Kontrollrummet

Vilka lyssnar fortfarande på vinyl???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej forumister, jag vill av olika skäl kartlägga antalet LP-lyssnare härinne för att i debatter/uträkningar på annat håll påvisa intresset för att Vinylen inte är död, tvärtom!!!

Ni som känner att ni vill bidra med era "underskrifter" behöver alltså bara svara på i tråden så lägger jag till/listar varje person i detta första inlägg, det finns fler än jag som har planer på att pressa vinyl nästa år, om än inte i så värst stora serier men ändå, dels för bevarandet (vinyl kommer sannolikt att hålla 100-200 år längre än cd etc) och dels för de som har behållit fattningen och inser värdet av att lyssna på en god LP på en god spelare!

KOM IGEN:
 B)

1.Lee
2.Karl
3.Dividend
4.Idf
5.concealed
6.harju
7.hägge@clonework
8.Vallhagen
9.martinm
10.neriks
11.david.roennlund (på dispens)  ;)
12.flintan
13.Iken
14.Dr.Müller
15.Violiner
16-android
17.Leif
18.Chromawoods
19.AddeE
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
« Senast ändrad: 23.12.2008, 16:32:49 by Mr Artrock »


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Köpte en ny vinylspelare när jag insåg att CD skulle bli allenarådande. Och fick därmed en skitbra spelare för en struntsumma! :)

Och visst lyssnar jag fortfarande på vinyl! Och handlar på varenda "garage-sale".:D


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Jag och 8:a andra polare har faktiskt börjat med Vinylaftnar varannan månad...det går till så att den som har Pinnen(stafett) och anordnar vinylkvällen bjuder på käk och har sett till att varken fruar eller barn är närvarande...och vid sex halvsjublecket kommer då 8 st. med bira och två vinylplattor man noggrant valt ut ur sin skivsamling...man ska kunna tala om varför man just valt denna och den ska dessutom ha betytt något för en själv...ex. Queens första som var något helt nytt man aldrig hört eller Lou Reed Berlin whatever själv har jag valt den bästa konseptplattan från 70-talet dvs. "The Lamb"  B)...och så där efter ett antal bira och typ nio plattor senare kan klockan vara time att bege sig hemåt och då är klockan runt 04.00...Ja, så där kan det gå till och måste säga att det blev ett väldigt stort lyft när vinylspelaren kom fram igen och har börjat köpa vinyl igen...nice..helt annat än cd och kanske inbillat varmare sound...nice iaf...

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag lyssnar inte, cd är tillochmed för omständigt
mp3 is da shit.. fast det låter soft så som ni gör karl
saknar stora skivomslag att ligga & studera, & tålamod att lyssna igenom hela plattor
fast jag tvivlar på att jag kan gå tillbaka till det livet nu
när man har all musik ett knapptryck bort!

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag och 8:a andra polare har faktiskt börjat med Vinylaftnar varannan månad...det går till så att den som har Pinnen(stafett) och anordnar vinylkvällen bjuder på käk och har sett till att varken fruar eller barn är närvarande...och vid sex halvsjublecket kommer då 8 st. med bira och två vinylplattor man noggrant valt ut ur sin skivsamling...man ska kunna tala om varför man just valt denna och den ska dessutom ha betytt något för en själv...ex. Queens första som var något helt nytt man aldrig hört eller Lou Reed Berlin whatever själv har jag valt den bästa konseptplattan från 70-talet dvs. "The Lamb"  B)...och så där efter ett antal bira och typ nio plattor senare kan klockan vara time att bege sig hemåt och då är klockan runt 04.00...Ja, så där kan det gå till och måste säga att det blev ett väldigt stort lyft när vinylspelaren kom fram igen och har börjat köpa vinyl igen...nice..helt annat än cd och kanske inbillat varmare sound...nice iaf...

Allt gott / karl


Halloj, trevligt-det påminner starkt om en företeelse som alltjämt pågår hos mina vinyl och musikfreakade vänner i storstaden en gång i månaden och numera alltid på en Söndag???
Musiktävling kort och gott olika "par" (no girls etc allowed) får varje gång hålla i trådarna och det följs åt i bokstavsordning så är dom tex på bokstaven K så har dom att ta fram ett 15-tal svåra (helst) låtar från artister eller grupper vars namn börjar på K och det ÄR verkligen skitkul och ingen lek om man inte är högst bevandrad i både 60 men kanske framförallt 70 talets enorma skatt av härliga låtar, givetvis med avsteg bakåt och framåt också men betoningen...speciellt kul är det när de självutnämnda allvetarna och experterna blir knäckta på petitesser eller sådant dom borde ha fixat, just däri ligger ju charmen att hitta en udda låt med den och den som tom freaksen missat-haha!
« Senast ändrad: 12.12.2008, 20:25:49 by Mr Artrock »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag hatar musik - CD!!!

Har bara vinylplattor hemma och köper mer då och då..

mp3 kör jag också.

Men inget slår en vinýplatta som snurrar igårn, knastret är som en levande brasa :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
thåström tror jag, sade det om brasan... btw
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
mm, var på efterfest igår där det drogs fram en vevgramofon och vi njöt till undebara toner från 78-varvare  :wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag lyssnar på album. En hel skiva i taget ofta. som musik skall avnjutas ibland. dock sällan vinyl, i bilen är det ju cd, och annars ofta mp3spelaren under en promenad eller när man jobbar.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
klart jag lyssnar på vinyl.. några av mina absoluta favoritskivor är på vinyl...

nuförtiden köper jag mest märkliga jazz o folkmusik-skivor på vinyl för att sampla av..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
But of course my friend, hur lira Klein&Hummel nuförtiden?  :rolleyes:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
But of course my friend, hur lira Klein&Hummel nuförtiden?  :rolleyes:
;)
De lirar ingenting just nu. Har målat om dem, så de står i köket och så. Färgen torkade på ca. 1-1&ett halvt dygn. Lödde fast elementen igen igårkväll och tänkte sätta upp dem för en mix imorgon eftermiddag om jag inte är allt för bakfull. Och med tanke på att jag har jäwligt mkt öl i kylen kommer det bli sent fixande..

Tänkte skicka upp ltie bilder på dem när de är installerade o färdiga

Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad concealed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Jag lyssnar på vinyl då jag vill "Lyssna" och inte bara höra på musik. Eller annars bara lyssna på kvarblivorna av föräldrarnas mörka ungdom  :D


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har gott om vinylplattor - i förrådet, där de står nedpackade i väntan på att bli digitaliserade och komma in på min NAS. Vinylspelaren står också i förrådet i väntan på samma sak - och när jag har fört över skivorna till NAS:en, så kommer den att åka ut där igen. Att plocka fram skivorna för att lyssna på, är alldeles för bökigt, så det skulle jag aldrig ens fundera på...

Funderar på om jag kanske ska skaffa en bättre RIAA-förstärkare innan jag ger mig i kast med digitaliseringen. När jag började fundera på att spela in skivorna för ett par år sedan, så hade jag inte den klassen på A/D-omvandlare som jag har idag, så jag tänkte inte så mycket på det då...
Någon som har tips på BRA RIAA-steg?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com
Jag började för kanske ett år sedan lyssna på vinyl. Efter som jag är uppvuxen under cd-åldern har man jo självklart mest av den sorten, men på något konstigt sätt är soundet från en bra vinyl någonting så underbart som cdn inte ens kommer i närheten av, och då pratar jag inte om knaster. Så, när man tar sig tid att verkligen LYSSNA på musik så föredrar jag vinyl.


freddy

  • Gäst
mm, var på efterfest igår där det drogs fram en vevgramofon och vi njöt till undebara toner från 78-varvare  :wub:

