Kontrollrummet

martinm - Sometimes

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
LÅTNAMN: Sometimes
ARTIST/GRUPP: martinm
GENRE: rockoperaaktigt
LÅTLÄNGD: typ 3 min
KOMPOSITÖR: martinm
PRODUCENT: martinm
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Har gjort låten "färdig".
En del sång har lagts om.
Elgitarrer utbytta mot akustiska.
Låten har numera ett slut mm.
Tyck till. Tack!  :P

[mp3=200,20,0,center]http://web.comhem.se/~u48800921/sometimes.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 26.12.2008, 17:40:12 by martinm »
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D till att börja med så vore det bra om länken funkar sedan kan du få tips om slipning fortsättning och avslut.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Messerschmitter, fixat
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Låter som att du har en bra grej på gång här. Dock skulle jag vilja höra mer känsla och bättre uttal på vissa delar i sången. Ibland låter det bra, men det låter som att du tappar på vissa ställen. Ge den några tagningar till. Det hörs ju att du kan. Det som kommer i slutet kan nog bli rikitgt bra sen...skulle gärna höra att det drog igång där. Kanske lite hårdare sång med. Det skulle nog passa att göra den här låten ganska lång. Det känns som att den skulle må bra av det...Bra början iaf! Fint jobbat, men kan bli ännu bättre med lite mer dynamik och känsla i sången. Den har potential, helt klart!

Tack!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tjena!

Låter som att du har en bra grej på gång här. Dock skulle jag vilja höra mer känsla och bättre uttal på vissa delar i sången. Ibland låter det bra, men det låter som att du tappar på vissa ställen. Ge den några tagningar till. Det hörs ju att du kan. Det som kommer i slutet kan nog bli rikitgt bra sen...skulle gärna höra att det drog igång där. Kanske lite hårdare sång med. Det skulle nog passa att göra den här låten ganska lång. Det känns som att den skulle må bra av det...Bra början iaf! Fint jobbat, men kan bli ännu bättre med lite mer dynamik och känsla i sången. Den har potential, helt klart!

Tack!

Jo, det är nog sant, sången kan göras bättre. Tack själv! :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön låt och bra röst men jag väntar mig en eskalering någonstands i mitten där med mer pukor och violiner gillar inte riktigt temat på slutet tycker inte att det passar riktigt. Men byggs det in så kanske ändå ... hm...
Fortsätt slipa
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Detta gillade jag. Snygg melodi.

Jag skulle vilja ha ett parti (refräng kanske eller något annat) där du sjunger UT i kontrast mot dessa mer finstämda verser.

Trummorna kan nog snyggas till en hel del med, kändes rätt klena nu och vissa anslag på pukor osv funderar jag över..

Sista riffet var mer en ny låt, skall det byggas på mer tro? Gå fullt ut och gör en rockopera säger jag :)

I min bok kommer du långt med en bra melodi som du har, förpackningen kan snyggas till förstås.

Bra jobbat!


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Eko: Kanske blir en eskalering någonstans. Slutet är i allra högsta grad preliminärt.

Freddy: Trummorna kan ses över. Någon rockopera blir det inte. Har inte tålamod för mer än 3-4 minuterslåtar. Kul att du gillar.

/Martin :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Elenor Rigby-stråkar inleder en snygg sångmelodi. Fin sång. Övergången till det tyngre groovet  passar bra men det blir lite lite snöpligt slut då det lovar mer än det kan hålla.
Är inte så förstjust i de tvåstämmiga gitarrerna. De låter vassa och onyanserade. De skulle också sepreras mer. Tankar på Beatles, Queen och ELO passerar revy. Kul!
Lite annorlunda arr och mix och låten skulle lyfta några snäpp. Det är den värd! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
inledning är riktgit bra guran som kommer in tar lite mycket uppmärksamhet, med sångmelodion o sången är kanon.
lite synd att det inte försätter skulle vara spännande o höra sång på det äsigare partiet. sjung o fejda eller nått,, bara man fär höra :)

bäst sång o melodi
sämst guran (inte medleman på kr då alltså)

godwork

tony
att leva är att dö


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Equality o Ynot: Ni verkar vara överens om gitarrerna så det ligger säkert något i det.
Naturligtvis behövs det ett slut på låten.
Thankjå!!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Martinm!

Detta verkar snyggt, men jag saknar ett tajtare grepp av gitarrerna!
Nu försöker pianot ta del av systemet, utan att lyckas. Så länge leve guran!
Sången gillas , du har snygg sångröst!
Trummorna saknas även innan 2:30, kunde hoppa på lite tidigare!
Snyggt slut på låten med sin delay!

h.   johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Låter riktigt fint tycker jag. Är dock tveksam till om de tjutande distgitarrerna behövs. Slutet kändes malplacerat också. I övrigt skulle den passa in som handen i handsken på blonde redheads skiva "misery is a butterfly", vilket enligt mig är en alldeles lysande skiva =)
blargh


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Mahan:
Har bestämt mig för att ta en titt på gitarrerna. Märkligt att du gillar slutet. Det är mer ett frågetecken än ett riktigt slut och ska ändras.

