Kontrollrummet

Bra texter..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Tjenare!

Jag har två problem just nu som jag skulle vilja ha lite hjälp med..

1: Jag gör Hiphop musik, men får f*n inte till en bra text..har inget problem med att skriva men just få till bra punchlines å så där. Hur tar man fram det bästa inom en själv?
Hur lägger man upp texten så man får ett grymt flow?

2: Har även problem med rösten, är inte alls nöjd med den.
Hur fixar man bra sångröst hemma?
Hip hop är ju mest "snabbsnack" men de måste ju ändå låta bra, ni förstår nog vad ja menar..

Hoppas någon har svar till detta..

Mvh
/Kalle


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
1....sjung  rappa texten lika mycket du skriver eller nonsen rappa för att hitta flowet för det är i rytmen o fraseringen det ligger inte i orden på det viset får man nog anpassa dem efter flowet om det är det viktiga...

2... vad är en bra röst. :rolleyes:  menar du tekniskt inspelningsmässigt eller själva ljudet som blir rösten ..prova olika lägen uttryck hur låter jag som arg ledsen osäker stak svag ect o hitta olika uttryck från hjärtat till strupen . ha i sinnet att det lika mycket är hela kroppen som sjunger rappar som stämbanden,

så tänker jag om det tony
att leva är att dö


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Tackar, ska ta åt mig de. En bra röst då tänker jag ljudet i sig.
Och självklart tekniken.

Ha det....


Florian le Sage

  • Gäst
call your nearest nigga man!
hiphop kan bara svarta killar/tjejer göra trovärdigt, allt annat blir pinsamt tycker jag...

 B)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Well, jag är ingenexpert på sång men för att feta till/ta fram rösten kan man ju alltid lägga på en kompressor. Det finns en kanonbra gratis VST-plugg här:

http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=5

Blockfish, den brukar jag ofta använda på just röst. Sedan kan du alltid dubba rösten (spela in två gånger) och sedan panorera ut dem lite till vänster/höger för att bredda rösten. Somliga gillar att använda eko/reverb för att ge en annan känsla åt rösten.



Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Bra pluggar, men SpitFish funkar inte. :(


Utloggad Martin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
  • Peace!
    • Visa profil
*edit*
« Senast ändrad: 11.12.2013, 20:52:43 by Martin »


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Eminem är inte bäst men han är absolut inte sämst..iaf enligt mig. Han har det som krävs för att göra bra musik.
Sen att han har lite udda budskap är ju en annan femma.
Men om jag ska vara ärlig så spelar jag hellre LoopTroop och Promoe hemma i cd spelaren.
Men att Eminem inte är bra det håller jag inte med om.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
eminem e bra:)  och linkowich fanken, han kan oxo!

Inte helt fel med rapliknande grunkorna hos linkin park heller.

tjoflöjt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Florian le Sage

  • Gäst
Min åsikt är inte baserad på annat än min egen syn på saken och har inget med föråldrad syn etc att göra!
Det är nu en gång på det viset att afroamerikaner har DET DÄR som består av en helt egen kvalitét och pondus i både dans och sång, som vi blekfisar saknar, ta tex Barry White (för att vara extrem) och hans låtar, vem fan skulle kunna gjort dom på lika bra sätt av oss vita...ingen helt enkelt.
Bob Marley/Ray Charles/Stevie Wonder/Artetha Franklin/Bessie Smith och 1000-tals andra artister från förr och nu fast mest från förr förstås=samma sak, det är musik med själ som vi andra helt enkelt inte kan frambringa på samma vis även om det finns massvis med bra icke svart musik!

 B)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil

Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil

Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Tjenare!

Jag har två problem just nu som jag skulle vilja ha lite hjälp med..

1: Jag gör Hiphop musik, men får f*n inte till en bra text..har inget problem med att skriva men just få till bra punchlines å så där. Hur tar man fram det bästa inom en själv?
Hur lägger man upp texten så man får ett grymt flow?

2: Har även problem med rösten, är inte alls nöjd med den.
Hur fixar man bra sångröst hemma?
Hip hop är ju mest "snabbsnack" men de måste ju ändå låta bra, ni förstår nog vad ja menar..

Hoppas någon har svar till detta..

Mvh
/Kalle


Har inga tips om text tror jag... mer än att försöka hitta ämnet där du verkligen har nåt du vill säga. Flow är jag kass på....

Vad det gäller ljudet så finns det väl några olika skolor. Vissa gillar ju att köra handhållen dynamisk mick även på inspelningar. Det hörs och det låter ändå grymt bra! Vissa kör fin sång-stormembranare som vanligt.

En bra kompressor och deesser! Jag tycker Blockfish & Spitfish funkar kanon.
Lite försiktig EQ kan behövas. Skära i basen och ev. lyfta lite i övre mellanregister/diskant beroende på mick.
En rörsimulering kan också göra små underverk på soundet.

Och inte att förglömma: Automatisering (alt. audio level edit) på nivåerna så det ligger jämnt och fint över låten!  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Min åsikt är inte baserad på annat än min egen syn på saken och har inget med föråldrad syn etc att göra!
Det är nu en gång på det viset att afroamerikaner har DET DÄR som består av en helt egen kvalitét och pondus i både dans och sång, som vi blekfisar saknar, ta tex Barry White (för att vara extrem) och hans låtar, vem fan skulle kunna gjort dom på lika bra sätt av oss vita...ingen helt enkelt.
Bob Marley/Ray Charles/Stevie Wonder/Artetha Franklin/Bessie Smith och 1000-tals andra artister från förr och nu fast mest från förr förstås=samma sak, det är musik med själ som vi andra helt enkelt inte kan frambringa på samma vis även om det finns massvis med bra icke svart musik!

 B)

Har nog mycket att göra med Gospel.....


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Tjenare!

Jag har två problem just nu som jag skulle vilja ha lite hjälp med..

1: Jag gör Hiphop musik, men får f*n inte till en bra text..har inget problem med att skriva men just få till bra punchlines å så där. Hur tar man fram det bästa inom en själv?
Hur lägger man upp texten så man får ett grymt flow?

2: Har även problem med rösten, är inte alls nöjd med den.
Hur fixar man bra sångröst hemma?
Hip hop är ju mest "snabbsnack" men de måste ju ändå låta bra, ni förstår nog vad ja menar..

Hoppas någon har svar till detta..

Mvh
/Kalle


Har inga tips om text tror jag... mer än att försöka hitta ämnet där du verkligen har nåt du vill säga. Flow är jag kass på....

Vad det gäller ljudet så finns det väl några olika skolor. Vissa gillar ju att köra handhållen dynamisk mick även på inspelningar. Det hörs och det låter ändå grymt bra! Vissa kör fin sång-stormembranare som vanligt.

En bra kompressor och deesser! Jag tycker Blockfish & Spitfish funkar kanon.
Lite försiktig EQ kan behövas. Skära i basen och ev. lyfta lite i övre mellanregister/diskant beroende på mick.
En rörsimulering kan också göra små underverk på soundet.

Och inte att förglömma: Automatisering (alt. audio level edit) på nivåerna så det ligger jämnt och fint över låten!  :)





Tack!!


Utloggad humleklo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Jag tycker så här...texter, punchlines och flow växer fram om du skriver jämt inne i huvudet. Anteckna eller banda alltid alla bra idéer, jag lovar du annars glömmer hur det var...blanda versmått, alliteration och rimformer, tänj, böj, vänd upp o ner. Sen måste du vara texten. Den måste såklart inte handla om dig eller vara sann på nåt sätt men du måste känna att du är texten och texten är i dig.

Sångrösten...jag tror på att söka känsla och attityd och även här DU måste vara sången.../Jonas


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tjenare!

Jag har två problem just nu som jag skulle vilja ha lite hjälp med..

1: Jag gör Hiphop musik, men får f*n inte till en bra text..har inget problem med att skriva men just få till bra punchlines å så där. Hur tar man fram det bästa inom en själv?
Hur lägger man upp texten så man får ett grymt flow?

Förutom att du måste gilla rytmen så måste du ju rimma på ett snyggt sätt..ingen nyhet kanske. Försök att rimma på de orden som är centrala i varje strof, de som säger något. Sen är det en sååå skör balans mellan att vara utstuderad och analyserande och att ha ett kreativt flow när man skriver. Inte så lätt, men om man gillar att skriva så ger det sig.

2: Har även problem med rösten, är inte alls nöjd med den.
Hur fixar man bra sångröst hemma?
Hip hop är ju mest "snabbsnack" men de måste ju ändå låta bra, ni förstår nog vad ja menar..

Hoppas någon har svar till detta..

Mvh
/Kalle

Jobba mycket med uttal och frasering är väl mitt tips. Antar att du redan dubbar och lägger adlibs (på dom rimmande centrala orden...)? Annars är det väl inte alltför svårt rent ljudtekniskt att spela in om man får till en bra röst.
http://soundcloud.com/samsas-violin