Forum > Färdiga produktioner

Rattlesnake & Marr - Betlehems stjärna (Gläns över sjö och strand)

(1/8) > >>

Rattlesnake:
LÅTNAMN: Betlehems stjärna
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake & Marruschkka
GENRE: Jul/Lucialåt
LÅTLÄNGD: 4:13
KOMPOSITÖR: Text: Victor Rydberg. Melodi del 3: Alice Tegnér, del 1,2 och 4: Ivar Widéen
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE: Marruschkka
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Långt efter julskivans deadline men lagom till Lucia har vi då gjort klart detta jul-epos.

Som kanske inte alla känner till så finns det två tonsättningar av den gamla kära Gläns över sjö och strand, och jag tänkte man kunde sätta ihop dem. Idén är att skildra en inte helt kronologisk tidsresa från medeltid till nutid. Inspirationen till detta fick jag av melodierna själva, Tegners version hör jag rysk 1900-talsmusik i, medan Widéens låter både renässans och barock.

En majestätisk röst behövde jag, och vad passar bättre än Marres? (Tack Emu för castingen  ;))

Tankar, tyckanden? Blev det för rörigt med fyra delar...?

Tillägg 2009-11-25
Ny version med ny leadsång. Ljudbiblioteket bytt från GPO ver 2 till GPO ver 4, vilket märks främst i mindre panorerad-mono-känsla. Diverse editeringar på instrument. Reverbet är numera SIR impulsereverb.

Eddi:
Lustigt det här med julsånger som dyker upp EFTER det att juleljud skulle varit klart. Den här kunde lätt ha varit med på skivan - något för 2009 kanske. Och som du skriver rörigt med 4 delar tja rörigt är det ju inte men vart och ett av styckena står ju för sig själv, En ihopknytning med nr. 3 där Marre förtjänstfullt sjunger kanske skulle ha varit smart. Totalt sett så är alla fyra delarna mycket bra gjorda.
Eko

cykeln:
Skulle absolut varit med på juleljud!
Härligt, majestätiskt
Den första tonsättningen sjunger Orsa ungdomskör på Lucia - ovant att höra den såhör men mycket njutbart.
Första bidraget till JL09 klart och du/ni har lagt ribban högt
---
Jag kanske gör en bootleg och drar med den på min alldeles egna JL08 som dolt spår

Plinka:
Snyggt jobbat! Varje del funkar ju bra för sig, om än lite korta då, så att sätta ihop dem så här var väl en strålande idé. Vilken talang du har Rattlesnake, och Mares sång är så snygg så snygg.  :wub:

Marruschkka:
...åh, tack Cykeln, Eko och Plinka...vilket stycke detta är :wub:

Rattle: Så bra du fick till dispositionen, blev ju så himla fint med orgeldelen på slutet, och vilken härlig research du gjort på musiken här,snygg mix oxå, allt känns stabilt, och som alltid är det lika roligt att samarbeta med dej musikvän :P

Tack för det, känner mej väldigt nöjd :D

/Marr

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion