Forum > Demolåtar

Freddy - Extreme Conditions

<< < (7/7)

Eddi:
Freddy skrev:
Eko: Tjenare Eko! Kul att du svängde förbi. Ett experiment är det nog ja, inget jag vanligtvis gör. Däremot så håller jag inte med om att tema saknas, hur menar du där? Tycker det är ganska tydliga enkla melodiska partier som återkommer. Sång finns med också faktiskt, även om den inte hörs (knappt), det är nog "oljuden" som Emulatorn nämner också.

Det är vocodersång som ligger sjukt lågt, finns t.o.m en text. Men nu ligger den mest där för att ge lite konstiga ljudeffekter. Den som tar ut hela texten bjuder jag på en kaka. 

Inte för att ifrågasätta dig eller så Eko, jag undrar bara av intresse, vad är ett tema för dig?

Att du känner igen lite tongångar förstår jag, det är trots allt samma kompositör, undra om det är positivt menat eller negativt.  Just dessa ackord har jag nog inte i något annat, men det påminner nog om mycket av mitt andra kan jag förstå.

Det blir nog flera låtar i samma anda helt klart. Det är något jag behöver ventilera tydligen  Innehållslöst lät inte alls kul, men bra att du gillade ljuden iaf, alltid något 

Jag ämnar försöka förklara vad jag menar:
Av de låtar jag har hört från dig så har du med alla harmonier av de vaniga slagen dvs Tonika subdominat och dominant plus en del andra förstås. I denna saknas helt dominanten dvs den återförande klangen som sätter tak på lådan. Och det är inget fel med det men för mig så framstår låten som ett långt intro eller brygga till något som aldrig riktigt kommer. Så att säga att du inte har ett tema är väl fel du har massor med teman med men inget sång eller meloditema (som kan höras) och det är väl det jag menar med innehållslöst. Så det är ingen kritik i det på något sätt däremot kanske ett uttryck för att det vore kul om du byggde vidare på det här stuket med de sköna ljuden  och då gärna också fick med sång och melodi och återföringsklang i det läget så har jag svårt att tro att det inte skulle kunna bli en jätterhit på dansgolven.

Och det där med att jag börjar känna igen dina ackordsvängar menar jag som positivt det låter Freddy. Så det så :D

Eko

freddy:
Synth - Så bra! :) Tack för kommentar.

Eko - Ett tips är att använda "citat-knappen" uppe i högra hörnet av inlägget, så är det lättare att se var din text börjar. :)

Att det måste innehålla en dominant eller så känns extremt konservativt, men vi är alla olika och jag förstår dina tankar. Sen är målet inte en "hit på dansgolven", så jag vill inte ha sång på det sättet. Det är inte riktigt en vanlig låt och den kanske inte funkar så bra i sin ensamhet, men det är tänkt som komplement till något annat som sagt.

Tack för att du tog dig tid att förklara vidare Eko! :)

Antimon:
Jag gillar de enkla melodierna och allt som ekar omkring. Tycker det är en originell och cool blandning av eurotechnoeffekter, Oldfield-stämning och Amigademo.

/Stefan

freddy:

--- Citat från: Antimon skrivet 29.11.2008, 18:20:19 ---Jag gillar de enkla melodierna och allt som ekar omkring. Tycker det är en originell och cool blandning av eurotechnoeffekter, Oldfield-stämning och Amigademo.

/Stefan

--- Slut citat ---

Haha, spot on. Jag gillar dina liknelser, det är nog precis där i den mixen jag vill att det ska vara. :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion