Forum > Färdiga produktioner

CZ - Carebears

(1/4) > >>

Fidden:
LÅTNAMN: Carebears
ARTIST/GRUPP: Crumble Zone
GENRE: Pianoballad
LÅTLÄNGD: 4:32
KOMPOSITÖR: Fredrik J
PRODUCENT: Fredrik J
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Ett av tre olika arrangemang för denna låten, det första som blev klart. Kanske det enda också. Känns bra med simpelt arrangemang såhär, även om svagheterna i utrustning och kunskap hörs mer då.

Några tips eller tankar?

För övrigt så lär texten varken vara speciellt svår att höra eller förstå denna gången... tror jag :D

edit: drog ner lite på reverbet efter påtryckningar ;)
(den gamla versionen går att referenslyssna här)

Tokai:
Det är en bra låt som har fina möjligheter. Gillar det dynamiska i låten, men upplever det samtidigt att materialet skulle behöve kompressas lite mer. På slutet drunknar nästan sången. Vet att en del tycker det är naturligt att sången försvinner lite när kompet ökar i intensitet, men det funkar inte så när det kommer till kritan; sången måste vara ovanför hela tiden.
Du har här valt ett ganska så tradionellt komp till balladen. På så vis ställs det ganska höga krav på sång. Tycker din sångstil inte riktigt passar in i formatet.
Sen är jag lite tveksam till reverbet, framförallt det på sången. Dels är det för mycket, dels tycker jag det inte låter så bra. Vad använder du för nåt?
Men som sagt en bra låt och som berör - det är ju ändå det viktigaste.

Fidden:
Reverbet är PlatinumVerb i logic 5... har tyvärr inget bättre. Nu har jag iallafall dragit ner rejält på det, vilket fick till följd att jag fick rätta till sången lite eftersom allt hördes så mycket tydligare. Det som inte gick att rätta till var det kassa ljudet från min mikrofon alternativt mina stämband :D

Blev det nåt bättre tro?

stajo:
såhär tycker jag:

bra låt, mysig stämning

fortfarande för mycket reverb på pianot

lite för mycket ljusa toner, blir nästan lite skrikigt(pianot alltså). vill ha lite mer de tonerna som spelas vid 3.40 - 4.

Sedan så tror jag att om något litet stråk typ cello kom in i mitten och försvann igen, skulle ge lite mer variation.

Gott

Dividend:
Låtnamnet påminner om nån gammal demo-grupp och ... tecknad film?

Musiken skulle ju funka i nåt sånt sammanhang faktiskt, även om jag inte lyssnar på stilen så mycket.
Låter ändå välkomponerat och genomtänkt! Texten förklarar också vad en carebear är, verkar det.. ;)

Bra med mycket reverb på piano, tycker iaf jag :D Fast kanske skär det lite pga några ljusa/hårda anslag? På nåt ställe.

Bra jobbat. OCh snyggt sjunget!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion