Kontrollrummet

Odöpt housetjafs...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr T

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
LÅTNAMN: -
ARTIST/GRUPP: -
GENRE: -
KOMPOSITÖR: -
PRODUCENT: -
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Hej

Nu håller jag på med en ny låt...vet inte vad genren heter riktigt men gissar på nån form av house. Rätt nöjd med mixen, men kanske liite för klen bas eller? Har försökt få en bred stereobild också, men om jag har lyckats bra eller ej det får ni avgöra. Skulle va skitkul med synpunkter på den här mixen...

Mvh Mr T

LÅTLÄNK: http://www.speedyshare.com/202707655.html


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Åjaa Mr T!

En god pump har du på gång här. Lite "popcorn"-inslag nånstans här o var, good, laikit!

Blir lite långtråkigt vid 1:50 och vill liksom inte "växa" ut sig. Lite "överaskning" something sku göra gott??

Ludbilden e helt ok, passligt stereotryck i mina lurar. Borde ju förstås lyzznas på nån club med decibellll! :)

Fint jobb, fortsätt

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Jag tycker inte att det är en så dum resa du bjuder på. Du varierar snyggt och använder många sköna ljud.

Bristen jag kan känna är när låten "sätter igång" ca: 0:48 - efter vad jag tycker är ett helt ok och ibland riktigt coolt intro - så blir jag besviken på den pumpande enformiga basfiguren och de rätt svaga melodika rytmiska innehållet. Så även om du introducerar ett lite lågt ljudande keybord så känns låten mest pumpfräsbasen "Inte-jättekul-för-gammel-pensionär". Ok du stegrar ljudet och jag gillar verkligen keybordet men kunde man inte få en coolare bas och basfigur till?

Skönt break!

+ maffig mustig baskagge.

+ Den dova basen efter breaket är snygg. (  innan den börjar fräspumpa igen  :ph34r:  )

- Tråkigt med pop-corn ljudet

- Varför det där plötsliga scratch-prylen?

- Nej snälla inte "Are you ready". Det låter hej kom och hjälp mig överanvänt och oorginellt.




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ösigt intro. vill dock genomgående ha mer punch o diskantrikt virvel (nej, jag har inget bättre liknelse)

:)

popcornsynten får gärna ersättas med nåt lite elakare.

annars tycker jag det är en ovanligt punchig låt, bra!

lite snygga kvinnliga hooks på ...småmelodier kanske :)

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mr T

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Tackar för all feedback...alltid lika kul att läsa. Antar att ni menar popcornsynthen ungefär i början av låten efter introt?  :blink:

Alla vocal samples som finns i låten är lite töntiga ja, men såna här låtar ska ha vocals tycker jag...tyvärr har jag inga bra så jag slängde in de första jag hittade. Håller dock med om att dom ska bort...åtminstone första.

Vad menar du med pumpfräsbasen? Fräser den för mycket? :D Själv tycker jag den är aningen för klen på basregistret när man lyssnar på låten...

Har tänkt fixa en melodi senare i låten...men den är inte klar än så vi får se.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Knappast house va? Skulle inte jag klassa det som iaf, men jag vet inte. Låter som trance möter tekhouse möter bigbeat... kanske. Jag tycker det var helt okej, som en snygg förpackning men med för lite innehåll. Inte så att det är för repetativt, det händer tillräckligt mycket olika saker, men varje sak känns lite för innehållslös, själlös, intetsägande, eller hur man ska säga. Detta bidrar till viss gäspighet trots hyfsat hög svängfaktor.

Har ingen aning om hur du har gjort låten men jag får intrycket av att det är en såndär låt som man börjar med utan nån riktig aning om vad det ska bli på slutet, man prövar sig fram och försöker hålla sig fast vid nån slags vag känsla som byggs upp... känns som att det saknas en stark bakomliggande idé, och det blir som jag sa innan som en snygg förpackning som egentligen inte innehåller nåt.


