Kontrollrummet

Börja undervisa i gitarr!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Har fått en förfrågan att lära ut en 10 åring spela gitarr. Detta är första gången som jag ska lära ut någon..

Det jag undrar över då: Hur ska jag börja och vad behöver jag för underlag osv. Har ingen som helst aning faktiskt.
Sen vill jag ju inte börja med för svåra grejer så att jag skrämmer ungen så han tror det är omöjligt eller vad vet jag..
Har ni tips så skriv ner det snälla!!  ;)

hoppas ni förstår vad jag menar nu.?!?

Tack på förhand

Mvh / Cube


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Plocka fram de tre lättaste ackorden att ta och leta rätt på många låtar han kanske gillar som kan spelas med de ackorden. Fråga honom vad han skulle vilja kunna spela och förenkla det så mycket som möjligt. Nöt bluesackord tillsammans så att han får in grunden och känslan, när man brukar byta ackord och... hur man kan spela på olika sätt med med högerhanden.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
När man har lärt sig grunderna så är det något många musiklärare missar.

Hur man kan bygga alla moll, dur, 7 med hjälp av barre och hur man räknar fram vilket ackord det är.
Samt
Hur transponering är, att hoppet mellan c till e är samma som hoppet mellan fiss och bess fast i olika tonhöjd.

Detta är nog inte något för en tioåring, men att man kan spela samma låt i olika höjder är lika bra att vara medveten om från början. Även om det är diffust så kommer det ligga i bakhuvudet tills polletten ramlar ner.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Tack för svaren..

Men alltså det känns för svårt allt ni nämt. Liksom en 10 åring och han har aldrig spelat innan.
Jag tänkte börja med att han får spela på lösa E-strängen med plektrum upp och ner och sen 1-2-1-2-, 1-2-3-1-2-3 osv??? vad tycker ni om det??. Jag tänkte inte gå in i den teoretiska delen så mycket faktiskt.
Målet är att bara lära han spela lite. Att han börjar med ackord tror jag inte är någon bra ide, han kanske tycker det är svårt från början och så..
Men jag ska ta och fråga han vad han själv skulle vilja kära sig osv..
Har ni några tips på böcker kanske?

Mvh


DåligtGehör

  • Gäst
Det låter väldigt tråkigt det du beskriver 1-2-1-2 osv på e-strängen. Stackars 10-åring. Sådant kunde jag börja med senare när jag blev mer målmedveten. Men lite mer glädje tror jag det behövs. Lär honom ackord för tusan så han kan börja sjunga och spela. Sen lite dur och bluesskala m.m.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
man börjar med smoke on the water så de så  :D
https://soundcloud.com/olajegreus


freddy

  • Gäst
Tidigare undervisade jag faktiskt gitarr privat ett tag, det gav lite extraslantar och höll spelandet igång. Men det är något annat med en tioåring. Min brorson tar faktiskt lektioner av mig nu, han fyllde precis tio år. Det har väl blivit ett tiotal "lektioner" nu, som är ungefär 45 min per styck. Helt underbart att få hänga med grabben under dessa förutsättningar. Vi spelar lite gitarr och babblar, sen brukar vi avsluta med lite tvspel :)  

Upplägget är ganska enkelt. Varje gång har han fått spela något han känner igen, någon barnvisa/känt riff/eller egen låt. Samtidigt har vi gått igenom lite teori, ackord osv. 1-2 ackord per gång. Du vill absolut inte ta död på hans gitarrintresse, tänk att ha det på ditt samvete :D Så ackord är inte så kul i början heller, men nyttigt ont om man säger så.

Tänk även på att en tioåring inte har så stora händer. Vissa ackord är riktigt svårt. Barréackord funkar inte riktigt än :)

Ta det lättsamt och ha kul är mitt tips. Som andra sa så är det viktigt att det spelas saker personen gillar. Jag har sett stor skillnad på hur mycket han övar i förhållande till vad han tycker om låten/riffet.

Hör av dig om du vill ha hjälp med förslag på låtar eller något annat :)

Lycka till!
« Senast ändrad: 19.12.2008, 23:30:07 by freddy »


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Det låter väldigt tråkigt det du beskriver 1-2-1-2 osv på e-strängen. Stackars 10-åring. Sådant kunde jag börja med senare när jag blev mer målmedveten. Men lite mer glädje tror jag det behövs. Lär honom ackord för tusan så han kan börja sjunga och spela. Sen lite dur och bluesskala m.m.

Jo, jag vet det låter ju inte roligt.. men ska jag då bara ta och lära han ackord först, är det viktigt att alla strängar hörs först innan vi testar låtar eller kan det vara lite halvbra?

Citera
man börjar med smoke on the water så de så

A fan, det skulle man kunna, bara för att få han känna sig bra liksom =)..

Citera
Tidigare undervisade jag faktiskt gitarr privat ett tag, det gav lite extraslantar och höll spelandet igång. Men det är något annat med en tioåring. Min brorson tar faktiskt lektioner av mig nu, han fyllde precis tio år. Det har väl blivit ett tiotal "lektioner" nu, som är ungefär 45 min per styck. Helt underbart att få hänga med grabben under dessa förutsättningar. Vi spelar lite gitarr och babblar, sen brukar vi avsluta med lite tvspel smile 

Upplägget är ganska enkelt. Varje gång har han fått spela något han känner igen, någon barnvisa/känt riff/eller egen låt. Samtidigt har vi gått igenom lite teori, ackord osv. 1-2 ackord per gång. Du vill absolut inte ta död på hans gitarrintresse, tänk att ha det på ditt samvete biggrin Så ackord är inte så kul i början heller, men nyttigt ont om man säger så.

Tänk även på att en tioåring inte har så stora händer. Vissa ackord är riktigt svårt. Barréackord funkar inte riktigt än smile

Ta det lättsamt och ha kul är mitt tips. Som andra sa så är det viktigt att det spelas saker personen gillar. Jag har sett stor skillnad på hur mycket han övar i förhållande till vad han tycker om låten/riffet.

Hör av dig om du vill ha hjälp med förslag på låtar eller något annat smile

Lycka till!

Men självklart så finns det ju nyttiga grejer å lära sig i tråkiga låtar också.. jag minns själv att jag fick spela många tråkiga låter på piano innan det kom en bra typ.

Om du har tips på roliga låtar så skriv upp det gärna för jag känner nog inte på så många faktikst.

Tack för svaren!!! :)



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tror Freddy har mest att ge här, eftersom han verkar ta det på helt rätt sätt och har det aktuellt (avsluta med tvspel ;)). En tioåring har inte stora händer. Jag ser visst motstånd från min grabb som är äldre, då det blir tal om barre-ackord - som kan förenkla transponerandet så mycket.
Ett enkelt ackord borde vara G med tummen på översta strängen  :) och A, om man låter nedersta E-strängen vara stum  :rolleyes:.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Jag tror Freddy har mest att ge här, eftersom han verkar ta det på helt rätt sätt och har det aktuellt (avsluta med tvspel Wink). En tioåring har inte stora händer. Jag ser visst motstånd från min grabb som är äldre, då det blir tal om barre-ackord - som kan förenkla transponerandet så mycket.
Ett enkelt ackord borde vara G med tummen på översta strängen  smile och A, om man låter nedersta E-strängen vara stum  Roll Eyes.

Ja.. jag haoppas han svarar :).. Men finns det någon annan som har lite tips på låtar som kan vara roliga att börja med?


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
en kompis son har börjat gå hos en gitarr lärare som verkar bra
han håller sig till sådant som ligger grabben varmt om hjärtat
tlx:


spela enkla saker man tycker om heltenkelt!
lycka till

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Imorn ska vi  ha första lektionen..

Först tänkte jag vi skulle börja med vad strängarna heter, sedan börja med ett ackord och hur man läser ut på papret hur man ska ta ackordet. Sen falla han e duktig så kan jag visa han en enkel bluesskala!

Vad tycker ni???

Tack för alla svar!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kom ihåg ramsa:

En Halv Groda Dansar Aldrig Ensam


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil

Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Lär honom könsrock direkt. Onkel, Eddie och Kristet. Sen hajar han hur musik ska låta!
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Vi började med E-moll, A-dur (bara kunna ta ackorden samt dra upp och ner med högerhanden) sen fick han spela en kromatisk skala 0-1-2-3-2-1-0. Det kändes som han inte tyckte det var världens roligaste. När jag skrev läxan så började han spela smoke on the water som han lärde sig i skolan!

Vill inte att han ska börja tycka det är tråkigt..hur ska jag göra egentligen? Hur gör lärarna i skolan med en 10 årig elev?
Man kan ju inte precis börja spela låtar förrens man lärt sig spela toner samt ackord, eller?

Tack för all hjälp!!
:)