Ja, fast det där räknas inte mannen. Jag tror du måste vara mer aktiv vinyllyssnare än så för att räknas in i gänget ;)

Jag förstår inte alls det fina med vinyl, har aldrig förstått och kommer nog aldrig förstå. Har haft polare som tjatat om det fina med vinyl, men nej tack. :D

En fördel är det stora omslaget som följer med, men där tar fördelarna slut för mig. ;)

Så varför skriver jag i denna tråd då kan man undra..  :lol:


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Inte bara lyssnar, jag ger också ut vinylskivor (riktiga vinyl altså, inga billiga graveringar från digital master utan AAA) på mitt lilla skivbolag.

Hägge



Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Lite periodare är jag, men jag lyssnar i stort sett dagligen på vinyl.

CD, vinyl och en PC (samt kassettbandare och tuner) är kopplad till ming hemstereoförstärkare. Svårt att påstå procentsats dem emellan; men i princip aldrig radio och kassett numera; sen växlas det mellan LP och de digitala formaten.

Jag köpte ny nål för bara ett par veckor sen, bara det ger ju en nytändning till de gamla vaxen.
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Lyssnar på mina gamla vinylskivor men har inte köpt något nytt på vinyl sedan '91 eller så.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tyvärr Florian. Nästan uteslutande mp3:an och datorn som gäller här mest av praktiska skäl och lathet. Lyssnar väldigt sällan på musik i högtalare öht. Saknar ändå vinylperioden. Dels kan jag tycka att det digitala ljudet är hårt även om jag nog snabbt skulle gå tillbaka till det om jag tvingades lyssna på vinyl (=högst 25dB:s kanalseparation och 60 dB:s dynamik?  :blink:). Jag saknar även omslagen som kunde vara nästan samma högtidsstund som musiken med veritabla konstverk (Sgt Pepper, Tage Åséns sekelskiftsmotiv, Hipgnosis omslag till Pink Floyd, Yes, m fl). Men mp3:ans smifdighet att lyssna när man vill, städning, promenad, innnan man knoppar - underbart. Och kolla in Spotify också för den delen. Hoppas inte det kommer nån nostalgitråd om kassettbandspelare och kassettband - teknikens lågvattenmärke nr 1!  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Men herregud equality, det trodde jag inte om dig.. :o

Bekvämlighet, ja ja men känslan gosse, känslan och festen/resan varje gång man köpte nya vax, snacka om att allt annat var totalt ointressant dessa stunder och kanske är fortfarande...man tog sig tid och gick in i musiken, inte som nu-zapp zapp hit och dit, själva feelingen är som bortblåst efter cd-skivans intåg i livet, utbytt=är helt i snabbhetens och stressens kalla kommando...synd, jag är där själv sedan länge då man lyssnar på nytt och skall upptäcka.

Man måste liksom göra det till den ritual det en gång var tror jag, inte bara då man vill känna sig nostalgisk en Fredagkväll då och då utan jämt, musiken förtjänar det-ibland!

Fast det är klart bara för att man lyssnar på vinyl så är inte all musik bra för det, alla skitplattor man felköpt, då blir det ju samma sak, hop hopp med nålen till nästa låt, skippa-sälj eller kasta skiten fram med godingarna igen...
 :rolleyes:


(förresten det där med kasetter får du ta tebaks...på ett schysst däck och bra inspelat, lyssnar jag alltjämt då och då, har faktiskt kasetter fr. början på 90-talet som låter finfint och så vill jag inte höra dom fårskallar som säger att diskanten slutar vid 12 khz etc som brukligt är bland de okunniga... :D )
« Senast ändrad: 13.12.2008, 12:17:56 by Mr Artrock »


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
C-kasetter kan faktiskt låta ruskigt bra. Vi gjorde AB-tester mellan högklassiga vinyler och samma material överfört till C-kasetter på Nakamichi maskin. omöjligt att höra skilnad. De att C-kasetten skulle vara LO-FI är en missuppfattning framkallad av dålig utrustning och dåliga band.

Själv tycker jag att mp3:an nog gjort mest skada. Diskanten har alltid fasproblem och att personer betalar pengar för att lyssna på dem från Itunes eller dylikt....

Föresten är det ganska intressant: Säg Tool bandar in sin skiva på 24kanals Studer, flyttar det till PT med de bästa konvertrarna som finns. Mixas i HD på PT med tiotals gigs av information. Levereras till kunden som en fil 4mb i 192kbps.... utan förlust då eller...? Sorlgligt tycker jag faktiskt.

Hägge
« Senast ändrad: 13.12.2008, 12:48:41 by Hägge@Clonework »


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
mm, var på efterfest igår där det drogs fram en vevgramofon och vi njöt till undebara toner från 78-varvare  :wub:

Ja, fast det där räknas inte mannen. Jag tror du måste vara mer aktiv vinyllyssnare än så för att räknas in i gänget ;)

Jag förstår inte alls det fina med vinyl, har aldrig förstått och kommer nog aldrig förstå. Har haft polare som tjatat om det fina med vinyl, men nej tack. :D

En fördel är det stora omslaget som följer med, men där tar fördelarna slut för mig. ;)

Så varför skriver jag i denna tråd då kan man undra..  :lol:
Tycker att det var himla bra att du svarade eftersom det som Mr Artrock frågade efter var vilka som fortfarande ville lyssna på vinyl. Då är det bra att de som inte gör det svarar på varför. De flesta yngre har förmodligen aldrig sett de stora svarta skivorna annat än på MTV, så då är det inte så konstigt att de förstår det, men för alla som hört och valt bort är det faktiskt intressant. Mr Artrock får väl rätta mig om jag har helt fel.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra Florian du håller kulturens fana högt.
Köparens ställning har blivit mycket starkare idag när man slipper köpa grisen i säcken.
Har som du säger en massa LP-skivor där en låt är bra och resten skit. Sånt slipper man idag.
Allra bäst är live-musik på L'Orient bl a.
Men kassettband!? Minns du inte när bandet trasslade sig med tre meter runt drivaxlarna.
Jag kunde bli totalt vansinnig! 
:ph34r: :huh:


edit: Jag har ett Nakamishi BX 300-E men går ändå aldrig, aldrig tillbaka till kassett. 
« Senast ändrad: 13.12.2008, 13:12:15 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Jag lyssnar mestadels på vinyl när jag "fin-lyssnar". Slö-lyssnar jag på musik i samband med att jag sitter och jobbar så blir det dock sällan vinyl utan MP3 eller ... analog radio! ;)
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
mm, var på efterfest igår där det drogs fram en vevgramofon och vi njöt till undebara toner från 78-varvare  :wub:

Ja, fast det där räknas inte mannen. Jag tror du måste vara mer aktiv vinyllyssnare än så för att räknas in i gänget ;)

Jag förstår inte alls det fina med vinyl, har aldrig förstått och kommer nog aldrig förstå. Har haft polare som tjatat om det fina med vinyl, men nej tack. :D

En fördel är det stora omslaget som följer med, men där tar fördelarna slut för mig. ;)

Så varför skriver jag i denna tråd då kan man undra..  :lol:

jaha, o vafan vet du om mina vinylvanor bara efter ett inlägg  <_<

Jag lyssnar (lyssnat...för jag har förtillfället svarven i fel land :/ ) rätt så mycket på vinyler :)

slängde in detdära med 72varvare som en lite kulinatisk krydda på toppen av vinyllyssningen typ


hejhej
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


freddy

  • Gäst
mm, var på efterfest igår där det drogs fram en vevgramofon och vi njöt till undebara toner från 78-varvare  :wub:

Ja, fast det där räknas inte mannen. Jag tror du måste vara mer aktiv vinyllyssnare än så för att räknas in i gänget ;)

Jag förstår inte alls det fina med vinyl, har aldrig förstått och kommer nog aldrig förstå. Har haft polare som tjatat om det fina med vinyl, men nej tack. :D

En fördel är det stora omslaget som följer med, men där tar fördelarna slut för mig. ;)

Så varför skriver jag i denna tråd då kan man undra..  :lol:

jaha, o vafan vet du om mina vinylvanor bara efter ett inlägg  <_<


Min kommentar var baserat på ditt inlägg dave, att man lyssnat på vinyl på en fest har nog dom flesta råkat ut för. Florian var väl ute efter att ta reda på vilka som lyssnade aktivt på vinyl, verkade som du hade missat det :D

Men okej, du är en i "gänget" då. ;)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Ber redan nu om ursäkt för ett jävligt långt inlägg från min sida igen, men jag kan inte låta bli att litegrann sabba tråden... F'låt!  :mellow:

Egentligen så skall det väl inte in här eftersom det handlar om vinyl eller inte, men jag kan inte hjälpa att de som hellre lyssnar på mp3 och CD faktiskt belyser en aspekt till problemet till varför nedladdning har blivit ett problem. Equality's svar visar i all fall lite åt det hållet som jag vill hävda här.

Jag hävdar att musikbranchens stora har skjutit sig själv i foten fast på ett rätt sofistikerat sätt. Jag tror nämligen att det delvis har att göra med "loudness war". Tidigare om man samplade in signalen från en vinyl så såg man dynamiken i vågformen rent visuellt. Idag har man kramat in så mycket energi som möjligt att om man tar en vanlig pop-CD så är det bara en långt jämntjockt band utan minsta variation/dynamik. För de flesta av oss blir det väldigt tröttande att lyssna på detta i längden. (Är fortfarande ledsen över Rush näst senaste album. Det var det första album som jag faktiskt inte kunde sätta på "repeat" i ett par timmar. Orkade knappt en genomlyssning...)

Vad har det med nedladdning att göra? Jo, när man gör om CD till mp3 så, inte nog med att man tar bort relevant information, man komprimererar dessutom skiten ur musiken också. I en vanlig mp3-spelare i bilen, på joggingturen eller som bakgrundsskval så gör det inte så mycket, man lyssnar ändå inte aktivt. Problemet är bara att skillnaden mellan CD och mp3 är idag väldigt lite, pga ett CD redan innehåller ett totalt sönderpressat material. Så varför skall jag köpa en CD när mp3n lämnar lika "bra" ljud? Branchen har valt att köra på kraft(energi) istället för kvalitet(dynamik) och har därmed bäddat för att nedladdningen skall bli framgångsrik.

Jag tycker branschen har valt fel väg, inte bara ur rent ljudmässigt perspektiv, utan rent marknadsmässigt också. Man borde ha satsat lite mer på teknik än att vara teknikfientlig. Istället för att säga att mp3 är dåligt (= "våra komprimerade alster suger också") så borde man köra en alternativ del som bara har med marknadsföring att göra:
"Visst kan ni ladda ner mp3 hos oss för att lyssna på i bilen, på joggingturen eller när ni dammsuger, och det får ni kostnadsfritt, men det vet ju varenda människa att ljudet faktiskt är rätt undermåligt! Skall ni verkligen lyssna på musiken så bör ni minst kör SACD formatet eller i Sony eller Philips SSBG-spelare (Super Special Best Grunka) för att kunna få ut mesta möjliga av ljudet." Varför skulle det fungara? Av samma anledning som en del av oss hade Cervin Vega högtalare i pojkrummet på 80-talet: vi skall ha det värsta. Att vi sedan knappt kunde utnyttja något av kvaliteterna av högtalarna pga litet rum, taskig akustik, skrikande föräldrar, var av mindre vikt.

