Kontrollrummet

Festival 8 - finns det något liv efter juleljud?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eller max 20 noter. Det hade varit intressant, vem som kunde få ihop det.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
In the "jingle jangle morning"... Jingelfestival kanske är kul? Annars var jag sugen på att tonsätta något. Ode till en socka eller så...  :)

Eller max 20 noter. Det hade varit intressant, vem som kunde få ihop det.

Vääääärrrrllldeeensss låååååånnnngsaaaammmasssteee Låååååt   :)
« Senast ändrad: 10.02.2009, 17:15:12 by egghuvud »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Förresten vid närmare eftertanke. Minimalism är kul. Max två instrument och en röst. Inga effekter och inga reverb. Ode till en socka.....?  :)



Utloggad carl cadello

Där satt den!

Tonsätt detta:

Oooo fläskige fontanell, din smet bestryker mig.
Med slibbfalusker ur en guttubral skrafån.
Vid mina förfäders polyper vill jag skåda, hur mjälla kakakläckans ögon smäktar i sin låda, och eljest dränk min grämjelses garott med lim av torsk som aldrig förr!

 :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
liftarens guide till galaxen?  :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
In the "jingle jangle morning"... Jingelfestival kanske är kul? Annars var jag sugen på att tonsätta något. Ode till en socka eller så...  :)

Eller max 20 noter. Det hade varit intressant, vem som kunde få ihop det.

Vääääärrrrllldeeensss låååååånnnngsaaaammmasssteee Låååååt   :)

neeh. de e ju bara den som  håller ut längst som vinner. inräkning meddelst hihat, första slaget nu, andra kommer när alla andra har tröttnat :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
liftarens guide till galaxen?  :unsure:

Men kom igen... seriöst har du missat den?  ;)

Ooo fläskige fontanell... det är nog den bästa dikt jag läst.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Där satt den!

Tonsätt detta:

Oooo fläskige fontanell, din smet bestryker mig.
Med slibbfalusker ur en guttubral skrafån.
Vid mina förfäders polyper vill jag skåda, hur mjälla kakakläckans ögon smäktar i sin låda, och eljest dränk min grämjelses garott med lim av torsk som aldrig förr!

 :lol:

Hahaha, jaa! Den blir bra, då kör vi!?!  :lol:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jepp Tonsätt   
"Ode Till En Liten Grön Klet Som Jag Hittade I Armhålan En Midsommaraftons Morgon" av Grunthos den Väderspände.
Kan bli svårt eftersom fyra personer i publiken avled av inre blödningar och Presidenten för Mellangalaktiska Konst- och Dopingsällskapet överlevde endast genom att gnaga av sig sitt ena ben

Vogonpoesi rulest!!


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Förresten vid närmare eftertanke. Minimalism är kul. Max två instrument och en röst. Inga effekter och inga reverb. Ode till en socka.....?  :)
Tycker detta låter mest intressant. Fast det kommer ju låta peck för alla oss utan bra grejor om man inte får använda kompressorer, eq och sånt iofs :D
blargh


oceanmusic

  • Gäst
Jepp Tonsätt   
"Ode Till En Liten Grön Klet Som Jag Hittade I Armhålan En Midsommaraftons Morgon" av Grunthos den Väderspände.
Kan bli svårt eftersom fyra personer i publiken avled av inre blödningar och Presidenten för Mellangalaktiska Konst- och Dopingsällskapet överlevde endast genom att gnaga av sig sitt ena ben

Vogonpoesi rulest!!

Hmm, har du varit och tittat lite för djupt i ett glas Janxx?  :D

Men två instrument och röst låter koolt!  :)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Förresten vid närmare eftertanke. Minimalism är kul. Max två instrument och en röst. Inga effekter och inga reverb. Ode till en socka.....?  :)
Tycker detta låter mest intressant. Fast det kommer ju låta peck för alla oss utan bra grejor om man inte får använda kompressorer, eq och sånt iofs :D

Rumsljud okej som reverb? :)

Köra en kombo med Vogonpoesi?  :rolleyes:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Förresten vid närmare eftertanke. Minimalism är kul. Max två instrument och en röst. Inga effekter och inga reverb. Ode till en socka.....?  :)
Tycker detta låter mest intressant. Fast det kommer ju låta peck för alla oss utan bra grejor om man inte får använda kompressorer, eq och sånt iofs :D

Två röster och ett instrument kan väl också få gå?

Låter kul tycker jag, blir lite som Dogmaregler.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Förresten vid närmare eftertanke. Minimalism är kul. Max två instrument och en röst. Inga effekter och inga reverb. Ode till en socka.....?  :)
Tycker detta låter mest intressant. Fast det kommer ju låta peck för alla oss utan bra grejor om man inte får använda kompressorer, eq och sånt iofs :D

Rumsljud okej som reverb? :)


Absolut, så länge det inte är konstgjort =)


Man kan ju också tänka sig att man på vardera av de tre spåren kan få använda sig av max 2 effekter (multieffekter bannlysta, annars blir det ju ingen begränsning).
blargh


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Dogma-festival låter kul :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad carl cadello


Om vi kan översätta Dogma 95:s tio budord till musiktermer kan vi köra en Dogmafestival!

Dogma 95:s tio budord:
* Filmformatet ska vara 35 mm Academy.
* Upptagningar får bara göras på inspelningsplatsen. Rekvisita och scenografi får inte tillsättas, och om historien kräver särskild rekvisita måste en inspelningsplats väljas där dessa saker finns.
* Ljudupptagningen måste ske samtidigt med bilden. Musik får bara användas om den spelas upp direkt på inspelningsplatsen.
* Kameran ska vara handhållen och befinna sig mitt i handlingen. Alla kamerarörelser som kan göras med handen är tillåtna.
* Filmen ska göras i färg. Inga ljussättningar är tillåtna. Lampa på kameran är dock tillåten.
* Optiska tillägg är förbjudna.
* Filmen får inte innehålla ytligt våld (mord, vapen osv får ej förekomma).
* Filmen utspelar sig här och nu. Handlingen får inte flyttas till en annan tid eller geografisk plats.
* Genréfilm accepteras ej.
* Regissören ska inte lyftas fram som verkets upphovsman och att denne är inte längre en konstnär.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hmm, lite förslag:

* Inga konstgjorda instrument/plugins enbart 'riktiga'/fysiska sträng/stråk/slag/blås-instrument
* inspelning av sång, röster, kroppsljud (handklapp etc) tillåtna
* Inspelning i digitalt och analogt format tillåtet, valfri kvalitet
* inspelning av ett instrument i taget eller flera på en gång i mono/stereo tillåtet
* max 4 spår
* det är tillåtet att bounce:a flera spår till ett spår för att spela in fler instrument/röster (se ovan)
* klippning/kopiering av ett inspelat instrument ej tillåtet
* enbart EQ tillåten på inspelat material, ej andra plugins/effekter, ej heller fysiska
* Enda tillåtna effekter är EQ (filtersvep?), distortion och naturligt rumsljud
* mjukvaruinstrument ej tillåtna
* midiinstrument ej tillåtna

Vad tycks?
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Då jag inte har akustiska instrument (iaf inte kan spela/spela in) så faller det bort för mig.

Jag gillar tanken på powerporta: 4 spår!

Disponerat på följande sätt:

trumset får räknas till ett spår, alternativt trumbank till en trummaskin
Minst ett instrument- eller sångspår.

Komboinstrument (tex alla fina splits med jazzbas och piano) ej tillåtna.

kort sagt: trummor/percussion och max 3 övriga spår varav minst ett sångspår, och minst ett instrumentspår.

?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hmm, lite förslag:

* Inga konstgjorda instrument/plugins enbart 'riktiga'/fysiska sträng/stråk/slag/blås-instrument
* inspelning av sång, röster, kroppsljud (handklapp etc) tillåtna
* Inspelning i digitalt och analogt format tillåtet, valfri kvalitet
* inspelning av ett instrument i taget eller flera på en gång i mono/stereo tillåtet
* max 4 spår
* det är tillåtet att bounce:a flera spår till ett spår för att spela in fler instrument/röster (se ovan)
* klippning/kopiering av ett inspelat instrument ej tillåtet
* enbart EQ tillåten på inspelat material, ej andra plugins/effekter, ej heller fysiska
* Enda tillåtna effekter är EQ (filtersvep?), distortion och naturligt rumsljud
* mjukvaruinstrument ej tillåtna
* midiinstrument ej tillåtna

Vad tycks?

De sista två punkterna känns överflödiga, det är redan sagt i punkt ett.

Bounca känns fel, då upphävs ju 4-spårsregeln. Jag tycker vi hellre skall ha en begränsning i antalet ljud/instrument, antalet använda spår går ju inte att kontrollera... En annan sak jag är tveksam till är kopiering och klipp, det vet jag inte heller om det är nödvändigt att reglera.

