Kontrollrummet

Dividend - The Seraph Fell From Grace

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hmm, du har nog rätt, det var länge sedan...  jag har väl blivit lite bekväm, för det är ju "jäkligt bra jobbat" hela tiden. Dock har du en poäng, man skall ALDRIG ta beröm för givet, man skall berömma och inte tror att det är underförstått.

:-)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hmm, du har nog rätt, det var länge sedan...  jag har väl blivit lite bekväm, för det är ju "jäkligt bra jobbat" hela tiden. Dock har du en poäng, man skall ALDRIG ta beröm för givet, man skall berömma och inte tror att det är underförstått.

:-)

Ärlighet varar längst! Dina recensioner VET jag är ärliga, de är för intrikata och stör nåt så nämner du det

Jag har ju fått "dåliga" recensioner av dig på 3-4 tillfällen.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat igenom hela och jag måste säga att jag känner mig en aning kluven. Å ena sidan så gillar jag kompositionen starkt. Det är precis "rätt" toner/harmonier för att få igång mina känslor. Å andra sidan så bryts illusionen av att det inte låter äkta. Jag skulle verkligen vilja höra hela detta stycke med lite tyngre samplingsbibliotek bakom. Stråkar och körer.. jag kommer in i känslan men så låter det synthigt och så väcks jag liksom upp lite grann. Jag förstår att detta är något som är svårt att åtgärda (kostar pengar och så) men du har ju talang för det här så du borde verkligen på sikt försöka skaffa ännu bättre grejer att jobba med.

Nåväl, det finns ju alltid saker att göra för att kunna förbättra det man redan har. Jag tror att jag hakar upp mig på samma del av stråkarna som övriga i tråden. Det är något med hur de spelar som späder på den syntiga känslan. Något med hur de låter lite halv staccato istället för riktigt legato i fraserna. Ibland blir det tydligare och i bland mindre tydligt men det ligger där ganska mycket. Om du får till dem ordentligt legato och gör staccato ännu tydligare där det skall vara det så tror jag att det syntiga kan motverkas en hel del.
Det hade varit mäktigt om körerna kunde sjunga ord istället för bara ahh-ohh. Jag antar att du inte har det där körbiblioteket där det medföljde en editor där man skrev in ord? Det hade varit mäktigt till tusen!

Nu låter jag kanske onödigt gnällig men det är alltid lättare att fokusera på det negativa. Som sagt, kompositionen är det inget fel på.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack stolle. Tack för ditt långa inlägg.

Jag tänker inte skaffa hem mer mäktiga grejer... Jag tänker nån gång försöka få det spelat med riktig orkester (kanske itne just den här men)

Detta är bara en preview ;)


Ang stråkarna kan det vara nåt med minnes brist, osäker. För jag fattar inte vad ni menar nån av er  :unsure: De låter som de skall tycker jag...  :wacko:


Tack!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
ja du. . .

Du skapar musik dividend... Du har en otrolig fantasi i din alster. Nästan lite... Äventyr... Lite.. Fantasy....
Skriver medans jag lyssnar och nu har jag kommit till kören. NEJ NEJ NEJ! ! !
När dom kommer in faller hela känslan i golvet som en halvstekt pannkaka. Slopa. eller skaffa bättre körer. Eller jobba med dom du har så att dom får bättre känsla.

jag gillar alla låtar du gör där din fulla kines inte är med. hehe

Vad dom andra har sagt om korta toner håller jag INTE med. Jag gillar dom korta tonerna. Det blir snyggt på det vis.

Väldigt fint stycke lite mer än halvägs ut i låten.

Jag hör att du har utvecklats åt alla håll. Detta är vuxet. Du mixar och mastrar bättre. Du använder ljud som går ihop bättre. (utan kören då)


Ett mycket mäktigt mattematisk symfonisk mästarstycke från våran symfoni mästare...


Edit: Nej, inget jävla talande från din sida i låten. Tack ;)  :ph34r:


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat på detta stycke för säkert femte gången.
Du nämnde kontrapunkt om detta-inte vet jag , men tycker att det finns ett bärande motiv i detta.

Vid 1:22 kommer detta tema in väldigt starkt, med fagotten, tjusigt sen med körer, rentav himmelskt. Körerna låter f.ö lite gregorianska ibland, passar ju in, med tanke på ditt monofona tema (heter det så? Motsats till polyfon?)

Pukor...you love it..men jag skulle önska lite mer sensitivt där, rent generellt ;)

Stråkarna från 3:20 och framåt...mycket vackra och håller ihop hela stycket.

Från 4:58...en sån underbar final...bravo :P

Just love this, den innehåller både ris & ros i sin helhet :D

/Marr

« Senast ändrad: 17.12.2008, 07:03:16 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Okej, here we go.  :)

Intressant komposition och mestadels väldigt härliga harmonier. Bra Per.

Introt e skönt men den spontona bastrumma-slagen kändes inte som de passade in, de störde mer än de gav effekt, mindre volym hade iallafall gjort susen, gäller genom hela låten. Jag gillar speciellt partiet med fagotten, känns genomtänkt och så gillar jag det instrumentet väldigt mycket. :D Jobbet med horn-stämmorna samtidigt som stråkarna var bra. Körerna var för höga.

Jag förstår vad andra menar med synthaktiga stråkar, vissa ställen e inte lika bra som andra, men detta är enligt mig det svåraste när man producerar orkestermusik med midi o samplingar. Få det låta realistiskt tar mycket tid, kunskap o erfarenhet, själv har jag lååångt kvar på denna delen. Helst skulle man spelat något stråkinstrument själv för att lättare förstå vad man kan göra för att få verkligare resultat. Men detta var rätt bra ändå och din fantasifulla komposition göra att man inte tänker så mycket på det. Din musik är intressantare än produktionen med andra ord. :) För din stil är ju som förr sagt väldigt unik.

Allt gott o god Jul.

/Memphis


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
ja du. . .

Du skapar musik dividend... Du har en otrolig fantasi i din alster. Nästan lite... Äventyr... Lite.. Fantasy....


Tack :)

Citera

Skriver medans jag lyssnar och nu har jag kommit till kören. NEJ NEJ NEJ! ! !
När dom kommer in faller hela känslan i golvet som en halvstekt pannkaka. Slopa. eller skaffa bättre körer. Eller jobba med dom du har så att dom får bättre känsla.

jag gillar alla låtar du gör där din fulla kines inte är med. hehe


 :lol: :lol: :lol: :lol:  Ja han dröjer nog tills jag har ett bra tal att ge honom :D

Citera

Vad dom andra har sagt om korta toner håller jag INTE med. Jag gillar dom korta tonerna. Det blir snyggt på det vis.

Väldigt fint stycke lite mer än halvägs ut i låten.

Jag hör att du har utvecklats åt alla håll. Detta är vuxet. Du mixar och mastrar bättre. Du använder ljud som går ihop bättre. (utan kören då)


TACK!!! Kenneth skönt att du hör en utveckling :)

Kören är ju grym. Förstår inte din kritik... Ingen annan har klagat.. ;)

Citera
Ett mycket mäktigt mattematisk symfonisk mästarstycke från våran symfoni mästare...

Edit: Nej, inget jävla talande från din sida i låten. Tack ;)  :ph34r:

Nej det blir nog inget tal från min sida... Men vem vet om den fulle kinesen talar lite sporadiskt här och var i en senare version ;)

TACK för lyssning och feed!
« Senast ändrad: 17.12.2008, 23:30:17 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat på detta stycke för säkert femte gången.
Du nämnde kontrapunkt om detta-inte vet jag , men tycker att det finns ett bärande motiv i detta.

Vid 1:22 kommer detta tema in väldigt starkt, med fagotten, tjusigt sen med körer, rentav himmelskt. Körerna låter f.ö lite gregorianska ibland, passar ju in, med tanke på ditt monofona tema (heter det så? Motsats till polyfon?)

Vi tar det över msn! :) (poly och mono)

Citera
Pukor...you love it..men jag skulle önska lite mer sensitivt där, rent generellt ;)

ja, det är nog för mycket pukeri på sina ställen. Sensitivare. Alldeles korrekt.


Citera
Stråkarna från 3:20 och framåt...mycket vackra och håller ihop hela stycket.

Från 4:58...en sån underbar final...bravo :P

Just love this, den innehåller både ris & ros i sin helhet :D


Tack för lyssningen, och positiv feed :) (mestadels)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Okej, here we go.  :)

Intressant komposition och mestadels väldigt härliga harmonier. Bra Per.

Introt e skönt men den spontona bastrumma-slagen kändes inte som de passade in, de störde mer än de gav effekt, mindre volym hade iallafall gjort susen, gäller genom hela låten. Jag gillar speciellt partiet med fagotten, känns genomtänkt och så gillar jag det instrumentet väldigt mycket. :D Jobbet med horn-stämmorna samtidigt som stråkarna var bra. Körerna var för höga.

Dina åsikter är noterade. (Och det ligger säkert något i det mesta ;)

Citera

Jag förstår vad andra menar med synthaktiga stråkar, vissa ställen e inte lika bra som andra, men detta är enligt mig det svåraste när man producerar orkestermusik med midi o samplingar. Få det låta realistiskt tar mycket tid, kunskap o erfarenhet, själv har jag lååångt kvar på denna delen. Helst skulle man spelat något stråkinstrument själv för att lättare förstå vad man kan göra för att få verkligare resultat. Men detta var rätt bra ändå och din fantasifulla komposition göra att man inte tänker så mycket på det. Din musik är intressantare än produktionen med andra ord. :) För din stil är ju som förr sagt väldigt unik.
 

Tack för bästa feeden i hela tråden :D (Eftersom du förklarade vad folk menade ;)

Min justering av velocity var, ärligt talat, ibland lite av ett hafsverk, för det är så JÄKLA tråkigt :D 
Men lägger kanske lite mer tid på det om jag orkar ladda projektet igen. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Et intressant klassiskt stycke. Det är inte ett harmoniskt stycke helt igenom utan jag upplever mycket riktigt att det dras åt olika håll - fram och tillbaka - av olika röster och instrument. Det gör stycket levande, lite farligt och väldigt speciellt.

Tonerna fungerar bra nu, hör inte några korta toner som vid min tidigare lyssning.
Här finns nu också slagverk som skapar en mäktighet i stycket.

Är slutet verkligen slutet eller fortsätter det? Jag är nyfiken. Om det är slut här, önskar jag att det skulle vara några lugna sekunder till med en väldigt avslappnad kör så att man, så att säga hinner förstå, i lugn och ro att nu är det snart är slut. Annars kommer slutet lite plötsligt mitt i spänningen. Det här är bara en ide som dök upp i mitt huvud, kanske inte alls ska vara så...

God krävande musik - av Dividend
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
coolt! Sån här musik vill jag också kunna göra!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
MacTS: Tack, för lyssning, och att du gillade det! :)


Et intressant klassiskt stycke. Det är inte ett harmoniskt stycke helt igenom utan jag upplever mycket riktigt att det dras åt olika håll - fram och tillbaka - av olika röster och instrument. Det gör stycket levande, lite farligt och väldigt speciellt.

Tack! Sanningen är väl att det inte är (wien-)klassicism eller barock eller nåt sånt, mer musikalmusik eller... nåt. :D

Jag måste plugga (mycket) mer för att skriva "klassisk" musik, men så länge får ni hålla till godo med det jag presterar för tillfället :)

Citera

Tonerna fungerar bra nu, hör inte några korta toner som vid min tidigare lyssning.
Här finns nu också slagverk som skapar en mäktighet i stycket.

