Kontrollrummet

CZ - Carebears

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
LÅTNAMN: Carebears
ARTIST/GRUPP: Crumble Zone
GENRE: Pianoballad
LÅTLÄNGD: 4:32
KOMPOSITÖR: Fredrik J
PRODUCENT: Fredrik J
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Ett av tre olika arrangemang för denna låten, det första som blev klart. Kanske det enda också. Känns bra med simpelt arrangemang såhär, även om svagheterna i utrustning och kunskap hörs mer då.

Några tips eller tankar?

För övrigt så lär texten varken vara speciellt svår att höra eller förstå denna gången... tror jag :D

edit: drog ner lite på reverbet efter påtryckningar ;)
(den gamla versionen går att referenslyssna här)
« Senast ändrad: 23.11.2008, 01:03:44 by Fidden »
blargh


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det är en bra låt som har fina möjligheter. Gillar det dynamiska i låten, men upplever det samtidigt att materialet skulle behöve kompressas lite mer. På slutet drunknar nästan sången. Vet att en del tycker det är naturligt att sången försvinner lite när kompet ökar i intensitet, men det funkar inte så när det kommer till kritan; sången måste vara ovanför hela tiden.
Du har här valt ett ganska så tradionellt komp till balladen. På så vis ställs det ganska höga krav på sång. Tycker din sångstil inte riktigt passar in i formatet.
Sen är jag lite tveksam till reverbet, framförallt det på sången. Dels är det för mycket, dels tycker jag det inte låter så bra. Vad använder du för nåt?
Men som sagt en bra låt och som berör - det är ju ändå det viktigaste.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Reverbet är PlatinumVerb i logic 5... har tyvärr inget bättre. Nu har jag iallafall dragit ner rejält på det, vilket fick till följd att jag fick rätta till sången lite eftersom allt hördes så mycket tydligare. Det som inte gick att rätta till var det kassa ljudet från min mikrofon alternativt mina stämband :D

Blev det nåt bättre tro?
blargh


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
såhär tycker jag:

bra låt, mysig stämning

fortfarande för mycket reverb på pianot

lite för mycket ljusa toner, blir nästan lite skrikigt(pianot alltså). vill ha lite mer de tonerna som spelas vid 3.40 - 4.

Sedan så tror jag att om något litet stråk typ cello kom in i mitten och försvann igen, skulle ge lite mer variation.

Gott
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låtnamnet påminner om nån gammal demo-grupp och ... tecknad film?

Musiken skulle ju funka i nåt sånt sammanhang faktiskt, även om jag inte lyssnar på stilen så mycket.
Låter ändå välkomponerat och genomtänkt! Texten förklarar också vad en carebear är, verkar det.. ;)

Bra med mycket reverb på piano, tycker iaf jag :D Fast kanske skär det lite pga några ljusa/hårda anslag? På nåt ställe.

Bra jobbat. OCh snyggt sjunget!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tyckte precis när låten började att det var för stor skillnad på reverbet på pianot och sången, men allt eftersom jag kom in i låten försvann den känslan.

Kanonbra spelat och sjunget. Jättebra låt detta!!

Färdigt va?


oceanmusic

  • Gäst
Denna gillar jag något alldeles extra! Otroligt naket, bara röst och piano som bär det hela, rackarns snyggt. :)

Håller med Wernborg, färdig.  ;)



Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
såhär tycker jag:

bra låt, mysig stämning

fortfarande för mycket reverb på pianot

lite för mycket ljusa toner, blir nästan lite skrikigt(pianot alltså). vill ha lite mer de tonerna som spelas vid 3.40 - 4.

Sedan så tror jag att om något litet stråk typ cello kom in i mitten och försvann igen, skulle ge lite mer variation.

Gott

Det verkar vara ett inbyggt rumsljud i pianopluggen som inte går att stänga av, så det bästa skulle vara att få till det likadant på sången... men det kan jag inte.
De ljusa och plinkiga pianotonerna valde jag för att det skulle kännas lätt, kanske skulle pianoljudet justeras lite för att få bort skrikigheten... eller anslagen.

Fidden, du gör små fina guldkorn.
Är du nöjd med arret och hur det låter så låt bli och ändra. Det är bara petitesser.
Du har en finstämd låt och som mycket av det du gör så gillar jag det.
Tack för en fin låt.

Helt nöjd blir man väl aldrig, men det hjälper om folk tycker det funkar :D

Låtnamnet påminner om nån gammal demo-grupp och ... tecknad film?

Musiken skulle ju funka i nåt sånt sammanhang faktiskt, även om jag inte lyssnar på stilen så mycket.
Låter ändå välkomponerat och genomtänkt! Texten förklarar också vad en carebear är, verkar det.. ;)

Bra med mycket reverb på piano, tycker iaf jag :D Fast kanske skär det lite pga några ljusa/hårda anslag? På nåt ställe.

Bra jobbat. OCh snyggt sjunget!

Bra input, både från dig och stajo, om skärande anslag på pianot. Får kanske ta fram det stora volymverktyget på miditonerna ;)

Tyckte precis när låten började att det var för stor skillnad på reverbet på pianot och sången, men allt eftersom jag kom in i låten försvann den känslan.

Kanonbra spelat och sjunget. Jättebra låt detta!!

Färdigt va?

Kanske färdig, kanske försöker jag få lite mer kropp i både sång och piano. Lite basfattigt. Och kanske lite pill med anslag.

Denna gillar jag något alldeles extra! Otroligt naket, bara röst och piano som bär det hela, rackarns snyggt. :)

Håller med Wernborg, färdig.  ;)

 :wub:



Tack så mycket för kommentarer och vänliga ord, uppskattas mkt :)
blargh


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vacker melodi, vacker pianofigur. Låter så där imponerande Tori Amos-aktigt live-inspelat. Så där som du får ur det du vill säga vid pianot, gått igång på den egna kompositionen och på nån timme är låten klar. Det låter klart. Behövs inget mer. Stämningsfullt är bara förnamnet. Jättebra. Lägg gärna ut texten.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Skön låt, som eqaulity påpekade så far tankar tilll Tori Amos vilket du ska ta som en stor komplimang...hon är i min värld ett unikum av ett sällan skådat slag.
Reverb är individuellt hur man tycker, jag tycker det låter gött även om jag hade valt en annan ljudbild (jag får oftast kritik för att jag har för torr ljudbild :lol:).
Mvh // djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kul med taggar faktiskt.

Denna lilla pärla hade jag ju missat. Skön låt helt enkelt och stämmningsfull. sen allt det där med reverben hit och dit och ljusa toner på pianot finns det väl nått i, men det spelar inte så stor roll tycker jag. Man myser när man hör den och det är det viktiga.

Tagga den med ordet piano också så gör jag likadant med min pianolåt så har vi två låtar under den kategorin  :D

Gött jobbat!!

Micke


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tycker låten är bra.
Fast bara när den kommer igång. Början tycker jag sången är lite dålig i sin mjuka form. Men så fort karaktären blir starkare så låter det mycket bättre.


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag som sedan länge är hooked på Ben Folds, älskar detta:)

Fin text, och bra värme. Bra demo:)

Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Snyggt Fidden
Tankarna går lite åt frikyrkan från min sida men det kanske är fel? Shit the same tror den skulle kunna växa ytterligare med violiner som understryker men bara lite grand. Skitfin låt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fantastiskt fin låt
Väldigt bra sång
i min lyssning är dock pianot alldeles för vasst och har för mycket reverb
I sticket låter pianot bättre
Det är väl det enda som behöver fixas - sen är den klar - behöver inget annat - kanske en Cello på något parti

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Ja, en del av pianotonerna skär lite i öronen.
Texten känns amerikansk fast med ett svenskt uttal vilket blir lite märkligt.
Fin låt som fungerar bra med bara sång och piano.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I like it!

Lite vasst ljud i pianot. Sången i början låter lite för nära i jämförelse med pianot men senare är piano och sångare närmare varandra.

Du har en underbar röst och låten är bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Fin låt och snyggt framförd, både sång och piano. Skulle kanske föredragit lite "varmare" pianoklanger och med något mindre reverb.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Skön fin låt som säges, kanske något hård klang på pianot annars inget att anmärka på! :)