Fidden:
Ska testa alternativ till tjutgitarrerna. Lyssnade lite på blonde redhead men kände inte kopplingen själv.
Tack!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Låten är uppdaterad enligt första inlägget. Lyssna gärna och tyck till.
Tack :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
oukki tjou martinm!
Bra att låten finns vid liv och blir uppdaterad!
Helheten gillas, enda som broder Mahan vill såga på i denna nya version är trummorna, surprise surprise....
Kankse det beror på att det saknas lite dynamik i hela mixen, och därmed försvinner trummorna nånstans ...
Får inte tummen på det nu men testa med trumsounden, plocka up dom lite, virveln låter ... paffig...
och cymbalerna saknar crispen, diskanten.

Och varför inte höra mer av dom snygga stämmorna som du bjuder på vid 2:42.

Bra jobbat Martin! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
oukki tjou martinm!
Bra att låten finns vid liv och blir uppdaterad!
Helheten gillas, enda som broder Mahan vill såga på i denna nya version är trummorna, surprise surprise....
Kankse det beror på att det saknas lite dynamik i hela mixen, och därmed försvinner trummorna nånstans ...
Får inte tummen på det nu men testa med trumsounden, plocka up dom lite, virveln låter ... paffig...
och cymbalerna saknar crispen, diskanten.

Och varför inte höra mer av dom snygga stämmorna som du bjuder på vid 2:42.

Bra jobbat Martin! :)


h.  johan


Tack Johan. Testade lite att ändra trumvolymer, ändra kompression o eq:a för att plocka fram cymbaler men det hela slutade ändå med att jag var mest nöjd med de ursprungliga trummorna.

Skulle iofs vara kul om någon hade lust att lägga helt andra trummor på detta. Så om någon är intresserad så kan jag skicka en ljudfil utan trummor.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker hela stycket är behagligt!
Sångaren saknar ett parti där han tar i mer.
Trummorna är på tok för låg volym på, tycker jag!

Låt som skulle kunna komma från Beatles men då skulle först nån Beatle sjunga den och nån annan arra och producera den. Vad jag vill säga är helt enkelt att din låt har potential!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tack MaxB. En låt med potential är inte det sämsta.  :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ett fall framåt. Bra att de vassa elgurorna byttes ut. Cello-arret bra. Trummorna bra. Ny sång? Låter säkrare nu. Beatles har nämnts. Håller med och detta är riktigt bra!
Melodin är urstark. Tror även Tokai håller med. Kändes som slutet var på väg mot nåt psykodelia-aktigt hade varit fräckt men kanske för mycket flört med 60-talet?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hmmm, gillar den!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Melodin är urstark. Tror även Tokai håller med. Kändes som slutet var på väg mot nåt psykodelia-aktigt hade varit fräckt men kanske för mycket flört med 60-talet?
Hm, här måste jag ju naturligtvis svara. Sorry att jag har missat den här låten, martinm. Visst, finfin melodi, fryser till på tonerna i Giss och i f-moll. Så mycket beatles vet jag inte. Skulle vilja ha stråkarna mer varierat, saknar korta rytmiska anslag - nästan som man gör på elgura. Sen tycker jag nog låten har för mycket vers i sig. En idé vore kanske att göra ett lyft i Diss-dur? Det finns vissa "tomma" partier i början där en elgura hade passat in med nåt slags fills.
Sen skulle jag vilja ha sången närmre, med mindre reverb. Vad gäller drumsen är svårt att säga. Ska dom spela mer aktivt, måste nog också basen bli mer engerad. Eller så skippar du trummorna och bara har nåt enkelt, tamburin t.ex.
Men som sagt bra låt som kan bli ännu bättre :rolleyes:
Glömde kommentera G-sus ackordet som kommer lite för ofta i min smak - en bagatell
« Senast ändrad: 02.01.2009, 19:52:59 by Tokai »


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tack, Equality, MaxB och förstås Tokai för dina utförliga kommentarer.
Det här stycket får nog ligga på is nu ett tag inför en ev ny version i framtiden. Då är era kommentarer till stor hjälp.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
hej martmn
du ahr styrt upp det mestq nu men det galna slutet som öste på var tog det vägen.
Annars så finns det där nu inget direkt att klaga på .
Fattas nått som sticker ut bara kanske en knepig faggot på en lite melodislinga nånstans

tony
att leva är att dö


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har kanske inget vettigt att säga men känner att anslaget är en fullpoängare dvs sångtext och melodi resten är inte lika bra och gör verket en missgärning på något sätt. Trummorna är som andra sagt inte så bra medans cellon funkar fint. Vill ha det svulstigare på nåt sätt och som sagt väntar på det där crescendot. Jag tror att det kan bli en fantastisk låt vad det lider men allt måste hänga med och det gör det inte riktigt nu. Låten som sådan är så pass bra så att den tål att utsättas för mer experiment innan det kan bli en fem-etta för allt finns där absolut. Bra jobbat so far Martin men utveckla denna mera det är den värd.
Jag vet att det låter oresonligt just nu men ge den en stund så visar det sig själv (sade han kryptiskt)
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Ynot - det galna slutet fick försvinna eftersom jag inte kom på någon naturlig uppföljning.

Eko - det kanske är riktigt att text o melodi förtjänar ett annat arrangemang och det är inte omöjligt att det blir så någon gång framöver.
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.