Och om 3 år uppdaterar de till ytterligare ett format. Lite som programvaror och datorer fungerar idag. Hårdvarutillverkarna får vara med och bekosta lite av CD/DVD/SACD/etc utvecklingen men de får å andra sidan folk som uppgraderar sin anläggning oftare. (I slutändan är det ändå konsumenten som betalar...)

Vad har det med vinyl att göra? Jo, jag lyssnar ofta på vinyl för att det har en bättre dynamik än CD/mp3. Och hjärnan är rätt så skojig eftersom den rätt snabbt ställer om sig så att den inte hör alla pops/crackle som är nästa oundvikligt på en LP. Man hör bara musik.. :D

Jag väljer alltså inte vinyl av nostalgiska skäl, eller att tekniken är bättre, jag väljer den för att dynamiken är bättre. Och jag skulle lätt välja CD om någon kunde sluta komprimera så förbaskat. SKRUVA NER PRODUKTIONEN, jag har en egen volymratt, tack!


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Bravo, det här inlägget säger mycket eller det mesta om sakernas tillstånd, jag diskuterar även gärna "loudness wars" etc och jag tycker att dessa ämnen helt klart har en anknytning till tråden på ett eller annan angränsande vis-kanon Lee!

 ;)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Intressant inlägg Lee men det "loudness war" du skriver om och som sabbar all dynamik gäller väl just pop-genren? Klassisk musik, singersongwriter, akustisk musik, folkmusik, remastrad 60-70-talsmusik, etc som jag lyssnar på mest utnyttjar väl CD-skivans överlägsna
dynamik jämfört med vinyl?? Jag menar att slänga på kompression på Bachs Brandenburgskonserter vore ju musikalisk harakiri.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Brandenburg harakiri, fan vad bra sagt, det hoppas vi få slippa, ett av tidernas mest tidslösa verk, direktraket till rymden speciellt No.1-3...

De lugna genres du nämner equality är givetvis en klar och överlägsen tillgång att lyssna till på just CD, inget snack om den saken där inte, tror både Lee och jag avser i huvudsak "krämigt" programmaterial som po/rock etc!

 B)


Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com
Väldigt bra sagt Lee! Faktum är vel att dynamiken, altså skillnaden mellan brus och dist, oftast är större hos vinyler. CDn ligger ju "bara" på 16 bitar, medan rekordet vad man lyckats klämma in på en vinyl i jämförelse har jag för mig ligger på 19 bitar. (Eller var det mer?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Väldigt bra sagt Lee! Faktum är vel att dynamiken, altså skillnaden mellan brus och dist, oftast är större hos vinyler. CDn ligger ju "bara" på 16 bitar, medan rekordet vad man lyckats klämma in på en vinyl i jämförelse har jag för mig ligger på 19 bitar. (Eller var det mer?)


Är det 78-varvsplattor med en minut på varje sida då eller? Kan ju knappast vara något som är användbart format annat än i forskningssyfte. Med de standarder som åtminstone rådde när jag köpte LP-skivor med 33 och 1/3 varv/minut blev det en kollosal dynamikförbättring när man gick över till cd. Det var ju hela grejen att lämna vinylformatet. Ja, förutom mer lagerutrymme också då förstås. Dynamikförbättring nånstans från 60 till 96 dB och med betydligt bättre kanalseparation som sagts. Att sedan "war of loudness" har sabbat CD-skivans potential är en annan historia som inte har med formaten att göra.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänkte på en annan grej: Det vinkelfel eller var det någon centriptalkraft som uppstod vid de innersta spåren på LP-plattan? Det i alla fall gav upphov till ganska betydande distorsion. En del grammofoner var utrustade med anti-skating-system för att motverka detta. Själva motkraften skulle man själv ställa in för att inte få (så mycket) distorsion på det innersta spåret. Jag lyckades aldrig få ordning på det och bad en stilla bön att de bästa låtarna låg i början på någon av sidorna.
Jäkligt skönt att slippa detta. Så sorry guys: Träd och mycket annat kan jag krama men inte LP-skivan!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves