Kontrollrummet

Angående ljudkort till inspelning!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Okej, så här är läget:

Jag är nybörjare på detta och hade tänkte införskaffa mig lite utrustnig. Till att börja med har jag bestämt mig för att skaffa en Studio Project B1:a...tror ingen skulle misstycka om att det är ett bra inköp. Här börjar dock krångligheterna för mig:

Jag måste ha ett ljudkort och jag måste ha en preamp.
Vad är bäst, ett ljudkort med inbyggd preamp eller en extern preamp + ljudkort?
Jag skulle gärna vilja bygga på i framtiden och kanske därför vill jag ha fler ingångar än 1. Vet inte vad osm är bäst än.

Så vad tycker ni, vad är bäst att satsa på? kom gärna med länkar och förslag till bra preamps/ljudkort+preamps :)

tack på förhand!


Utloggad tsmalmbe

Vi börjar på måfå, eftersom du inte nämner budgeten alls!

Ljudkort: Motu 828 mk2
Preamp: Presonus Eureka

Jag är nöjd.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Välkommen till ljudkortsdjungel.
Klicka på knappen wiki över här, det är en god grund. Och sen läs genom det mesta om ljudkort och preamps.
Ett bra ljudkort med bra preamp kan inte särskiljas. Så vill man tänka långsiktligt ska det tänkas på. För då kan byta en preamp när man inte trivs med den.

Fokuserar man på mobilitet så är det bra med allt kombinerat.


Burnin Sven

  • Gäst