Kontrollrummet

Absorbentpaneler av hög kvalitet inom kort...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Så har det blivit dags igen, jag har precis gjort en beställning från fabriken och denna gång handlar det inte om s.k. caviterade (äggkartongformade=urgröpta) skumplastpaneler/block utan om ett betydligt tyngre material som heter Fireflex med densitet 30 kg/m3 som är flamskyddat enl. 2 moderna normer/kriterier, typ som Auralex eller Absorba panelerna från Goldenage.

Jag har varit tvungen att beställa ett helt block à 1 x 2 m och 65 cm tjockt ur vilket de skall cnc-såga mina specialbeställda paneler som kommer i from av elliptiska 1m längder m. 17 cm bredd och ellipsformen går alltså i profilen om man tänker sig kortändan där ytterkanterna är 2cm vardera och på mitten blir det 5cm, ellips är en välvd form dock inte halvcylindrisk för de som inte vet...

Dom kommer både att bli väldigt snygga i sin nästintill svarta färg och med sina utmärkta absobtionsegenskaper som genom vald form även kan sägas få en liten liten diffuserande effekt om än inte i huvudsak!

Här finns ett bra tillfälle för er som vill förbättra era studiorum/kammare etc etc rent ljudmässigt, man kan tex sätta upp dom en och en på väl valda ställen eller ännu bättre, sätta 3-5 i rad i ett hemmabyggt ramverk eftersom kanterna är 2 cm djupa så blir det en lätt sak att göra snygga konstruktioner/tavlor eller vad man vill.

Ljudegenskaperna är i huvudsak absorberande i mellan och diskantregistret, för att dämpa flutter och typiska reflexproblem i typiska lgh-rum i betong eller av andra orsaker icke optimala rumsklanger där man vill ha bättre kontroll/dämpfaktor på ljuden som far ikring i studion.
Jag får en ljudanalyskurva inom kort för de som nödvändigtvis måste kika på sådant, Fireflex är hursomhelst bland det bästa man kan använda som material i sammanhanget!

Priserna för dessa läckra paneler kommer att bli 120:- st + frakt och jag kommer att kunna tillhandahålla ett 50-tal paneler till försäljning så för er som känner att detta vore melodin---
boka in dom redan nu för de förra tog snabbt slut och folk mailar än idag fast det var ca 4 år sedan jag hade dom...dessa inkommer v.51.

Väl mött-
Mr Artrock/...
 B)
« Senast ändrad: 28.11.2008, 19:22:24 by Mr Artrock »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Låter intressant!  har du möjligen en skiss på underverket?  KOmmer nog boka ett par stycken för att testa :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
sorry, har ingen bild ännu men det kommer, föreställ er enl. min beskrivning så länge (jag är inte så bra på att rita upp i paint etc...)  ;)