt inspelningsprogram om allt står rätt till med drivrutiner och inställningar, via båda ingångarna på ljudkortet. Antagligen vill du bara ha ljudet på en kanal, förslagsvis vänster kanal (nr 1 alltså), så då går du tillbaka till mixern och vrider pan-ratten på kanal 1 längst åt vänster.

Nu går signalen från mikrofonen in i kanal 1 på mixern, till den vänstra kanalen på main out, vidare till ljudkortets ingång 1, in i ditt inspelningsprogram, och ut genom ljudkortets utgångar till dina monitorer.

Du kan även koppla tillbaka från ljudkortet till mixern och från mixern till monitorerna, men det får någon annan förklara hur det går till för jag måste sova.

Lycka till iaf!


Aettan

  • Gäst
Man måste nog få lite info om vad du har för inspelningsprogram oxå och kanske även lite om vad det är för dator. Att få det att låta på rätt sätt från alla håll och kanter har iofs inte så mycket med datorn att göra men sen när det väl är fixat och du vill ta ett steg till mot ännu mera avancerade grejor så kan det bli avgörande för om det går eller ej.

Kolla på 3. Användningar 3.1 Inspelningsstudio i din länk för din mixer, obs! men koppla inte in dina högtalare när du spelar in för då får du lätt rundgång/tjut utan kör bara med hörlurar då. Koppla sen in ditt FW ljudkort till ut respektive in på  mixern (mellan mixern och datorn på bilden). Sen måste du se till så att ditt FW ljudkort är rätt installerat och att du kan välja rätt in respektive utgång i ditt inspelningsprogram. Ljud ut borde funka per automatik i ditt inspelningsprogram så att det blir samma för alla kanaler oavsett om det är redan inspelade eller som du håller på att spela in på men du måste nog själv välja så att du varje gång du spelar in gör det på rätt ingång och på rätt kanal.


Aettan

  • Gäst
Och ni två kan ta och kolla på min Hi Ho Motell video så länge :D