Kontrollrummet

Angående ljudkort till inspelning!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Okej, så här är läget:

Jag är nybörjare på detta och hade tänkte införskaffa mig lite utrustnig. Till att börja med har jag bestämt mig för att skaffa en Studio Project B1:a...tror ingen skulle misstycka om att det är ett bra inköp. Här börjar dock krångligheterna för mig:

Jag måste ha ett ljudkort och jag måste ha en preamp.
Vad är bäst, ett ljudkort med inbyggd preamp eller en extern preamp + ljudkort?
Jag skulle gärna vilja bygga på i framtiden och kanske därför vill jag ha fler ingångar än 1. Vet inte vad osm är bäst än.

Så vad tycker ni, vad är bäst att satsa på? kom gärna med länkar och förslag till bra preamps/ljudkort+preamps :)

tack på förhand!


Utloggad tsmalmbe

Vi börjar på måfå, eftersom du inte nämner budgeten alls!

Ljudkort: Motu 828 mk2
Preamp: Presonus Eureka

Jag är nöjd.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Välkommen till ljudkortsdjungel.
Klicka på knappen wiki över här, det är en god grund. Och sen läs genom det mesta om ljudkort och preamps.
Ett bra ljudkort med bra preamp kan inte särskiljas. Så vill man tänka långsiktligt ska det tänkas på. För då kan byta en preamp när man inte trivs med den.

Fokuserar man på mobilitet så är det bra med allt kombinerat.


Burnin Sven

  • Gäst
En bra idé kan nog vara att traska iväg till närmaste MusikBörsen eller FourSound eller nån annan stor butik och hämta nya Luthman katalogen. Såg i den idag ett par firewire mixrar (blir då ljudkort + mixer i samma paket) som verkade lovande. Den svaga länken kanske är just preamparna i en sån i alla fall om den är billig men förmodligen så ligger dom jämsides med mina Behringer Mic 100 och 200 preampar som kostar från ca. 500 till 750 spänn styck om jag inte minns fel. Fanns en Mackie med Firewire möjlighet om jag inte minns fel och det ska väl vara bra grejor. Lycka till
Göran


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Förlåt att jag inte nämnde budgeten kanske var lite korkat ja, trodde nästan man kunde räkna ut det när jag sa att jag skulle köpa en B1:a.. :P men men.. kanske runt 1000-3000:- beroende på vad jag får för det!

och förresten, detta är VIKTIGT, jag har en laptop och kan därför inte köpa ett ljudkort man sätter in i datorn så att säga.. (alltså måste jag ha ett externt) + att det måste vara USB.


Zyan du menar med andra ord att; om man vill byta upp sig är det lite klokare att kopa preamps istället för ljudkort som inkluderar preamp?


och som sagt, länka gärna även om det finns wiki! vill ha era tips och råd !:D



Utloggad tsmalmbe

och förresten, detta är VIKTIGT, jag har en laptop och kan därför inte köpa ett ljudkort man sätter in i datorn så att säga.. (alltså måste jag ha ett externt) + att det måste vara USB.

USB kommer att begränsa ditt urval allt för mycket. OK, man får en 828 som USB - och Thomann säljer dem asbilligt. Men helt utav  orsak. Ingen vill frivilligt använda USB-ljudkort.

Min rekommendation: köp det billigaste PCMCIA Firewire-interfacet du kan hitta, och börja kolla efter firewire ljudkort istället.

[wiki=Nybörjarguide]Här finns vår nybörjarguide[/wiki] (kom gärna med kritik, den är långt ifrån färdig!)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
jahadu...där ser man, det var bra att du påpeka det! men vad i herrans namn är ett sådant interface? hur fungerar det? och hur mycket kostar det i runda slängar?


och i så fall: firewire ljudkort tack? :D
« Senast ändrad: 11.09.2007, 00:15:12 by andnel »


Utloggad tsmalmbe

Ett kort som kopplas in i PCMCIA-kortplatsen (Cardbus kan det också kallas) på din laptop. Jag köpte mitt begagnat för 20€.