Elbas/elgitarrer, vad räknas det som?
DON'T PANIC


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
4 spår är ju knappt en begränsning. Trummor, bas, gitarr (eller piano), sång. Gillar tanken att man måste kompromissa bort något av det som man brukar använda. Därför tycker jag 3 spår =)
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ålrajt, 3 spår kan jag leva med :D

minst ett isntrument o minst ett sångspår.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Då jag inte har akustiska instrument (iaf inte kan spela/spela in) så faller det bort för mig.

Samarbeten är väl tillåtna?  :) Och en äkta pålkran kan du väl hitta någonstans.
DON'T PANIC


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Elgitarr och elbas (inklusive förstärkare, äkta eller virtuell) räknas som instrument tycker jag.
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 <_<



  :lol:

äh, jag kan titta på om det är så :)

öh, ja, eller lyssna på. till?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
vadå, mjukvaruinstrument ska ju naturligtvis vara tillåtna
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
inte enligt alla dårå, vilket ju vore ett okej tema :) bara det att jag inte har nåt  :lol:

eller en gura som jag inte trakterar väl...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Regelförslag dårå:

- Max 3 spår (mono eller stereo) med valfritt innehåll (man får dock inte bounca ner flera spår till ett, och på så sätt få fler spår)
- Mjukvaruinstrument och hårdvaruinstrument tillåtna. Elgitarr + förstärkare/förstärkaremulator eller motsvarande bas-kombo räknas som ett instrument.
- Effekter som är inbyggda i använd synth/förstärkare/mjukvaruinstrument används fritt
- Utöver inbyggda effekter får max 2 effekter per spår användas (insert eller bus), dock ej fler än totalt 4 st.

Några tillägg:
- Endast ett instrument/sång per spår (dvs inte ok att micka upp det 5 man stora popbandet, och ha 2 spår över)
- Om mjukvaruinstrument eller synt har möjlighet att spela flera olika ljud samtidigt, får bara ett instrumentljud användas per spår.
« Senast ändrad: 11.02.2009, 19:09:07 by Fidden »
blargh


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
inte enligt alla dårå

det skiter jag i, det är jag som bestämmer :D

ord :lol:


Så om jag fattar: jag kan alltså använda reason precis hur jag vill egentligen, så länge som antalet effekter inte överstiger två stycken per kanal eller totalt max fyra.

de effekter som är inbyggda i en pianopatch används "som instrumentet" (finns ju alltid massa chordu o eq o kompressor o annat löske)


?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
inte enligt alla dårå

det skiter jag i, det är jag som bestämmer :D

ord :lol:


Så om jag fattar: jag kan alltså använda reason precis hur jag vill egentligen, så länge som antalet effekter inte överstiger två stycken per kanal eller totalt max fyra.

de effekter som är inbyggda i en pianopatch används "som instrumentet" (finns ju alltid massa chordu o eq o kompressor o annat löske)


?

precis. och så får det ju inte vara fler än 3 spår/instrument.
Ah, kanske ett tillägg i regeln, bara ett instrument per spår :D
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Ja va fan, jag tror jag ska göra min debutfestival...........när ska låtrackaren va klar?
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
gjorde ett par tillägg i regelförslagen ovan.

Fick en liten tanke också. Tycker reglerna är alldeles för enkla som de är nu, så jag funderar på att sätta en "minsta antal deltagare"-gräns på 4 bidrag, som då måste anmäla sig i förhand för att festivalen ska starta. När dessa 4 anmält sig, är det inte längre något anmälningsplikt om man vill vara med, utan det är bara att skicka in bidrag. Om någon av de som anmält sig inte skickar in bidrag, kommer denna person att få anordna nästa festival som bestraffning. Om det är flera av de föranmälda som bangar, blir det lotten som avgör mellan dessa.
Om alla föranmälda bidrag inkommer innan deadline, blir det istället upphovsmannen/kvinnan till den bäst placerade av de oanmälda bidragen som får anordna nästa. Om det bara är de 4 föranmälda bidragen som till slut deltar i festivalen, är det som vanligt vinnaren som anordnar nästa.

Enkelt va :D

haha, jag vet inte riktigt vad tanken är med det där, men det kanske innebär att folk vågar försöka vinna om det inte nödvändigtvis innebär att de måste bestraffas med att behöva anordna nästa festival.
blargh