Kontrollrummet

Transponera en halvtonart upp

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Hej!

Behöver lite hjälp här. Jag sitter och försöker transponera upp introt en halv tonart upp, men vad som händer när jag gör det, är att kompet i bakgrunden inte Kan spelas på gitarr längre, utan att gå upp till läge sju.
Introt går som standard i Dm, och versen spelas i E. Detta leder till att jag måste lägga ett Eb istället i kompet i versen.
Jag är kass på att förklara, så jag postar låten från youtube:


Enkel förklaring:
Jag vill att hela låten ska gå i samma tonart, vad ska jag göra? Jag har provat lägga parallelltonarter och sådant hit och dit, men jag får inte till det. Jag börjar misstänka att den byter tonart av en anledning  :rolleyes:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har lite svårt att förstå vad du menar. Om det är nåt inspelat på Cubase som du vill höja av någon anledning eller om det är en oinspelad låt som du vill ändra ackorden på?? Om du höjer Dm en halv så blir det Ebm och E blir ju F - men jag kanske inte fattar alls vad du menar så försök förklara lite till kanske.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Ursäkta mig, det är jag som är lite trött och svamlig. Ett tonsteg upp menar jag givetvis  :rolleyes: (d.v.s. S2, inte L2)

Edit.
Jag kom på en lösning, onödig tråd :ph34r: förlåt.


freddy

  • Gäst
Nu löste du det. Men en capodaster kan vara bra att ha, om man vill spela samma öppna ackord men samtidigt transponera om tonarten på låten. typ..


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag vill att hela låten ska gå i samma tonart, vad ska jag göra?
Om introt går i en tonart och versen i en annan kan du ju inte spela allt i samma tonart. Antar att tonartsbytet är en viktig del av låtens karaktär och att skippa det låter nog helt fel. Intervallet från intro till vers kommer ju alltid att vara en helton (vilket mollackord du än börjar på). Läge sju och lägga ett Eb i versen förstod inte jag heller.


edit: sorry, lite sent inlägg...
« Senast ändrad: 16.12.2008, 01:41:44 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves