Kontrollrummet

Varför pratar ingen om Spotify här?

Zyan · 128 · 37852

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Skaffa precis spotify, så jäkla coolt.

Varför har ingen pratat om detta tidigare.
Sjukt mycket musik, (allt jag söker på hittar jag), streamar skitsnabbt till datorn, om du hela tiden väljer nya låtar så kommer ingen reklam.

Annars kommer det reklam mellan låtar om du låter de gå själv. Funkar bättre än mediaplayer med låtar jag har på datorn.
Kan även betala och få allt reklamfritt. Dock äger man inget, utan får bara rätt att använda.

www.spotify.com

Edit: Kanske ska tillägga att detta är fullt lagligt.


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Jag må vara ung, men det finns inget så tråkigt som att lyssna på låtar via datorn om man jämför med att sitta vid stereon.
Det är inget för mig!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag må vara ung, men det finns inget så tråkigt som att lyssna på låtar via datorn om man jämför med att sitta vid stereon.
Det är inget för mig!
Alla är vi olika.
Jag spenderar mycket tid vid datorn och börjar bli trött på mitt cd-arkiv. Gött att bli tipsad om ny musik och kunna lyssna på den direkt fullt lagligt.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag må vara ung, men det finns inget så tråkigt som att lyssna på låtar via datorn om man jämför med att sitta vid stereon.
Det är inget för mig!

Du är välsignad gosse-tack för vetskapen du ger mig att det finns folk även bland de yngre skarorna som fortfarande inser det fulla värdet av att sitta och LYSSNA på musik!!!
 ;)


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag må vara ung, men det finns inget så tråkigt som att lyssna på låtar via datorn om man jämför med att sitta vid stereon.
Det är inget för mig!

Du är välsignad gosse-tack för vetskapen du ger mig att det finns folk även bland de yngre skarorna som fortfarande inser det fulla värdet av att sitta och LYSSNA på musik!!!
 ;)
Gubben IKEN håller med,datorn kan inte ersätta en stor väldimesionerad 2-kanalig anläggning. ;)
Inte när det handlar om att ''lyssna''........
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Jag må vara ung, men det finns inget så tråkigt som att lyssna på låtar via datorn om man jämför med att sitta vid stereon.
Det är inget för mig!

Du är välsignad gosse-tack för vetskapen du ger mig att det finns folk även bland de yngre skarorna som fortfarande inser det fulla värdet av att sitta och LYSSNA på musik!!!
 ;)
Gubben IKEN håller med,datorn kan inte ersätta en stor väldimesionerad 2-kanalig anläggning. ;)
Inte när det handlar om att ''lyssna''........

Håller med.

Men för att vara sådär smartassuptodate så har jag en (gammal) laptop inpluggad till vardassrumsstereon, bredvid vinylspelarn då.

Spotify är tokbra. Jag betalar en 100lapp i månaden och... trivs med det.

tjing
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag må vara ung, men det finns inget så tråkigt som att lyssna på låtar via datorn om man jämför med att sitta vid stereon.
Det är inget för mig!

Du är välsignad gosse-tack för vetskapen du ger mig att det finns folk även bland de yngre skarorna som fortfarande inser det fulla värdet av att sitta och LYSSNA på musik!!!
 ;)
Gubben IKEN håller med,datorn kan inte ersätta en stor väldimesionerad 2-kanalig anläggning. ;)
Inte när det handlar om att ''lyssna''........

Håller med.

Men för att vara sådär smartassuptodate så har jag en (gammal) laptop inpluggad till vardassrumsstereon, bredvid vinylspelarn då.

Spotify är tokbra. Jag betalar en 100lapp i månaden och... trivs med det.

tjing
Jag lyssnar faktiskt mycket på ett tvåkanals system, men har hört alla skivor lite väl många gånger, och så finns det de man aldrig lyssnar på för att man har tappat intresset. Behöver lite nytt material, behöver musik.

Nu fick jag ett ryck att lyssna på Beethoven´s Pathetique, upptäckte att flygeln precis att flygeln är nedstämd några hz vid inspelningen.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
låter ju intressant... skickat en förfrågan om inbjudan, tar det lång tid?
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hur märkte du det-spelade du samtidigt på din synt etc???

Äldre instrument från tiden innan 1910 ca kan inte stämmas i A=440 Hz utan ligger i gamla mensuren som är ungefär en halvton lägre!

Jag har bl.a. en Malmsjöflygel fr. 1897 som hamnar i den kategorin, den har också en egen mjukare klang än tex min betydligt "poppigare" Blüthner från 1932 vilket kännetecknar dåtida instrument, en del purister hävdar att tom detta är original och allt annat är modernt och fult, ungefär som jag och mina synpunkter på autotune etc, allt är relativt och generationsbundet-ibland... ;)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Hur märkte du det-spelade du samtidigt på din synt etc???

Äldre instrument från tiden innan 1910 ca kan inte stämmas i A=440 Hz utan ligger i gamla mensuren som är ungefär en halvton lägre!

Jag har bl.a. en Malmsjöflygel fr. 1897 som hamnar i den kategorin, den har också en egen mjukare klang än tex min betydligt "poppigare" Blüthner från 1932 vilket kännetecknar dåtida instrument, en del purister hävdar att tom detta är original och allt annat är modernt och fult, ungefär som jag och mina synpunkter på autotune etc, allt är relativt och generationsbundet-ibland... ;)

Jag spelade till med 440 stämning helt enkelt.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
låter ju intressant... skickat en förfrågan om inbjudan, tar det lång tid?
Tog inte för mig...handla om en vecka kanske.
Grejen är att de prioriterar att systemet inte blir överbelastat, släpper på folk allt eftersom.

De som betalar får förtur såklart.


freddy

  • Gäst
Fick en inbjudan igår, har inte hunnit testa så mycket. Men det är verkligen enkelt och snabbt, klart smidigt som du säger Zyan. Det handlar inte om att välja bort stereon på något vis för mig, utan snarare så att jag kan lyssna när jag gör annat, jobbar vid datorn osv. Om jag inte kunde lyssna på musik vid datorn så skulle mitt musiklyssnade sjunka med 90% skulle jag tro :) Spotify har helt klart förenklat min vardag.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Lyssnar en del på jobbet, med ett stort stimmigt kontorslandskap så behöver man koppla bort omgivningen emellanåt, spotify funkar bra än så länge, lite tunt med funktioner kanske och spellistorna funkar sådär.
Det blir lite kära återseenden och nostalgitrippar emellanåt när man hittar nåt gammalt band man glömt bort  :wub:

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
...och jag går emot strömmen och lägger i stället in alla mina CD-skivor på en NAS i okomprimerat format, så att jag kan komma åt låtarna både i datorn och från surroundreceivern. Vinylplattorna kommer senare, men till slut har jag ett skitstort utbud av just den musik som jag vill lyssna på. Vill jag bli överraskad eller ha lite skvalmusik på i bakgrunden, så lyssnar jag på någon av alla de Internet-radiokanaler som finns. Vill jag ha med mig musik ut i bilen, så kan jag slänga över ett gäng låtar på en USB-sticka.
Spotify har jag inte lyckats förstå vad jag skulle ha det till. För mig känns det helt enkelt som en överflödig tjänst.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
...och jag går emot strömmen och lägger i stället in alla mina CD-skivor på en NAS i okomprimerat format, så att jag kan komma åt låtarna både i datorn och från surroundreceivern. Vinylplattorna kommer senare, men till slut har jag ett skitstort utbud av just den musik som jag vill lyssna på. Vill jag bli överraskad eller ha lite skvalmusik på i bakgrunden, så lyssnar jag på någon av alla de Internet-radiokanaler som finns. Vill jag ha med mig musik ut i bilen, så kan jag slänga över ett gäng låtar på en USB-sticka.
Spotify har jag inte lyckats förstå vad jag skulle ha det till. För mig känns det helt enkelt som en överflödig tjänst.
Att hitta ny musik. Nya influenser.

Edit: Alltså, istället för att bara lyssna på radiostationer. Hör du något du inte hört tidigare och intresserar dig av, så har du möjlighet att provsmaka på deras skivor inom ett par sekunder. Gillar du det så kan du uppdatera ditt cd-arkiv.
« Senast ändrad: 02.12.2008, 23:44:19 by Zyan »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
...och jag går emot strömmen och lägger i stället in alla mina CD-skivor på en NAS i okomprimerat format, så att jag kan komma åt låtarna både i datorn och från surroundreceivern. Vinylplattorna kommer senare, men till slut har jag ett skitstort utbud av just den musik som jag vill lyssna på. Vill jag bli överraskad eller ha lite skvalmusik på i bakgrunden, så lyssnar jag på någon av alla de Internet-radiokanaler som finns. Vill jag ha med mig musik ut i bilen, så kan jag slänga över ett gäng låtar på en USB-sticka.
Spotify har jag inte lyckats förstå vad jag skulle ha det till. För mig känns det helt enkelt som en överflödig tjänst.
Att hitta ny musik. Nya influenser.

Edit: Alltså, istället för att bara lyssna på radiostationer. Hör du något du inte hört tidigare och intresserar dig av, så har du möjlighet att provsmaka på deras skivor inom ett par sekunder. Gillar du det så kan du uppdatera ditt cd-arkiv.
Om jag lyssnar på en Internet-radio i en viss genre, från en viss tidsperiod eller annat, så kommer det att dyka upp nya låtar utan att jag behöver lägga tid på det och försöka leta själv.
Varför ska jag förresten betala för något som jag inte kan behålla? ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
...och jag går emot strömmen och lägger i stället in alla mina CD-skivor på en NAS i okomprimerat format, så att jag kan komma åt låtarna både i datorn och från surroundreceivern. Vinylplattorna kommer senare, men till slut har jag ett skitstort utbud av just den musik som jag vill lyssna på. Vill jag bli överraskad eller ha lite skvalmusik på i bakgrunden, så lyssnar jag på någon av alla de Internet-radiokanaler som finns. Vill jag ha med mig musik ut i bilen, så kan jag slänga över ett gäng låtar på en USB-sticka.
Spotify har jag inte lyckats förstå vad jag skulle ha det till. För mig känns det helt enkelt som en överflödig tjänst.
Att hitta ny musik. Nya influenser.

Edit: Alltså, istället för att bara lyssna på radiostationer. Hör du något du inte hört tidigare och intresserar dig av, så har du möjlighet att provsmaka på deras skivor inom ett par sekunder. Gillar du det så kan du uppdatera ditt cd-arkiv.
Om jag lyssnar på en Internet-radio i en viss genre, från en viss tidsperiod eller annat, så kommer det att dyka upp nya låtar utan att jag behöver lägga tid på det och försöka leta själv.
Varför ska jag förresten betala för något som jag inte kan behålla? ;)
Jag tänkte som ett komplement för att slippa vänta....time is money  ;)
Och det är gratis.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
För att ingen har bjudit in mig. Det är alltså anledningen att jag inte pratar om Spotify här.  :ph34r:


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
För att ingen har bjudit in mig. Det är alltså anledningen att jag inte pratar om Spotify här.  :ph34r:
Ingen har bjudit in mig heller  :rolleyes:

Men förstår inte varför folk är kritiska.
Det är gratis, tillgängligt och smidigt. Passar det inte så använd det inte.


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Nu har jag provat ett free-konto! Måste säga att det är riktigt bra, klart över de förväntningar jag hade. Någon som vet om det är mer som skiljer förutom reklam om man väljer att betala för det?



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Skumt att folk får gratiskonton så snabbt.
Jag skickade en begäran för ca 3 veckor sedan och har fortfarande inte sett röken av något...


En orsak till att jag är kritisk, är att det av många framställs som en ersättning för allt annat - och att somliga är så överdrivet optimistiska bl a för att man inte behöver lagra en massa musik själv - trots att hårddiskar och USB/CF/SD-minnen blir allt större och allt billigare för varje dag...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Att man inte tar hem filerna är för mig både positivt och negativt. Jag lyssnar på den mesta musiken framför datorn så spotify känns som ett riktigt bra alt. för mig. Utbudet är stort och spelaren är riktigt snabb både när man spolar och söker.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Har vart medlem och betalar tom för tjänsten, grymt bra, och nästan all världens musik finns ju där :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Har vart medlem och betalar tom för tjänsten, grymt bra, och nästan all världens musik finns ju där :)
Är skillnaden med att betala bara att reklamen försvinner eller finns det även andra fördelar?


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Det är alldeles för mycket av musiken som jag gillar som saknas på Spotify för att jag skulle få för mig att betala för det, men som en gratisgrej med lite reklam tycker jag att det ändå är helt ok.

Däremot förstår jag mig inte alls på radion. Får bara fram en massa knasig musik hur jag än bär mig åt, tacka vet jag Last.fm's radio!!


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Har vart medlem och betalar tom för tjänsten, grymt bra, och nästan all världens musik finns ju där :)
Är skillnaden med att betala bara att reklamen försvinner eller finns det även andra fördelar?

Tror att jag sett att nån ny skiva inte varit tillgänglig för gratis-folket...?


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Fick detta svar från deras support

"Hello!

Besides being able to enjoy the music on Spotify without ads are premium customers also able to participate in lotteries to win concert tickets and the like.

Furthermore do you get 2 invites to share when you sign up for a Spotify premium account and in addition to that are we handing out 1 extra invite to every premium user every day until Christmas.

To find out more about that, check out our blog.
https://www.spotify.com/blog/archives/2008/12/01/spotify-premium-spread-holiday-joy-with-an-invite/

The music library is the same for free and premium users. But premium users have the possibility to listen to some exclusive pre-releases on Spotify."




Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Furthermore do you get 2 invites to share when you sign up for a Spotify premium account and in addition to that are we handing out 1 extra invite to every premium user every day until Christmas.

Är det då någon som kan passa på att skicka en invite till motvallskärringen Claes, så att han också kan bli "frälst"...? :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Furthermore do you get 2 invites to share when you sign up for a Spotify premium account and in addition to that are we handing out 1 extra invite to every premium user every day until Christmas.

Är det då någon som kan passa på att skicka en invite till motvallskärringen Claes, så att han också kan bli "frälst"...? :rolleyes:
:P Om jag hade möjlighet så skulle jag ha gjort det.
Halelulija...


Utloggad concealed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Jag fick en invite igår efter några veckors väntan! Det finns faktiskt förvånansvärt mycke bra musik där :D Väldigt bra att ha om man bara snabbt vill höra nån viss låt. Negativa sidor är dock att radion är underlig och det går (vad jag vet) inte att lätt hitta liknande sånger som man lyssnar på så som i last fm radion..Och lastfm fungerar inte som plugin till spotify tror jag..? Den hittar åtminstone inte de låtar jag lyssnat på  :(


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Furthermore do you get 2 invites to share when you sign up for a Spotify premium account and in addition to that are we handing out 1 extra invite to every premium user every day until Christmas.

Är det då någon som kan passa på att skicka en invite till motvallskärringen Claes, så att han också kan bli "frälst"...? :rolleyes:


 :D
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har provkört här ikväll och det är ju precis hur kul som helst. Har zappat igenom lite artister på måfå och detta ersätter lätt radion i alla fall för min del.

Enda jag egentligen stör mig på är den väldigt låga volymen i programmet.

Tack för inbjudan.....
 


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har provkört här ikväll och det är ju precis hur kul som helst. Har zappat igenom lite artister på måfå och detta ersätter lätt radion i alla fall för min del.

Enda jag egentligen stör mig på är den väldigt låga volymen i programmet.

Tack för inbjudan.....
 

Halleluja..en till är frälst  :lol:


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Negativa sidor är dock att radion är underlig och det går (vad jag vet) inte att lätt hitta liknande sånger som man lyssnar på så som i last fm radion..

Instämmer, som radio väljer jag absolut hellre Last.fm!
Och att de bara har med 2st skivor av världens bästa band (Front 242, för er som inte visste det) är ju minst sagt under all kritik!
:P