Kontrollrummet

Vilka lyssnar fortfarande på vinyl???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Åh nej, nej!! Inte börja gosa med kassetter nu också!  :o :blink: Minns bandtrassel och veckade band och BRUS! Urk!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Åh nej, nej!! Inte börja gosa med kassetter nu också!  :o :blink: Minns bandtrassel och veckade band och BRUS! Urk!
:lol:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jovisst ja, glömde bort lite tilläggsinfo ang b-one (som ju heter one vilket jag vet men jag säger så)
och detta har diskuterats förr på studioforum, dom tillåter INTE att man lägger upp ljudfiler och kan stänga av hemsidan utan förvarning enl. deras policy då...jag vet inte om dom har ändrat på detta nu men jag satt och bråkade med deras support osv i rätt många och långa elektroniska brevväxlingar under 2005-2006 och fick endast ett och samma svar varje gång, ungefär som om det var autogenererat: vi tillåter inte någon form etcetc och man insåg att det var lönlöst att ens försöka diskutera och förklara att det var EGNA grejor...så var det med det!

Nu till ämnet, var det verkligen inga fler (än de jag listat i första inlägget) som lyssnar på vinyl, jag ger tråden en vecka till sedan anser jag statistiken klar på detta forum för denna tråd, hur många medlemmar är det månne härinne någon?


Jag kör One och vet att de inte tillåter streamad musik eler video efter att ha snackat med deras kundtjänst. Men det tydde jag som att jag visst kan lägga upp mina Mp3:or där vilket jag gjort med massor av låtar och sedan ange en länk till dem så att de som lyssnar använder sina egna lokala spelare. Menar du att det också är förbjudet kanske hm...?
Det vore inte så kul att bli utslängd för det. Det funkar i alla fall alldeles utmärkt bara att ftp:a in och droppa.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Håller helt med Rattlesnake när han skriver

"Det jag saknar från vinyltiden är känslan av ett nytt omslag, naturligtvis tryckt av SIB-tryck i Tumba, och doften... Doften av ett alldeles nytt vax, den lär man inte få känna igen. Jag gillar egentligen också tidsformatet bättre, var 20:e minut en aktiv handling att gå och vända plattan, samt att låtordning kändes viktigare. Första, andra, tredje samt sista på sidan 1 var oftast starka spår, likaså första och sista på 2:an. Den korta stund av knaster från att nålen landat till den hittat spåret, den ännu kortare stund av nästan total tystnad innan första låten drar igång. Känslan av en bit ordentlig kartong i handen, med normalstora typsnitt på texterna, helt överlägsen diamond box-skiten som jag fortfarande undrar hur den är tänkt att fungera, som garanterat går sönder efter att ha tappat den.

Det jag inte saknar är knastret och statiska elektriciteten som drar till sig damm, och nålens slitage som gjorde att favoritplattorna till slut lät sämre, speciellt i s-ljuden i sången. Skivtvättandet... En del skivor var heller inte plana som gav ett hörbart svaj, usch. Allt var inte bättre förr.  :)"


och EMU

"Jag har nog alla gamla vinyler på CD faktiskt. Jag lyssnar i princip aldrig på vinylen   Men jag lyssnar gärna på hela album. För mig ligger förlusten "mot förr" inte i vinylen, utan att så många verkar strunta i skivkonceptet: ut med en skiva bestående av en eler två hits och resten utfyllnad.
jag vill ha skivor med en röd tråd, som lixom är gjorda för att lyssnas på som helhet. Mer eller mindre analogt sound spelar mindre roll för mig. Riktigt bra musik kan ju beröra på andra sätt än själva ljudet.
Att sjunka ner i en fåtölj i en timme tillsammans med en favoritCD är  något av den bästa resa man kan göra "


En vinyl som jag inte köpt om som CD är Lennon och Onos Two Virgins.
Jag har kvar min skivspelare men det var länge sen jag la på någon vinyl. Hoppas på att drivremmen inte torkat ihop utifall man skulle vilja uppleva knaster och sidbyte igen.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
"första kloka kommentarerna" tycker du ja, men tråden handlar egentligen inte om vem som tycker vad för där kommer vi alltid vara oense, speciellt när sådana som du herr roennlund försöker ta över med just sådana nedvärderande ordalag som du nyss gjorde här, tar du mp3 kritiken personligt eller?

Nej skärpning nu, ni som inte kan hålla detta på en sansad nivå ber jag ödmjukast tjafsa på annat håll, man kan tycka att vinyl låter skit likaväl som att man kan tycka att mp3 bevisligen ÄR skit men spara på lallandet med sådana fåniga uttryck som "elitistiskt dravel" osv för det enda du gör i detta läget är att segregera "vi och dom" och ytterligare få oss rävar (och en del yngre som tur är) som fattar att inse att mp3 försvararna måste var helt puckade i huvet när dom kommer med sånt skitsnack...

Läs första inlägget!

Förlåt, jag flippade lite.... ber om ursäkt för trådkapning och okvädesord!

//david


"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...speciellt när sådana som du herr roennlund försöker ta över med just sådana nedvärderande ordalag som du nyss gjorde här, tar du mp3 kritiken personligt eller?

...ni som inte kan hålla detta på en sansad nivå ber jag ödmjukast tjafsa på annat håll...
...man kan tycka att vinyl låter skit likaväl som att man kan tycka att mp3 bevisligen ÄR skit...

...spara på lallandet med sådana fåniga uttryck som "elitistiskt dravel" osv för det enda du gör i detta läget är att segregera "vi och dom" och ytterligare få oss rävar (och en del yngre som tur är) som fattar att inse att mp3 försvararna måste var helt puckade i huvet när dom kommer med sånt skitsnack...

Jag lyssnade på en gammal intervju med en synnerligen sansad Frank Zappa nyss, där han kommenterar begränsningen med vinylskivornas innersta spår:

[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/Zappa_interview_BongoFury_partOfPart_4_mono.mp3[/mp3]

Det vore olyckligt om man, då man tillverkar CD-skivor använder den master som ursprungligen är skapad och anpassad för de (som Frank Zappa nämner) fysiska problem som är kopplade till en vinylskiva.
« Senast ändrad: 18.12.2008, 17:17:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
MaxB---synnerligen sansad??? har han väl alltid varit i mina ögon den gode FZ!

Jag måste dock fråga mig uti var relevansen ligger i ett sådant inlägg som detta av MaxB, FZ berättar om fördelarna med att spela live framför de fysiska begränsningar som vinylmediet innebär och speciellt mot slutet på var sida där landen krymper ihop som vi alla vet.
Att sedan prata om olycka i mastering från original...etc etc :wacko: är väl rätt fundamentalt och egentligen ingen som gör eller gjort...

Det som hände i utvecklingen under framförallt 80-talet och ett par år innan han tyvärr gick bort och som FZ med tekniker var ruskigt duktiga på är ett annat kapitel som jag gärna diskuterar, dom vinylskivorna är än idag oöverträffade vad gäller både dynamik och perfekt mastrade in house dvs själva, han skickade vanligtvis sin hustekniker med språng till the cutter och sedan tillbaks för att godkänna lacken vilket kunde ske ett par tre ggr innan han var nöjd, kontroll och inget jams!

Jag har för mig att denna trådens skapare efterlyste hur många på k-rummet som lyssnar på vinyl någorlunda aktivt, att det debatteras lite omkring detta har han nog inget emot, men att se ständigt nya inlägg från vinyl-belackare är en annan sak, see the point?!?

 B)


Aettan

  • Gäst
Jag skiter totalt i om det så står Mpö när det gäller formatet, det ska vara live eller second best i alla fall anges att det är experimentellt om produktionen inte går att leverera live. För övrigt så lyssnar jag bara på amatörmusik (som låter som amatör musik) på nätet nu för tiden det är i dom leden det känns äkta, resten låter som om det kom från samma fabrik oavsett gengre. Det som har varit det var då det nu ska vi framåt men inte med det där jäkla moderna produktionsidealet och soundet som råder nu och sen några år tillbaka. Det är läge att dumpa klippa och klistra och så länge vi inte tar den här nya tekniken ett steg till eller i alla fall använder konstnärligt och inte tekniskt så är nog i mina öron ändå vinyl formatet mest ärligt. Om det låter bäst eller ej det får ni träta om själva.

Som svar på frågan så tror jag att jag la på en vinyl för fyra år sedan eller nåt men å andra sidan så lyssnar jag bara på CD om jag gillar låten och det är det enda formatet jag har den på.

Så det är kort sagt er och andra nätpolare som jag lyssnar på nu för tiden.


asti

  • Gäst
Lyssnar inte på vinylskivor längre, gav dom till min son för ett tiotal år sedan. Tror det mesta som gäller detta är ren nostalgi, när man drömmer sig tillbaka till ungdomstidens högtidsstunder när man samlat ihop tillräckligt med veckopengar för att kunna köpa Rubber Soul eller The Freewheelin'.  :wub: Hade en avancerad skivspelare (Transcriptor) lite längre fram, som min fru tyckte såg otäck ut,  :D ,men det var ändå mycket strul med dåligt centrerade skivor, repor, ojämnheter eller drivremmar som krånglade eller pickup-nålar som förstördes! Kan hålla med om att konvoluten var snyggare, men det mesta av den musik jag lyssnar på tycker jag låter klart bättre med en bra CD-spelare. Det svåra idag tycker jag är att hitta spännande, bra musik i det otroliga utbud som finns. Bortsett från all bra musik som finns här på KR förstås!  :)
Nuförtiden lyssnar jag mest på min tinnitus, min fru och min CD-spelare i nu nämnd ordning! :D


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hej forumister, jag vill av olika skäl kartlägga antalet LP-lyssnare härinne för att i debatter/uträkningar på annat håll påvisa intresset för att Vinylen inte är död, tvärtom!!!

Ni som känner att ni vill bidra med era "underskrifter" behöver alltså bara svara på i tråden så lägger jag till/listar varje person i detta första inlägg, det finns fler än jag som har planer på att pressa vinyl nästa år, om än inte i så värst stora serier men ändå, dels för bevarandet (vinyl kommer sannolikt att hålla 100-200 år längre än cd etc) och dels för de som har behållit fattningen och inser värdet av att lyssna på en god LP på en god spelare!

KOM IGEN:
 B)

1.Lee
2.Karl
3.Dividend
4.Idf
5.concealed
6.harju
7.hägge@clonework
8.Vallhagen
9.martinm
10.neriks
11.david.roennlund (på dispens)  ;)
12.flintan
13.Iken
14.Dr.Müller
15.Violiner
16-android
17.Leif
18.Chromawoods
19.IKEN
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.

''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad AddeE

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hej!
Klart att jag lyssnar på vinyl om jag själv får välja, och det får jag.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej forumister, jag vill av olika skäl kartlägga antalet LP-lyssnare härinne för att i debatter/uträkningar på annat håll påvisa intresset för att Vinylen inte är död, tvärtom!!!

Ni som känner att ni vill bidra med era "underskrifter" behöver alltså bara svara på i tråden så lägger jag till/listar varje person i detta första inlägg, det finns fler än jag som har planer på att pressa vinyl nästa år, om än inte i så värst stora serier men ändå, dels för bevarandet (vinyl kommer sannolikt att hålla 100-200 år längre än cd etc) och dels för de som har behållit fattningen och inser värdet av att lyssna på en god LP på en god spelare!

KOM IGEN:
 B)

1.Lee
2.Karl
3.Dividend
4.Idf
5.concealed
6.harju
7.hägge@clonework
8.Vallhagen
9.martinm
10.neriks
11.david.roennlund (på dispens)  ;)
12.flintan
13.Iken
14.Dr.Müller
15.Violiner
16-android
17.Leif
18.Chromawoods
19.AddeE
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.


19 pers utav hur många medlemmar ? det säger mycket (om inte allt)...tror de flesta sett denna tråd nu och räknar inte med fler vinylvänner på detta forum, tack ni som varit med och deltagit!
God Jul


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det säger inte ett dugg tyvärr.

Antalet inloggade varje dag stämmer ganska illa överens med antalet poster här.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för den härliga kommentaren Wernis :)

Jo, jag tycker liksom faktiskt att vinyl är bra. :) Det är kul liksom, och de är svarta medan CD är regnbågsaktig och konstig :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Har ingen spelare nu men lyssnar på vinyl annars. Ja nu var  länge sen men blir en spelare senare igen. Har ju plattor som inte går att få tag på som CD.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tack för den härliga kommentaren Wernis :)

Jo, jag tycker liksom faktiskt att vinyl är bra. :) Det är kul liksom, och de är svarta medan CD är regnbågsaktig och konstig :)

Köpte en platta på 80-talet som var röd. Det tyckte jag då var skithäftigt i motsats till andra svarta. B)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Jag köper enbart vinyl nuförtiden. Enda undantaget är om det är någon kompis/bekants band som har släppt ngt på CD. Dock känns det tråkigt att lägga pengar på en CD-skiva då jag är helt säker på att detta medium endast kommer att vara en parantes i teknikutvecklingen, medan vinyl känns mer bestående.

Jag "upptäckte" faktiskt vinyl för lite mer än ett år sedan, så jag har ingen gedigen samling eller så.
Man hade ju hört folk säga att ljudet var så mycket bättre på vinyl osv, och jag trodde att det mest var ljudfjolleri.
Sen minns jag dock när jag verkligen satt mig ner och lyssnade på min första vinyl och hörde hur underbart det lät. Det var främst värmen och de små skavankerna (knaster osv) som jag föll för. Sen ger jag mig inte in i diskussionen digitalt vs. analogt då jag inte har några sakliga kunskaper. Jag går enbart på min subjektiva bedömning och skiter fullständigt i frekvensomfång och bitdjup!  ;)

Sen lyssnar jag på musiken på ett helt annat sätt med vinyl, mer uppmärksamt. Det är väldigt sällan som jag hoppar mellan låtarna, utan lyssnar från start till slut...dvs det som artisten/gruppen hade för avsikt med skivan i form av låtordning osv.

Vi har även som avsikt att släppa vår debut-platta på vinyl, oavsett om vi får bekosta det själva eller får uppbackning av ett bolag.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tack för den härliga kommentaren Wernis :)

Jo, jag tycker liksom faktiskt att vinyl är bra. :) Det är kul liksom, och de är svarta medan CD är regnbågsaktig och konstig :)

Köpte en platta på 80-talet som var röd. Det tyckte jag då var skithäftigt i motsats till andra svarta. B)

Ball! Hade en platta med Grus i dojan som var spygrön med svarta fläckar på.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jaha, skall vi packa in oss i den här gamla tråden nu när den andra fullständigt ballat ur?  :huh:

Jag går enbart på min subjektiva bedömning och skiter fullständigt i frekvensomfång och bitdjup!  ;)

Det gör jag också men är tacksam för att de som fixat till plattan inte har gjort det...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ni köper enbart vinyl....? Är inte alla skivaffärer igenbommade? Måste medge att detta är intressant.

Och om man säger att cd är digitalt o vinyl analogt, hur analogt är vinyl-LPn egentligen om det från början är inspelat med tex Cubase? Jag antar att inte värst många av de nya vinylerna är inspelade med typ Studer 24-kanalsbandare o sen mixade till tvåspårstejp innan graveringen? Kan man om inte så är fallet kalla vinylskivan en analog inspelning?

By the way finns det en studio här i närheten med Studer 24 kanalare, POL-studion. Han spelar in antingen på tejp eller i datorn.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har en hel tvättkorg med gamla vinyl och säkert en tre-fyra grammofoner och ingen funkar - jo en gammal 78-varvare som man vevar igång men det var ju inte direkt pop-alster för den.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Herr Nilsson, det finns fortfarande öppna skivaffärer med både cd och vinyl, här och utomlands, ut och se dig omkring lite nu va...

Om en produktion är inspelad på rullbandare eller pc/mac med cubase och graverad på vinyl så är den hursomhelst analog i slutändan, det finns liksom inga 1:or och 0:or i ett graververk för vinyl, dessutom har det sedan några år varit och förblir alltmer en trend att lägga tracking på rullband för att sedan dumpa in det i datorn om inte annat så för renderingen till cd master, inget nytt och dessutom ett arbetssätt som jag förespråkade till många kända teknikers förvåning när datorn var ung och som tydligen blivit alltmer anammat när folk fattade fördelarna*
(man blir aldrig profet i sitt eget hemland...)

Utvecklingen går i cirklar liksom trenderna, när digitaltekniken först kom så sprang 99% av alla med i den galoppen, Sony's enorma digitalbandare på 80-talet osv, nu kom det emellertid fram att de flesta dom lät skit i omvandlingen och att det bara var en av deras modeller som funkade bättre ljudmässigt än analoga bandare, minns inte namnet på den men Frank Zappa har skrivit om detta i sina memoarer, han var en kräsen jävel som inte godtog vadsomhelst och i fallet med lacquer etc så fick teknikern springa många gånger till graveringen hos den ende i LA som kunde detta tillfredställande tills Frank blev helt nöjd då det var en färskvara och ytterst avgörande för hur vinylen skulle låta osv.

Dom flesta av er som har vissa av dessa rabiata hets-tendenser emot vinyl (rädsla  :P ) har aldrig hört en riktigt god pressning med kanonmusik i rätt sammanhang det är ju helt solkart, jag varken vill eller kan försöka övertyga er om att cd eller vinyl är bättre/sämre det handlar inte om det, bara att jag vet hur bra det kan låta och det räcker gott och väl för mig, klart roligare och mer levande upplevelse än cd hursomhelst...

 ;)
« Senast ändrad: 24.02.2011, 10:19:02 by Mr Artrock »


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
För typ fem sex år sen gjorde jag en demo-cd med några av mina backingtraxlåtar, gamla digitalportainspelningar med hårt kallt ljud. Körde in dessa i POL-studions 24 kanals Studer, och la sen dit sång o sologitarr. Det märkliga var att även backtracken efteråt blev betydligt varmare i ljudet, detta berodde absolut på tejpen enligt Peo som har studion.
Skaffade senare en tvåspårs Revox B77 för att göra egna mastrar på, men tyvärr lät det märkbart sämre än det heldigitala, så jag skeppade iväg Revoxen. Är sugen ändå att skaffa en igen.  B)

Fast om det en gång varit digitalt så blir väl det digitalt taggiga kvar på vinylen? Bra vinyl återger ju allt exakt? Alltså måste det vara tejp på tejp innan vinylen om det ska vara äkta. Egentligen. Och inga pluggar o skit. Bara mikrofoner o preampar.
« Senast ändrad: 24.02.2011, 12:00:47 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Dom flesta av er som har vissa av dessa rabiata hets-tendenser emot vinyl (rädsla  :P ) har aldrig hört en riktigt god pressning med kanonmusik i rätt sammanhang det är ju helt solkart, jag varken vill eller kan försöka övertyga er om att cd eller vinyl är bättre/sämre det handlar inte om det, bara att jag vet hur bra det kan låta och det räcker gott och väl för mig, klart roligare och mer levande upplevelse än cd hursomhelst...

+1

Har mängder av samma upplevelse staplade på mig genom livet :P

Jag försöker inte heller övertyga CD-folket om att vinyl är bäst, och inte mp3-folket eller kassetbandsfolket heller, när jag säger "ni vet inte vad ni snackar om!" :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Spelar egentligen ingen roll om man lyckas övertala "CD-folket" eller ej, för med tiden kommer diskussionen CD vs. vinyl vara inaktuell. CDn som medium kommer att försvinna då den inte har några direkt kvalitetsmässiga/praktiska fördelar gentemot "filer på datorn" (om det nu må vara wave, mp3 osv). Dock kommer man inte ifrån det faktum att det alltid kommer att finnas ett önskemål att få en fysisk produkt när man betalar för musiken, något man kan hålla i och kalla sitt eget. Och enligt min vetskap pågår ingen utveckling av ett fysiskt substitut för CD-skivan, utan skiv- och teknikindustrin satsar mer på nerladdning.

Därför kommer försäljningen av CD-skivor att fortsätta neråt medan försäljningen av vinyl följer sin uppåtgående trend.

Vem vet, jag kan ha fel, men detta är vad jag siar om framtiden iaf.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Dock kommer man inte ifrån det faktum att det alltid kommer att finnas ett önskemål att få en fysisk produkt när man betalar för musiken, något man kan hålla i och kalla sitt eget. Och enligt min vetskap pågår ingen utveckling av ett fysiskt substitut för CD-skivan, utan skiv- och teknikindustrin satsar mer på nerladdning.
Precis. Dom satsar på nerladdning eftersom det är det som alla vill ha.