Utloggad Mr T

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Knappast house va? Skulle inte jag klassa det som iaf, men jag vet inte. Låter som trance möter tekhouse möter bigbeat... kanske. Jag tycker det var helt okej, som en snygg förpackning men med för lite innehåll. Inte så att det är för repetativt, det händer tillräckligt mycket olika saker, men varje sak känns lite för innehållslös, själlös, intetsägande, eller hur man ska säga. Detta bidrar till viss gäspighet trots hyfsat hög svängfaktor.

Har ingen aning om hur du har gjort låten men jag får intrycket av att det är en såndär låt som man börjar med utan nån riktig aning om vad det ska bli på slutet, man prövar sig fram och försöker hålla sig fast vid nån slags vag känsla som byggs upp... känns som att det saknas en stark bakomliggande idé, och det blir som jag sa innan som en snygg förpackning som egentligen inte innehåller nåt.

Tekhouse kan jag hålla med om...blandat med trance helt klart, bigbeat vet jag inte riktigt vad det är..? Jag har hört det där förut med "snygg förpackning men med för lite innehåll"...beror nog mest på att jag lägger allt krut på att mixa och väldigt lite på själva låten. Bör nog tänka om och göra klart själva låten först och sen mixa. Ska helt klart börja jobba på nån idé så det låter som en färdig låt. Tackar för synpunkterna. :)


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag håller med Tbruce..

Vet inte om jag giller det där "kompressor" pumpet. (ala Benazzi) B. kör ju stenhårt på det och han drar det till sin spets, men här blir det lite för lite, eller för mycket..

Men det svänger rätt bra!


Utloggad Mr T

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Jag håller med Tbruce..

Vet inte om jag giller det där "kompressor" pumpet. (ala Benazzi) B. kör ju stenhårt på det och han drar det till sin spets, men här blir det lite för lite, eller för mycket..

Men det svänger rätt bra!

Så du menar att man ska försöka låta mer lik Benassi för att det ska låta så bra som möjligt?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Vet inte vad det är för genre men det är helt rätt umph! i trummorna. Sågtandsgrejen blir kanske lite enerverande åtminstone i mina öron. Jag är inte den som står å slänger med armarna på ett dansgolv till sådan här musik men det är rätt coolt ändå... jag både gillar det monotona och tycker att det blir lite tradigt. Helt klart värt att jobba vidare på, kanske lite mer variationer och filtersvep?


DåligtGehör

  • Gäst
Tackar för all feedback...alltid lika kul att läsa. Antar att ni menar popcornsynthen ungefär i början av låten efter introt?  :blink:

...

Vad menar du med pumpfräsbasen? Fräser den för mycket? :D Själv tycker jag den är aningen för klen på basregistret när man lyssnar på låten...

...

Jo den "fräser" (och pumpar) så där syntsågtandigt med en lite klen botten. En lite mer avrundad och "mulligare" bas utan så mycket pump hade jag föredragit. Men det fördrar jag nog nästan alltid när det gäller syntbasar.


Utloggad Mr T

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Tackar för all feedback...alltid lika kul att läsa. Antar att ni menar popcornsynthen ungefär i början av låten efter introt?  :blink:

...

Vad menar du med pumpfräsbasen? Fräser den för mycket? :D Själv tycker jag den är aningen för klen på basregistret när man lyssnar på låten...

...

Jo den "fräser" (och pumpar) så där syntsågtandigt med en lite klen botten. En lite mer avrundad och "mulligare" bas utan så mycket pump hade jag föredragit. Men det fördrar jag nog nästan alltid när det gäller syntbasar.

Att den fräser för mycket och har en för klen botten håller jag med om, men det ska ju vara pump i den tycker jag. Ska se om jag kan få till nåt mer mulligt ljud då så får vi se hur det låter.


Utloggad Mr T

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Vet inte vad det är för genre men det är helt rätt umph! i trummorna. Sågtandsgrejen blir kanske lite enerverande åtminstone i mina öron. Jag är inte den som står å slänger med armarna på ett dansgolv till sådan här musik men det är rätt coolt ändå... jag både gillar det monotona och tycker att det blir lite tradigt. Helt klart värt att jobba vidare på, kanske lite mer variationer och filtersvep?

Ja trummorna funkar skitbra! Sågtanden skall ändras på. Mjo håller med om att det blir lite tråkigt för det är för lite variationer, dålig uppbyggnad förutom introt då kanske...men det är för att det inte är någon färdig låt än. Melodi, pad, sång rent av kanske....nåt sånt ska väl till senare.  B)



Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Okey.
Snyggt jobbat på vissa delar!
Pumpet är soft, men skulle vilja ha kaggen/kicken mjukare och rundare om du hajjar.
Sedan har vi sågtanden.
Hm.
Me not like!
Kanske är jag måttligt tröt på den eller så beror det på att det låter så smutsigt och orent om den!?

Skulle jag fått välja så så skulle ljuden vara mer raka och klara om du hajjar.
Tänk dig ett par ljusstrålar som flyter som sedan markeras med en duns.
Ha, nu vart det flum.
Iaf, det jag menar är att det skulle nog låta bättre med rena och raka ljud.

"Are you redy?" Fint.Ja, 1995 kanske?!
Om du skall ha vocals i spåret så hitta något unikt eller spelain dessa själv!

// Thomas
http://web.me.com/julle128


Utloggad Mr T

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Okey.
Snyggt jobbat på vissa delar!
Pumpet är soft, men skulle vilja ha kaggen/kicken mjukare och rundare om du hajjar.
Sedan har vi sågtanden.
Hm.
Me not like!
Kanske är jag måttligt tröt på den eller så beror det på att det låter så smutsigt och orent om den!?

Skulle jag fått välja så så skulle ljuden vara mer raka och klara om du hajjar.
Tänk dig ett par ljusstrålar som flyter som sedan markeras med en duns.
Ha, nu vart det flum.
Iaf, det jag menar är att det skulle nog låta bättre med rena och raka ljud.

"Are you redy?" Fint.Ja, 1995 kanske?!
Om du skall ha vocals i spåret så hitta något unikt eller spelain dessa själv!

// Thomas

Har försökt få en annan bas, men hittar verkligen ingen annan än denna sågtand som passar in eller som ger samma tryck. Det är dessutom ett ljud ur Nexus så att försöka skruva om själva ljudet är ju lättare sagt än gjort. Tips på bra synthar med skruvvänliga knappar mottages tacksamt.

Alla vocals i låten ska bort så fort jag hittar några bättre.


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Okey.
Snyggt jobbat på vissa delar!
Pumpet är soft, men skulle vilja ha kaggen/kicken mjukare och rundare om du hajjar.
Sedan har vi sågtanden.
Hm.
Me not like!
Kanske är jag måttligt tröt på den eller så beror det på att det låter så smutsigt och orent om den!?

Skulle jag fått välja så så skulle ljuden vara mer raka och klara om du hajjar.
Tänk dig ett par ljusstrålar som flyter som sedan markeras med en duns.
Ha, nu vart det flum.
Iaf, det jag menar är att det skulle nog låta bättre med rena och raka ljud.

"Are you redy?" Fint.Ja, 1995 kanske?!
Om du skall ha vocals i spåret så hitta något unikt eller spelain dessa själv!

// Thomas

Har försökt få en annan bas, men hittar verkligen ingen annan än denna sågtand som passar in eller som ger samma tryck. Det är dessutom ett ljud ur Nexus så att försöka skruva om själva ljudet är ju lättare sagt än gjort. Tips på bra synthar med skruvvänliga knappar mottages tacksamt.

Alla vocals i låten ska bort så fort jag hittar några bättre.

Okey!

det där med vocals...
Skulle kunna stöna lite söta ord i micen i "studion" om du vill.
Just tell me what to say så att säga!
http://web.me.com/julle128


Utloggad Mr T

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Okey.
Snyggt jobbat på vissa delar!
Pumpet är soft, men skulle vilja ha kaggen/kicken mjukare och rundare om du hajjar.
Sedan har vi sågtanden.
Hm.
Me not like!
Kanske är jag måttligt tröt på den eller så beror det på att det låter så smutsigt och orent om den!?

Skulle jag fått välja så så skulle ljuden vara mer raka och klara om du hajjar.
Tänk dig ett par ljusstrålar som flyter som sedan markeras med en duns.
Ha, nu vart det flum.
Iaf, det jag menar är att det skulle nog låta bättre med rena och raka ljud.

"Are you redy?" Fint.Ja, 1995 kanske?!
Om du skall ha vocals i spåret så hitta något unikt eller spelain dessa själv!

// Thomas

Har försökt få en annan bas, men hittar verkligen ingen annan än denna sågtand som passar in eller som ger samma tryck. Det är dessutom ett ljud ur Nexus så att försöka skruva om själva ljudet är ju lättare sagt än gjort. Tips på bra synthar med skruvvänliga knappar mottages tacksamt.

Alla vocals i låten ska bort så fort jag hittar några bättre.

Okey!

det där med vocals...
Skulle kunna stöna lite söta ord i micen i "studion" om du vill.
Just tell me what to say så att säga!


Vet inte..nåt som passar bra till Tekhouse! (vad nu det kan vara) Är ju rätt vanligt med vocals ala Benassi stuk till sån musik...


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Jag gör som så: Om när jag fixat lite med mina viktiga papper så tar jag ditt spår o lägger på externa HDDN och kopieraröver ditt spår o tarmed den till musikdatorn.
Sedan slängerjagpå lite fula meningslösa ord. Sedan randerar jag ett spår med ett antal olika vocals sedan får du sitta o klippa med dom hur bäst duvill!
Sedan pmar jag dig med en liten länk till filen.



http://web.me.com/julle128


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Produktionen är bra men väldigt opersonlig. Vengeance ska användas med försiktighet. ;)

Mix, ljud -allt sånt sitter vågar jag påstå - bra jobbat. Nu behöver du bara ett innehåll. Riffet som kommer in lovar mycket, men när låten är slut känns det som man lyssnat på ett tre minuter långt intro.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillar detta kunde haft lite elakare farmtoning på många av ljuden o pumpat lite mindre ibland:
blir lite yr vid monitorerna ialla fall..
bra  låt  förövrigt. fina små trix o fix som driver ekipaget framåt. bra balans o driv ... lie sång eller liknade element så kan du luta dig till baka i solstolen på bahamas.
ynot
ps sluter suger lite... för abruppt mer kärlek där  så man känner samma genomtänkta känsla hela vägen hem ..
att leva är att dö


Utloggad Mr T

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
gillar detta kunde haft lite elakare farmtoning på många av ljuden o pumpat lite mindre ibland:
blir lite yr vid monitorerna ialla fall..
bra  låt  förövrigt. fina små trix o fix som driver ekipaget framåt. bra balans o driv ... lie sång eller liknade element så kan du luta dig till baka i solstolen på bahamas.
ynot
ps sluter suger lite... för abruppt mer kärlek där  så man känner samma genomtänkta känsla hela vägen hem ..

Slutet suger ja...det är därför att det inte finns nåt slut än, haha. Vill nog ha låten över 4 min iaf.  Mjo det saknas nåt viktigt...och det är nog sång för jag har provat massa melodier men det passar inte till sån här musik tycker jag. Har också försökt tona ner fräset på basen men i och med att det är en Nexus bas så är det vääääldigt begränsat...synd, kunde ha fått till ett rejält snyggt ljud annars.


Utloggad Mr T

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Produktionen är bra men väldigt opersonlig. Vengeance ska användas med försiktighet. ;)

Mix, ljud -allt sånt sitter vågar jag påstå - bra jobbat. Nu behöver du bara ett innehåll. Riffet som kommer in lovar mycket, men när låten är slut känns det som man lyssnat på ett tre minuter långt intro.

Tackar för synpunkter på mixen...det var ju trots allt det som jag ville ha mest feedback på. Låter bra! Nu behöver jag bara som sagt en låt också :D


Utloggad Mr T

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Jag gör som så: Om när jag fixat lite med mina viktiga papper så tar jag ditt spår o lägger på externa HDDN och kopieraröver ditt spår o tarmed den till musikdatorn.
Sedan slängerjagpå lite fula meningslösa ord. Sedan randerar jag ett spår med ett antal olika vocals sedan får du sitta o klippa med dom hur bäst duvill!
Sedan pmar jag dig med en liten länk till filen.





Låter kanon det Lådan...ser fram emot resultatet!