Är slutet verkligen slutet eller fortsätter det? Jag är nyfiken. Om det är slut här, önskar jag att det skulle vara några lugna sekunder till med en väldigt avslappnad kör så att man, så att säga hinner förstå, i lugn och ro att nu är det snart är slut. Annars kommer slutet lite plötsligt mitt i spänningen. Det här är bara en ide som dök upp i mitt huvud, kanske inte alls ska vara så...

jag funderar smått på en fortsättning :)

[/quote]

God krävande musik - av Dividend

[/quote]

TACK!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, du Dividend, rent kompositionsmässigt är det få som slår dig på fingrarna. Och absolut ingen hittar så bra titlar på verken som du. Du leker med intrikata teman, orkestrering och stämningseffekter så det står härliga till. Jag som gillar melodier hittar en liten trevlig melodi vid 215s som är min favorit. Men tekniken vid framförandet är inte bra. Jag menar förmågan att få lyssnaren att uppleva att det finns en riktig orkester här. Jag har hört flera exempel här på forumet där man har fått EWQL att låta underbart äkta, så jag håller inte med Stolle att bristerna ligger i orkesterbiblioteket.

Jag reagerar på en del grejer som nästan varandes nybörjarmisstag eller i af väldigt slarviga. Tycker t ex att din stråkföring här låter sämre, det låter kvantiserat som om man har kört ett notblad rakt av till MIDI. Oboen låter bra tills den helt plötsligt gör en så snabbt arpeggio så att det låter som ett klaviatur, och skumma volymhopp som vid 100s. Pukorna och övrigt slagverk ger en riktig domedagskänsla, men de är ju inte i takt! Körerna funkar riktig bra där de sjunger långa utdragna toner, men inte kan väl någon tycka att de låter bra på slutet?

Kanske gnäller jag bara för att konkurrensen hårdnat, inte för att du har blivit "sämre" men jag skriver inte detta för att trycka ner dig eller vara elak. Jag tycker bara att du skall utveckla din teknik. Att köra med ryggdunkningar endast utvecklar inte. Jag vill inte ha sådan "kritik" iaf. :)



DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, du Dividend, rent kompositionsmässigt är det få som slår dig på fingrarna. Och absolut ingen hittar så bra titlar på verken som du. Du leker med intrikata teman, orkestrering och stämningseffekter så det står härliga till. Jag som gillar melodier hittar en liten trevlig melodi vid 215s som är min favorit. Men tekniken vid framförandet är inte bra. Jag menar förmågan att få lyssnaren att uppleva att det finns en riktig orkester här. Jag har hört flera exempel här på forumet där man har fått EWQL att låta underbart äkta, så jag håller inte med Stolle att bristerna ligger i orkesterbiblioteket.

Det ligger en hel del i det du skriver.

Citera
Jag reagerar på en del grejer som nästan varandes nybörjarmisstag eller i af väldigt slarviga. Tycker t ex att din stråkföring här låter sämre, det låter kvantiserat som om man har kört ett notblad rakt av till MIDI.

Sanningen är att det var ett hafsigt justerande av midi-volymen på denna. Anledning? Vet inte, för tillfället týckte jag det kändes tråkigt att göra. Fullt berättigad kritik!

Citera
Oboen låter bra tills den helt plötsligt gör en så snabbt arpeggio så att det låter som ett klaviatur, och skumma volymhopp som vid 100s. Pukorna och övrigt slagverk ger en riktig domedagskänsla, men de är ju inte i takt! Körerna funkar riktig bra där de sjunger långa utdragna toner, men inte kan väl någon tycka att de låter bra på slutet?

Iofs är det en fagott! :D

Citera
Kanske gnäller jag bara för att konkurrensen hårdnat, inte för att du har blivit "sämre" men jag skriver inte detta för att trycka ner dig eller vara elak. Jag tycker bara att du skall utveckla din teknik. Att köra med ryggdunkningar endast utvecklar inte. Jag vill inte ha sådan "kritik" iaf. :)

Inte jag heller! Tack för jättebra feed! :)

När jag orkar fortsätter jag på denna :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Heja heja!

Jaså, var det en fagott... Hmm... Borde jag ju ha klippt förstås.  :D

Skönt att du tar kritik på rätt sätt.  ^_^

DON'T PANIC