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
aow.... så det är bara att stoppa in och köra då med andra ord? (har alla laptops en plats för sånt kort?)

skulle detta funka?
http://www.thomann.de/se/the_tpc_firewire_cardbus_card.htm

och i så fall..gärna några tips på bra firewirekort! och om det är bäst med inkluderat preamp eller inte.. :D mycket frågor...men jag måste få klarhet i mycket saker!


Utloggad tsmalmbe

Ja i princip fungerar kortet du föreslår säkert bra. Nu kanske någon klok person kommer och berättar något mera om VIAs chipset, som finns på det kortet. Säljer T-butiken det, så lär det fungera i audiobruk skulle jag vilja tro.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
okej men det låter väldigt bra!

två sista frågor då:

finns det några bra firmware ljudkort i min prisklass?

och är det bättre att köra med en extern preamp? och i så fall hur många in/ut?


Utloggad tsmalmbe

finns det några bra firmware ljudkort i min prisklass?

Ja, med 2 in/utgångar. I den prisklassen (3000 kronor), blir det säkert bäst med inbyggd preamp.

och är det bättre att köra med en extern preamp? och i så fall hur många in/ut?

Ja, i princip, eftersom du kan byta ut den. Men i den nämnda prisklassen blir det inte nämnvärt bättre med en extern preamp, jämfört med vad ett ljudkort kan erbjuda. En preamp har vanligen 1 eller 2 in/utgångar. Det som är avgörande är närmast hur många in/utgångar ditt ljudkort har.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ljudkort: Motu 828 mk2
Preamp: Presonus Eureka

Bör väl tillägga att Eureka är en channelstrip, alltså preamp, kompressor och eq i ett.


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
okej! men det skulle fortfarande vara väldigt hjälpsamt om jag fick tips på specifika ljudkort/preampar. finns ju en hel uppsjö av olika slag!


angående Zyan, så måste jag nog säga att det blir liiiite dyrt ;)




för övrigt, bara så jag förstått detta rätt (jag vet, jag är trög): dator (med fireware interface) -> ljudkort/preamp -> (preamp) -> mick? right?


Utloggad tsmalmbe

för övrigt, bara så jag förstått detta rätt (jag vet, jag är trög): dator (med fireware interface) -> ljudkort/preamp -> (preamp) -> mick? right?

Ja just så, men givetvis åt andra hållet (du börjar från micken och slutar inne i datorn ;) )
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
okej, men jag får hoppas jag hittar nåt vettigt ljudkort med firmwire då! borde väl inte vara några störe problem..hoppas jag :P finns som sagt otroligt många... men tack för all hjälp, det blev genaste lite begripligt detta hehe..

om ni harlust kna ni alltid lämna ett tips på nån bra preamp/ljudkort!
gonatt!


Utloggad tsmalmbe

EDIROL FA-66 om du behöver/tror dig kunna behöva 6in/ut

ECHO AUDIOFIRE 4 om du tror dig behöva/kunna behöva bara 4in/ut

M-AUDIO FIREWIRE SOLO om du behöver bara 2in/2ut  alternativt ECHO AUDIOFIRE 2

Alla har en preamp (2 kanaler). Alla har ett bra namn över sig. Echo är echo, de har jobbat med det här i åratal.

Nå, kanske morgondagen hämtar mera åsikter :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
okej, men jag får hoppas jag hittar nåt vettigt ljudkort med firmwire då! borde väl inte vara några störe problem..hoppas jag :P finns som sagt otroligt många... men tack för all hjälp, det blev genaste lite begripligt detta hehe..

om ni harlust kna ni alltid lämna ett tips på nån bra preamp/ljudkort!
gonatt!
nu är det ju inte alla som är överens om att USB är uteslutet som val
tänkte bara nämna det - har inget eget tips där


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
EDIROL FA-66 om du behöver/tror dig kunna behöva 6in/ut

ECHO AUDIOFIRE 4 om du tror dig behöva/kunna behöva bara 4in/ut

M-AUDIO FIREWIRE SOLO om du behöver bara 2in/2ut  alternativt ECHO AUDIOFIRE 2

Alla har en preamp (2 kanaler). Alla har ett bra namn över sig. Echo är echo, de har jobbat med det här i åratal.

Nå, kanske morgondagen hämtar mera åsikter :)




ah tackar! det ser riktigt intressant ut :P

men på t.ex. dessa bilden, så ser jag ingen mick ingång? :S

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115121

och på denna står det att det ska vara två, men det är bara en så långt jag kan se?

http://www.thomann.de/se/maudio_firewire_solo.htm?partner_id=43724


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
EDIROL FA-66 om du behöver/tror dig kunna behöva 6in/ut

ECHO AUDIOFIRE 4 om du tror dig behöva/kunna behöva bara 4in/ut

M-AUDIO FIREWIRE SOLO om du behöver bara 2in/2ut  alternativt ECHO AUDIOFIRE 2

Alla har en preamp (2 kanaler). Alla har ett bra namn över sig. Echo är echo, de har jobbat med det här i åratal.

Nå, kanske morgondagen hämtar mera åsikter :)




ah tackar! det ser riktigt intressant ut :P

men på t.ex. dessa bilden, så ser jag ingen mick ingång? :S

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115121


Men tsmalmbe talar ju om audiofire 4.
2an verkar kräva en separat preamp, och har bara 2 ingångar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115122


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
jo okej...det förstår jag nu.. men den där, M-audion där finns det ju bara en vad jag kan se?

alltså...med andra ord...hur ser man att det finns tillräckligt många mickingångar och sådär?
« Senast ändrad: 11.09.2007, 16:12:49 by andnel »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
jo okej...det förstår jag nu.. men den där, M-audion där finns det ju bara en vad jag kan se?

Verkar så...
Jag tolkar texten att det bara är en, även fast det inte står uttryckligen.

Edit:
Det är alltså två analoga in, varav en kan köras med preamp och 48volts fantommatning.
« Senast ändrad: 11.09.2007, 16:21:20 by Zyan »


Utloggad tsmalmbe

Helt rätt, 1+1 ingångar. Jag slog bara fram exempel på namnvärda grejer som fungerar. Specifika behov måste man sen sätta i vågskålen - som alltid. Man klarar sig bra långt med 1 preamp, och med 1 linjeingång kan man ju koppla in en anna preamp senare vid behov.

Faktum är att du kommer att byta ut det förr eller senare. Men ingen har ju börjar med ett 16in/16ut -system, trots att alla vägar leder dit förr eller senare :) Man byter upp sig efterhand. Köper man något ljudkort med namn, kan man alltid få något för det på andrahandsmakrnaden.

Exempel: Jag köpte ett begegnat Echo Layla-kort för många år sen, använde det i en par år, och sålde det för i princip samma pris som jag skaffade det. Sen köpte jag ett hercules kort (=ett kort utan namn), sålde det 10 månader senare och fick 20% av inköpspriset när jag sålde det.

Har du kollat begagnade marknaden alls?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Jo jag hade tänkt kolla runt lite begagnat med, man kna ju faktiskt hitta vettiga saker!

Men om jag t.ex. skulle vilja stereomicka så behöver jag två mickar.. alltså två ingångar för mick på ljudkort/preamp, korrekt?


Så du menar..att om preampen/ljudkortet har en line-ingång, så kan man alltså koppla på fler preampar sen?
en preamp kopplas samman med en telekabel med andra ord?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jo jag hade tänkt kolla runt lite begagnat med, man kna ju faktiskt hitta vettiga saker!

Men om jag t.ex. skulle vilja stereomicka så behöver jag två mickar.. alltså två ingångar för mick på ljudkort/preamp, korrekt?


Så du menar..att om preampen/ljudkortet har en line-ingång, så kan man alltså koppla på fler preampar sen?
en preamp kopplas samman med en telekabel med andra ord?
Jäpp! En micpreamp har alltid lineutgång.
Har du ett ljudkort med S/Pdif ingång, så kan du också använda en preamp med inbyggd A/D-omvandlare, som t ex Aphex 207D eller Joemeek TwinQ. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
okej, jag har inte den blekaste om vad du menar med S/pdif och A/D men det löser väl sig!

nu ska jag alltså försöka hitta, ljudkort med inbyggd micpreamp + 2 ingångar, eller då en preamp + ett ljudkort!

får se hur detta går hehe



det ser ut att blir detta ljudkortet:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvara&grupp=Ljudkort&undermeny=Firewire&flik=1&exp=Ljudkort&info=11686#

hittade ett fint begagnat sådant, låter det som ett bra kap? (om jag fattat rätt ska det också vara preamp i detta)
« Senast ändrad: 11.09.2007, 19:15:10 by andnel »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
okej, jag har inte den blekaste om vad du menar med S/pdif och A/D men det löser väl sig!

Kolla i Wikin, så blir du lite klokare... ;)

Citera
nu ska jag alltså försöka hitta, ljudkort med inbyggd micpreamp + 2 ingångar, eller då en preamp + ett ljudkort!

får se hur detta går hehe

det ser ut att blir detta ljudkortet:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvara&grupp=Ljudkort&undermeny=Firewire&flik=1&exp=Ljudkort&info=11686#

hittade ett fint begagnat sådant, låter det som ett bra kap? (om jag fattat rätt ska det också vara preamp i detta)
Det är ett bra kort, som är prissänkt ungefär en tusenlapp tillfälligt av distributören, så att det kostar 2595:- tills siste september - så just nu är det extra prisvärt. Man får också med Cubase LE, som man kan uppgradera billigt till Cubase4 eller Cubase Studio 4 före siste september, tack vare Steinbergs drive. Preampar finns också i kortet, så du behöver inte några extra burkar utanför. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
alltså... nu blir jag väldigt konfundersam... hittade denna på blocket:

http://www.blocket.se/vi/13183024.htm?ca=20_s

han har ringt och vill sälja den.. 2000:- för den är onekligen ett väldigt bra pris!

problemet med det hela är att ljudkortet har några år på nacken.. så vad tycker ni?


Edirol med ett par år på nacken eller Terratec Phase X24?


tack att ni står ut med mig! (om ni nu gör det vill säga)
« Senast ändrad: 11.09.2007, 23:05:53 by andnel »


Utloggad tsmalmbe

Edirol FA-66 säljs fortfarande idag, T-butiken tar kring 300€ för den. Några år på nacken, kan också vara positivt med tanke på att drivrutinerna kan ha blivit bättre med tiden.

Jag tycker FA-66 verlar väldigt prisvärt. Du får 4 analoga ingångar (trots att två är obalanserade, men det kan du säkert leva med), MIDI-portar och hörlursutgång. Låter bra tycker jag.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Edirol FA-66 säljs fortfarande idag, T-butiken tar kring 300€ för den. Några år på nacken, kan också vara positivt med tanke på att drivrutinerna kan ha blivit bättre med tiden.

Jag tycker FA-66 verlar väldigt prisvärt. Du får 4 analoga ingångar (trots att två är obalanserade, men det kan du säkert leva med), MIDI-portar och hörlursutgång. Låter bra tycker jag.

Bara så du inte missupfattar mig; jag syftar inte på att den varit ute på marknaden i några år, utan att just den Edirolen jag ska köpa har några år på nacken.


Bra att du säger det i varje fall, vet ju inte hur det är med såna ljudkort om de lätt går sönder och sådär. Men om allt funkar så borde det vara en väldigt bra affär :)
« Senast ändrad: 12.09.2007, 12:08:38 by andnel »