(Alla i detta fallet är lika sant som att det alltid kommer att finnas ett önskemål om en fysisk produkt)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tack och lov för vinylens renässans och uppgång trots alla evinnerliga belackares definitiva dödsdomar år efter år (jag menar branschfolk i allmänhet), det är rätt kul egentligen och det gäller förresten en mängd andra saker i denna värld...dom som gapar högst och på utstuderat ångvälts-bessewisser-manér med myndig och i viss mån sarkastiskt nedslående ton säger till dig att det är på följande vis, så eller så men absolut inte så, religion, politik, spådom, prognoser av allehanda slag osv osv osv, dom har fan alltid fel i slutändan till 99.9% men då finns dom liksom inte kvar på plats för att få stå till svars eller hittar smidiga utgångar och nya tjänster eller positioner och folk som håller dom om ryggen, hoppsan snart blir det här alldeles för djupt och jag har inte ens smuttat på vinet ännu... :ph34r:

http://www.baynews9.com/article/news/2010/august/137521/Vinyl-records-are-coming-back-into-style

http://www.democratandchronicle.com/article/20110209/BUSINESS/102090344/Vinyl-gets-back-groove-customers-area-shop

http://www.nytimes.com/2010/08/08/arts/music/08jazz.html

und so weiter  :P :P :P



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
MikaelE:


Riktig iakttagelse. Jag föredrar ju spotify /mp3 /nätradio också ibland, när jag sitter vid datorn och jobbar exempelvis. Lättare och bekvämare.

Men när jag vill ligga ner och *lyssna* så är det LP som gäller. Det är som meditation. :D

Konvoluten brukar jag inte titta i så noga. Slutade nog med det när CDn kom (Var väl 14 år eller så). Ännu en nackdel ;)
« Senast ändrad: 24.02.2011, 18:11:05 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Och om man säger att cd är digitalt o vinyl analogt, hur analogt är vinyl-LPn egentligen om det från början är inspelat med tex Cubase? Jag antar att inte värst många av de nya vinylerna är inspelade med typ Studer 24-kanalsbandare o sen mixade till tvåspårstejp innan graveringen? Kan man om inte så är fallet kalla vinylskivan en analog inspelning?

Good point!

Jag får faktiskt lite värme från mina gamla vinylskivor nu när det är så jäkla kallt och veden är slut...  -_- :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
CD är trist, mp3 ännu tristare och vinyl är fortfarande kung!


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Det heter inte vinyl..  LP-skiva heter det.   -_-
Jag har min grammofon o mina gamla LP-skivor i sovrummet.
Det är såå behagligt att spela t. ex Randy Newmans 'Little Criminals' från 1976
med lite knaster o allt innan man somnar..   ^_^
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Mina gamla vinylskivor har förpassats till kartonger ute i förrådet - och varken de eller någon av grammofonerna tillåts komma in i huset förrän det är dags att börja spela in dem på en NAS.
Jag har hittills inte hört någon enda vinylskiva som har låtit bättre på vinyl än på CD - och dessutom är vinylskivorna onödogt stora och klumpiga, så vinyl är totalt ointressant för mig.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Claes, exakt samma kommentar känner jag igen från tidigare och från dig, minns inte om det var i denna vinyltråd eller någon annan...MEN,
LP-skivor är inte stora och klumpiga dom är vackra, CD-skivor är små och gjorda för att gå sönder + att man behöver läsglasögon +3 för att kunna se vad som står i minatyrformatet i booklets osv om vi skall tala praktiska/utseendemässiga detaljer, ska vi prata ljudmässiga detaljer så kunde en bra anläggning och en bra pressad LP skiva/vinyl återge upp till 50 khz utan alla digitala nackdelar, knaster eller icke knaster, jag ville bara säga detta för de som fortfarande inte vet eller missat detta, jag och några till här har haft förmånen att få uppleva sådant välljud och den CD'n existerar tyvärr inte som skulle kunna låta lika bra som en välsvarvad grammofonskiva i rätt ögonblick!
Här har vi nu många som protesterar direkt och börjar käbbla om bitdjup osv men se sådant tillhör digitalvärlden hur exakt och bra den än verkar så är det enbart begränsande termer...att argumentera om detta går inte man måste alltså förstå och känna skillnaden med öronen/sinnena*


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Visst e vinylen trevligare på många sätt. Större och finare konvolut. Vackrare än en CD helt klart och mer vördnadsfyllt att lägga på en LP på skivtallriken än att trycka in en CD i spelaren. Men när det kommer till att ljudet skulle låta bättre i våra öron så e det i mångt och mycket en placeboeffekt. När jag tar denna välpressade vinyl och spelar den på en bra spelare genom en bra stärkare, plockar ut ljudet från en digital utgång, bränner på CD och sen låter valfri audiofil göra ett AB test på originalvinylen och CD kopian genom samma utmärkta förstärkare och lådor/lurar. Dvs jag skiftar ingångsväljaren mellan phono och CD/Aux så gissar man rätt c:a 50% av gångerna, ibland mer ibland mindre, men det brukar alltid ligga där runt fifty fifty på 100 AB-lyssningar/person.

Detta är helt ovetenskapliga siffror från ett nöje jag hade förr, att låta försökskaniner jämföra vinyl/cd, mp3/wave.

I detta test vet alltså inte lyssnaren om han lyssnar på vinylen eller CD:n, utan får svaret och kan själv verifiera efter varje sample. Dock kan jag ju tänka mig att man kanske upplever det som bättre när man vet om att man lyssnar på vinyl. Då är det fler sinnen och känslor än hörseln som får medverka, såsom syn, lukt, känsel, nostalgi, vördnad mm som kanske kan förhöja hela lyssningsupllevelsen.

(kan säga att jag fick samma resultat på wave och mp3, om mp3:an var gjord i högsta kvalitét)
« Senast ändrad: 31.03.2011, 03:05:51 by jonnerstone »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Visst e vinylen trevligare på många sätt. Större och finare konvolut. Vackrare än en CD helt klart och mer vördnadsfyllt att lägga på en LP på skivtallriken än att trycka in en CD i spelaren. Men när det kommer till att ljudet skulle låta bättre i våra öron så e det i mångt och mycket en placeboeffekt. När jag tar denna välpressade vinyl och spelar den på en bra spelare genom en bra stärkare, plockar ut ljudet från en digital utgång, bränner på CD och sen låter valfri audiofil göra ett AB test på originalvinylen och CD kopian genom samma utmärkta förstärkare och lådor/lurar. Dvs jag skiftar ingångsväljaren mellan phono och CD/Aux så gissar man rätt c:a 50% av gångerna, ibland mer ibland mindre, men det brukar alltid ligga där runt fifty fifty på 100 AB-lyssningar/person.

Detta är helt ovetenskapliga siffror från ett nöje jag hade förr, att låta försökskaniner jämföra vinyl/cd, mp3/wave.

I detta test vet alltså inte lyssnaren om han lyssnar på vinylen eller CD:n, utan får svaret och kan själv verifiera efter varje sample. Dock kan jag ju tänka mig att man kanske upplever det som bättre när man vet om att man lyssnar på vinyl. Då är det fler sinnen och känslor än hörseln som får medverka, såsom syn, lukt, känsel, nostalgi, vördnad mm som kanske kan förhöja hela lyssningsupllevelsen.

(kan säga att jag fick samma resultat på wave och mp3, om mp3:an var gjord i högsta kvalitét)

Intressant läsning! Men slutsatsen att skillnaden är placebo håller jag inte med om. Däremot stöder det tesen
att digitaltekniken 44/16 återpeglar verkligheten på tillräckligt noggrant sätt. Man hör inte skillnaden på en vinylskiva och en samplad variant av densamma.

Testen säger ingenting om tesen att vinyl tillför något. Då skulle man behöva göra motsatt operation - att spela in ljudet från en CD på vinyl och jämföra. Skulle man göra det tror jag att en blindtest visar att vinylen har tillfört något. Sedan kan man debattera i det oändliga om det tillförda är positivt eller negativt.
DON'T PANIC